Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Imigran-sprøyter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, ja, mener jeg hørte om en som hadde fibromyalgi som brukte dette..(?)
Jeg skal høre med legen om det kan være noe! Takk for tips :) 

Ja, jeg hørte at man kan få noen briller som filtrerer blålys og greier. Problemet mitt er vel litt at legen ikke virker så interessert i å hjelpe, iallefall innenfor veldig begrensede rammer. Jeg har jo også en annen sykdom som kræsjer veldig med bruk av mye medikamenter, som gjør alt litt mer styrete.

Jeg prøver å være forsiktig med lys, men føler ofte jeg kan få vondt i hodet når jeg er mye inne også. Alt blir liksom galt for det dritthodet mitt føler jeg :P 

Så bra, da håper jeg det kan være en bedre løsning! :) 

Solblink ja... Ugh. Jeg må bare komme meg hjem/til smertestillende umiddelbart etter det. Iler til i hodet med en gang og blir verre og verre for hvert blink på dårlige dager. Problemet mitt er at får vondt i hodet av solbriller også :( tror det er pga jeg har cyster i bihulene, så får trykk i hodet av solbrillene... Altså, jeg er et eneste stort levende helseproblem! :P 

Ah, kan høre med legen om de du nevner. Har forsøkt koffeintabletter (legen anbefalte det), men pga den andre sykdommen jeg har og medisinen jeg bruker for den blir det ganske krise av koffein. Skjelver bare masse og flyr på do :( Men takk for tips! Noterer meg de andre :) 

Hehe, har hatt kvalmestillende i stikkpiller jeg også, klarer ikke svelge hverken drikke eller mitt eget spytt når det er på det verste (har magetrøbbel i tillegg da, så er kanskje ekstra sensitiv ifht. kvalme og slikt), men stikkpiller funker dårlig når jeg ofte har diaré. :P I tillegg fins ikke de jeg bruker nå i stikkpille, bare afipran hva jeg vet, og de tåler jeg ikke (anafylaktisk allergi). Tar nå smeltetablett, og den er heldigvis ikke så lett å spy opp igjen da den bare forsvinner, og den er veldig effektiv!

Jeg bruker pinex forte slik du bruker ibux (brukte voltaren før med god effekt og jeg tror det er noe av grunnen til at jeg har så mange flere, og mer intense anfall nå, fordi jeg ikke kan bruke det lenger). Såvidt jeg har forstått på legen finnes det ikke så mange gode alternativer til NSAIDS, det er liksom PF/tramadol, men syns ikke det hjelper på samme måte som voltaren og man kan ikke kjøre bil og blir helt surrete i hodet... Men, bedre enn migrene i det minste, de gangene det klarer å stoppe det! 

Har faktisk spurt legen om å få fjerne livmoren, men han vil ikke ettersom jeg er ung (25). Føles lenge til overgangsalderen om det fortsetter sånn her.... :( 

Drikker aldri alkohol lenger, helt sjanseløs. Jeg er ufør pga annen sykdom (eller, ja, dette hjelper jo ikke på, men den andre er hovedgrunnen da), og prøver å ikke stresse/ha for mye å gjøre og slikt, men det virker som den bare kommer og kommer og kommer... I dag er jeg på dag 6 med migrene for denne runden. Føler liksom jeg har sinnsykt mye migrene uansett hvordan jeg prøver å leve livet mitt.

Har prøvd forebyggende medisiner uten hell også. Eller dvs. medisinen fungerte, men den ene ga meg pusteproblemer og den andre gjorde at jeg besvimte hver gang jeg reiste meg :( akkurat pust og bevissthet trumfer faktisk migrene :P 

Hm, den har jeg ikke prøvd, jeg har prøvd Atacand (fikk pusteproblemer) og Metropolol (besvimte hele tiden). Skal sjekke med legen om denne kan brukes! 

Anonymkode: 64207...2b7

Den har også som bivirkning at en kan gå noe ned i vekt, da en mister litt matlyst på den. Glemte å nevne det som bivirkning, da jeg ikke husker på at det er en bivirkning da jeg har trengt å gå ned i vekt. Men ikke alle trenger jo å gå ned i vekt. Nå er det heller ikke gitt at alle får samme bivirkning heller da, men ofte opptrer denne her.

Anonymkode: 5704a...c57

AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2018 den 11.06, AnonymBruker skrev:

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/imigran-glaxosmithkline-560014

Det skremmende her er at du blir dårlig av medisinen med tungpustethet/dyspne. Når en leser om medikamentet så står det faktisk at anafylaksi er en bivirkning. Hva sier legen din om bivirkningsreaksjonene dine? Og er du ikke selv redd for å få en anfafylaktisk reaksjon der du dør på grunn av pustestopp? 

Anonymkode: 2c35c...e24

som jeg skrev står det i vedlegget at tungpusthet kan være en bivirkning ja. Bruker omtrent ikke migrenemedisin lenger, om jeg gjør er det kun nesesprayen. Ble kvitt 90% av migrenen etter jeg går jevnlig i behandling hos en fantastisk kiropraktor som er spesialist på kjeve. får behandling for nakke og kjeve, var var hovedgrunnen til migrenen min. synd det tok meg 15år å finne det ut, men bedre sent enn aldri :)

Anonymkode: c71b9...e01

AnonymBruker
Skrevet

TS, kutte ned på kaffe hjalp meg veldig! Røyk og nus likeså. (snevrer inn eller utvider (?) blodårene i hjernen). Ellers hjelper det  for enkelte å ta en koffeinparacet (vanlig paracet har null effekt), kombinert med ibux, når anfallet er i emning. Jeg skjønner ikke logikken i at koffeinparaceten tar litt av anfallet, når jeg ellers er veldig intolerant mot koffein, mulig det er andre virkestoffer. Har legen bedt deg sjekke ut mat som trigger? ei venninne av meg får migrene av enkelte matvarer. Skriv en matdagbok! Ellers var det en som nevnte blodsukker, spis jevnlig. Unngå sukker. Ta ekstra doser D-vitamin og B12 (forskning har vist at mange med migrene har for lavt nivå og at det kan være en relasjon) . Gå jevnlig i behandling for nakken, da den er alfa og omega for hodet. ellers anbefaler jeg svømming, for å løse opp stiv nakke/rygg/skuldre. Badstue etterpå, så får musklene virkelig løst seg opp :)  vær skeptisk å innta alt for mye medikamenter, ikke bare pga bivirkningene. Om legen din vurderer blodtrykksmedisin, hadde jeg byttet lege.. den har mange bivirkninger. min lege sa at for høy bruk av migrenemedisin i selv selv faktisk kan bidra til flere anfall. og det kan være noe i det. jo mer migrenemedisin jeg brukte, jo oftere fikk jeg anfall. kan jeg spørre hvor i norge du bor??

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den har også som bivirkning at en kan gå noe ned i vekt, da en mister litt matlyst på den. Glemte å nevne det som bivirkning, da jeg ikke husker på at det er en bivirkning da jeg har trengt å gå ned i vekt. Men ikke alle trenger jo å gå ned i vekt. Nå er det heller ikke gitt at alle får samme bivirkning heller da, men ofte opptrer denne her.

Anonymkode: 5704a...c57

Gjør nok ikke så mye, spiser lite fra før pga annen sykdom. Har alarm på og spiser når den ringer, såfremt det går, men tipper ikke det er så mye til eller fra. Men takk for info :) 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

som jeg skrev står det i vedlegget at tungpusthet kan være en bivirkning ja. Bruker omtrent ikke migrenemedisin lenger, om jeg gjør er det kun nesesprayen. Ble kvitt 90% av migrenen etter jeg går jevnlig i behandling hos en fantastisk kiropraktor som er spesialist på kjeve. får behandling for nakke og kjeve, var var hovedgrunnen til migrenen min. synd det tok meg 15år å finne det ut, men bedre sent enn aldri :)

Blir det ikke enormt dyrt? Jeg har gått litt til naprapat, og det har forsåvidt hjulpet noe, men det koster jo... ja. En del! 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, kutte ned på kaffe hjalp meg veldig! Røyk og nus likeså. (snevrer inn eller utvider (?) blodårene i hjernen). Ellers hjelper det  for enkelte å ta en koffeinparacet (vanlig paracet har null effekt), kombinert med ibux, når anfallet er i emning. Jeg skjønner ikke logikken i at koffeinparaceten tar litt av anfallet, når jeg ellers er veldig intolerant mot koffein, mulig det er andre virkestoffer. Har legen bedt deg sjekke ut mat som trigger? ei venninne av meg får migrene av enkelte matvarer. Skriv en matdagbok! Ellers var det en som nevnte blodsukker, spis jevnlig. Unngå sukker. Ta ekstra doser D-vitamin og B12 (forskning har vist at mange med migrene har for lavt nivå og at det kan være en relasjon) . Gå jevnlig i behandling for nakken, da den er alfa og omega for hodet. ellers anbefaler jeg svømming, for å løse opp stiv nakke/rygg/skuldre. Badstue etterpå, så får musklene virkelig løst seg opp :)  vær skeptisk å innta alt for mye medikamenter, ikke bare pga bivirkningene. Om legen din vurderer blodtrykksmedisin, hadde jeg byttet lege.. den har mange bivirkninger. min lege sa at for høy bruk av migrenemedisin i selv selv faktisk kan bidra til flere anfall. og det kan være noe i det. jo mer migrenemedisin jeg brukte, jo oftere fikk jeg anfall. kan jeg spørre hvor i norge du bor??

Jeg har aldri smakt kaffe noensinne, faktisk. Jeg blir også kjempedårlig av koffein (i magen + skjelver voldsomt) generelt. Jeg har heller aldri røykt, men jeg snuser. Jeg er derimot usikker på å slutte, da det kan påvirke den andre sykdommen jeg har veldig negativt (har allerede aktivt oppbluss, vil ikke forverre det nå da jeg har hatt aktiv sykdom i 2 år som er ganske uvanlig tross medisin, så blir det verre nå er det operasjon neste). Syns ofte jeg får migrene om jeg IKKE snuser på en stund da. 

Ibux kan jeg heller ikke bruke, dessverre.

Nei, legen har igrunn ikke bedt meg gjøre noe som helst, men er heldigvis ikke helt tafatt så har ført migrenedagbok selv over både matvarer, søvn, medikamentbruk, vær, om jeg har vært hjemme/andre steder, aktiviteter jeg har gjort etc. Eneste jeg kan innbille meg er at den blir verre av pollenallergi (kanskje fordi jeg har cyste i bihulene? ren gjetning altså!) eller dagslys/sollys (tror kanskje dagslys holder, når det er mørkt og grått er det sjeldnere). 

Blodsukkeret mitt er helt på trynet, men legen syns ikke det gjør noe. Har også trøbbel med mat pga min andre sykdom som kompliserer saken noe.

Tar D-vitamin (må det pga en medisin jeg tar) og har stått på B12-sprøyter siden 2010. Kan ikke ta magnesium (tror jeg har mangel, leamus/kramper hele tiden), går ikke med magen min dessverre. Spiser ikke noe særlig sukker, men merker ikke forskjell om jeg gjør det (noen ganger hjelper sjokolade litt faktisk).

Svømming kan jeg ikke gå på, tåler ikke klor pga hudtrøbbel og allergi. :( 

Jeg er veldig skeptisk til medikamenter generelt, men det er dessverre blitt en realitet at jeg må bruke det. Jeg havner på legevakten om jeg ikke medisinerer migrenen min, og får alltid kjeft der for at jeg ikke tar mer medisin. 

Har brukt blodtrykksmedisin, men fikk pusteproblemer, så det er jeg jo sånn sett ferdig med. Kommer ikke til å bytte lege per idag da jeg har så mye greier som står på.

Er klar over det med migrenemedisin. Det er slik med både imigran og pinex forte, at man kan få medikamentell hodepine, men jeg bruker ikke så mye at det skal være et problem iflg. legen. Passer på å ha detoxperioder så ofte det går, der jeg bare ligger i sengen noen dager med lyset av og ikke gjør noe som helst for å prøve å unngå migrene, men kan jo ikke gå permanent uten å stå opp av sengen/se dagslys.

Bor i Bergen. Og hei, til alle de som nå evt kjenner meg igjen :-) 

Anonymkode: 64207...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...