AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #1 Skrevet 5. mai 2018 Har du vært borti situasjoner av en slik art? Altså fått gjennomgå så det synger, uten å ha gjort noe galt? Kan være alt fra å få kjeft for absolutt ingenting, til å få en verbal skyllebøtte uten sidestykke for å ta opp et helt legitimt problem innad i bedriften. Anonymkode: 8581e...561
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Skrevet 6. mai 2018 Ja, maaaange ganger. Jobber i helsevesenet, hvor det er et strengt hierarki (aldri opplevd maken) og stort arbeidspress. Det er en ganske eksplosiv kombinasjon, og mange av de som er høyere på rangstigen behandler "laverestående" kollegaer som dritt. Og så hender det at pasienter og pårørende skjeller ut pleiere, men det klarer man lettere å riste av seg. Det er verre å svelge når det er kollegaen din som kjefter på en sånn måte at det er helt tydelig at hun ser på deg som tyggegummi under skoen. Anonymkode: 2d9df...68e 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #3 Skrevet 6. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, maaaange ganger. Jobber i helsevesenet, hvor det er et strengt hierarki (aldri opplevd maken) og stort arbeidspress. Det er en ganske eksplosiv kombinasjon, og mange av de som er høyere på rangstigen behandler "laverestående" kollegaer som dritt. Og så hender det at pasienter og pårørende skjeller ut pleiere, men det klarer man lettere å riste av seg. Det er verre å svelge når det er kollegaen din som kjefter på en sånn måte at det er helt tydelig at hun ser på deg som tyggegummi under skoen. Anonymkode: 2d9df...68e Huff, synes virkelig synd på deg. Skulle virkelig ønske at du hadde noen bedre kolleger oppover i systemet. Dere sykepleiere og øvrige ansatte som gjør grovarbeidet, fortjener virkelig en hedersmedalje og positiv omtale for jobben dere gjør. Det krever sin mann å skulle takle en slik arbeidshverdag, selv om det sikkert også er en veldig trivelig og givende jobb på mange måter. Kjeft fra pasienter er selvsagt ikke så hyggelig det heller, men som du sier tror jeg det er lettere å legge til side. Slike situasjoner er på en måten i en helt annen setting, og flere av dem har sikkert sine problemer å måtte forholde seg til, selv om det sikkert også er en del pasienter som generelt eller sporadisk er vanskelige uten noen åpenbar grunn. Personlig føler jeg meg også dårlig hvis noen kollegaer behandler meg som dritt. Anonymkode: 8581e...561 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #4 Skrevet 6. mai 2018 Hm..det er jo ikke normalt at noen behandler deg som en dritt...hva gjør du for å ta igjen? Anonymkode: 64ddc...e27
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #5 Skrevet 6. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm..det er jo ikke normalt at noen behandler deg som en dritt...hva gjør du for å ta igjen? Anonymkode: 64ddc...e27 Hvis det er meg du spør, så: Ingenting. Erfaring har vist at det ikke nytter å si fra verken til sjef eller til den det gjelder, og jeg tror det bare hadde blitt verre om jeg hadde tatt igjen med samme mynt. Det er vanskelig å beskrive hierarkiet på sykehjem, det må bare oppleves. Jeg lukker ørene så godt jeg kan, gjør jobben min så godt jeg kan og involverer meg ikke i intriger. Andre får stå opp for seg selv. Anonymkode: 2d9df...68e
frekvens Skrevet 6. mai 2018 #6 Skrevet 6. mai 2018 Å jada. Kan få dugelig oppstrekk for den minste ting. Har sjefen en dårlig dag så skal det gå ut over noen. Det jeg har tenke meg frem til er at så lenge jeg er trygg på at jeg gjør jobben så godt jeg kan og mine kolleger støtter meg, så gir jeg blanke. Tror egentlig sjefen forventer at han får fingeren strax han snur ryggen til.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #7 Skrevet 6. mai 2018 Ikke direkte kjeft, men jeg får klager på alle oppgavene min kollega gjør feil eller ikke gjør i det hele tatt (vi er utleid til et større firma for å utføre bestemte oppgaver). Hver dag er det klaging, til meg, fordi min kollega ikke snakker norsk. H•n snakker flytende engelsk, så det burde ikke være noe problem å få tatt det opp direkte. I går sprakk jeg og ba vedkommende som klaget ta det med sjefen min, for jeg var opptatt med å rette opp i feilene og få gjort jobben. Dessverre kan jeg ikke bare la være å rette opp i feilene h•n har gjort og la h•n ta det selv på neste skift, for det går ut over driften og sikkerheten til andre ansatte, og jeg får ikke utført mine egne oppgaver. Anonymkode: eac31...197
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Skrevet 6. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, maaaange ganger. Jobber i helsevesenet, hvor det er et strengt hierarki (aldri opplevd maken) og stort arbeidspress. Det er en ganske eksplosiv kombinasjon, og mange av de som er høyere på rangstigen behandler "laverestående" kollegaer som dritt. Og så hender det at pasienter og pårørende skjeller ut pleiere, men det klarer man lettere å riste av seg. Det er verre å svelge når det er kollegaen din som kjefter på en sånn måte at det er helt tydelig at hun ser på deg som tyggegummi under skoen. Anonymkode: 2d9df...68e Har jobbet 21 år i helsevesenet og aldri opplevd det hierarkiet du beskriver, hverken som ufaglært eller nå som spesialsykepleier. Lurer nesten på om noen finner på det for å kunne klage, eller plasserer alt de ikke liker i et slikt system som en selvoppfyllende profeti (har jobbet flere ulike steder både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten). Ts, urettmessig kjeft fra pasienter og kolleger er ganske vanlig, som regel for ting man ikke kan noe med (parkeringen er full, hvorfor er ikke leselampen på andre siden av sengen, lang ventetid osv). Men en av mine tidligere sjefer likte å anklage folk når hun fikk kritikk, en svært dårlig egenskap som tilslutt gjorde at hun måtte slutte som sjef. F.eks hvis folk sa fra om uforsvarlig lav bemanning så ble vi anklaget for å være lat og ikke jobbe fort nok, når det ble sendt avvik på mangler/feil fikk vi beskjed om ikke å være så negativ, og en gang det ble skrevet avvik på et alvorlig samarbeidsproblem med en annen instans, fikk vi beskjed om at så vanskelige som arbeidsstokken på denne avdelingen var, var det nok verre for de stakkarene som måtte samarbeide med oss. Hun fikk til slutt sparken, uten noen forståelse for hvor ubrukelig hun var som sjef. Dessverre mange i lederposisjoner som aldri skulle vært der. Anonymkode: cd099...414 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #9 Skrevet 6. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet 21 år i helsevesenet og aldri opplevd det hierarkiet du beskriver, hverken som ufaglært eller nå som spesialsykepleier. Lurer nesten på om noen finner på det for å kunne klage, eller plasserer alt de ikke liker i et slikt system som en selvoppfyllende profeti (har jobbet flere ulike steder både i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten). Ts, urettmessig kjeft fra pasienter og kolleger er ganske vanlig, som regel for ting man ikke kan noe med (parkeringen er full, hvorfor er ikke leselampen på andre siden av sengen, lang ventetid osv). Men en av mine tidligere sjefer likte å anklage folk når hun fikk kritikk, en svært dårlig egenskap som tilslutt gjorde at hun måtte slutte som sjef. F.eks hvis folk sa fra om uforsvarlig lav bemanning så ble vi anklaget for å være lat og ikke jobbe fort nok, når det ble sendt avvik på mangler/feil fikk vi beskjed om ikke å være så negativ, og en gang det ble skrevet avvik på et alvorlig samarbeidsproblem med en annen instans, fikk vi beskjed om at så vanskelige som arbeidsstokken på denne avdelingen var, var det nok verre for de stakkarene som måtte samarbeide med oss. Hun fikk til slutt sparken, uten noen forståelse for hvor ubrukelig hun var som sjef. Dessverre mange i lederposisjoner som aldri skulle vært der. Anonymkode: cd099...414 Mannen min er overlege på et sykehus, og blant legene er det skikkelig hierarki. Alle kjefter på turnuslegen, ass.legene får gjennomgå av overlegene. Og ingen tør å kjefte på overlegene. Mannen min er en sindig og snill mann, kjefter heldigvis ikke på noen og er godt likt. Ingen kjefter på sykepleierene, det tør ikke legene, for de vet nok innerst inni at det er sykepleierene som styrer det meste og får alt til å gå rundt. Anonymkode: 3fc02...64a 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #10 Skrevet 6. mai 2018 Det irriterer meg intenst når jeg blir tatt til side og får vite at det og det skal være sånn og sånn. Det og det GJØR jeg slik jeg får beskjed om, men siden jeg har kolleger som har vært ansatt der i mange år og som ikke bryr seg om disse tingene, går sjefen ut fra at alle driter i det. Prøvde å si fra en gang at jeg faktisk gjør det slik hun vil ha det, men da så hun på meg som om hun trodde jeg løy. Forbanna irriterende å både bli regnet som en løgnhals OG ute av stand til å ta imot en beskjed. Skjønner ikke hvorfor jeg fremdeles er ansatt der hvis det er slik hun tror jeg er. Og joda, jeg skal slutte når det dukker opp en stilling innenfor det jeg egentlig er utdannet som. Men dere andre som får uberettiget kjeft, hvordan reagerer dere? Jatter med og håper de blir fort ferdige? Anonymkode: f65a9...849
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #11 Skrevet 6. mai 2018 Aldri fra overordnede eller kollegaer. Kritikk blir tatt opp på en konstruktiv måte, med fokus på dialog. Men jobber kunderettet, mot ressurssterke kunder, men likevel - drittsekker finnes overalt. Det går ikke inn på meg lenger. Jeg svarer rolig og saklig. Forsøker aldri å forklare meg, og faller aldri til deres nivå, men bruker setninger av typen "jeg beklager at du opplever det slik". Ved ett tilfelle jeg opplevde som grovt valgte selskapet å terminere kundeforholdet på dagen. Anonymkode: a644d...3fe
Husholdning1 Skrevet 6. mai 2018 #12 Skrevet 6. mai 2018 Ja. Jeg tar hevn, og nå er vedkommende borte fra den jobben. Slike folk har ikke noe på en arbeidsplass å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #13 Skrevet 6. mai 2018 Ikke direkte kjeft og ikke direkte uberettiget, men jeg har blitt bedt om å endre på rutiner som andre kollegaer får lov til å ture fram med. Dette er sikkert fordi jeg er nyutdannet og det er enklere å rette på meg, men det føles urettferdig når du ser en kollega gjøre noe, du gjør det samme, og får så tilsnakk for det. Jeg er forresten lærer. Anonymkode: 13da0...d9b 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 Å ja. Får ofte kjeft fordi jeg ikke har gjort noe (som sjefen tror han har bedt meg om å gjøre, men ikke har sagt i fra om). Hvis jeg prøver å si at dette har du aldri nevnt før, eller at han må ha glemt å si i fra, så blir han rasende og begynner å kjefte/skrike. Har begynt å bare unnskylde meg og la det gå, da jeg ikke er spesielt glad i slike konfrontasjoner. Anonymkode: a9929...296
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 Fikk noe kjeft en gang jeg spurte om det stemte at en kollega med mindre ansiennitet tjente mer enn meg. Det stemte at kollegaen tjente mer, sjefen hadde ikke så veldig lyst å gi meg samme lønn tydeligvis (jeg jobbet mer effektivt og hadde en delvis lederrolle, så ingen grunn til at jeg skulle tjene mindre enn kolleagen uten lederrolle, som kom til meg for hjelp). Han begynte å snakke om at jeg burde være takknemmelig for at han hadde ansatt meg i det hele tatt, selv om jeg alltid hadde vært den som gjorde mest overtid og som var blant de mest engasjerte i bedriften, noe han visste godt. Sluttet der kort tid etter. Som nyansatt i en annen bedrift senere, opplevde jeg at den daværende lojale og arbeidssomme ansatten også sluttet fordi hun fikk urettmessig kjeft av sjefen for en bagatell hun hadde gjort feil og for dårlig behandling generelt. Det sies at kvinner er dårlige ledere, men jeg har jaggu møtt min del med humørsyke menn i lederstillinger Arbeidslivet er noe dritt, og jeg har endt opp med å undre meg over hva vi egentlig lever livene våre etter. Å jobbe i en utakknemlig jobb der vi blir behandlet som dritt med mindre vi tilfeldigvis blir sjefens yndling. Driver å sparer slik at jeg kan droppe ut av arbeidslivet etterhvert. Skikkelig råttent liv å leve. Anonymkode: f240b...1ab 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 En gang i butikk... Det manglet penger i kassa som bare jeg hadde brukt, flere ganger. Og en kasse med veksel forsvant. Kan jo forstå at sjefen beskyldte meg egentlig, han kunne jo ihvertfall ikke la vær å si noe. Men det var virkelig ikke meg, og jeg kunne ikke bevise det. Det var skikkelig kjipt. Anonymkode: a4743...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Skrevet 6. mai 2018 Har opplevd terriorisering og mobbing på arbeidsplassen. Trodde jeg skulle knekke sammen mot slutten. Det er utrolig hva ett enkelt menneske som hater deg, kan få seg til å gjøre. Rettferdigheten seirer ikke alltid, men i mitt tilfelle ble det bedre til slutt. Hun som var "sjefsmobberen" på arbeidsplassen fikk sparken. Sjefen min gjennomskuet henne og trodde på meg. takk og pris for det. Anonymkode: ab15b...7f5 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #18 Skrevet 6. mai 2018 Ikke akkurat høylytt kjefting, men jobber som pedagog i en bhg og alt jeg gjør er ikke godt nok. Eller om en av de andre gjør det samme er det supert, men da må jeg gjerne trykkes ned av en først før denne personen gjør det å får skryt av det fra andre voksne. Nå har det gått så langt at jeg søker ny jobb, utdanningsforbundet er koblet inn og de i kommunen som kontrollerer bhg skal i møte med noen av personalet. Flere har sluttet i denne bhg, men virker ikke som om noen av de som sluttet har stått frem før og fortalt hvordan praksisen er i denne bhg. Nå blir det nok et kjempe koselig miljø der og jeg får nok høre som aldri før. Men når de voksne er mer opptatt av det estetiske og dokumentasjon enn barna, nei da står ikke jeg bare å ser på selv om man får spydige kommentarer fra noen. Jeg er der for barna. Får helt vondt av enkeltepisoder der. Anonymkode: 17216...b13
Gjest Overrasket Skrevet 6. mai 2018 #19 Skrevet 6. mai 2018 (endret) Ja. Etterpå rykket jeg opp til å bli personens sjef. Da sa jeg vedkommende opp (ba personen levere inn oppsigelse) fordi bedriften hadde retningslinjer som forbød seksuelle relasjoner på jobb (kun allerede eksisterende langsiktige kjærlighetsforhold fra før ansettelse var lov), og jeg kunne bevise at personen (som var gift) hadde et forhold på si til en kollega (som også var gift). Endret 6. mai 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #20 Skrevet 6. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke akkurat høylytt kjefting, men jobber som pedagog i en bhg og alt jeg gjør er ikke godt nok. Eller om en av de andre gjør det samme er det supert, men da må jeg gjerne trykkes ned av en først før denne personen gjør det å får skryt av det fra andre voksne. Nå har det gått så langt at jeg søker ny jobb, utdanningsforbundet er koblet inn og de i kommunen som kontrollerer bhg skal i møte med noen av personalet. Flere har sluttet i denne bhg, men virker ikke som om noen av de som sluttet har stått frem før og fortalt hvordan praksisen er i denne bhg. Nå blir det nok et kjempe koselig miljø der og jeg får nok høre som aldri før. Men når de voksne er mer opptatt av det estetiske og dokumentasjon enn barna, nei da står ikke jeg bare å ser på selv om man får spydige kommentarer fra noen. Jeg er der for barna. Får helt vondt av enkeltepisoder der. Anonymkode: 17216...b13 Hvor i landet sånn ca er dette? Anonymkode: 74d03...42e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå