Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det som en kan kalle "evig" student, da jeg skiftet utdanning rett før Mastergraden. Lang historie kort, jeg studerte noe rimelig ubrukelig, og fant interessen i noe langt mer ansettbart, som jeg nå holder på å gjøre ferdig. 

Men et stort problem er at jeg ikke har noen fast jobberfaring. Bare små strøjobber her og der, akkurat nok til å tjene inn et par titusen kr i året. Vanligvis på oppdrag, og via folk eller bedrifter jeg kjenner. Utenom det, så har jeg livnært meg på aksjehandel og liknende - har som regel tjent ikke akkurat nok til å overleve studietiden. 

Dette har blitt en ganske ond sirkel. Jeg har alltid hatt lyst på relevant sommerjobb, eller liknende, men har helt ekstrem angst for å søke på noe. Dette har igjen blitt forsterket med tidligere mangel på erfaring :( Tenker jo "Hvorfor skal noen ansette meg nå, når jeg har gått x antall år uten noen ansettelse". 

Jeg føler at jeg har utrolig stor arbeidskapasitet, og har virkelig lyst til å gjøre en innsats, men sliter med hvordan jeg skal formulere meg. Før eller siden vil jo noen spørre "Hva har du egentlig gjort de siste årene?", "Hvorfor har du ingen relevant erfaring?". Kan jo ikke nevne noe om angsten heller, da slikt er fy-fy i næringslivet. 

Noen som har vært i samme situasjon som meg? Hvordan gikk dere fram? 

Anonymkode: 25821...ffc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Har bare bestemt meg for å «fake it till you make it» 

Anonymkode: 68403...e9f

AnonymBruker
Skrevet

Er de siste årene helt blanke? Du har vel studert? Sommeren er jo bare to-tre måneder. Du kan si at du har fokusert på studiene og bruker sommerferien til å lade opp batteriene og å gå over notater.

Anonymkode: 49f8d...d81

AnonymBruker
Skrevet

Skriv at du har studert og drevet med aksjer.

Anonymkode: 93f70...1fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det som en kan kalle "evig" student, da jeg skiftet utdanning rett før Mastergraden. Lang historie kort, jeg studerte noe rimelig ubrukelig, og fant interessen i noe langt mer ansettbart, som jeg nå holder på å gjøre ferdig. 

Men et stort problem er at jeg ikke har noen fast jobberfaring. Bare små strøjobber her og der, akkurat nok til å tjene inn et par titusen kr i året. Vanligvis på oppdrag, og via folk eller bedrifter jeg kjenner. Utenom det, så har jeg livnært meg på aksjehandel og liknende - har som regel tjent ikke akkurat nok til å overleve studietiden. 

Dette har blitt en ganske ond sirkel. Jeg har alltid hatt lyst på relevant sommerjobb, eller liknende, men har helt ekstrem angst for å søke på noe. Dette har igjen blitt forsterket med tidligere mangel på erfaring :( Tenker jo "Hvorfor skal noen ansette meg nå, når jeg har gått x antall år uten noen ansettelse". 

Jeg føler at jeg har utrolig stor arbeidskapasitet, og har virkelig lyst til å gjøre en innsats, men sliter med hvordan jeg skal formulere meg. Før eller siden vil jo noen spørre "Hva har du egentlig gjort de siste årene?", "Hvorfor har du ingen relevant erfaring?". Kan jo ikke nevne noe om angsten heller, da slikt er fy-fy i næringslivet. 

Noen som har vært i samme situasjon som meg? Hvordan gikk dere fram? 

Anonymkode: 25821...ffc

Er Det mulighet for traineestillinger innen ditt felt? Da får du virkelig vist deg frem. Ved jobbsøk: vær deg selv, vær ærlig og vis at du er motivert! Så kommer du langt!!

Anonymkode: 4a700...a67

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv at du har studert og drevet med aksjer.

Du stille rikke bakerst i køen, det finnes folk som faktisk ikke har gjort noen ting, verken studert eller finansiert livet sitt på annen måte.

Skrevet

hæ, har du ikke studert de siste årene? og to utdanninger til og med? 

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo studert og det er jo også helt legitimt. På en CV vil du jo ha skrevet opp hva du har gjort gjennom årene. En vil jo da stort sett bare spørre deg om å utdype studiene eller hvis du har store hull i mellom studienen så vil de spørre om dette. Men de vil ikke syns det er rart / bry seg for mye hvis det står for eks:

2006 - 2008: studie X

2008 - 2012: studie y

2013 - 2017: studie z

Her vil det jo kanskje være en "glippe" mellom 2012 og 2013 uten at det er rart. hvis du studerer gjennom et helt skoleår og tar ferie innimellom så er det jo neppe noen som reagerer på dette. 

Og husk, det "verste" når du søker jobb er jo at du får jobben. Det skjer ingenting farlig. Enten får du den ikke (ingenting skjer) eller du får den (ooh litt skummelt men da har du jo fått jobb!) og skulle du ombestemme deg så kan du si nei / slutte senere. Det er ikke noe du MÅ gjøre resten av livet.

Anonymkode: f3ee1...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du bekymrer deg for mye, jeg var også en såkalt 'evig student', med bare sommerjobber å vise til ved siden av studiene. Fikk likevel en relativt bra jobb bare noen få måneder etter avsluttet utdanning (selv om det ble noen avslag på veien pga manglende erfaring). Etter noen år i fast jobb er det ikke lenger noen som bryr seg om hva du gjorde eller ikke gjorde ved siden av studiene. Dessuten hadde jeg faktisk som arbeidsgiver blitt litt imponert av at du har drevet aksjehandel (det viser jo litt mot og initiativ).

Anonymkode: eb142...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Angst? Har du angst eller er du bare nervøs og stresset?

Anonymkode: 0f821...433

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...