Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 5. mai 2018 #1 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Dere som har veldig lavt selvbilde, hvordan greier dere det på slike intervjuer? Klarer dere å "selge" dere selv jobbmessig? Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #2 Del Skrevet 5. mai 2018 Har i blant fått høre at jeg virker veldig forsiktig, men når jeg forklarer mine interesser og erfaringer får folk sjokk. Har du noe å vise til som viser at du ikke er usikker og nervøs ellers? Anonymkode: 93b71...a40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #3 Del Skrevet 5. mai 2018 6 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg hadde et jobbintervju for en tid tilbake siden, og dette ble holdt via skype. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne si tre positive ting om meg selv osv, og jeg synes det er kjempe vanskelig å skulle skryte av meg selv til andre, spesielt til fremmede. Så jeg svarte: "Ehhh jeg liker å hjelpe folk" litt i den duren, og jeg tror jeg ble oppfattet som nervøs, redd, usikker og sjenert. Jeg fikk ikke jobben, og jeg tror det var fordi jeg virket for usikker på meg selv (og dette var en selger-jobb). Saken er at jeg egentlig ikke er så veldig sjenert, og jeg har heller ikke problemer med å snakke med folk. Problemet er når jeg får slike konfronterende spørsmål og ikke ønsker å fremstille meg selv som en arrogant dott, og jeg i tillegg var nervøs nok pga selve jobbintervjuet. Dere som har veldig lavt selvbilde, hvordan greier dere det på slike intervjuer? Klarer dere å "selge" dere selv jobbmessig? Du får ta noen treningsruder med en du kjenner der du blir intervjuet og drillet i positive og negative sider ved deg selv. Anonymkode: a3fb1...59c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 5. mai 2018 #4 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Vanskelig å vite hva jeg skulle henvist til som var relevant i denne jobben. Det var en deltidsjobb jeg søkte Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #5 Del Skrevet 5. mai 2018 Skjønner hva du mener med å ikke like å skryte av seg selv, men det var vel en grunn til at du søkte akkurat den jobben? Noe som gjorde at du tenkte at det var en jobb du både kunne ha tenkt deg og klart å mestre? Du kunne jo ha sagt at du lett kommer i kontakt med folk, at du er tillitvekkende, at du har fått tilbakemeldinger på at du har et behagelig vesen, at du liker å jobbe med mennesker osv. Hvis det er sant, da:) Ærlig, pålitelig, at du ser hva som skal gjøres, leser situasjoner og mennesker godt ... Sikkert mye mer når du tenker deg om. Anonymkode: 14198...c6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 5. mai 2018 #6 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) På 5.5.2018 den 23.05, AnonymBruker skrev: Skjønner hva du mener med å ikke like å skryte av seg selv, men det var vel en grunn til at du søkte akkurat den jobben? Noe som gjorde at du tenkte at det var en jobb du både kunne ha tenkt deg og klart å mestre? Du kunne jo ha sagt at du lett kommer i kontakt med folk, at du er tillitvekkende, at du har fått tilbakemeldinger på at du har et behagelig vesen, at du liker å jobbe med mennesker osv. Hvis det er sant, da:) Ærlig, pålitelig, at du ser hva som skal gjøres, leser situasjoner og mennesker godt ... Sikkert mye mer når du tenker deg om. Anonymkode: 14198...c6a Jeg søkte egentlig deltidsjobben fordi ei bekjent også søkte Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #7 Del Skrevet 5. mai 2018 Fake it until you make it. Forbered 3 positive ting med deg selv på forhånd. Legg bort frykten for å virke som en arrogant dott der og da. Anonymkode: 1f0cb...3ab 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #8 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg leker skuespiller, og så spiller jeg rollen til en person jeg tror de er ute etter. Men det kan også være lurt å forberede seg på sånne "standardspørsmål," som om å si tre positive og negative ting om deg selv for eksempel. Nordmenn flest har vel vansker for å skryte av seg selv(jf. janteloven), men ikke tenk på det som skryt, tenk på det som fakta. F.eks.; jeg ER faktisk flink til å løse konflikter, og det er noe som helt sikkert vil være til nytte for disse som intervjuer meg. Anonymkode: 3d799...48f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #9 Del Skrevet 5. mai 2018 7 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg søkte egentlig deltidsjobben fordi ei av mine bestevenninner jobber der, og vi hadde lyst til å jobbe der sammen. Ja, men det er jo litt som når man søker en jobb fordi man trenger pengene. Man sier ikke det på intervjuet:) Det jeg mener er at du hadde vel ikke søkt en jobb du ikke trodde du kom til å mestre? Hvis du hater folk og er sterkt rammet av dyskalkuli, søker man ikke jobb i kassen i en butikk, liksom, selv om venninna jobber det? Poenget med intervjuet er å overbevise den som ansetter om at du er den som passer best til å utføre denne jobben. Og de positive tingene du blir bedt om å si om deg selv bør jo være ting som gjør deg egnet til fylle stillingen. Jeg har heller ikke så godt selvbilde, men jeg vet hva jeg er god på i jobben min, så da har jeg nevnt det på jobbintervjuer. Pleier å funke. Anonymkode: 14198...c6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 5. mai 2018 #10 Del Skrevet 5. mai 2018 Du virker nok litt for forsiktig. Du må bare øve deg på å snakke om dine bra sider! For dem har du. Kan du her og nå si tre positive ting om deg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #11 Del Skrevet 5. mai 2018 1 time siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg hadde et jobbintervju for en tid tilbake siden, og dette ble holdt via skype. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne si tre positive ting om meg selv osv, og jeg synes det er kjempe vanskelig å skulle skryte av meg selv til andre, spesielt til fremmede. Så jeg svarte: "Ehhh jeg liker å hjelpe folk" litt i den duren, og jeg tror jeg ble oppfattet som nervøs, redd, usikker og sjenert. Jeg fikk ikke jobben, og jeg tror det var fordi jeg virket for usikker på meg selv (og dette var en selger-jobb). Saken er at jeg egentlig ikke er så veldig sjenert, og jeg har heller ikke problemer med å snakke med folk. Problemet er når jeg får slike konfronterende spørsmål og ikke ønsker å fremstille meg selv som en arrogant dott, og jeg i tillegg var nervøs nok pga selve jobbintervjuet. Dere som har veldig lavt selvbilde, hvordan greier dere det på slike intervjuer? Klarer dere å "selge" dere selv jobbmessig? Hvorfor skype? Anonymkode: d76d5...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #12 Del Skrevet 5. mai 2018 Øv deg på intervju. Det er vanlig å bli spurt om positive ting ved en selv. Tenk på forhånd hvilke egenskaper som er viktige i jobben du søker på og så hvilke av de egenskapene du har. At du jobber godt under stress, utadvendt osv. Man kan nok bli spurt om negative ting også. Men husk at det er flere som søker på samme stilling, man kan ikke alltid være den som får jobben. Derfor må du ikke la det gnage for mye på deg, men heller ta det som læring så du gjør et bedre førsteinntrykk neste gang. Anonymkode: fff3f...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #13 Del Skrevet 5. mai 2018 Det skader ikke å si ifra heller. Si at du kanskje fremstår som forsiktig og sjenert i denne settingen. Men i jobbsammenheng så er du ikke det. Det er mennesker som du snakker med, de vil forstå. Det ha god selvinnsikt, tørre å si ifra, tørre å være åpen er mye mer positivt enn det å være så tørr og stiv (formell og perfekt). Ved å få det ut, så blir det kanskje ikke så skummelt allikevel og man har da på en måte vist alle kortene sine. Anonymkode: 6cdb3...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brokkolikarusell Skrevet 5. mai 2018 #14 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg er en person som viiiiirkelig H A T E R jobbintervjuer. Jeg forbereder alltid tre-fire positive og tre negative ting med meg selv, skriver dem ofte ned. Jeg vet man liksom skal selge seg selv, men jeg er naturlig en såpass ærlig person at jeg ikke ønsker å overdrive, i frykt for å ikke oppfylle forventningene arbeidsgiver får på intervjuet. Jeg sliter også skikkelig med prestasjonsangst, så jobbintervju er en av de verste settingene jeg er i, haha! Jeg har lært meg å på en måte gå inn i en "rolle", det gjør det lettere å prate for meg selv. Kanskje det er adrenalin som gjør at jeg får det til? Ikke vet jeg, men noen ganger klarer jeg ikke å huske alt vi har snakket om når alt er over, litt som en blackout. Nå har ikke jeg vært på intervju for en salgsjobb (jeg tror ikke det hadde passet meg), men to av tre intervjuer jeg har hatt i mitt liv har gått veien og gitt meg jobb. Mitt tips er å lese seg opp på vanlige spørsmål som blir stilt i jobbintervjuer og forberede seg deretter. Når du har intervju på skype har du jo en stor fordel ved at du kan lese rett av dine egne notater uten at de ser det Når du er forberedt vil du virke mer selvsikker som igjen gir deg en stor fordel. Husk: det er ikke verdens undergang at du ikke fikk jobben, du har i alle fall lært noe av det. Det var nok ikke "meant to be", noe bedre dukker nok opp :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #15 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg forbereder meg svært nøye på intervju. Skriver ned alle svar på spørsmål det er vanlig å få. Jeg søkte i år min første 100% stilling og fikk jobben første intervjuet jeg var på. Forberedelse er viktig. Det er også viktig å være reflektert og ha innsikt nok i seg selv til å se både ens styrker og svakheter. Anonymkode: 9b977...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 6. mai 2018 #16 Del Skrevet 6. mai 2018 Det første som slår meg er ikke nødvendigvis at du virket usikker, men kanskje litt uforberedt? Spørsmål som går på positive ting om en selv/sterke sider er ekstremt vanlig og kommer så godt som alltid opp på et jobbintervju. Når man stusser og virker "tatt på sengen" av et slikt spørsmål, så kan det hende arbeidsgiveren tenker at du ikke har forberedt deg til intervuet eller at du egentlig ikke har så lyst på jobben. Det trenger ikke nødvendigvis være at du framstod usikker som kostet deg jobben. Til neste gang du skal på intervju vil jeg anbefale deg å google "standard jobbintervjuspørsmål" og lage deg en plan i forkant på hva du skal svare om du får noen av disse. Det vil alltid komme noen spørsmål du ikke kan forberede deg på, men det er lurt å ha noen svar helt klart foran seg på forhånd. Lykke til i jobbsøkingen! Kjipt du ikke fikk jobbe med venninnen din, men med det sagt, så er det ikke nødvendigvis et pluss å jobbe med en nær venn. Det kan gå veldig begge veier å plutselig få en man er venn med som kollega. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Del Skrevet 6. mai 2018 5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg hadde et jobbintervju for en tid tilbake siden, og dette ble holdt via skype. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne si tre positive ting om meg selv osv, og jeg synes det er kjempe vanskelig å skulle skryte av meg selv til andre, spesielt til fremmede. Så jeg svarte: "Ehhh jeg liker å hjelpe folk" litt i den duren, og jeg tror jeg ble oppfattet som nervøs, redd, usikker og sjenert. Jeg fikk ikke jobben, og jeg tror det var fordi jeg virket for usikker på meg selv (og dette var en selger-jobb). Saken er at jeg egentlig ikke er så veldig sjenert, og jeg har heller ikke problemer med å snakke med folk. Problemet er når jeg får slike konfronterende spørsmål og ikke ønsker å fremstille meg selv som en arrogant dott, og jeg i tillegg var nervøs nok pga selve jobbintervjuet. Dere som har veldig lavt selvbilde, hvordan greier dere det på slike intervjuer? Klarer dere å "selge" dere selv jobbmessig? Jeg synes min tidligere sjef var flink der. Hun så forbi usikkerheten som kan oppstå i jobbeintervju og hadde evne til å se om du hadde det som faktisk betydde noe for å utføre en god jobb. Forøvrig er det mange tullete spørsmål man får på jobbintervju. Jeg kjenner ikke mange som ville ta spørsmålet du fikk på selvsikker, strak arm. Hvor mange nordmenn er flinke til det? Og det er ganske irrelevant for jobben du skal gjøre. Anonymkode: 69b1f...a2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #18 Del Skrevet 6. mai 2018 Jeg lurer på om dere som må svare på negative ting kommer med snikskryt (jeg strekker meg aaaltfor langt, jeg er FOR ansvarsbevisst), eller kommer dere med ærlige svar (feks jeg er litt lat)? Anonymkode: 69b1f...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #19 Del Skrevet 6. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om dere som må svare på negative ting kommer med snikskryt (jeg strekker meg aaaltfor langt, jeg er FOR ansvarsbevisst), eller kommer dere med ærlige svar (feks jeg er litt lat)? Anonymkode: 69b1f...a2c Jeg pleide å si at jeg er ekstremt sta, at jeg ofte bobler over av kreativitet og ideer i så stor grad at jeg kan ha vansker med å holde fokus på det jeg burde konsentrere meg om og at jeg er født fem minutter for sent, men at jeg til gjengjeld ikke trenger røykepauser. Snikskryting? Kanskje. Men det er i hvertfall sant, og alt sammen er relevant for en arbeidsgiver å vite. Anonymkode: 5b7ff...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #20 Del Skrevet 6. mai 2018 6 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Jeg hadde et jobbintervju for en tid tilbake siden, og dette ble holdt via skype. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne si tre positive ting om meg selv osv, og jeg synes det er kjempe vanskelig å skulle skryte av meg selv til andre, spesielt til fremmede. Så jeg svarte: "Ehhh jeg liker å hjelpe folk" litt i den duren, og jeg tror jeg ble oppfattet som nervøs, redd, usikker og sjenert. Jeg fikk ikke jobben, og jeg tror det var fordi jeg virket for usikker på meg selv (og dette var en selger-jobb). Saken er at jeg egentlig ikke er så veldig sjenert, og jeg har heller ikke problemer med å snakke med folk. Problemet er når jeg får slike konfronterende spørsmål og ikke ønsker å fremstille meg selv som en arrogant dott, og jeg i tillegg var nervøs nok pga selve jobbintervjuet. Dere som har veldig lavt selvbilde, hvordan greier dere det på slike intervjuer? Klarer dere å "selge" dere selv jobbmessig? Du hadde jobbintervju, men hadde ikke lyst på jobben? Anonymkode: d76d5...025 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå