Gå til innhold

Vil vi angre ved å flytte fra hus til leilighet med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et stort hus på 220kvm. Synes det er et ork å vaske det, og det er alltid mye å ordne utendørs. Vi vurderer å flytte til en leilighet på 135kvm, med store terrasser. Blir det dårlig gjort for datteren vår på sikt? Er det kjipt å bo i en blokk full av pensjonister? Synes det er fristende å halvere boliglånet, men lurer på om det er feil vei å gå. Eller har noen av dere gjort dette? Det er masse hus og rekkehus i området rundt med barn rundt blokka, men blir vi boende bor vi i et flott hus med barnevennlig hage med lekeplass. 

Anonymkode: 64527...cd5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, jeg bor i leilighet med barn og hadde aldri valgt å gå fra enebolig til leilighet om valget var der. Det er helt annerledes å bo i leilighet, dere må ta mer hensyn til naboer (generelt støy, men også selskapeligheter blir plutselig noe man planlegger ut fra naboer..) og det er ikke bare å jage ungene ut i hagen når man er lei. Det er begrenset plass! Jeg har aldri plass nok til ungenes ting og tang, sesongklær, sportsutstyr som ski og sykler etc for ikke å snakke om eget utstyr..  Det er også mye styr når ungene har besøk, det er jo alt på ett plan og det blir fort mye hui og hei. Og bare for å ha det sagt, vi har ganske romslig leilighet, 4,5-roms på 140 kvm og 40 kvm balkong...

Anonymkode: 1ea2f...779

• Liker 10
Skrevet (endret)

Å flytte vil gi dere mer overskudd til å være sammen med datteren deres uten å alltid ha noe dere burde ha gjort! Jeg hadde aldri orket et stort hus med tilhørende hage, jeg liker å gjøre "ingenting" og å kunne få over naboene på impulsiv middag eller noe, fordi vi har tid. De jeg kjenner med hus har ALLTID noe de MÅ gjøre, og det høres bare hemmende ut i min verden. Men så har jeg aldri drømt om stort hus med hage heller, og for noen er det jo viktig. Hva som er riktig for dere vet bare dere, men det er ihvertfall IKKE dårlig gjort ovenfor datteren deres, DET er helt sikkert!

By the way, vi bor på 95 kvm med to barn i tenårene, og det går helt fint, vi tuller til og med med at vi egentlig ikke hadde trengt stua! Men vi har ganske bra orden og eier ikke tusen ting, fordi vi liker det sånn.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og bare for å ha det sagt, det er mye jobb å vaske 140 kvm også... Med alt på ett plan så vandrer skitt og lort rundt i huset helt av seg selv og man må nesten vaske/støvsuge hele leiligheten om man det skal nytte og få rent følelsen. Jeg har bodd i hus med flere plan og det var ikke mer vaskejobb det enn denne leiligheten. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og bare for å ha det sagt, det er mye jobb å vaske 140 kvm også... Med alt på ett plan så vandrer skitt og lort rundt i huset helt av seg selv og man må nesten vaske/støvsuge hele leiligheten om man det skal nytte og få rent følelsen. Jeg har bodd i hus med flere plan og det var ikke mer vaskejobb det enn denne leiligheten. 

Vi bruker en time pluss på helgevasken, hvis en av oss gjør det alene ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer også å flytte til leilighet, men mest pga det praktiske mtp helsa mi og fordelene med å ha alt på en flate. Men leilighetsprisene her er dyre, gjerne dyrere enn for eneboliger. Regner med å få ca 3 mill for eneboligen vår. Så vi får se. Drømmeleiligheten koster 7 mill... 

Anonymkode: eec45...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg høres veldig pussig ut. Jeg har gått fra leilighet til hus, og merker godt at det er mange flere rom som skal tas, mange flere vinduer å pusse, flere rom der det samler seg ting.

TS, hvis du føler at det å flytte vil frigjøre tid og penger, så kjør på!

Anonymkode: a2de7...6fe

• Liker 4
Skrevet

Hva med å heller vurdere et litt mindre rekkehus eller tomannsbolig? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet fra hus til leilighet. Det er noe med den friheten å ikke måtte ta like mye hensyn til andre som i leilighet. Egen hage til å ha trampoline og lekeapparater, og kunne sende barna ut på egenhånd. Stor plass til å feire bursdager og høytider med mange gjester. Dette er tanker jeg ofte gjør meg i forbindelse med å ha vært på besøk hos barnefamilier som bor i blokk/leilighet. 

Jeg hadde isåfall heller vurdert et hus på færre kvm da 220 kvm er mye. Vi har 140 kvm og er 2 voksne og 3 barn. Eller til nød et rekkehus. Egen hageflekk er et must for meg.

Anonymkode: 3dd39...7a2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Ulla Ullsokk said:
12 minutter siden, Ulla Ullsokk said:

Å flytte vil gi dere mer overskudd til å være sammen med datteren deres uten å alltid ha noe dere burde ha gjort! Jeg hadde aldri orket et stort hus med tilhørende hage, jeg liker å gjøre "ingenting" og å kunne få over naboene på impulsiv middag eller noe, fordi vi har tid. De jeg kjenner med hus har ALLTID noe de MÅ gjøre, og det høres bare hemmende ut i min verden. Men så har jeg aldri drømt om stort hus med hage heller, og for noen er det jo viktig. Hva som er riktig for dere vet bare dere, men det er ihvertfall IKKE dårlig gjort ovenfor datteren deres, DET er helt sikkert!

By the way, vi bor på 95 kvm med to barn i tenårene, og det går helt fint, vi tuller til og med med at vi egentlig ikke hadde trengt stua! Men vi har ganske bra orden og eier ikke tusen ting, fordi vi liker det sånn.

Vi bruker en time pluss på helgevasken, hvis en av oss gjør det alene ;)

Javel, vet ikke helt hva man skal si til sånt. Jeg vet hvor lang tid jeg (eller vaskedama) trenger for å vaske hele leiligheten skikkelig, det er altså 3 timer inkluderer støvsuging og vask av gulv, støvtørking, vask av kjøkken og bad etc. I huset jg bodde før trengte jeg ikke ta begge etatene hver uke, skitt ble ikke dratt med opp/ned så det holdt med hovedetasjen ukentlig og resten ved behov. Vi er kanskje mye hjemme, så det blir mer skitt og rot. Folk som aldri er hjemme og har store unger har andre behov.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i et stort hus på 220kvm. Synes det er et ork å vaske det, og det er alltid mye å ordne utendørs. Vi vurderer å flytte til en leilighet på 135kvm, med store terrasser. Blir det dårlig gjort for datteren vår på sikt? Er det kjipt å bo i en blokk full av pensjonister? Synes det er fristende å halvere boliglånet, men lurer på om det er feil vei å gå. Eller har noen av dere gjort dette? Det er masse hus og rekkehus i området rundt med barn rundt blokka, men blir vi boende bor vi i et flott hus med barnevennlig hage med lekeplass. 

Vi flyttet fra enebolig til blokk da ungene var 3 og 4 år, angret ikke et sekund. Vi flyttet til et borettslag med bilfrie veier, mange lekeplasser og friareal, bilfritt område med trygg skolevei og masse lekekamerater.  I tillegg slapp vi voksne unna utvendig vedlikehold, plenklipping og snømåking. Blokk er best, ingen protest ;) 

Anonymkode: 53d01...2a9

• Liker 6
Skrevet

Synes bare dere skal gjøre det!  Det er mye mer lettvint med leilighet enn enebolig. Dere slipper alt utearbeidet, alle tanker på vedlikehold av huset, plenklipping, snømåking etc.  Klart det er mye mindre å gjøre med en leilighet enn med enebolig!  Datteren deres kommer sikkert til å få det fint - dere får jo også mer tid til henne!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet fra enebolig til leilighet, angrer veldig! Er på utkikk etter enebolig nå. Føler det er veldig trangt i leiligheten og alle går oppå hverandre hele tiden.. noe som har ført til mer krangling, spesielt mellom barna.. Kan heller ikke bare slippe ut barna her, slik som vi kunne når vi bodde i enebolig.

Anonymkode: ce2ad...c53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, jeg bor i leilighet med barn og hadde aldri valgt å gå fra enebolig til leilighet om valget var der. Det er helt annerledes å bo i leilighet, dere må ta mer hensyn til naboer (generelt støy, men også selskapeligheter blir plutselig noe man planlegger ut fra naboer..) og det er ikke bare å jage ungene ut i hagen når man er lei. Det er begrenset plass! Jeg har aldri plass nok til ungenes ting og tang, sesongklær, sportsutstyr som ski og sykler etc for ikke å snakke om eget utstyr..  Det er også mye styr når ungene har besøk, det er jo alt på ett plan og det blir fort mye hui og hei. Og bare for å ha det sagt, vi har ganske romslig leilighet, 4,5-roms på 140 kvm og 40 kvm balkong...

Dere har for mange ting! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har for mange ting! 

Det er konklusjonen? Merkelig nok synes jeg det er greit å kunne ha plass til koffert, tursekker, sykler, ski/sportsutstyr og vintertøy/sko/utstyr. Det er jo ting som blir brukt, men andre velger kanskje å kaste alt og heller kjøpe ny sykkel/ski/koffert hver gang de trenger det? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar! Vi skal på visning i morgen, for å få følelsen av romløsning, lysinnslipp, og størrelse. Jeg forstår dere som skriver at man lagringsplass til ski, sykler osv. Men vi har det meste på hytta. Så ja, vi må ta vare på hus OG hytte 😂 Jeg er litt ''minimalist'' av meg, har få ting som vi liker godt, fordi jeg får fnatt av å rydde og rydde. Men det jeg lurer på om jeg vil savne er uteplassen med hagen. Det jeg liker best med huset er terrassen på 50kvm med sol hele dagen. Vi griller nesten daglig hele sommeren, må undersøke om det går bra på terrassen til leiligheten. Jeg tror ikke det blir problematisk med plass innvendig, men lurer mest på om det blir mye støy (vi ville bodd på bakkeplan med utgang til flott lekeplass) og lysinnslipp. Har lagt ved to bilder, ett utenfra og ett som viser planløsning.

Screenshot_20180506-115508.png

Screenshot_20180506-115527.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet til leilighet fra hus hvis jeg kunne velge. Jeg har prøvd begge deler, og det var veldig mye enklere med eget hus. 
Ingen naboer å ta hensyn til, Ingen naboer som klager på bråk fra barna. Ingen naboer som selv bråker når du skal tidlig opp og på jobb. Ingen nabo som sitter og røyker på verandaen og det siver inn på soverommene. Ungene kunne leke i egen hage osv.

Jeg hadde ikke tvilt en gang på å beholde huset 

Har dere økonomi til å bli boende, så hadde jeg valgt huset.

Anonymkode: b63ba...bea

• Liker 3
Skrevet

Tror jeg heller hadde vurdert tomannsbolig i rekke :) Skjønner godt du kunne tenkt deg mindre lån og mindre å vaske, spesielt om ikke hele eneboligen blir brukt. Jeg personlig vil aldri tilbake til leilighet med naboer over/under og ved siden av, har for mange kjipe erfaringer :P Rekkehus i rolig, barnevennlig område kunne jeg dog ha vurdert! :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange svar! Vi skal på visning i morgen, for å få følelsen av romløsning, lysinnslipp, og størrelse. Jeg forstår dere som skriver at man lagringsplass til ski, sykler osv. Men vi har det meste på hytta. Så ja, vi må ta vare på hus OG hytte 😂 Jeg er litt ''minimalist'' av meg, har få ting som vi liker godt, fordi jeg får fnatt av å rydde og rydde. Men det jeg lurer på om jeg vil savne er uteplassen med hagen. Det jeg liker best med huset er terrassen på 50kvm med sol hele dagen. Vi griller nesten daglig hele sommeren, må undersøke om det går bra på terrassen til leiligheten. Jeg tror ikke det blir problematisk med plass innvendig, men lurer mest på om det blir mye støy (vi ville bodd på bakkeplan med utgang til flott lekeplass) og lysinnslipp. Har lagt ved to bilder, ett utenfra og ett som viser planløsning.

Screenshot_20180506-115508.png

Screenshot_20180506-115527.png

Man må jo regne med en del mer bråk/støy når man bor tett på andre. 

Er det virkelig billigere å bo i leilighet? Her hvor vi bor, er det faktisk dyrere å kjøpe leilighet enn hus. Summen blir høyere i mnd fordi leiligheten koster like mye som hus når for tiden, og så kommer det fellesutgifter i tillegg. Vi sparte penger på å gå andre veien, fra leilighet til hus.

Og vår leilighet var ikke i nærheten av den størrelsen dere skal kjøpe.

Anonymkode: b63ba...bea

AnonymBruker
Skrevet

I Norge har vi en sånn "mal" på hvordan vi bør bo, hvordan ting skal være og hvordan vi bør leve livene våre. Noe jeg syns er helt merkelig. Denne A4-greia er ganske latterlig, om man tenker over det. Vi skal absolutt ha så store hus at vi ikke klarer med det, hverken praktisk eller økonomisk. Så skal familietiden vi har sammen gå på bekostning pga. at vi må drive med plenklipping, maling, spyling, vasking, renovering, jobbe 100% pga. boliglånet, osv. 

Det folk ikke innser er at å gå ned i kvadratmeter betyr at man må bli litt mer minimalistiske. Og minimalisme gir et herlig stort rom til å bare være til. Å være en familie. Å gjøre ting fysisk ute i naturen. Å dra på besøk, å reise, oppleve verden. Ikke bare sitte inne i det store, åpne huset med alle veggene og trappene og rommene. Men være sammen med hverandre. Trenger man virkelig så ufattelig mange _ting_? Blir du lykkelig av å ha fire sykler, to grillplasser, en utebod full av skrot, fire TV-er, badekar OG dusj? Jeg tror egentlig ikke det... jeg tror man blir lykkelig av å leve etter EVNE, av å frigjør tid og plass til å være sammen.

Anonymkode: 1636d...928

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...