Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Imigran-sprøyter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har kronisk migrene, og bruker per idag imigran nesespray (og pinex forte hvis det ikke fungerer så godt). 
Jeg blir helt sykt kvalm av nesesprayen (tror det er smaken), den svir i nesen og det smaker jo dårlig i flere timer.
Har prøvd tablettene tidligere, men har litt problemer med opptak av tabletter når jeg har migrene.

Lurer på om noen har prøvd sprøytene? Fungerte det? Nesesprayen virker jo, men vegrer meg sånn for å ta den siden det er så syyykt ekkel smak. :(  Blir jo oftest kvalm av migrene fra før, men tar jeg imigran spyr jeg nesten med en gang.

Anonymkode: 64207...2b7

AnonymBruker
Skrevet

jeg har brukt både nesespray og sprøyter i mange år. Syntes sprøytene fungerer best, da de ofte tok anfallet selv i de tilfellene hvor jeg tok de en stund etter anfallet startet. Har alltid hatt dårlig effekt av piller og nesepray om jeg venter for lenge. Mulig sprøyta har såpass god effekt fordi fordi medisinen går rett i blodet? Det kjipe er at det er utrolig ubehagelig i ca 15 min etter jeg tar den. Skikkelig ubehag i kroppen, en slags merkelig rastløshet, får litt narkomanfølelse, ligger bare og vrir på meg. Får og litt problemer med pusten, det blir vanskeligere å puste inn. Tror det står i vedlegget at enkelte kan reagere med pusteproblemer. Ei venninne av meg opplever ikke dette, så du må ikke la deg skremme fra å prøve. Alle reagerer jo forskjellig, jeg har f.eks ialdri hatt problemer med kvalme pga nesesprayen.

Ellers vil jeg absolutt anbefale deg å sjekke nakke og kjeve. Lå i flere år med migrene hver uke, men etter jeg gikk jevnlig til behandling på triggerpunkter i nakken og kjeven er jeg nå nesten medisinfri (nesten for godt til å være sant..). Kjeven er en av de sterkeste musklene i kroppen, og er direkte connected til hodet. Anbefaler deg å be tannlegen sjekke om du skjærer tenner om natten, og i det hele tatt være obs på om du spenner kjeven ved stress. Ofte er en ikke klar over det selv. Har ellers endel andre råd ifh migrenen så bare å si ifra om du trenger flere. Livet uten migrene er et helt nytt liv for min del, ødela nesten livet mitt i perioder.

Anonymkode: c71b9...e01

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg har brukt både nesespray og sprøyter i mange år. Syntes sprøytene fungerer best, da de ofte tok anfallet selv i de tilfellene hvor jeg tok de en stund etter anfallet startet. Har alltid hatt dårlig effekt av piller og nesepray om jeg venter for lenge. Mulig sprøyta har såpass god effekt fordi fordi medisinen går rett i blodet? Det kjipe er at det er utrolig ubehagelig i ca 15 min etter jeg tar den. Skikkelig ubehag i kroppen, en slags merkelig rastløshet, får litt narkomanfølelse, ligger bare og vrir på meg. Får og litt problemer med pusten, det blir vanskeligere å puste inn. Tror det står i vedlegget at enkelte kan reagere med pusteproblemer. Ei venninne av meg opplever ikke dette, så du må ikke la deg skremme fra å prøve. Alle reagerer jo forskjellig, jeg har f.eks ialdri hatt problemer med kvalme pga nesesprayen.

Ellers vil jeg absolutt anbefale deg å sjekke nakke og kjeve. Lå i flere år med migrene hver uke, men etter jeg gikk jevnlig til behandling på triggerpunkter i nakken og kjeven er jeg nå nesten medisinfri (nesten for godt til å være sant..). Kjeven er en av de sterkeste musklene i kroppen, og er direkte connected til hodet. Anbefaler deg å be tannlegen sjekke om du skjærer tenner om natten, og i det hele tatt være obs på om du spenner kjeven ved stress. Ofte er en ikke klar over det selv. Har ellers endel andre råd ifh migrenen så bare å si ifra om du trenger flere. Livet uten migrene er et helt nytt liv for min del, ødela nesten livet mitt i perioder.

Har samme greie med nesespray, må ta det med en gang om jeg skal ha sjans. Ellers tror jeg det er vanlig at man har problemer med å ta opp medisin gjennom tarmene når man har migrene, jeg ble anbefalt å bruke kvalmestillende sammen med medisinen uansett om jeg var kvalm eller ikke. Husker ikke helt forklaringen da jeg var innlagt og ganske dårlig, men det var noe iallefall.  

Jeg reagerer rart på en del medisiner, så jeg kan kanskje spørre om jeg kan prøve det første gang hos legen. Har migrene så ofte at det bør jeg kunne gjøre omtrent hvilken som helst dag. :P 

Jeg tror kvalmen mest er pga smaken, men er ikke sikker. Blir jo kvalm av migrenen også, så vanskelig å si.

Jeg har senebetennelse og slimposebetennelse i skuldrene, masse vondt i nakken og elendig bitt (kan ikke operere pga tannskader da). Skjærer ikke tenner, men det er bare bittet mitt som kødder det til. Kan ikke spise tyggis, helt kjørt etterpå :P 

Har fått mange tips tidlgiere, men bare å komme med det du har (blodtrykksmedisin og betablokkere kan jeg ikke ta). Livet mitt ER ødelagt, jeg har migrene 5-7 dager i uken... Har i tillegg en annen sykdom som er jævlig kjip, og som også gjør at jeg ikke kan bruke voltaren mot skulder/nakkeplager, så det kompliserer jo alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Imigran som sprayes i nesen. Det står på pakningsvedlegget at hvis man sniffer medisinen så får man mer smak i munnen og ta har man gjort det "feil og da kan og virkningen ikke bli optimal. Sist tok jeg kvalmemedisin før det ble for ille, vanskelig og svelge tablett når migrene anfallet starter for fullt. Ikke lett og puste normalt når man trykker den medisinen opp i nesa. 

Anonymkode: 89a61...769

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/imigran-glaxosmithkline-560014

Det skremmende her er at du blir dårlig av medisinen med tungpustethet/dyspne. Når en leser om medikamentet så står det faktisk at anafylaksi er en bivirkning. Hva sier legen din om bivirkningsreaksjonene dine? Og er du ikke selv redd for å få en anfafylaktisk reaksjon der du dør på grunn av pustestopp? 

Anonymkode: 2c35c...e24

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker injeksjon. Da jeg byttet fra tabletter, så opplevde jeg å få mye bedre effekt av medisinen. Jeg har imidlertid aldri prøvd nesespray, har brukt injeksjon i 10+ år, og nesespray var ikke på markedet enda da.  

Edit: Har du vært utredet hos nevrolog, TS? Prøvd botox?  

Endret av kanelsnurr
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/imigran-glaxosmithkline-560014

Det skremmende her er at du blir dårlig av medisinen med tungpustethet/dyspne. Når en leser om medikamentet så står det faktisk at anafylaksi er en bivirkning. Hva sier legen din om bivirkningsreaksjonene dine? Og er du ikke selv redd for å få en anfafylaktisk reaksjon der du dør på grunn av pustestopp? 

Anonymkode: 2c35c...e24

Det er vanlig å bli noe tungpustet av triptaner, da triptanene snevrer inn blodårene og gjør det generelt mer trangt i halsen, og det kan kjennes noe tyngre ut og puste inn en kort periode. Men det går over ganske fort, og er ikke farlig på noen måte, bare ubehagelig. Det har ingenting med anafylaktisk reaksjon å gjøre at blodårene snevres inn. 

Anonymkode: 5704a...c57

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo eventuelt teste noen andre triptantyper og se om de passer bedre for deg.

Migrene kan gi gastroparese (stopp i fordøyelsen) og hvis du er plaget med det, er det nok best å holde seg til noe som ikke skal via fordøyelsessystemet.   Noen tar også en kvalmestillende tablett sammen med migrenemedisinen. 

Her er en oversikt over alle triptanvariantene som finnes i Norge:

Triptan Medikamentnavn Tmax (timer til max effekt) T1/2 (halveringstid)
Sumatriptan 100mg tabletter Imigran 2.5 2
Sumatriptan 20 mg nesespray Imigran 1 2
Sumatriptan 6mg sprøyte Imigran 0,16 til 0,2 2
Sumatriptan 50/100 mg radis Imigran   2
Sumatriptan stikkpiller Imigran 0,5 2
Zolmitriptan 2,5 mg tabletter Zomig 2 3
Zolmitriptan 2,5 mg smeltetablett Zomig 3.3 2,5 til 3
Zolmitriptan 5 mg nesespray Zomig 4 2.82
Rizatriptan 10 mg tabletter Maxalt 1.2 2
Rizatriptan 10 mg smeltetablett Maxalt 1,6 til 2,5 2
Naratriptan Naramig 2 til 3 5 til 6
Almotriptan Almogran 1,4 til 3,8 3,2 til 3,7
Frovatriptan Migard 2 til 4 26
Eletriptan Relpax 1 til 2 3,6 til 5,5
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker Imigran som sprayes i nesen. Det står på pakningsvedlegget at hvis man sniffer medisinen så får man mer smak i munnen og ta har man gjort det "feil og da kan og virkningen ikke bli optimal. Sist tok jeg kvalmemedisin før det ble for ille, vanskelig og svelge tablett når migrene anfallet starter for fullt. Ikke lett og puste normalt når man trykker den medisinen opp i nesa. 

Anonymkode: 89a61...769

Smaken kommer jo etter en stund, det går jo ned i munnen etterhvert. Jeg fikk ganske tydelige instruksjoner om hvordan det skulle gjøres, og har som regel effekt, er bare at jeg blir så uggen når jeg allerede er kvalm også får jeg den ekle smaken i tillegg. Regner med det ikke hadde virket om jeg gjorde det helt feil? 

9 timer siden, kanelsnurr skrev:

Jeg bruker injeksjon. Da jeg byttet fra tabletter, så opplevde jeg å få mye bedre effekt av medisinen. Jeg har imidlertid aldri prøvd nesespray, har brukt injeksjon i 10+ år, og nesespray var ikke på markedet enda da.  

Edit: Har du vært utredet hos nevrolog, TS? Prøvd botox?  

Så bra. Har ikke vært hos nevrolog lenger, men har tatt MR av hodet. Har ikke prøvd botox, men legen har foreslått at jeg skal begynne med det i år sammen med kortisoninjeksjoner - men har lest så mange negative erfaringer så vil jo helst unngå det om det går. Forstår det som at noen bare får et enormt trykk i hodet og konstant smerte frem til botoxen går ut. Legen mener jeg ikke trenger nevrolog. :( 

9 timer siden, Kalevala skrev:

Du kan jo eventuelt teste noen andre triptantyper og se om de passer bedre for deg.

Migrene kan gi gastroparese (stopp i fordøyelsen) og hvis du er plaget med det, er det nok best å holde seg til noe som ikke skal via fordøyelsessystemet.   Noen tar også en kvalmestillende tablett sammen med migrenemedisinen. 

Her er en oversikt over alle triptanvariantene som finnes i Norge:

Triptan Medikamentnavn Tmax (timer til max effekt) T1/2 (halveringstid)
Sumatriptan 100mg tabletter Imigran 2.5 2
Sumatriptan 20 mg nesespray Imigran 1 2
Sumatriptan 6mg sprøyte Imigran 0,16 til 0,2 2
Sumatriptan 50/100 mg radis Imigran   2
Sumatriptan stikkpiller Imigran 0,5 2
Zolmitriptan 2,5 mg tabletter Zomig 2 3
Zolmitriptan 2,5 mg smeltetablett Zomig 3.3 2,5 til 3
Zolmitriptan 5 mg nesespray Zomig 4 2.82
Rizatriptan 10 mg tabletter Maxalt 1.2 2
Rizatriptan 10 mg smeltetablett Maxalt 1,6 til 2,5 2
Naratriptan Naramig 2 til 3 5 til 6
Almotriptan Almogran 1,4 til 3,8 3,2 til 3,7
Frovatriptan Migard 2 til 4 26
Eletriptan Relpax 1 til 2 3,6 til 5,5

Har spurt legen, men han snakket bare om kortison/botox. Ulempen er jo også at de fleste andre tar en del lenger tid på å virke. Hos meg kommer ofte anfallene ekstremt fort, går fra 0-100 på 5 minutter. :( 

Ja, det var sikkert det med gastroparese legen snakket om der han mente jeg burde ta kvalmestillende sammen med tablett. Har gjort det mange ganger, men om det funker bedre tør jeg ikke helt si. Er mange migrenenfall som ikke har latt seg behandle tross jeg har tatt både imigran, pinex forte, zofran og voltaren. Jeg har vel generelt problem med at de verste anfallene ikke er mulig å bli kvitt, ikke morfin en gang tar det... :( men det virker som voltarensprøyter og imigran-nesespray har noe bedre effekt når jeg blir sånn enn andre ting. Derfor jeg tenkte kanskje sprøyte med imigran er bedre. 

Skrevet

Har hatt god effekt av sprøyte og Maxalt smeltetabletter. Hos meg kan plagene henge i en ukes tid hvis jeg er riktig uheldig, men stort sett roer de seg fort etter medisineringen. Klarer ikke sette sprøytene selv, siden jeg synes de er dritvonde der å da. Litt pingle på sånt, så mamma eller kjæreste har satt dem på meg 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Linkas skrev:

Har hatt god effekt av sprøyte og Maxalt smeltetabletter. Hos meg kan plagene henge i en ukes tid hvis jeg er riktig uheldig, men stort sett roer de seg fort etter medisineringen. Klarer ikke sette sprøytene selv, siden jeg synes de er dritvonde der å da. Litt pingle på sånt, så mamma eller kjæreste har satt dem på meg 😂

Foreløpig har jeg rekord på 27 dager i strekk med migrene. Har flere sånn 18 dager, 9 dager osv. :( 
Håpløst!!! Men bra du får god effekt av det :) 

Er heldigvis konge på sprøyter selv, blitt mye av de opp gjennom!

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket synet ditt hos ortoptist/øyelege? Har gått med migrene siden tenårene, etter jeg endelig fikk rett brillestyrke og type har de dårlige periodene halvert seg.. men bruker sarotex når nakke og skuldre er dårlige pga slitasje og betennelser. 

Anonymkode: 9c554...8bc

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket synet ditt hos ortoptist/øyelege? Har gått med migrene siden tenårene, etter jeg endelig fikk rett brillestyrke og type har de dårlige periodene halvert seg.. men bruker sarotex når nakke og skuldre er dårlige pga slitasje og betennelser. 

Anonymkode: 9c554...8bc

Jepp, vært tre ganger til optiker. Første gangen mente de jeg hadde dårlig syn og jeg fikk briller = ble verre enn noen gang. De to andre har sagt jeg har blikk som en ørn (uvanlig godt syn altså :P). Tror ikke det er problemet, men jeg lurer på om jeg kanskje blir dårlig av dagslys/evt. sollys. Kanskje jeg har for store/små pupiller eller tar inn for mye lys eller bare er veldig sensitiv for det. Har alltid dataskjermen på lysstyrke 1-4 og samme med mobil, ellers går det galt med en gang. 

Har dog betennelser i skuldre/armer/nakke og en jobb som sliter på disse, men kan ikke bruke Voltaren/Ibux eller lignende pga annen sykdom. Bruker dog litt voltarol gel i ny og ne med begrenset effekt. Hva er Sarotex? Er det en slik type medisin?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, vært tre ganger til optiker. Første gangen mente de jeg hadde dårlig syn og jeg fikk briller = ble verre enn noen gang. De to andre har sagt jeg har blikk som en ørn (uvanlig godt syn altså :P). Tror ikke det er problemet, men jeg lurer på om jeg kanskje blir dårlig av dagslys/evt. sollys. Kanskje jeg har for store/små pupiller eller tar inn for mye lys eller bare er veldig sensitiv for det. Har alltid dataskjermen på lysstyrke 1-4 og samme med mobil, ellers går det galt med en gang. 

Har dog betennelser i skuldre/armer/nakke og en jobb som sliter på disse, men kan ikke bruke Voltaren/Ibux eller lignende pga annen sykdom. Bruker dog litt voltarol gel i ny og ne med begrenset effekt. Hva er Sarotex? Er det en slik type medisin?

Sarotex er at antidepressiva, av den litt gamle sorten, med smertelindrende effekt, og brukes derfor en del til smertelindring.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

men jeg lurer på om jeg kanskje blir dårlig av dagslys/evt. sollys. Kanskje jeg har for store/små pupiller eller tar inn for mye lys eller bare er veldig sensitiv for det. Har alltid dataskjermen på lysstyrke 1-4 og samme med mobil, ellers går det galt med en gang. 

Det er vanlig å være lysømfintlig når man har migrene.  Ikke bare under anfall, men også ellers.   Lys er en vanlig migrenetrigger, og under migreneanfall kan selv det svakeste lys oppleves uutholdelig.

Jeg har lysskjermende rullegardin på kontoret mitt, og mørke gardiner i stua.  På PC-skjermen er lysstyrken satt lavest mulig, og mobilen har alltid blålysfilter på. 

Annonse
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel generelt problem med at de verste anfallene ikke er mulig å bli kvitt, ikke morfin en gang tar det... :( men det virker som voltarensprøyter og imigran-nesespray har noe bedre effekt når jeg blir sånn enn andre ting. Derfor jeg tenkte kanskje sprøyte med imigran er bedre. 

Ja, da høres det ut til at Imigran/Sumatriptan sprøyter er noe for deg.  Mange skryter veldig av dem, og synes de hjelper godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Min migrene utløses av sol (særlig solblink, feks på sjøen eller fjellet), og for mye søvn. Jeg har solbriller med meg over alt :P

Av smertestillende synes jeg acetylsalisylsyre (gode gamle Dispril/amerikanske Aspirin) virker best, særlig i kombinasjonspreparater med koffein. Her i Norge selges det som Paralen, da er det paracetamol i i tillegg. Fenazon fungerer også :) Paracetamol og ibuprofen alene har ikke særlig effekt, så på meg må det tydeligvis kombinasjoner til!

Anonymkode: cbc77...291

Skrevet

Du er virkelig ille plaget! Jeg bruker Imigran radis tabletter og de funker bra. Da legen skrev ut medisin til meg for mange år siden, tilbød hun meg kvalmestillende STIKKpiller også. Det er altså vanlig at noen blir så kvalme av anfall at de ikke klarer svelge migrenemedisinen sin. Jeg takket nei, side jeg ikke blir kvalm ved anfall, bare uvel. 

Du ber om alle slags råd. Jeg hadde nytte av noen behandlinger hos kiropraktor: hadde låsninger i ryggvirvler ca mellom skulderbladene og nederst i korsryggen, i tillegg til klassisk stive skuldre og nakke (kontorjobb). Jeg gjør nå øvelser med skulder - rulling og strekker meg i løpet av arbeidsdagen. 

Legen sa at migrene pasienter ofte får en spenningshodepine som så kan utvikle seg til migrene, og rådet meg til å ta Ibux med en gang jeg kjente antydning til hodepine. Det rådet har jeg fulgt i et drøyt år, og det har gjort at jeg har klart å kvele noen migreneanfall i startgropa. Forstår at du ikke tåler Ibux, men kanskje noe annet kan funke?

Jeg har fått færre anfall etter at jeg sluttet med hormonprevensjon. 

Må sørge for nok søvn og stabilt blodsukker, ikke ha for mange ettermiddagsavtaler hver uke i tillegg til jobb, planlegge at jeg gjør lite annet enn jobb og nødvendig husarbeid/oppfølging av unger i perioder med behov for å jobbe overtid. Aldri drikke rødvin på en fredag etter lang arbeidsuke, men lørdag kan gå bra. 

Mange små tiltak har tilsammen redusert antall anfall jeg har, resten satser jeg på forsvinner innen  ti års tid når overgangsalder er overstått. 

Prioritet 1 må være å få redusert antall anfall. Pri 2 å få medisin som hjelper deg når anfallene er der. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker forebyggende topimax, som er et antiepileptika. Det fungerer veldig bra på meg og anbefales. Litt hardt å trappe opp, og en må gjøre det veldig langsomt og over litt tid, men når det er gjort så har ikke jeg noen bivirkninger, men veldig reduserte anfallsmengde.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sarotex er at antidepressiva, av den litt gamle sorten, med smertelindrende effekt, og brukes derfor en del til smertelindring.

Ah, ja, mener jeg hørte om en som hadde fibromyalgi som brukte dette..(?)
Jeg skal høre med legen om det kan være noe! Takk for tips :) 

12 timer siden, Kalevala skrev:

Det er vanlig å være lysømfintlig når man har migrene.  Ikke bare under anfall, men også ellers.   Lys er en vanlig migrenetrigger, og under migreneanfall kan selv det svakeste lys oppleves uutholdelig.

Jeg har lysskjermende rullegardin på kontoret mitt, og mørke gardiner i stua.  På PC-skjermen er lysstyrken satt lavest mulig, og mobilen har alltid blålysfilter på. 

Ja, jeg hørte at man kan få noen briller som filtrerer blålys og greier. Problemet mitt er vel litt at legen ikke virker så interessert i å hjelpe, iallefall innenfor veldig begrensede rammer. Jeg har jo også en annen sykdom som kræsjer veldig med bruk av mye medikamenter, som gjør alt litt mer styrete.

Jeg prøver å være forsiktig med lys, men føler ofte jeg kan få vondt i hodet når jeg er mye inne også. Alt blir liksom galt for det dritthodet mitt føler jeg :P 

12 timer siden, Kalevala skrev:

Ja, da høres det ut til at Imigran/Sumatriptan sprøyter er noe for deg.  Mange skryter veldig av dem, og synes de hjelper godt. 

Så bra, da håper jeg det kan være en bedre løsning! :) 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min migrene utløses av sol (særlig solblink, feks på sjøen eller fjellet), og for mye søvn. Jeg har solbriller med meg over alt :P

Av smertestillende synes jeg acetylsalisylsyre (gode gamle Dispril/amerikanske Aspirin) virker best, særlig i kombinasjonspreparater med koffein. Her i Norge selges det som Paralen, da er det paracetamol i i tillegg. Fenazon fungerer også :) Paracetamol og ibuprofen alene har ikke særlig effekt, så på meg må det tydeligvis kombinasjoner til!

Anonymkode: cbc77...291

Solblink ja... Ugh. Jeg må bare komme meg hjem/til smertestillende umiddelbart etter det. Iler til i hodet med en gang og blir verre og verre for hvert blink på dårlige dager. Problemet mitt er at får vondt i hodet av solbriller også :( tror det er pga jeg har cyster i bihulene, så får trykk i hodet av solbrillene... Altså, jeg er et eneste stort levende helseproblem! :P 

Ah, kan høre med legen om de du nevner. Har forsøkt koffeintabletter (legen anbefalte det), men pga den andre sykdommen jeg har og medisinen jeg bruker for den blir det ganske krise av koffein. Skjelver bare masse og flyr på do :( Men takk for tips! Noterer meg de andre :) 

8 timer siden, Eneri skrev:

Du er virkelig ille plaget! Jeg bruker Imigran radis tabletter og de funker bra. Da legen skrev ut medisin til meg for mange år siden, tilbød hun meg kvalmestillende STIKKpiller også. Det er altså vanlig at noen blir så kvalme av anfall at de ikke klarer svelge migrenemedisinen sin. Jeg takket nei, side jeg ikke blir kvalm ved anfall, bare uvel. 

Du ber om alle slags råd. Jeg hadde nytte av noen behandlinger hos kiropraktor: hadde låsninger i ryggvirvler ca mellom skulderbladene og nederst i korsryggen, i tillegg til klassisk stive skuldre og nakke (kontorjobb). Jeg gjør nå øvelser med skulder - rulling og strekker meg i løpet av arbeidsdagen. 

Legen sa at migrene pasienter ofte får en spenningshodepine som så kan utvikle seg til migrene, og rådet meg til å ta Ibux med en gang jeg kjente antydning til hodepine. Det rådet har jeg fulgt i et drøyt år, og det har gjort at jeg har klart å kvele noen migreneanfall i startgropa. Forstår at du ikke tåler Ibux, men kanskje noe annet kan funke?

Jeg har fått færre anfall etter at jeg sluttet med hormonprevensjon. 

Må sørge for nok søvn og stabilt blodsukker, ikke ha for mange ettermiddagsavtaler hver uke i tillegg til jobb, planlegge at jeg gjør lite annet enn jobb og nødvendig husarbeid/oppfølging av unger i perioder med behov for å jobbe overtid. Aldri drikke rødvin på en fredag etter lang arbeidsuke, men lørdag kan gå bra. 

Mange små tiltak har tilsammen redusert antall anfall jeg har, resten satser jeg på forsvinner innen  ti års tid når overgangsalder er overstått. 

Prioritet 1 må være å få redusert antall anfall. Pri 2 å få medisin som hjelper deg når anfallene er der. 

Hehe, har hatt kvalmestillende i stikkpiller jeg også, klarer ikke svelge hverken drikke eller mitt eget spytt når det er på det verste (har magetrøbbel i tillegg da, så er kanskje ekstra sensitiv ifht. kvalme og slikt), men stikkpiller funker dårlig når jeg ofte har diaré. :P I tillegg fins ikke de jeg bruker nå i stikkpille, bare afipran hva jeg vet, og de tåler jeg ikke (anafylaktisk allergi). Tar nå smeltetablett, og den er heldigvis ikke så lett å spy opp igjen da den bare forsvinner, og den er veldig effektiv!

Jeg bruker pinex forte slik du bruker ibux (brukte voltaren før med god effekt og jeg tror det er noe av grunnen til at jeg har så mange flere, og mer intense anfall nå, fordi jeg ikke kan bruke det lenger). Såvidt jeg har forstått på legen finnes det ikke så mange gode alternativer til NSAIDS, det er liksom PF/tramadol, men syns ikke det hjelper på samme måte som voltaren og man kan ikke kjøre bil og blir helt surrete i hodet... Men, bedre enn migrene i det minste, de gangene det klarer å stoppe det! 

Har faktisk spurt legen om å få fjerne livmoren, men han vil ikke ettersom jeg er ung (25). Føles lenge til overgangsalderen om det fortsetter sånn her.... :( 

Drikker aldri alkohol lenger, helt sjanseløs. Jeg er ufør pga annen sykdom (eller, ja, dette hjelper jo ikke på, men den andre er hovedgrunnen da), og prøver å ikke stresse/ha for mye å gjøre og slikt, men det virker som den bare kommer og kommer og kommer... I dag er jeg på dag 6 med migrene for denne runden. Føler liksom jeg har sinnsykt mye migrene uansett hvordan jeg prøver å leve livet mitt.

Har prøvd forebyggende medisiner uten hell også. Eller dvs. medisinen fungerte, men den ene ga meg pusteproblemer og den andre gjorde at jeg besvimte hver gang jeg reiste meg :( akkurat pust og bevissthet trumfer faktisk migrene :P 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker forebyggende topimax, som er et antiepileptika. Det fungerer veldig bra på meg og anbefales. Litt hardt å trappe opp, og en må gjøre det veldig langsomt og over litt tid, men når det er gjort så har ikke jeg noen bivirkninger, men veldig reduserte anfallsmengde.

Hm, den har jeg ikke prøvd, jeg har prøvd Atacand (fikk pusteproblemer) og Metropolol (besvimte hele tiden). Skal sjekke med legen om denne kan brukes! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...