Gå til innhold

Lære hund å være hjemme alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tisper som jeg sliter med å lære å være hjemme alene. Ei på 7år og ei på 6mnd. Hu på 7 er minst like ille som hun på 6mnd til å bråke. De ligger i bur sammen mens de er alene. Bor i leilighet så har fått klage fra naboen 1 gang noe som gjør at jeg ikke klarer å slappe av når jeg lar jentene være alene. Har dere noen tips til å få de til å være stille når de er alene?

Anonymkode: 6df70...061

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er unaturlig for hunder å være borte fra resten av sin familie/sosiale gruppe. Det betyr ikke at vi ikke kan lære dem det, men at vi må forstå at vi jobber mot deres natur. Derfor må vi gå frem så sakte at hunden ikke reagerer og blir redd og utrygg.

Hvis de bjeffer fordi de er alene, så ville jeg gått helt tilbake til scratch og trent det som om de var små valper. Dvs, gå ut ytterdøra, lukk den og gå rett inn igjen uten å gjøre noe nummer ut av det. Gjør det 10-15 ganger om dagen til de slutter å bry seg om at du går ut og inn døren. Da er du ute to sekunder før du kommer inn. Så gjør du det til de ikke bryr seg. Så fem sekunder osv.

Det viktige er å øke så sakte at de aldri blir redde eller stresset. Det tar lang tid i begynnelsen, spesielt om de allerede stresser med å være hjemme alene. Det mest utfordrende med å trene på dette er at hundene ikke kan være hjemme alene før de er klar for det. Få noen til å passe dem eller ha dem med deg i bilen frem til de faktisk klarer å være hjemme alene.

Jeg ville også forsøkt å ikke ha dem i bur. Når de skal være hjemme noen timer så trenger de mer plass å strekke seg på enn hva de får i et bur, selv om det er stort. De må få bevege på seg, skifte underlag osv. Samtidig bør de heller ikke ha tilgang til vinduer, sånn at de ikke blir stående og bjeffe på ting de ser ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først så må du droppe buret umiddelbart! 

Så begynner du smått. Gå ut i noen sek, gå inn igjen. Om å om igjen. Så kan du ta kortere turer ut på 5 mnd. Tips, sett på lydopptaker på mobil og legg den ved ytterdøren. De ligger ofte nær døren. Du kan også øve med alle rom, badet og soverommet f.eks. Ikke la hundene fotfølge deg, og gå ut ganske raskt. Senere; når de ikke lager lyd. 

Om du virkelig sliter og ikke merker fremgang:
Lag deg en ekstra facebook konto eller 2 skype kontoer. Ring deg selv med kamera eller lyd, sett pc i gangen og ta med deg mobil. Gå inn igjen når hundene er stille også ros med godbit. Det er viktig å gi ros og godbit når de er stille, ikke når de har bråket non stop fra du gikk til du kommer hjem. Derfor bør du ha lyd/bilde. 

Anonymkode: cf451...b04

Skrevet (endret)

Helt enig med de over! Gjør det de sier så bør det gå bra. Husk tolmodighet 👍🏻

Endret av Hellemor93
AnonymBruker
Skrevet

Oi? Hallo? Tispa på 7 ÅR, hun kommer ikke til å klare å bli vant med å være alene nå? Det er altfor sent. 

Valpen er en annen sak, det er bare å la h*n være hjemme når du går på butikken og gjør andre ærend, så lærer den fort at den må være litt alene. Den er jo så ung, så det er riktig å begynne å lære den opp til det nå, ja.

Anonymkode: 6ff7b...6f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...