AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #1 Skrevet 5. mai 2018 Jeg jobbet i flere år for en tidligere kjæreste. Han utsatte meg for psykisk vold og jeg ønsker ikke å ha kontakt med ham mer, men føler at jeg må på grunn av at jeg trenger ham bl.a. som jobb-referanse. Han hadde gitt meg en veldig god omtale fordi han ønsker sitt eget omdømme perfekt. Jeg har jobbet i utlandet, men synes ikke det har gitt så gode referanser og jeg har ellers vært frilanser. Nå har jeg startet opp med studier igjen, og ønsker å finne meg en deltidsjobb. Råd til hvordan jeg kan løse dette problemet? Anonymkode: d8fc5...df5
Grovmel Skrevet 5. mai 2018 #2 Skrevet 5. mai 2018 Gå til diverse steder og spør om de har bruk for deg. Da har du mulighet til å forklare også. Lett å få seg jobb som ekstravakt, da kan du også få mulighet til en ny referanse. Ellers må du jo bare bruke dem du kan bruke. Evt bli aktiv ii en forening eller bli aktiv i politikk.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #3 Skrevet 5. mai 2018 1 minutt siden, Grovmel skrev: Gå til diverse steder og spør om de har bruk for deg. Da har du mulighet til å forklare også. Lett å få seg jobb som ekstravakt, da kan du også få mulighet til en ny referanse. Ellers må du jo bare bruke dem du kan bruke. Evt bli aktiv ii en forening eller bli aktiv i politikk. Ja, jeg har vært litt aktiv i organisasjoner, men det er en god del år siden og jeg har mistet kontakten. Her jeg bor nå er det ikke mye aktiviteter å bli med på. Studiene mine krever enormt mye arbeid så har ikke så mye tid å bruke på probono-arbeid lengre dessverre. Hva mener du med å forklare? Jeg ønsker ikke å forklare mine private og vonde anliggender med potensielle arbeidssteder. Hvor kan man søke ekstravakt-jobber? Det er vel bare i butikker eller? Anonymkode: d8fc5...df5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #4 Skrevet 5. mai 2018 Hvordan foreslår dere at jeg kan forklare dette med min tidligere arbeidsgiver? Som jeg skrev over så ønsker jeg ikke å forklare mine private og vonde anliggender med potensielle arbeidssteder og aller helst vil jeg legge det bak meg for godt. Anonymkode: d8fc5...df5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #5 Skrevet 5. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har vært litt aktiv i organisasjoner, men det er en god del år siden og jeg har mistet kontakten. Her jeg bor nå er det ikke mye aktiviteter å bli med på. Studiene mine krever enormt mye arbeid så har ikke så mye tid å bruke på probono-arbeid lengre dessverre. Hva mener du med å forklare? Jeg ønsker ikke å forklare mine private og vonde anliggender med potensielle arbeidssteder. Hvor kan man søke ekstravakt-jobber? Det er vel bare i butikker eller? Anonymkode: d8fc5...df5 Dersom de spør om referanse på sjef eller leder der du jobber sist, får du jo mulighet til å forklare hvorfor den ikke står oppnevnt. Hva du ønsker eller ikke blir noe annet. Det er mange steder de har behov for ekstra folk. Når jeg flyttet sist gikk jeg bare til kommunen og sa hva jeg var utdannet som og om de hadde bruk for meg noen sted. Da fikk jeg noen nummer. I helsevesen er det behov overalt f eks på boliger for utviklingshemmede, psykriati etc, spesielt i små kommuner. Også barnehager og sfo, men kanskje litt mindre der nå som sommeren kommer. Anonymkode: 407a6...005
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #6 Skrevet 5. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom de spør om referanse på sjef eller leder der du jobber sist, får du jo mulighet til å forklare hvorfor den ikke står oppnevnt. Hva du ønsker eller ikke blir noe annet. Anonymkode: 407a6...005 Men tror du ikke det virker litt uprofesjonelt om jeg forteller om psykisk vold i et jobb-intervju? Det er jo også irrelevant for jobben. Føler jeg hadde fått et uønsket stempel på meg som offer, så jeg har ikke en gang fortalt de fleste venner om det. Hadde satt veldig pris på forslag. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom de spør om referanse på sjef eller leder der du jobber sist, får du jo mulighet til å forklare hvorfor den ikke står oppnevnt. Hva du ønsker eller ikke blir noe annet. Det er mange steder de har behov for ekstra folk. Når jeg flyttet sist gikk jeg bare til kommunen og sa hva jeg var utdannet som og om de hadde bruk for meg noen sted. Da fikk jeg noen nummer. I helsevesen er det behov overalt f eks på boliger for utviklingshemmede, psykriati etc, spesielt i små kommuner. Også barnehager og sfo, men kanskje litt mindre der nå som sommeren kommer. Anonymkode: 407a6...005 Må man ikke ha gått helsefag for slike jobber? Jeg har dessverre ikke studert noe ferdig fordi eksen insisterte på at jeg skulle jobbe for ham istedenfor å studere. Jobben var veldig interessant så jeg valgte det, men angrer jo en del på at jeg nå er i en litt vanskelig situasjon. Anonymkode: d8fc5...df5
Grovmel Skrevet 5. mai 2018 #7 Skrevet 5. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men tror du ikke det virker litt uprofesjonelt om jeg forteller om psykisk vold i et jobb-intervju? Det er jo også irrelevant for jobben. Føler jeg hadde fått et uønsket stempel på meg som offer, så jeg har ikke en gang fortalt de fleste venner om det. Hadde satt veldig pris på forslag. Må man ikke ha gått helsefag for slike jobber? Jeg har dessverre ikke studert noe ferdig fordi eksen insisterte på at jeg skulle jobbe for ham istedenfor å studere. Jobben var veldig interessant så jeg valgte det, men angrer jo en del på at jeg nå er i en litt vanskelig situasjon. Anonymkode: d8fc5...df5 Trenger vel ikke nevne noe med psykisk vold. Men heller legge vekt på at din tidligere arbeidsgiver var din samboer og at du ikke har mulighet til å bruke han som ref. Hvis de spør mer om det, kan du velge å enten forklare eller å si at det er ett tungt tema. Nei det må man ikke. Det er selvfølgelig en fordel, men som ekstravakt trenger man ikke noen utdanning. Flere steder bruker de ufaglærte som bare kan noen få ord norsk, fordi det er mangel på folk som kan steppe inn. Men det kommer jo litt an på hvor du bor. I en studentby er det kanskje mer konkurranse her også.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Skrevet 6. mai 2018 Hvis det bare er snakk om en lavterskels deltidsjobb tror jeg ikke det er så viktige med referanser. Jeg har så langt ikke hatt noe problem med å få deltidsjobber, og har ingen spesielt gode referanser. Referansene mine er mer bekreftelser på at jeg har jobbet der og der, og det tror jeg de først og fremst er ute etter, og naturligvis at du ikke har gjort noe oppsiktsvekkende dårlig Anonymkode: 8c57a...e04
Tibbie Skrevet 6. mai 2018 #9 Skrevet 6. mai 2018 Få deg et frivilligverv et sted, så har du noen som kan være fin referanse Det fine med tillitsverv/frivilligarbeid, er at du ikke trenger jobbe mer enn du har tid til. De har nok noe på universitetet/høgskolen din, om du ikke er så interessert i noen av organisasjonene på utsiden. Forøvrig er jeg ganske sikker på at en eventuell arbeidsgiver forstår det om du forteller at den du jobbet for sist er eksen din, og at resten av referansene er i utlandet. Den som intervjuer deg har sikkert ekser selv, og forstår at man gjerne ikke vil be dem om hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #10 Skrevet 6. mai 2018 Si at du jobbet for din tidligere samboer og at du ikke kan bruke han fordi dere har hatt en privat relasjon. Har du tidligere kolleger du kan bruke i steden? Samarbeidspartere? Anonymkode: 96217...d9f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #11 Skrevet 6. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det bare er snakk om en lavterskels deltidsjobb tror jeg ikke det er så viktige med referanser. Jeg har så langt ikke hatt noe problem med å få deltidsjobber, og har ingen spesielt gode referanser. Referansene mine er mer bekreftelser på at jeg har jobbet der og der, og det tror jeg de først og fremst er ute etter, og naturligvis at du ikke har gjort noe oppsiktsvekkende dårlig Anonymkode: 8c57a...e04 Først og fremst en deltidsjobb, men jeg tar jo sikte på en relevant jobb etter studiene. Da kommer jeg til å trenge relevante referanser. Men etter studiene vil det være flere år siden jeg jobbet. Anonymkode: d8fc5...df5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #12 Skrevet 6. mai 2018 Jeg over her igjen... Som nyutdannet brukte jeg forresten masterveilederen min som referanse. Det fungerte veldig bra. Han fikk se at jeg jobbet selvstendig, var pliktoppfyllende osv. Fikk en god jobb. Så noen ved ditt lærested kan også være referanse:) Anonymkode: 96217...d9f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #13 Skrevet 6. mai 2018 2 minutter siden, Tibbie skrev: Få deg et frivilligverv et sted, så har du noen som kan være fin referanse Det fine med tillitsverv/frivilligarbeid, er at du ikke trenger jobbe mer enn du har tid til. De har nok noe på universitetet/høgskolen din, om du ikke er så interessert i noen av organisasjonene på utsiden. Forøvrig er jeg ganske sikker på at en eventuell arbeidsgiver forstår det om du forteller at den du jobbet for sist er eksen din, og at resten av referansene er i utlandet. Den som intervjuer deg har sikkert ekser selv, og forstår at man gjerne ikke vil be dem om hjelp. For å utdype noe jeg skammer meg over. Jeg hadde tillitsverv også i den "vonde" perioden. Da jeg gjorde det slutt med samboeren var det en vanskelig periode og jeg utsatte aktiviteten min i tillitsverv. Jeg fortalte bare co-koordinatoren at jeg hadde det travelt og ikke resten av styret. "Travel"-tiden dro ut 6 mnd og jeg flyttet til slutt derfra. Rett før jeg flyttet var jeg i et arrangement sammen med dem alle og lederen hilset høflig på meg, men var ikke interessert i å snakke mer med meg. Denne lederen hadde tidligere skrevet et kjempeflott anbefalingsbrev for meg. Nå vet jeg ikke om jeg kan bruke dette brevet og heller ikke ham som referanse. Jeg prøvde å skrive e-post til ham etter noen år der jeg beklaget det som skjedde, men han svarte ikke. Anonymkode: d8fc5...df5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg over her igjen... Som nyutdannet brukte jeg forresten masterveilederen min som referanse. Det fungerte veldig bra. Han fikk se at jeg jobbet selvstendig, var pliktoppfyllende osv. Fikk en god jobb. Så noen ved ditt lærested kan også være referanse:) Anonymkode: 96217...d9f Jeg tar nettstudier så det går dessverre ikke. Anonymkode: d8fc5...df5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si at du jobbet for din tidligere samboer og at du ikke kan bruke han fordi dere har hatt en privat relasjon. Har du tidligere kolleger du kan bruke i steden? Samarbeidspartere? Anonymkode: 96217...d9f Ja, men ikke i samme land. Vi samarbeidet gjennom Skype så jeg kan muligens bruke dem, men... Anonymkode: d8fc5...df5
Tibbie Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For å utdype noe jeg skammer meg over. Jeg hadde tillitsverv også i den "vonde" perioden. Da jeg gjorde det slutt med samboeren var det en vanskelig periode og jeg utsatte aktiviteten min i tillitsverv. Jeg fortalte bare co-koordinatoren at jeg hadde det travelt og ikke resten av styret. "Travel"-tiden dro ut 6 mnd og jeg flyttet til slutt derfra. Rett før jeg flyttet var jeg i et arrangement sammen med dem alle og lederen hilset høflig på meg, men var ikke interessert i å snakke mer med meg. Denne lederen hadde tidligere skrevet et kjempeflott anbefalingsbrev for meg. Nå vet jeg ikke om jeg kan bruke dette brevet og heller ikke ham som referanse. Jeg prøvde å skrive e-post til ham etter noen år der jeg beklaget det som skjedde, men han svarte ikke. Anonymkode: d8fc5...df5 Da tror jeg det er på tide å skaffe seg et bedre rykte Men det er jo ikke så vanskelig! Jeg jobbet frivillig i Røde Kors før. Har fått sykt mye kred av det, men sannheten er at det virkelig ikke var så mye jobb. Det var bare koselige grillturer med barn og flyktninger, samt styremøte en gang i måneden. På møtene satt vi i stua til leder og spiste hjemmebakte kaker Dessuten er det mange eldre frivillige i RK, og de beundrer jo alltid når yngre bidrar. Du får garantert flotte referanser!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Skrevet 6. mai 2018 Tror ikke det har noe å si at samarbeidet var over skype. Jeg ville satset på å bruke noen du har samarbeidet godt med i jobbsammenheng, uavhengig av land. Anonymkode: 96217...d9f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #18 Skrevet 6. mai 2018 1 minutt siden, Tibbie skrev: Da tror jeg det er på tide å skaffe seg et bedre rykte Men det er jo ikke så vanskelig! Jeg jobbet frivillig i Røde Kors før. Har fått sykt mye kred av det, men sannheten er at det virkelig ikke var så mye jobb. Det var bare koselige grillturer med barn og flyktninger, samt styremøte en gang i måneden. På møtene satt vi i stua til leder og spiste hjemmebakte kaker Dessuten er det mange eldre frivillige i RK, og de beundrer jo alltid når yngre bidrar. Du får garantert flotte referanser! Ja, jeg hadde et lignende verv. Føler ikke jeg gjorde nok til at det kan brukes som referanse, men de har sagt flere ganger at jeg bare skal si ifra om jeg trenger dem. Men du synes ikke at jeg kan bruke det anbefalingsbrevet lengre? Det forteller virkelig mye om innsatsen min og at jeg normalt sett er ansvarsfull. Jeg var veldig aktiv der. Anonymkode: d8fc5...df5
Eneri Skrevet 6. mai 2018 #19 Skrevet 6. mai 2018 Du kan fortelle at du og tidligere samboer bygget opp bedrift/drev bedrift sammen. Si noe om mye jobb, men spennende, lærerikt og utviklende. Samlivet tok slutt, så da ble det ikke naturlig å jobbe sammen lengre, og du valgte å bygge videre på utdannelsen din. Pga den tette relasjonen dere hadde, syns du ikke det er naturlig å bruke ham som referanse. Du kan likevel beskrive arbeidsoppgaver og erfaring fra den tiden. Ikke noe galt med å ha utenlandske referanser, de kan jo nås på telefon akkurat slik som norske referanser 😊 Frilanser kan presenteres som 'Så jobbet jeg som selvstendig næringsdrivende en stund, var frilanser innen dittogdatt'. Har du noen store /jevnlige kunder fra den tiden kan evt disse være referanse.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #20 Skrevet 6. mai 2018 3 minutter siden, Eneri skrev: Frilanser kan presenteres som 'Så jobbet jeg som selvstendig næringsdrivende en stund, var frilanser innen dittogdatt'. Har du noen store /jevnlige kunder fra den tiden kan evt disse være referanse. Jeg ble egentlig litt utnyttet i perioden som frilanser. Kunder vil ha mer for mindre penger. Mange småting jeg ga med glede ble til slutt mye gratis ekstraarbeid uten at kundene brydde seg. Da jeg sa jeg måtte ta betalt for ektraarbeidet ble de sure. Likevel virket de generelt sett veldig fornøyde med arbeidet mitt, og noen anbefalte meg videre. Men det er flere år siden og jeg ønsker ikke å ta kontakt med dem. Anonymkode: d8fc5...df5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå