AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #1 Del Skrevet 6. mai 2018 For å begynne; I utgangspunktet tror jeg at livet er tilfeldig, men man kan påvirke det i den retningen man vil ved å gjøre ting "riktig". Noen ting kan man likevel ikke "se komme"; noen ganger er man rett og slett uheldig. Jeg liker å tro at jeg gjør det meste "riktig" i den forstand at jeg legger til rette for at ting skal gå bra. Likevel opplever jeg ofte at ting går helt skeis, som oftest ting jeg ikke hadde noen forutsetning for å forberede meg på. Jeg har flere venner som generelt tar livet som det kommer og ikke planlegger noe som helst, og for deres del virker det som om ting bare ordner seg på magisk vis. Hva tror dere? Anonymkode: d1ff2...df2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Del Skrevet 6. mai 2018 Noen er ikke født med flaks eller uflaks, om det er det du mener. Ting skjer. Shit happens. Det er tilfeldigheter og har ingenting med uheldig eller heldig å gjøre. Man kan gjøre alt riktig og oppleve en bilulykke der man blir lam, eller gjøre alt feil og bli steinrik. Du kan også ha feil inntrykk av hvor lett ting fikser seg for andre, for du er jo ikke i skoene deres. Eller hvor flinke de er til å improvisere når ting går galt, hvor mye de tørr og klage eller gå og spørre fremmende mennesker som hjelp og tjenester når de opplever noe galt. Anonymkode: 26bf2...3a9 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #3 Del Skrevet 6. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen er ikke født med flaks eller uflaks, om det er det du mener. Ting skjer. Shit happens. Det er tilfeldigheter og har ingenting med uheldig eller heldig å gjøre. Man kan gjøre alt riktig og oppleve en bilulykke der man blir lam, eller gjøre alt feil og bli steinrik. Du kan også ha feil inntrykk av hvor lett ting fikser seg for andre, for du er jo ikke i skoene deres. Eller hvor flinke de er til å improvisere når ting går galt, hvor mye de tørr og klage eller gå og spørre fremmende mennesker som hjelp og tjenester når de opplever noe galt. Anonymkode: 26bf2...3a9 Dette er jeg usikker på Jeg er jo i og for seg enig, men samtidig. Jeg har en venninne som aldri er bekymret når hun mister noe, til tross for at det er svært dyrt. "Det kommer jo som oftest til rette igjen" sier hun - og det gjør det. Når jeg mister noe er det aldri å oppdrive igjen, f.eks. Ellers prater jeg jo med andre venninner, og de deler ting som skjer i deres liv. Der virker det som ting går på skinner. De forteller jo også om de få gangene ting går dårlig, og det "ordner seg" på magisk vis det også. Anonymkode: d1ff2...df2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #4 Del Skrevet 6. mai 2018 Det er mange ting man kan gjøre for å tilrettelegge for et godt liv og minst like mange ting man gjør som øker sjansen for å få et dårlig et. Men i bunn og grunn er livet basert på flaks eller uflaks, og har du mye av en av delene vil det som regel forplante seg og forsterkes gjennom hele livet. Jeg kjenner mennesker som alltid har gjort alt riktig selv men som er blitt nærmest massakrert av uflaksen sin og jeg kjenner mennesker som har gjort alt som kan gjøres galt galt, men som seiler gjennom livet på flaksen sin. Anonymkode: 1b8f2...ba8 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #5 Del Skrevet 6. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange ting man kan gjøre for å tilrettelegge for et godt liv og minst like mange ting man gjør som øker sjansen for å få et dårlig et. Men i bunn og grunn er livet basert på flaks eller uflaks, og har du mye av en av delene vil det som regel forplante seg og forsterkes gjennom hele livet. Jeg kjenner mennesker som alltid har gjort alt riktig selv men som er blitt nærmest massakrert av uflaksen sin og jeg kjenner mennesker som har gjort alt som kan gjøres galt galt, men som seiler gjennom livet på flaksen sin. Anonymkode: 1b8f2...ba8 Ja, det er nok mest tilfeldigheter. Jeg føler meg litt som de som blir massakrert av uflaksen sin Man finner jo en måte å klare seg igjennom det, ikke minst det å ikke ta uflaks-tingene så hardt, men samtidig blir det veldig slitsomt i lengden når man føler man aldri får "fri" og at ingenting går på skinner - noen gang. Og når det for en gangs skyld gjør det har man det i bakhodet at snart er det noe som smeller Anonymkode: d1ff2...df2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #6 Del Skrevet 6. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen er ikke født med flaks eller uflaks, om det er det du mener. Ting skjer. Shit happens. Det er tilfeldigheter og har ingenting med uheldig eller heldig å gjøre. Man kan gjøre alt riktig og oppleve en bilulykke der man blir lam, eller gjøre alt feil og bli steinrik. Anonymkode: 26bf2...3a9 Tilfeldigheter og konseptet flaks/uflaks henger tett sammen. Konseptet at noe er nøytralt blir også en del av bildet. Litt spesielt av deg å påstå at det ikke er uflaks å bli lam i en bilulykke. Ja, sånne ting er ofte tilfeldigheter, og dessuten er det uheldig for den som rammes. Det er ikke heldig og det er ikke nøytalt. Ergo er og blir det uheldig. Anonymkode: 1b8f2...ba8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 6. mai 2018 #7 Del Skrevet 6. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tilfeldigheter og konseptet flaks/uflaks henger tett sammen. Konseptet at noe er nøytralt blir også en del av bildet. Litt spesielt av deg å påstå at det ikke er uflaks å bli lam i en bilulykke. Ja, sånne ting er ofte tilfeldigheter, og dessuten er det uheldig for den som rammes. Det er ikke heldig og det er ikke nøytalt. Ergo er og blir det uheldig. Anonymkode: 1b8f2...ba8 Absolutt enig. Ordene flaks, tilfeldigheter og uheldig/heldig er jo egentlig bare flere sider av samme sak. Men hvis man tenker på det slik; det er jo en viss sanssynlighet for at man trekker det korteste strået gang på gang, eller slår én på terning x flere. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Del Skrevet 6. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok mest tilfeldigheter. Jeg føler meg litt som de som blir massakrert av uflaksen sin Man finner jo en måte å klare seg igjennom det, ikke minst det å ikke ta uflaks-tingene så hardt, men samtidig blir det veldig slitsomt i lengden når man føler man aldri får "fri" og at ingenting går på skinner - noen gang. Og når det for en gangs skyld gjør det har man det i bakhodet at snart er det noe som smeller Anonymkode: d1ff2...df2 Jeg vet hvordan det føles, jeg er også en av de med unormalt mye uflaks. Og det er helt ærlig veldig tøft å leve med. Anonymkode: 1b8f2...ba8 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #9 Del Skrevet 6. mai 2018 Ting går alltid skeis for meg, uansett om jeg går inn med godt mot eller ikke. Det vil seg bare ikke på noen fronter i livet. Anonymkode: db115...c24 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #10 Del Skrevet 6. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er jeg usikker på Jeg er jo i og for seg enig, men samtidig. Jeg har en venninne som aldri er bekymret når hun mister noe, til tross for at det er svært dyrt. "Det kommer jo som oftest til rette igjen" sier hun - og det gjør det. Når jeg mister noe er det aldri å oppdrive igjen, f.eks. Ellers prater jeg jo med andre venninner, og de deler ting som skjer i deres liv. Der virker det som ting går på skinner. De forteller jo også om de få gangene ting går dårlig, og det "ordner seg" på magisk vis det også. Anonymkode: d1ff2...df2 Det er forskjell på at man tror ting ordner seg og om ting faktisk ordner seg. Selv om vennen din føler at ting alltid dukker opp igjen, så kan det like gjerne være at hun glemmer de tingene som aldri dukker opp igjen. Hun glemmer da at for alle 3 tingene som forsvant for alltid, så har bare 1 ting kommet til rette igjen Hva vi tror og opplever stemmer ikke alltid overens med hvordan virkeligheten er. Det kan være vennen din er optimistisk og tror hun har det bedre enn hun har det, mens du er pessimistisk og tror du har det verre enn du har det. Hun legger merke til det som ordner seg, du legger merke til det som ikke ordner seg Anonymkode: 26bf2...3a9 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuntzilla Skrevet 6. mai 2018 #11 Del Skrevet 6. mai 2018 (endret) Statistisk sett så bør det vel være noen stakkerer som helt tilfeldig har mye mer "uflaks" enn andre. Men det blir jo fort en selvoppfyllende profeti da, ikke nødvendigvis at man gjør alt feil sånn at man frembringer sin egen uflaks, men kanskje enda mer at man tar alt feil og tror alt er uflaks. Et kanskje litt banalt eksempel er jo den morgenen alt går på tverke, man forsov seg, slo tåa i dørterskelen, sølte kaffen, rakk ikke bussen og når man står der så begynner det å regne og du tenker bare at dette er ikke din dag og at du er så max uheldig som det går an. Når det begynner å regne en morgen du hverken har forsovet deg eller sølt den kaffen eller slått den tåa derimot, så tar du bare opp paraplyen og tenker ikke at du rammes så utrolig hardt av uflaks. Kanskje du tvert imot tenker at det var flaks du hadde en paraply i veska. Livet leker. Forøvrig var det din feil at du forsov deg, og du sølte kaffe og slo tåa fordi du var stresset pga dårlig tid. Ikke pga uflaks. Ble en lang metafor dette, men hovedpoenget er vel at hvis man tenker at man har så utrolig uflaks og at alt går til helvete uansett, så skriver man fort opp den minste ting under det. Selv det som ikke har noe med flaks/uflaks å gjøre, og det som du ikke hadde tenkt over om du ikke var negativt innstilt og hadde bestemt deg for at du har uflaks. Endret 6. mai 2018 av Cuntzilla 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #12 Del Skrevet 6. mai 2018 1 time siden, Nuttery skrev: Absolutt enig. Ordene flaks, tilfeldigheter og uheldig/heldig er jo egentlig bare flere sider av samme sak. Men hvis man tenker på det slik; det er jo en viss sanssynlighet for at man trekker det korteste strået gang på gang, eller slår én på terning x flere. Selvfølgelig. De som har maksimal flaks eller uflaks i livet har det naturligvis på grunn av tilfeldigheter og ikke en eller annen universell konspirasjon. Men det er også opplagt at flaks avler flaks og uflaks avler uflaks. Anonymkode: 1b8f2...ba8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21570686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #13 Del Skrevet 6. mai 2018 2 timer siden, Cuntzilla skrev: Statistisk sett så bør det vel være noen stakkerer som helt tilfeldig har mye mer "uflaks" enn andre. Men det blir jo fort en selvoppfyllende profeti da, ikke nødvendigvis at man gjør alt feil sånn at man frembringer sin egen uflaks, men kanskje enda mer at man tar alt feil og tror alt er uflaks. Et kanskje litt banalt eksempel er jo den morgenen alt går på tverke, man forsov seg, slo tåa i dørterskelen, sølte kaffen, rakk ikke bussen og når man står der så begynner det å regne og du tenker bare at dette er ikke din dag og at du er så max uheldig som det går an. Når det begynner å regne en morgen du hverken har forsovet deg eller sølt den kaffen eller slått den tåa derimot, så tar du bare opp paraplyen og tenker ikke at du rammes så utrolig hardt av uflaks. Kanskje du tvert imot tenker at det var flaks du hadde en paraply i veska. Livet leker. Forøvrig var det din feil at du forsov deg, og du sølte kaffe og slo tåa fordi du var stresset pga dårlig tid. Ikke pga uflaks. Ble en lang metafor dette, men hovedpoenget er vel at hvis man tenker at man har så utrolig uflaks og at alt går til helvete uansett, så skriver man fort opp den minste ting under det. Selv det som ikke har noe med flaks/uflaks å gjøre, og det som du ikke hadde tenkt over om du ikke var negativt innstilt og hadde bestemt deg for at du har uflaks. Men for mange av oss dreier det seg ikke om å søle ut kaffen eller å ikke rekke bussen. Det dreier seg om den dagen naboen hadde parkert bilen din inne og du derfor tok snarveien gjennom parken for å rekke toget og at du ble voldtatt bak en busk. Og når du etter mye om og men har fått karret deg fram til jobben er den nye sjefen sur på deg fordi du kom for sent, han som har kontorplass ved siden av deg viser seg å være voldtektsmannen fra parken og i lunsjen så spontanaborterer du på grunn av skadene du ble påført samme morgen. Du skal være bra positiv for å tenke at det jammen var flaks at du spontanaborterte tross alt, siden mannen din fikk permisjonsvarsel på jobben i går og dere muligens får litt dårligere råd framover i tillegg til at eldstemann akkurat har fått leukemi og trenger masse ekstra støtte. Det dreier seg ikke alltid om å se det positive i ting eller å forstå at ting kanskje ikke er flaks eller uflaks, men naturlige følger av noe man gjør. For noen ganger har ikke ting positive sider og av og til er ting rett og slett uflaks. Og for noen av oss er det ikke «noen ganger» eller «av og til». Det er hele livet vårt fra vi fødes til vi dør, dag ut og dag inn. Anonymkode: 1b8f2...ba8 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21571363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingrid78 Skrevet 6. mai 2018 #14 Del Skrevet 6. mai 2018 Uansett hva jeg gjør, og hvor nøye undersøkelser jeg har gjort på forhånd, så går det dritt. Skal jeg kjøpe noe, så er det noe som ikke funker. Jeg har kranglet med utallige produsenter og leverandører opp gjennom, og er rett og slett sliten og lei! Satt her om dagen og klaget min nød til mormor om det, og hun sier at akkurat sånn er morfar og. Ingenting kan kjøpes i hans navn, da ryker det lenge før det skal. Han kan ikke engang kjøpe seg et par sko, uten at hun er med og betaler, da er det noe galt med dem. Sånn har han vært så lenge de har vært gift. Så jeg tror noen har mer flaks enn andre på en måte. Hvorfor aner jeg ikke. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21572525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 7. mai 2018 #15 Del Skrevet 7. mai 2018 Det er skrevet en bok om flaks og uflaks, konklusjonen var noe ala, De som anser seg for å ha uflaks la ofte ikke merke til den flaksen de hadde, mens de som hadde flaks var ofte åpne og glade mennesker som ikke la særlig merke til eventuell uflaks. Et spm i boken var blant annet, Vinner du ofte i pengespill etc, de som hadde flaks sa at de hadde vunnet flere ganger, mens de som hadde mye uflaks sa at de aldri vant. Når man gikk de etter i sømmene viste det seg at de som hadde mye flaks ofte deltok i pengespill, mens de som hadde mye uflaks, aldri deltok, fordi de mente på forhånd at de aldri ville vinne noe . 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21574074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #16 Del Skrevet 7. mai 2018 Du har mer uflaks dess fattigere du er, og dess mindre ressurssterke mennesker du har rundt deg, blir man mer sårbar overfor problemer på alle vis. Anonymkode: abb6b...315 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21574169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 7. mai 2018 #17 Del Skrevet 7. mai 2018 Det har mye med livsinnstilling og hva du vektlegger å gjøre, og dessuten hva du tar ansvar for selv, eller tillegger uflaks/at du er uheldig. Jeg er en av dem som har opplevd en del negativt i livet. "Du har hatt uflaks!" er det en del som sier til meg, men jeg ser selv at det ikke var uflaks. Jeg har tatt noen dårlige valg i livet, rett og slett. Vært naiv og godtroende! Vært for impulsiv! Jeg kunne ha skyldt på uflaks, men det hadde vært ansvarsfraskrivelse, og dessuten ville det også ha frarøvet meg muligheten til å lære og ta bedre valg. Dessuten har jeg også tatt en del gode valg i livet, som har ført bra ting med seg. Å bare henvise til uflaks og flaks tar på en måte bort skyld, men det tar også bort min innsats i det som gikk bra, og gjør meg som person til noe ubetydelig. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21575276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #18 Del Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, Trolltunge skrev: Det har mye med livsinnstilling og hva du vektlegger å gjøre, og dessuten hva du tar ansvar for selv, eller tillegger uflaks/at du er uheldig. Jeg er en av dem som har opplevd en del negativt i livet. "Du har hatt uflaks!" er det en del som sier til meg, men jeg ser selv at det ikke var uflaks. Jeg har tatt noen dårlige valg i livet, rett og slett. Vært naiv og godtroende! Vært for impulsiv! Jeg kunne ha skyldt på uflaks, men det hadde vært ansvarsfraskrivelse, og dessuten ville det også ha frarøvet meg muligheten til å lære og ta bedre valg. Dessuten har jeg også tatt en del gode valg i livet, som har ført bra ting med seg. Å bare henvise til uflaks og flaks tar på en måte bort skyld, men det tar også bort min innsats i det som gikk bra, og gjør meg som person til noe ubetydelig. Kommer litt an på hva slags flaks/uflaks det er snakk om også. Man kan ha flaks/uflaks som følge av gode eller dårlige valg i livet (som da ikke kun handler om kun tilfeldigheter, men som da også vil være en følge av hvilke valg man tar), og man kan ha flaks/uflaks som følge av omstendigheter man ikke har eller forventes å kunne ha kontroll over, som f. eks. sykdom, ulykker osv. Det er heller ikke et svart/hvitt svar på ting som f. eks. gjelder arbeidsløshet. Det er dels en funksjon av utdanning og tidligere erfaring, men handler også om å være på rett tid til rett sted. Dette er vanskelig å time i mange bransjer, og en komponent i dette er da også tilfeldigheter. Anonymkode: db3ad...cb0 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21575815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PeleWasShite Skrevet 7. mai 2018 #19 Del Skrevet 7. mai 2018 Ja, det gjør det. Hør bare her: Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21575831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 7. mai 2018 #20 Del Skrevet 7. mai 2018 Jeg fikk et komplisert brudd i foten engang, og måtte gå på krykker i 1.5 år. Jeg har faktisk aldri tenkt på det som uflaks, hvorfor skulle jeg det? Folk brekker bein i kroppen hver eneste dag, og den gangen var det min tur, i tillegg ble jeg veldig sterk i armene av å gå på krykker så lenge . Hvis jeg hadde vært opptatt av flaks/ uflaks så hadde jeg sikkert syntes at det " var typisk min uflaks" å brekke beinet. Konklusjon; mye av flaks/ uflaks kommer an på måten man tenker, hvis man er født med et pessimistisk sinn kan man sikkert finne uflaks overalt ala, Typisk min uflaks at jeg ikke rakk bussen i dag, typisk min uflaks å ikke få igjen på skatten, typisk min uflaks at jeg slo tåen min i stolen i dag, og slik kan man fortsette å finne uflaks overalt. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1189936-er-noen-bare-uheldige/#findComment-21575855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå