Gå til innhold

Finnes det et alternativ til remeron som ikke gir vektøkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på remeron for snart ett år siden. Og har gått så veldig fort opp i vekt etter jeg begynte på denne medisinen. Jeg  sliter veldig med søvn, og pga noen andre diagnoser så fungerer denne medisinen veldig så jeg får ro om kvelden og har lettere for å sovne. Jeg prøvde å slutte fordi den hadde en veldig fæl bivirkning med vektøkning. Vi halverte dosen og jeg var til kontroll hos legen, og da søvnen ble det veldig dårlig etter jeg prøvde å slutte, bestemte han at jeg skulle gå på medisinen fast fordi den hadde positiv effekt på søvnen. Hjernen min jobber og jobber og jobber, og jeg konsentrerer meg hele tiden. Derfor blir hodet mitt så slitent. Og for at jeg skal klare 100% jobb på demensavdeling, som er en veldig psykisk belastende arbeidsplass, så ville han at jeg skulle gå på denne medisinen. Det er usikkert om jeg kan klare 100%, men nå har jeg gjort det siden desember. Og det er veldig bra! 

Men bivirkningen på denne medisinen er håpløs! Jeg trenger virkelig ikke flere kilo, og må gå ned! 

Finnes det noe annet jeg kan gå på som gir samme effekt på kvelden, men ikke gir vektøkning? 

Anonymkode: d477a...a05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også mye opp på Remeron. Nektet å ta den lengre, selv om den hjalp på søvnen og tankene. 

Endte opp på Wellbutrin, men den hjelper ikke for søvn. Men den har hjulpet meg godt mot depresjonen. Jeg tar Atarax for søvn. Egentlig en allergitablett, men som også har en angstroende effekt. Da tenker jeg ikke så mye og jeg slapper av. Ikke blir jeg avhengig av den heller. 

Anonymkode: 01f50...39c

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke pillen i seg selv,men bivirkningen økt sult som gir vektøkning. Jeg har gått på remeron i mange år uten å legge på meg noen som helst

Anonymkode: a7567...a6c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke pillen i seg selv,men bivirkningen økt sult som gir vektøkning. Jeg har gått på remeron i mange år uten å legge på meg noen som helst

Anonymkode: a7567...a6c

Det er sant. Men å gå med en enorm sult hele tiden er fryktelig ubehagelig. Klarer jo ikke å tenke på annet enn mat. Det var verre enn når man slanker seg. 

Gikk det over hos deg?

Anonymkode: 01f50...39c

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ett hav av andre medisiner som ikke har bivirkninger som vektøkning og ekstrem sult. 
Quetapin, Cirkadin, Wellbutrin, Zooloft, Efexor, Vallergan og Cipralex er noen av de ulike jeg har brukt/prøvd for å roe ned tankekjøret på kveldene og for å sove bedre. 
Jeg sliter med at bivirkning som nedsatt matlyst og urolig mage slår hardt ut på meg, derav er det 5-10 andre lignende medisiner som legen ikke vil prøve på meg. 

Anonymkode: 4b8da...817

AnonymBruker
Skrevet

TS 

Jeg trenger noe som roer meg ned på kvelden, og som er søvndyssende, ellers er det håpløst. Det er ikke så mye depresjon og angst som er plagsomt på kvelden som hindrer meg i å sove. Det er den andre diagnosen min som jeg aldri klarer å huske navnet på! Tankene går og går, og hodet arbeider. Jeg må konsentrere meg hele tiden gjennom dagen får jeg aldri pause. Aldri slappet av. Og derfor klarer jeg heller aldri å falle til ro, noe som gjør det å sovne ekstremt vanskelig. Og når jeg da aldri får restituert meg gjennom natten, er jeg sliten når jeg står opp og skal på jobb igjen. Da møter jeg veggen før arbeidsuka er over. Det er gjennom natten når folk sover, at hodet hviler og kroppen får restituert seg så man er klar for en ny dag. Nesten uansett hvor sliten og trøtt jeg er, får jeg aldri slappet av.

men legen min mente remeron var det beste alternativet. Problemet er jo at vektøkning er en bivirkning. 

Hvordan er erfaringene deres med de andre medisinene? 

Skrevet

Atarax kan jo hjelpe. Vallergan er også en mulighet, men mange får voldsom hangover av denne (det gjør ikke jeg). Begge disse er allergimedisiner. Det går også an å prøve Zyrtec som er reseptfritt. Mange blir trøtte av allergimedisiner. Ellers vet jeg apoteket har noen nyere reseptfrie tabletter mot lettere søvnvansker.

AnonymBruker
Skrevet

Når medisinene ellers fungerer for deg er det ofte smartest å først prøve ta kontroll over matinntaket siden det er så vanskelig å finne rett medisin for søvn. Jeg har tatt remeron for søvn i flere perioder uten å gå opp i vekt. Jeg blir mer sulten men det suget kan man fylle opp med hva som helst. Jeg slo meg litt på vannmelon og tynne supper som vomfyll ;)

Anonymkode: aca45...85b

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når medisinene ellers fungerer for deg er det ofte smartest å først prøve ta kontroll over matinntaket siden det er så vanskelig å finne rett medisin for søvn. Jeg har tatt remeron for søvn i flere perioder uten å gå opp i vekt. Jeg blir mer sulten men det suget kan man fylle opp med hva som helst. Jeg slo meg litt på vannmelon og tynne supper som vomfyll ;)

Anonymkode: aca45...85b

Føler ikke at jeg har så veldig til sug, men det er jo tydelig at det ikke er tilfelle da. Jeg har begynt med sånne mellombarer, og håper det skal hjelpe litt, i stedet for mat. Men jeg er for rolig av meg! Tror det er det største problemet for vekta... men det har jo selvsagt en sammenheng! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...