Gå til innhold

Kjeftet på moren min. Dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, først av alt må jeg si at jeg er voksen. Moren min hadde et alvorlig sinneproblem da jeg var barn og undgdom. Hun kunne skjelle meg ut  og kalle meg en idiot, evneveik, tulling, helt dum osv. Hun gjorde det så ofte at jeg ikke turte å ta venner med hjem fra skolen fordi hun gjorde det foran dem også. Så søkte hun hjelp og har vært helt normal de siste 20 årene. Det er kjempefint og jeg er stolt av henne for at hun tok tak i problemene sine og forandret seg.

Jeg har vært helt motsatt. Kaller aldri noen stygge ting uansett hvor sint jeg blir og har lovd meg selv at jeg aldri skulle bli som hun var. Helt til i kveld. Hun er på besøk og gjorde noe skikkelig ubetenksomt som involverte datteren min og jeg ble så sint at jeg hveste "Er du helt idiot?" til henne (moren min). Ingen andre hørte det. Jeg ble helt dårlig av min egen oppførsel og gikk ned og ba om unnskyldning etter fem minutter men nå klarer jeg ikke tilgi meg selv. Det er seks timer siden og jeg er fortsatt skamfull og kvalm over at jeg kunne oppføre meg sånn.

Innerst inne vet jeg at dette ikke er verdens undergang og at jeg må ta meg sammen men akkurat nå føler jeg meg som verdens verste menneske. Er det noen som har noen ideer om hvordan jeg kan tenke for å føle meg bedre? Jeg skulle jo aldri bli så "slem" :(

Anonymkode: 7b0b7...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kjære deg. Du overreagerer fordi du sammenlikner med hvordan din mor var! Slapp av. Det var ikke pent sagt, men det er langt fra så dramatisk som du tror :) moren din takler det nok bra. Slapp av du.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, SoWhat? said:

Men kjære deg. Du overreagerer fordi du sammenlikner med hvordan din mor var! Slapp av. Det var ikke pent sagt, men det er langt fra så dramatisk som du tror :) moren din takler det nok bra. Slapp av du.

Takk. Hun virket ganske såret og sa ikke noe da jeg ba om unnskyldning, så jeg vet egentlig ikke hvor bra hun takler det. Jeg tenker masse på hvor såret jeg ble når hun sa lignende ting til meg, og det er nok tanken på at jeg kan lire av meg slike sårende ting som er verst.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Hun virket ganske såret og sa ikke noe da jeg ba om unnskyldning, så jeg vet egentlig ikke hvor bra hun takler det. Jeg tenker masse på hvor såret jeg ble når hun sa lignende ting til meg, og det er nok tanken på at jeg kan lire av meg slike sårende ting som er verst.

Nå må du slappe av! Helt ærlig. Du sa ikke noe drastisk! Jeg tror jeg har sagt verre ting til både moren min og andre. Jeg har temperament kan du si. Men det er da ikke så alvorlig :) du er veldig snill tenker jeg. Er det ikke litt godt å få ut litt? Du mente jo ikke noe drama. Det var ikke veldig pent sagt, men hun burde jo ha uskylst deg! Bare slapp av du.

• Liker 1
Skrevet

Vi sier nå og da idiotiske og tullete ting! Så ber vi om unnskyldning. Det gjorde du. Sov godt i natt du :)tilgi deg selv.

• Liker 2
Skrevet

Er du helt idiot er ikke det verste du kan si til noen. Tror ikke hun tar det tungt akkurat. Jeg har sagt mye stygt i sinne som jeg angrer på i ettertid. Det skjer dessverre, at begeret renner over og da er det fort gjort å si ting vi ikke mener. Jeg kan forstå den følelsen du får etterpå, men slapp av. Det der er ikke noe du skal tenke på. Si unnskyld det bare datt ut av meg, så kanskje du føler deg bedre. 

Skrevet
2 minutter siden, Axl skrev:

Er du helt idiot er ikke det verste du kan si til noen. Tror ikke hun tar det tungt akkurat. Jeg har sagt mye stygt i sinne som jeg angrer på i ettertid. Det skjer dessverre, at begeret renner over og da er det fort gjort å si ting vi ikke mener. Jeg kan forstå den følelsen du får etterpå, men slapp av. Det der er ikke noe du skal tenke på. Si unnskyld det bare datt ut av meg, så kanskje du føler deg bedre. 

Riktig. Begeret renner over iblant. Vi får jo skikkelig dårlig samvittighet, men så må en tenke fornuftig. Thats life. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere! Det var godt å fortelle det til noen, og at dere ikke ser på meg som en superslemming :fnise:

Gjest GoldenLioness
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjaldt barnet ditt.

De fleste mødre kan bli urasjonell og overreagere om noen gjør noe som involverer barnet der beskytterinstinktet slår inn. 

Ikke gå i fellen der du sammenligner deg med din mors oppførsel. At du har laget en hellig avtale med deg selv at du aldri skal utagere. Alle har godt av å blåse ut litt i blandt.

De fleste krangler, kjefter eller har en form for utblåsning mot dem de er glad i uten at det betyr at de verken har sinneproblemer eller andre underliggende problemer. Det er naturlig at de man er glad i og stoler på av og til får deg til å ha lyst å be dem leke på motorveien.

Så lenge en innser selv om man har overdrevet eller tatt feil og ber om unnskyldning eller innrømmer feil og man ikke konstant går og er sint og kjefter og smeller så har en ikke noe å ha dårlig samvittighet for. 

Om du føler at hun er såret og ikke ville respondere på unnskyldningen din så ta det opp med henne. Si at du er lei for at du kalte henne en idiot. Godtar du det eller vil du prate mer om det som skjedde?

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Og så er du blitt mamma selv og med alle de prosessene det setter i gang. Ikke rart du reagerer kraftig på dette, når en ser det i sammenheng. Du er kanskje rett for at du "så henne i deg" da du sa det, redd for å kunne si det samme til din datter osv. Tror du bare er i prosess og istedenfor å bli redd så utforsk heller om du tror det kan ha sammenheng med egen oppvekst, og din mor. 

Anonymkode: 14ffd...26a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke at dette er noe du skal ta på vei over TS,

Moren din har gitt deg denne egenskapen, og når du var på ditt svakeste og mest oppbrakte, fikk hun egen medisin i fleisen.

Ikke at det er ok å kalle noen for idiot selv om de selv har kalt deg idiot men..Om hun gjorde dette mot deg i hele din barndom, så må du vel slite med selvbildet. 

Det at hun ikke tok imot din unnskyldning, synes jeg viser dårlig karakter og er manipulerende, spesielt med tanke på hvordan hun har vært ovenfor deg i din barndom. 

Anonymkode: 9fbff...c7f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker forstår ikke at de har gjort noe feil med mindre du kaller dem en idiot, dessverre. Kan godt være at det gjelder moren din. Noen ganger må vi bli sinte og si stygge ting for å sette grenser og beskytte andre. Du beskyttet datteren din, noe som er helt greit og nødvendig. 

Vet mange med rosenrøde briller på tror at det alltid er feil å bli sint eller kalle noen en idiot, men i den virkelige verden har vi irrasjonelle mennesker som ikke endrer seg om man ikke er harde mot de. Egoistiske mennesker som behandler andre dårlig og slipper unna med det fordi alle synes det er uhøflig å reagere sterkt. Så disse menneskene fortsetter da å dure frem i eget tempo og utnytter passive menneskene som tror de er bedre fordi de er "saklige" og "rolige". 

Anonymkode: 72147...caf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, GoldenLioness said:

Det gjaldt barnet ditt.

De fleste mødre kan bli urasjonell og overreagere om noen gjør noe som involverer barnet der beskytterinstinktet slår inn. 

Ikke gå i fellen der du sammenligner deg med din mors oppførsel. At du har laget en hellig avtale med deg selv at du aldri skal utagere. Alle har godt av å blåse ut litt i blandt.

De fleste krangler, kjefter eller har en form for utblåsning mot dem de er glad i uten at det betyr at de verken har sinneproblemer eller andre underliggende problemer. Det er naturlig at de man er glad i og stoler på av og til får deg til å ha lyst å be dem leke på motorveien.

Så lenge en innser selv om man har overdrevet eller tatt feil og ber om unnskyldning eller innrømmer feil og man ikke konstant går og er sint og kjefter og smeller så har en ikke noe å ha dårlig samvittighet for. 

Om du føler at hun er såret og ikke ville respondere på unnskyldningen din så ta det opp med henne. Si at du er lei for at du kalte henne en idiot. Godtar du det eller vil du prate mer om det som skjedde?

10 hours ago, AnonymBruker said:

- Og så er du blitt mamma selv og med alle de prosessene det setter i gang. Ikke rart du reagerer kraftig på dette, når en ser det i sammenheng. Du er kanskje rett for at du "så henne i deg" da du sa det, redd for å kunne si det samme til din datter osv. Tror du bare er i prosess og istedenfor å bli redd så utforsk heller om du tror det kan ha sammenheng med egen oppvekst, og din mor. 

Anonymkode: 14ffd...26a

Tusen takk for svar. Dere har veldig mange gode poenger. Når jeg tenker meg om og prøver å analysere hvorfor jeg fikk så enormt dårlig samvittighet, ser jeg at jeg ble redd for at dette bare var begynnelsen og at jeg plutselig skulle få samme sinneproblem som hun hadde. Men det er en forskjell der fordi jeg ba om unnskyldning, noe hun aldri gjorde uansett hvor mye stygt hun sa. Og jeg innser at jeg ikke har et sunt forhold til sinne. Jeg forbinder det med eskalering og frykt, når det egentlig er en helt naturlig følelse som ikke behøver å skremme og såre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke at dette er noe du skal ta på vei over TS,

Moren din har gitt deg denne egenskapen, og når du var på ditt svakeste og mest oppbrakte, fikk hun egen medisin i fleisen.

Ikke at det er ok å kalle noen for idiot selv om de selv har kalt deg idiot men..Om hun gjorde dette mot deg i hele din barndom, så må du vel slite med selvbildet. 

Det at hun ikke tok imot din unnskyldning, synes jeg viser dårlig karakter og er manipulerende, spesielt med tanke på hvordan hun har vært ovenfor deg i din barndom. 

Takk for svar. Jeg håper det uthevede ikke er sant, og tror vel egentlig ikke at jeg har fått samme egenskap som henne. Jeg tror ikke hun er manipulerende heller, men at hun heller ikke er så flink til å takle sinne. Kanskje det ble en påminnelse om hvordan hun oppførte seg før og at det var sårende å "se seg i speilet" :vetikke:

9 hours ago, AnonymBruker said:

Noen mennesker forstår ikke at de har gjort noe feil med mindre du kaller dem en idiot, dessverre. Kan godt være at det gjelder moren din. Noen ganger må vi bli sinte og si stygge ting for å sette grenser og beskytte andre. Du beskyttet datteren din, noe som er helt greit og nødvendig. 

Vet mange med rosenrøde briller på tror at det alltid er feil å bli sint eller kalle noen en idiot, men i den virkelige verden har vi irrasjonelle mennesker som ikke endrer seg om man ikke er harde mot de. Egoistiske mennesker som behandler andre dårlig og slipper unna med det fordi alle synes det er uhøflig å reagere sterkt. Så disse menneskene fortsetter da å dure frem i eget tempo og utnytter passive menneskene som tror de er bedre fordi de er "saklige" og "rolige". 

Anonymkode: 72147...caf

Takk for svar. Jeg ser ikke på henne som egoistisk og som en som behandler andre dårlig, men skjønner at det kan høres sånn ut. Hun er nok ikke så god på å takle følelser. Det gir meg en dytt, så nå skal jeg bli bedre på å takle mine :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper det uthevede ikke er sant,

Det er våre foreldre som viser oss hvordan vi skal være mot hverandre, gjennom måten de behandler oss og andre på. Det er ikke lett å snu på denne programmeringen som går i arv..men det går. man må bare være bevisst. moren din har seg selv å klandre.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er våre foreldre som viser oss hvordan vi skal være mot hverandre, gjennom måten de behandler oss og andre på. Det er ikke lett å snu på denne programmeringen som går i arv..men det går. man må bare være bevisst. moren din har seg selv å klandre.

Vet ikke om jeg er enig i dette. Barn av alkoholikere blir ofte innbarka alkoholmotstandere for eksempel. Man kan like godt lære hvordan man IKKE skal være mot hverandre.

Anonymkode: db1a6...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...