Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sytingen om dårlig lønn fortsetter fra sykepleierne. Nå er de sinte fordi sykehusansatte får høyere lønn enn kommuneansatte i siste oppgjøret....

https://sykepleien.no/2018/05/hovedverneombud-slakter-lonnsoppgjoret-i-ks

Vi snakker om en gruppe som har godt over 450.000 kr. i årslønn med full ansiennitet, i grunnlønn. Dvs. at lønna for de fleste passerer 500.000 med tilleggene.

Det snakkes lite om godene man har i offentlig sektor; pensjon, velferdspermisjoner og ikke minst SIKKER jobb. Synes det er på tide at man stikker fingern i jorda og innser at man er priviligert som kan sove godt om natt vel vitende om at man har en 100% sikker jogg å gå til, en jobb som gir de beste pensjonsvilkårene vi har (KLP, SPK), og rettigheter de i det private bare kan drømme om.

Synes det blir litt umusikalsk og ekkelt denne sutringa.

Anonymkode: ad4a1...f39

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt relevant for tråden, men jeg skjønner ikke hvordan vi skal ha råd til å betale lønn til alle offentlige ansatte i fremtiden. Det snakkes om at det er sykepleiermangel, og at vi vil mangle veldig mange sykepleiere i fremtiden. Men hvis alle skal heve såpass høy lønn så skjønner jeg ikke hvordan dette skal gå.

Anonymkode: ce8fd...888

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Syns nesten det er morsomt at de klager, de får veldig bra betalt i forhold til at de tar en enkel 3 årig utdannelse med mye praksis og har en svært enkel og grei jobb. 

Anonymkode: 6045c...a01

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Litt av problemet er at det ikke er så mange som har 100%, men som sliter med å få nok vakter til å få en levbar lønn. Jeg mener fokuset bør ligge her. 

Det er mye lettere for arbeidsgivere å ha en drøss med lave stillinger slik at de får dekket opp fravær uten å tenke på hvem de skal få inn, for folk står å tripper etter å ta over vakten. At en assistent tar over en sykepleier vakt, er visst ikke så nøye. 

Anonymkode: ca30f...d2f

• Liker 15
Skrevet (endret)

Om man sammenligner en sykepleier med mange av de mannsdominerte yrkesfagene, vil lønna være omtrent lik. Sykepleierne har gått tre år lengre på skole og har studielån. Jeg synes at deres kamp for høyere lønn er helt rettferdig.

Endret av Jentadi
  • Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Det dummeste er jo når de klager over at de ikke får lønn i praksistiden under utdanning. Synes sykepleierne får en del ubegrunnet kjeft, men noen ganger burde de faktisk moderere seg selv også. 

Anonymkode: 7e4df...779

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å godt at dere fikk en ny tråd så skrive ut alt hatet og misunnelsen i, kjennes det bra en søndagsmorgen? Saken handler om at det er betydelig lønnsgap mellom sykepleier på sykehus og i kommunen, selv om utdannelsen er lik og jobbe like viktig. Et av problemene relatert til situasjonen med ks er at det er svært vanskelig å rekruttere sykepleiere som vil jobbe i kommunen, når lønnsgapet øker så betydelig blir det ikke lettere å få tak i folk.

Men siden sykepleierne i følge dere har så enkel jobb og ikke fortjener skikkelig lønn fordi de er mange, så er det en utrolig enkel måte å løse dette på; gå tilbake til systemet vi hadde før velferden tok overhånd. Da måtte eldre og syke pleies hjemme av familien. Det er jo så enkelt, så dere tar glatt over ansvaret for syke besteforeldre/foreldre, som trenger fult stell, er kognitivt svekket, må ha hjelp til mating, følge på toalettet (eller bleieskifte x mange), følge med på utvikling av kronisk sykdom, passe på at de ikke faller, gi medisiner osv. Og trenger dere da hjelp av en sykepleier så er det bare å bla opp. Minner bare om at dette betyr at minst en person må være hjemme, så inntekten for husstanden kommer til å bli redusert, men mas om penger er jo bare tull så det er ikke noe å klage på. 

Jeg har mastergrad innen et klinisk felt i sykepleien, og har pr i dag max lønn på 500 000 (525 000 med de nye reglene). Hadde jeg hatt mastergrad og jobbet i skolen ville lønnen vært 541 700 + evt et som er tillegget for i år. Topplønnen for en vanlig sykepleier med 10 års ans på sykehus er pr i dag 460 0000, for en adjunkt (som er ett år mer men lettere å sammenligne) er 511 000, altså 50 000 med for ett års ekstra utdanning. Sykepleiere med to års ekstra utdanning har pr i dag bare 40 000 mer i lønn enn en bachelor, og fra neste år kun 25 000. Kravene er fra sykepleierne er således ikke urimelig. Dere maser om tillegg som gir høyere lønn, men tillegg er en kompensasjon for ubekvem (og til dels helseskadelig) arbeidstid, og teller ikke med i beregning av lønn. Hvor mye turnusbelastning den enkelte stilling har varierer, og noen jobber kun dag og skal også ha skikkelig lønn for den jobben de gjør.

For øvrig medfører den magre lønnsforskjellen mellom sykepleier og spesialsykepleier at Norge mangler spesialsykepleiere innen viktige felt, noe som faktisk får betydning også for dere snurte folk her inne. Ikke så kult å måtte vente på operasjon fordi det mangler anestesi og operasjonssykepleiere på operasjonsavdelingen, og intensivsykepleiere til å passe på dere etterpå. 

Men får ut hatet og vis frem dem mangelfulle kunnskapen, det er jo derfor vi har ett forum, så trenger der ikke drite der ut i full offentlighet på fb. 

Anonymkode: f40f9...718

Mastergradutdannede logopeder tjener svært lite på sykehus. Det samme gjør nok også ergoterapeuter og fysioterapeuter. Knapt 400 000 i startlønn. Og langt under 500 000 etter ti års ansiennitet. I kommunen ville også denne yrkesgruppa hatt mye bedre betalt. Så det er flere enn sykepleierne som tilbys dårlig lønn innen helsevesenet. 

Anonymkode: 667c8...1b9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mastergradutdannede logopeder tjener svært lite på sykehus. Det samme gjør nok også ergoterapeuter og fysioterapeuter. Knapt 400 000 i startlønn. Og langt under 500 000 etter ti års ansiennitet. I kommunen ville også denne yrkesgruppa hatt mye bedre betalt. Så det er flere enn sykepleierne som tilbys dårlig lønn innen helsevesenet. 

Anonymkode: 667c8...1b9

Enig i dette. Sykepleierne er mange og har en sterk fagforening, de er synlige i samfunnet og har generelt mye sympati i befolkningen, og har derfor over tid fått løftet lønna betydelig. Det er bra. Nå er imidlertid lønna såpass god at det virker litt hult å klage over «dårlig lønn», når det er mange yrkesgrupper med like lang eller lengre utdannelse som tjener dårligere. Enig i at det hadde vært bedre å fokusere på ting som faste 100% stillinger, og bedre uttelling lønnsmessig for videreutdanning. Det er også et godt poeng over, at en slik lønnsforskjell gjør det enda vanskeligere å rekruttere vil kommunene. Men det vanlige er jo at lav lønn gjør rekruttering vanskelig, og dermed må arbeidsgiver (her: kommunen) bruke lønn som virkemiddel for å tiltrekke gode søkere. 

Jeg tilhører selv en yrkesgruppe med dobbelt så lang utdanning og dårligere lønnsvilkår (i det private også!), så jeg har litt vanskelig for å mobilisere så mye sympati med sykepleierne når det gjelder klaging på lønn. Det stemte nok før, men nå synes jeg de har kommet opp på et bra nivå. Men det er jo naturlig at alle yrkesgrupper er seg selv nærmest og ønsker å få best mulig lønnsvilkår. Noe annet ville jo vært rart.

Anonymkode: 77818...440

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Du får bli sykepleier selv så får du se hvor lett og lettjente penger det er. Jeg har jobbet noen år nå og ser etter noe annet. Hva som helst. 

Anonymkode: 3b344...eb0

• Liker 17
Skrevet

Hvorfor er det så mye kritikk av sykepleiere her?? Jeg fatter ikke hva som ligger bak?

ALLE som jobber i helsevesenet fortjener all honnør. De er noen engler tenker jeg :) jeg hadde aldri maktet en sånn jobb, og er bare så takknemlig for hva de har gjort for mine. Lå også selv på sykehus med hjernehinnebetennelse, og har bare gode opplevelser av de fantastiske sykepleierne som kom inn natt og dag for å ta vare på meg! 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Tar aldri slutt dette lønnsjaget.  Så får den ene gruppen høyere lønn, fy! Så skal jammen vi også ha høyere lønn og den tredje og fjerde gruppen også!  Og så har vi det gående. Ingen grenser for hvor mye penger vi skal ha, hvor mange biler, hvor stort hus, hvor mange hytter, skiferier vi må ha osv osv  vi må ha mer mer hele tiden

Anonymkode: c5c17...9bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Syns nesten det er morsomt at de klager, de får veldig bra betalt i forhold til at de tar en enkel 3 årig utdannelse med mye praksis og har en svært enkel og grei jobb. 

Anonymkode: 6045c...a01

Dette kommer fra noen som åpenbart ikke har kjennskap til helsefag; kanskje fra deg som i en annen tråd mente at siden sykepleieryrket er kvinnedominert, så kan det bare ikke være et slitsomt og krevende yrke. "Logikken" er da følgende:

- "Menn har ansvarsfulle, slitsomme, farlige og krevende jobber og må derfor ha høyere lønn."

- "Kvinner har lettvinte, ufarlige og enkle jobber og fortjener derfor lavere lønn."

I et samfunn som så til de grader krever stødig økonomi for at man skal kunne leve trygt, og som i tillegg gir ekstra goder og høy status til de med høy inntekt, er det et ønske hos en del at menn skal ha høyest inntekt og dermed høyest status.

En del som tydeligvis er misfornøyd med egen situasjon.

Anonymkode: 8d1bf...06c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Blir ganske provosert over de som sier at å være sykepleier er en enkel jobb.

Har jobbet på medisinsk avdeling på sykehus i over 10 år, er dere i det hele tatt klar over at legen er hos pasienten ca 5 min per dag? ALL informasjon om pasientens tilstand, vitale parametre, forverring/forbedring av tilstand, tiltak når pas. blir akutt dårlig alt gjøres og observeres av sykepleiere/ annet helsepersonell. Når vi sitter på previsitt med legene så er det oss de lytter til, vi  som gir relevant informasjon i tillegg til pasienten selv sånn at de får vurdert videre behandlingsopplegg, vi som stopper leger fra å ordinere medisiner pasienten  ikke skal ha fordi legen ikke kjenner pasienten, og har gått glipp av en viktig diagnose. Legen ser jo ofte pas. bare en dag og rekker ikke bli kjent, så er det ny lege neste dag. Dere skulle visst hvor ofte vi redder skinnet til nyutdannede leger som er på tur til å gjøre (fatale) feil.  Det er ikke som at vi virrer rundt som hodeløse høns, smiler og tørker ræv hele dagen. Vi gjør faktisk en viktig jobb for pasienten, det er vi som er der 24/7. 

Nå har jeg byttet jobb der så og si all vurdering gjøres av sykepleier, men at vi faktisk gjør en vurdering og stiller spørsmål av viktige og relevante årsaker DET går jo endel husforbi for å si det sånn. 

Og lønna, ikke en eneste jævla gang har jeg klaget på lønna, jeg tjener bra jeg, mest fordi jeg har jobbet hver bidige helg siden forrige sommer med unntak av et par helger jeg har vært bortreist. Men at vi jobber døgnet rundt på ugunstige tider og attpåtil får betalt for det med tillegg sånn at lønna blir ok, bør ikke være grunn for andre uvitende til å kalle oss sutrete. 

Anonymkode: 825bb...0c6

• Liker 36
Gjest Tamsi
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det dummeste er jo når de klager over at de ikke får lønn i praksistiden under utdanning. Synes sykepleierne får en del ubegrunnet kjeft, men noen ganger burde de faktisk moderere seg selv også. 

Anonymkode: 7e4df...779

Veldig mange som er under denne type utdanning har ekstrajobb på pleiehjem på siden. En veninne av meg har kveldsvakter flere dager i uka, og i praksisperioden har hun vært utplassert på samme sted. Dermed går hun i disse periodene gjerne 12 timer i strekk og får betalt for bare 6 av dem (jobbtimene), selv om hun har jobbet der i årevis, er selvgående og gjør akkurat det samme i praksis som på jobb. Vi regnet på det en dag, og gjennom utdanningen jobbet hun fullverdig og helt gratis for nesten 90.000 kroner. 

Rimelig sykt synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

"Svært enkel og grei jobb" ??? Har du sett sykepleiere og hva de gjør i jobben sin? Jeg ser kontorlus som sitter og håver inn helt banale summer penger, for en jobb de klamret til seg sent på 80tallet. De vet knapt hva jobben egentlig går ut på. De vet derimot at de får gratis frukt på jobb, kan ta langhelg fra torsdag kl 13.00. Kan stride inn på kontoret klokka ni om om morran og stikke kl 14.45 for å slippe unna kø osv. Når de må samles for å snakke om jobben, og prøve finne ut hva i helvete de egentlig jobber med, så orker de ikke bruke sine egne møterom, det blir for kjedelig. Så de tar en betalt tur til nabo-byen og svir av noen av kommunale penger på mat, hotell, reise, konferanserom osv. De tar vinterferie og høstferie når det passer, for å line det opp med barnas ferier, uten at noen andre må dekke for de. De tar juleferie og kan legge jobben helt bort til de er ferdige med ferien. Helg er synonymt med fri, for jobben driftes ikke i helgene. 

Når de driter seg ut og har blitt lurt av en en eller annen "dørselger" med pyramideideer og aksjeselskaper osv og blåst bort kommunens penger, er det ingen som må ta sin hatt og gå. 

Men nei, sykepleiere som må styre og stelle på syke/psyke mennesker, som må prøve å hjelpe etter beste evne selv de mest aggressive, utakknemlige pasienter. Som må holde spyet innabords mens de renser betente sår, bytter bæsjebleier på voksne, håndtere smittsomme folk osv, i tillegg til at de må gjøre dette i ferier og når som helst på døgnet etter hvilke skift de har. De må se død og lidelse, og samtidig kunne håndtere situasjoner uten å bli for preget. Ja, grøss som de "syter". 

Anonymkode: 011a3...a72

• Liker 25
Skrevet
5 minutter siden, Tamsi skrev:

Veldig mange som er under denne type utdanning har ekstrajobb på pleiehjem på siden. 

Men det er jo et valg de tar. De kan alternativt velge å ikke ta seg en ekstrajobb på pleiehjem på siden

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Tamsi skrev:

Veldig mange som er under denne type utdanning har ekstrajobb på pleiehjem på siden. En veninne av meg har kveldsvakter flere dager i uka, og i praksisperioden har hun vært utplassert på samme sted. Dermed går hun i disse periodene gjerne 12 timer i strekk og får betalt for bare 6 av dem (jobbtimene), selv om hun har jobbet der i årevis, er selvgående og gjør akkurat det samme i praksis som på jobb. Vi regnet på det en dag, og gjennom utdanningen jobbet hun fullverdig og helt gratis for nesten 90.000 kroner. 

Rimelig sykt synes jeg. 

Men da er hun fremdeles i praksis, og ikke i jobb. Hvis hun er helt selvgående og gjør akkurat det samme som i jobbtimene, burde sykepleier som er ansvarlig for praksisen gitt vedkommende større utfordringer faglig og ikke benyttet henne som arbeidskraft. Klag til universitetet over praksisen. Men man får ikke lønn for praksis. Sånn er det. Det er ikke noe å klage på!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Tamsi skrev:

Rimelig sykt synes jeg. 

Ærlig talt. Hun går på skole! Det er nesten ingen som får lønn for å være i praksis. Hva tror du egentlig?

Anonymkode: 6d834...2d6

• Liker 11
Gjest Tamsi
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da er hun fremdeles i praksis, og ikke i jobb. Hvis hun er helt selvgående og gjør akkurat det samme som i jobbtimene, burde sykepleier som er ansvarlig for praksisen gitt vedkommende større utfordringer faglig og ikke benyttet henne som arbeidskraft. Klag til universitetet over praksisen. Men man får ikke lønn for praksis. Sånn er det. Det er ikke noe å klage på!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Hun går på skole! Det er nesten ingen som får lønn for å være i praksis. Hva tror du egentlig?

Anonymkode: 6d834...2d6

Så hvorfor får man lærlinglønn når man tar yrkesfag? Gjør de enormt mye mer nytte av seg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...