AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #1 Skrevet 5. mai 2018 Har en mellomleder der jeg jobber, som ikke kan sies å være noen spesielt god lederfigur. Vedkommende forholder seg ofte ganske passivt til ting som er h*n sitt ansvarsområde. Hvis noen kommer med en oppfordring eller forespørsel om å ta disse oppgavene mer alvorlig, blir dette bare avfeid med et tåkete og likegyldig svar. Da blir det kanskje tatt tak i, men oddsen er som dere forstår ganske lav. Ingenting blir gjort hvis h*n ikke føler seg absolutt bundet på en eller annen måte. Om noen fremmer litt bestemt, men konstruktiv og nøytral kritikk, blir det møtt med kjeft og beskyldninger om å være både det ene og det andre. Attpåtil kan det hende lederen begynner å skylde på de øvrige ansatte, for at jobben personen har ikke blir gjort eller fraviker det som er forventet. Vi gjør faktisk jobben vår, det er h*n som må begynne å gjøre mer av sin. Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 1738d...0f7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #2 Skrevet 5. mai 2018 Verneombud eller HMS ansvarlig Anonymkode: 46172...247
Zienna Skrevet 5. mai 2018 #3 Skrevet 5. mai 2018 Problemet med ledere som ikke tar ansvar er at de kaller dette "delegering". De mener at når de gir underordnede ansvar, altså har delegert, så er lederjobben deres gjort. De skjønner ikke at en leders neste fase er kontroll og oppfølging. En dyktig leder delegerer IKKE i blinde, men følger opp. Jeg hadde sett meg om etter en ny jobb om jeg var deg. I de fleste tilfeller er det nyttesløst å endre den type ledere som du beskriver. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå