Gå til innhold

Norman som vil hjelpe meg med barnet på 15 mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legges kl 19 og holder det gående til kl 21 ca. Sover da til rundt kl 01 og da starter festen. Den varer gjerne frem til kl 5 og står opp igjen rundt kl 07. 

Kuttet ut nattamming for mange måneder siden og håpet at det var årsaken til dette men han er helt lik. Sover nå ca 1 time på dagen og vil ikke sove mer(Fra kl 12-13 ca). Ham sover i egen seng på eget rom. Har prøvd å ta han inn til oss men da bare styrer han enda mer. Så vi har endt opp med en madrass på rommet hans slik at vi kan bytte på å få sove. 

Har noen noe tips om andre ting vi kan prøve? Eller er det bare noe vi må leve med? Han er blid og fornøyd hele dagen og virker ikke påvirket av nattens ablegøyer. 

Anonymkode: 14a80...9af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut akkurat som et barn i slekten min. Foreldrene hadde han med seg til lege osv for å sjekke ut at det ikke var noe galt, men fikk beskjed at så lenge han var frisk og rask og utviklet seg normalt så var det ingenting å gjøre med det. Noen barn har behov for mindre/lite søvn. Det ble bedre etter at han fylte 3 år. Foreldrene der sov på skift annenhver natt slik at ihvertfall en fungerte bra på dagtid og jobb.

Anonymkode: 118a2...860

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut akkurat som et barn i slekten min. Foreldrene hadde han med seg til lege osv for å sjekke ut at det ikke var noe galt, men fikk beskjed at så lenge han var frisk og rask og utviklet seg normalt så var det ingenting å gjøre med det. Noen barn har behov for mindre/lite søvn. Det ble bedre etter at han fylte 3 år. Foreldrene der sov på skift annenhver natt slik at ihvertfall en fungerte bra på dagtid og jobb.

Anonymkode: 118a2...860

Uff ja er det jeg fryktet. Nå la jeg han kl 20 istedenfor idag og han sovnet nettopp. Ingen gråt men mye romstering rundt i senga. Han trenger at vi er der når han skal sove så vi mister jo en del av kvelden med de to andre eldre barna. Har prøvd skrikekur til ingen nytte så har bare innfunnet oss med at vi må være der til han sovner. Men hadde vært ålreit om han snart begynte å sove natten gjennom. Han vekker jo de andre søskene også så dette er jo styrete for alle. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har dere tatt det opp med helsesøster? Her jeg bor har vi psykolog som holder søvngrupper. Der får man gode tips og råd ved problemer.

Anonymkode: 4e185...0be

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere når han begynner kl 1 da?

Anonymkode: 5e0d7...0e6

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere tatt det opp med helsesøster? Her jeg bor har vi psykolog som holder søvngrupper. Der får man gode tips og råd ved problemer.

Anonymkode: 4e185...0be

Har hatt dialog med de hele veien. De foreslo nattavvending ved 1 års kontrollen og det gjennomførte vi.  Desverre så ble det ingen endring av søvn. Fikk også beskjed av legen å gjennomføre s0kaot skrikekur. Det ble også gjort men vi ga oss på dag 19. Hadde ikke hjerte til det mer. 

Skal snart på 15 mnd kontroll så kan høre igjen om de har noen andre forslag. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere når han begynner kl 1 da?

En av oss går inn til å legger oss på en madrass ved siden av sengen hans. Da slutter han å skrike. Hender han sovner litt av og på. Ellers så romsterer han rundt i senga. Har prøvd å ikke gi noe "service" dvs gå inn og ut men da skrek han så mye at til og med naboene ble utslitt av lite søvn. Har to tenåringer som også holdt på å bli sprø. Så det beste for alle er at en av oss er der. Da er han hvertfall stille nok til at de andre får sove. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av oss går inn til å legger oss på en madrass ved siden av sengen hans. Da slutter han å skrike. Hender han sovner litt av og på. Ellers så romsterer han rundt i senga. Har prøvd å ikke gi noe "service" dvs gå inn og ut men da skrek han så mye at til og med naboene ble utslitt av lite søvn. Har to tenåringer som også holdt på å bli sprø. Så det beste for alle er at en av oss er der. Da er han hvertfall stille nok til at de andre får sove. 

Ts

Hvor gammel er barnet? Går det i bhg? Det der høres ekstremt slitsomt ut. Jeg har en på 8 mnd som har vært vanskelig( og fortsatt er) med søvn. Man blir sprø! 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er barnet? Går det i bhg? Det der høres ekstremt slitsomt ut. Jeg har en på 8 mnd som har vært vanskelig( og fortsatt er) med søvn. Man blir sprø! 

Han er 15 mnd. Går ikke i barnehage ennå men har fått plass til høsten. Pappaen har for tiden permisjon så han tar nettene i ukedagene og jeg tar helgene. Ja det er slitsomt for alle dette. Har et lite håp om at kanskje han sover bedre når han begynner i barnehage. Men det kan jo slå begge veier. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en av dere prøver å sove på madrassen et par netter? Bare for å se om det kan hjelpe

Anonymkode: 8529a...947

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en av dere prøver å sove på madrassen et par netter? Bare for å se om det kan hjelpe

Anonymkode: 8529a...947

Ja det er det vi pleier å gjøre 👍 en av oss går inn til han når han våkner rundt kl 01. Og da blir vi der til morgenen. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sover barnet på dagtid?

Sønnen min holdt på på samme måte, og det eneste som hjalp med han, var å la ham få en ekstra dupp på ettermiddagen.  ("Søvn avler søvn" som helsesøster sa)

(Sønnen er voksen nå, og har fremdeles stort søvnbehov.  Hvis han får for lite regelmessig søvn, får han fremdeles søvnproblemer inntil han er inne i rutinen igjen)

Anonymkode: d97ab...389

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye sover barnet på dagtid?

Sønnen min holdt på på samme måte, og det eneste som hjalp med han, var å la ham få en ekstra dupp på ettermiddagen.  ("Søvn avler søvn" som helsesøster sa)

(Sønnen er voksen nå, og har fremdeles stort søvnbehov.  Hvis han får for lite regelmessig søvn, får han fremdeles søvnproblemer inntil han er inne i rutinen igjen)

Ps: jeg så du skrev at han sov en time på dagtid, men sover han den timen, eller tøyser han bare?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ps: jeg så du skrev at han sov en time på dagtid, men sover han den timen, eller tøyser han bare?

Han sover godt den timen. Men må enten trilles i søvn eller at vi legger oss med han på sofa eller vår seng.  Men kan jo legge til at han bruker lang tid å sovne på dagen nå. Før sovnet han etter 2 min i vogna. Nå er det nesten så jeg lurer på om han er klar for å slutte å sove på dagen. Her om dagen sov han ingenting på dagtid og sovnet etter 2 min kl 19. Men våknet på nytt kl 01 å styret sånn som han pleier. 

Ts

Skrevet

Begynn å legge dere inne hos ham tidligere enn når han våkner. Når kl blir 01 og han våkner, så vær helt stille, bare stikk en hånd opp i hans seng og stryk ham lett på hånden et par ganger så han vet dere er der, så ingenting - ikke noe snakking eller fysisk kontakt, lat som dere sover med sovepust.

Jeg tror han er låst på et mønster hvor han kl 01 sover lett og lurer på hvor dere er. Hvis han en tid lærer seg at dere er rett der, så vil det forhåpentligvis gå over. Når det er over, så kan dere prøve å ha normal kveld å se om han reagerer igjen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ViljaH skrev:

Begynn å legge dere inne hos ham tidligere enn når han våkner. Når kl blir 01 og han våkner, så vær helt stille, bare stikk en hånd opp i hans seng og stryk ham lett på hånden et par ganger så han vet dere er der, så ingenting - ikke noe snakking eller fysisk kontakt, lat som dere sover med sovepust.

Jeg tror han er låst på et mønster hvor han kl 01 sover lett og lurer på hvor dere er. Hvis han en tid lærer seg at dere er rett der, så vil det forhåpentligvis gå over. Når det er over, så kan dere prøve å ha normal kveld å se om han reagerer igjen.

Det var lurt. Da kan vi gå å legge oss hos han når vi legger oss i 23 tiden og håpe at han ikke rekker å våkne skikkelig. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Kam dere begynne å gå korte turer ut av rommet. Fortell han at du skal hente en kaffe kopp, og så komme tilbake, og sitte med ham til han sovner Og så kommer du tilbake 3 mim senere med en kaffekopp og blir til han sovner. Gjør oppgaver som han kjenner til, og som gradvis tar lenger og lenger tid. F. eks sette pp klesvask, brette klær, gp ut med søpla.

Anonymkode: 84a06...e27

AnonymBruker
Skrevet

Vi samsover med vår på 18 mnd av samme grunn, våkner han alene blir det full fest, ligger vi ved siden av så kikker han bare på oss, ser at vi er der, og sover videre. Så skal vi få sove så må vi sove sammen. 

Anonymkode: bd2df...c08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er 15 mnd. Går ikke i barnehage ennå men har fått plass til høsten. Pappaen har for tiden permisjon så han tar nettene i ukedagene og jeg tar helgene. Ja det er slitsomt for alle dette. Har et lite håp om at kanskje han sover bedre når han begynner i barnehage. Men det kan jo slå begge veier. 

Ts

Hadde barnet gått i barnehage så hadde det vært naturlig nattetrøtt. 

Hvor mye er barnet ute og i fysisk aktivitet før det legges? Et barn på knappe 15. måneder aom kjøres rundt i vogn og eller bare er inne (enda verre) blir ikke naturlig trett og har heller ikke samme søvnbehovet på natten som et barnehagebarn eller et barn som er mye ute og leker og går selv. 

Ta barnet ut en god stund på dagtid og gå ut minst en time før leggetid, uten vogn. Frisk luft og aktivitet før nedroing, mat og kveldstell er en bra medisin på natteromstering. 

Dagens barn er for mye inne og for lite ute. Helsestasjonspsykologen burde også ha kommet på banene for lenge siden.

Anonymkode: 9b1cd...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi samsover med vår på 18 mnd av samme grunn, våkner han alene blir det full fest, ligger vi ved siden av så kikker han bare på oss, ser at vi er der, og sover videre. Så skal vi få sove så må vi sove sammen. 

Anonymkode: bd2df...c08

Og når tid tenker du at barnet skal sove i egen seng? Hvilken baluba blir det da, tror du? Eller skal dere ha barnet i egen seng til han flytter ut?

Anonymkode: 9b1cd...f05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...