Gå til innhold

Er ikke syden et gammeldags og utdatert begrep?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bare si navnet på landet man skal besøke? Evt si navnet på regionen? Man framstår som lite verdensvant når man sier at man skal/planlegger en tur til syden.

Anonymkode: 73e70...3b7

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var da noe å irritere seg over det å 

Anonymkode: 467b8...357

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da er vel Norden like utdatert?

Anonymkode: 420e4...e60

• Liker 4
Skrevet

Jeg syntes det blir akkurat det samme som de som sier de skal på "fjellet" eller "på hytta".

Det sier noe om hvor de skal, uten å nødvendigvis gå i detalj, og det syntes jeg er helt greit. De skal i varmen, i høyden eller til fritidsboligen sin. Kult! Hvis jeg vil vite mer så spør jeg.

• Liker 16
Skrevet

Det kommer da an på hva man vil med det man sier. Syden passer fint hvis man bare skal fortelle at man skal til syden uten at de som hører på plutselig dukker opp på samme sted til samme tid.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alle som er så opptatt av hvordan man fremstår. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, kvinneguide skrev:

Det er ikke alle som er så opptatt av hvordan man fremstår. 

Hvem har noensinne påstått at alle har vært opptatt av det, da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare si navnet på landet man skal besøke? Evt si navnet på regionen? Man framstår som lite verdensvant når man sier at man skal/planlegger en tur til syden.

Ikke alle er verdensvante, og det må da være helt greit!

Anonymkode: c0207...6ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vel Norden like utdatert?

Litt vel uvitende sammenligning, eller? Norden er historisk-geografisk fellesnavn på Danmark, Grønland, Finland, Færøyene, Island, Norge, Sverige og Åland. (Store norske leksikon). 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med TS, det er rett og slett harry. Det fremstår som at man ikke har noen kunnskap om landet man skal besøke, og heller ikke bryr seg om denne kunnskapen. 

Anonymkode: 180ce...4c6

• Liker 8
Skrevet

Syns det er et greit samlebegrep som forteller at man skal til varmere strøk. Uten å komme med alle detaljer.

Har tilogmed hørt noen kalle Thailand for Syden. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke vet akkurat hvor man skal enda, men vil til et sted som er akkurat som folks vanlige oppfatning av syden er det jo et greit begrep å bruke. 

Anonymkode: 63088...b56

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Planlegger en tur til syden. Har ikke bestemt hvor enda, derfor syden. Når jeg har bestilt sier man hvor man skal

Anonymkode: 16c1f...9d7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det kommer da an på hva man vil med det man sier. Syden passer fint hvis man bare skal fortelle at man skal til syden uten at de som hører på plutselig dukker opp på samme sted til samme tid.

Man trenger vel ikke å oppgi stedsnavn eller hotellet man skal bo på? Hvordan risikerer man at lytteren bestiller samme tur dersom man sier at man skal til Kanariøyene, Thailand, Karibien, Cuba, Hellas, Middelhavet etc?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt vel uvitende sammenligning, eller? Norden er historisk-geografisk fellesnavn på Danmark, Grønland, Finland, Færøyene, Island, Norge, Sverige og Åland. (Store norske leksikon). 

Nei, ikke uvitende. Jeg bare spurte om du oppfatter "Norden" som like utdatert?

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger vel ikke å oppgi stedsnavn eller hotellet man skal bo på? Hvordan risikerer man at lytteren bestiller samme tur dersom man sier at man skal til Kanariøyene, Thailand, Karibien, Cuba, Hellas, Middelhavet etc?

Man trenger jo ikke, men jo flere alternativer jo vanskeligere blir det.

Endret av Husholdning1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planlegger en tur til syden. Har ikke bestemt hvor enda, derfor syden. Når jeg har bestilt sier man hvor man skal

Anonymkode: 16c1f...9d7

Kan kan man jo like godt si at man planlegger en tur til varmen. 

Skrevet

Syden er jo et fint og beskrivende begrep å bruke når man for eksempel ikke har bestilt seg ferie enda, men tenker seg at det blir en sydentur. Da tenker jeg at de skal til sol og strand og er åpne for en håndfull land. 

Det som blir litt lavpanna er sånn som de i paradise hotel som hadde jobbet sammen på en bar i syden, og når de blir spurt om hvor så husker de ikke hvilket land de var i :fnise:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke uvitende. Jeg bare spurte om du oppfatter "Norden" som like utdatert?

Du "bare spurte" ikke i det hele tatt. Måten du stilte spørsmålet på indikerer ganske klart at du mener at siden TS mener at syden er utdatert, burde vedkommende mene det samme om norden. Men bare fortsett å ro du.

Anonymkode: 180ce...4c6

• Liker 5
Skrevet

Helt enig med TS :D "Syden" føler jeg har blitt såpass vidt begrep at det går fra Thailand til de karibiske øyer, mens da jeg var liten var det Spania, Hellas og landene i sør-Europa som var greia. 

Om det kun skal regnes som et sted som er vamt, så kan jeg jo fint si at jeg skal til syden når jeg reiser på sommerferie til pappa i Skåne, der er det helt fint 40+ grader i flere uker på rad. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...