Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utrolig snill og søt samboer, problemet er at han ikke klarer å kontrollere sinnet sitt!

Han har aldri slått eller gjort slike voldelige ting, men hvis han blir irritert glemmer han at han kan skade meg.

Et eksempel:

Han tar tak i panneluggen min og river meg bort fra fanget hans som jeg ligger i fordi han tror jeg skal gjøre noe som plager han. (Jeg har riktignok gjort de tingene før og han hadde all grunn til å tro at det var det jeg skulle gjøre).

Jeg er en "plukker" som ikke klarer å la kviser være i fred. Han har en del kviser på ryggen og jeg synes det er ekkelt med store gule sprekkeferdige kviser. Derfor liker jeg å fjerne de. Samme gjelder i ansiktet hans. Nå skal det sies at jeg også elsker å plukke på hudormer også. Innimellom sier han at jeg får lov og lar meg holde på, men så hender det at han blir skikkelig sinna fordi det gjør litt vondt og slår rundt seg med armer og albuer (Hvis jeg sitter bak han og peller på ryggen hans). Det er ikke få ganger jeg har såvidt unngått en albue i nesa...

Hva skal jeg gjøre med han? Jeg har snakket med han om det og han blir utrolig lei seg fordi han forstår at han har gjort noe galt. Jeg vet at han aldri ville gjort meg noe med vilje, men jeg blir litt redd av tanken på at han ikke klarer å kontrollere seg. :-(

Og ja, jeg VET at det er min skyld som peller på han, men det er ikke det som er poenget. Vi har aldri hatt en skikkelig krangel og jeg er derfor redd hva kan kan gjøre hvis det skulle smelle skikkelig mellom oss en gang... :-?

Vi har vært sammen i 1 1/2 år nå, og har det stort sett veldig bra sammen. Men jeg vet ikke om jeg orker å være sammen med en jeg må passe meg for å ikke irritere... Jeg trodde man la fra seg slike ting da man var liten og lærte seg andre måter å få ut irritasjon og sinne på.

Noen som har noen gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde typen min tatt meg hardt i håret hadde det vært takk og farvel. Fatter ikke at du har funnet deg i noe sånt. Han høres ut som en utrolig barnslig person!

Skrevet

ja, han høres umoden ut, men med modne kviser...som du må slutte å pelle på!!! :-)

Skrevet

Det er vel bare refleks som gjør at han slår rundt seg når det gjør vondt?

De situasjonene du skisserer syns ikke jeg at var så ille at man skulle bli redd ved en evt krangel... Jeg vet ikke,selvfølgelig - jeg bare tror ikke jeg ville vært redd ellers - hvis det er så at han i ren refleks slår rundt seg eller drar deg vekk fra fanget sitt...

Det hadde vært verre om han oppførte seg sånn ellers også - f.eks kastet ting rundt seg i vilt drittsinne fordi fotballaget hans tapte, eller fordi noen hadde provosert han eller noe sånt... syns jeg...

Tror ikke det skal være nødvendig å droppe fyren pga reflekser ihvertfall - hvis det er det det er ...

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det å ta noen i LUGGEN og røske de vekk en refleks ? :o Synes det høres mer brutalt ut enn som så jeg men..... Tror nok ikke JEG hadde følt meg helt trygg på en som oppførte seg som en 2åring men med muskler som en voksen mann. Men det er bare min mening... Jeg kjenner jo ikke hele situasjonen.

Skrevet
Er det å ta noen i LUGGEN og røske de vekk en refleks ? :o Synes det høres mer brutalt ut enn som så jeg men..... Tror nok ikke JEG hadde følt meg helt trygg på en som oppførte seg som en 2åring men med muskler som en voksen mann. Men det er bare min mening... Jeg kjenner jo ikke hele situasjonen.

Kjenner selvfølgelig ikke mer til historien enn du gjør - men hun sa jo at hun lå på fanget hans og han ble redd for at hun skulle gjøre noe ubehagelig - som hun har gjort før. Kanksje han trodde hun skulle bite, f.eks... og da tok han tak i det første han fikk tak i og det var håret hennes for å ta henne bort, for han ville ikke bli bitt...

For eksempel bare altså - jeg vet som sagt ikke noe mer enn det hun skrev i første innlegg. Men, jeg så for meg en situasjon der hun kanskje hadde bitt han eller noe sånt før og kanskje det for han virket som hun skulle til å gjøre det denne gangen også...

Skrevet

Ja han har alltid vært veldig barnslig av seg, men har modnet på de aller fleste områder det siste året. Han er da tross alt 25 år gammel...

Det er nok ikke bare ren refleks alt.. Og dessuten synes jeg det er brutalt å slå etter noen fordi noe er irriterende vondt! Da er det vel mye bedre å skrike eller banne? Jeg slår iallefall ikke ut med albuene når noen uheldigvis klyper meg eller noe i den duren...

Jeg går ikke fra han pga dette. Det synes jeg blir for dumt... Men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å endre reaksjonen sin.

Nå har jeg vondt i kinnebeinet etter en tann... :roll: ikke spør hvordan han fikk til det...

Gjest Anonymous
Skrevet

[quote="wander

Kjenner selvfølgelig ikke mer til historien enn du gjør - men hun sa jo at hun lå på fanget hans og han ble redd for at hun skulle gjøre noe ubehagelig - som hun har gjort før. Kanksje han trodde hun skulle bite, f.eks... og da tok han tak i det første han fikk tak i og det var håret hennes for å ta henne bort, for han ville ikke bli bitt...

For eksempel bare altså - jeg vet som sagt ikke noe mer enn det hun skrev i første innlegg. Men, jeg så for meg en situasjon der hun kanskje hadde bitt han eller noe sånt før og kanskje det for han virket som hun skulle til å gjøre det denne gangen også...

Gjest Bellatrix
Skrevet

Han burde ikke slå, men du burde ikke pelle på kvisene hans med mindre han ber om det.

Skrevet
Ja han har alltid vært veldig barnslig av seg, men har modnet på de aller fleste områder det siste året. Han er da tross alt 25 år gammel...

Det er nok ikke bare ren refleks alt.. Og dessuten synes jeg det er brutalt å slå etter noen fordi noe er irriterende vondt! Da er det vel mye bedre å skrike eller banne? Jeg slår iallefall ikke ut med albuene når noen uheldigvis klyper meg eller noe i den duren...

Jeg går ikke fra han pga dette. Det synes jeg blir for dumt... Men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å endre reaksjonen sin.

Nå har jeg vondt i kinnebeinet etter en tann... :roll: ikke spør hvordan han fikk til det...

Hadde typen dratt meg etter luggen hadde jeg blitt SKREMT!

Hva med å ikke plukke i kvisene hans? hehe..

Skrevet

Selvfølgelig har vi lært oss impulskontroll når vi er voksne... men - noen ganger kommer en irrasjonell frykt eller smerte inn og blokkerer for den tillærte impulskontrollen - og da skjer det slike ting som at man slår rundt seg istedetfor å skrike og banne osv. som du nevner.

Det kommer jo helt an på om dette er oppførsel som skjer ofte eller innimellom - og hvordan han takler det etterpå og slike ting... om han skjønner at han burde reagert annerledes og ber om unnskyldning og slikt... sånn som man gjør som voksne mennesker...

Du skriver jo i første innlegg at dere har det veldig fint sammen ellers og at han er søt og snill og sånn... hva er mest fremtredende i hans personlighet da? Den søte, snille - eller den som slår rundt seg og røsker deg i luggen fordi han ble redd for at du skulle gjøre noe ubehagelig?

Skrevet

Hva gjør at han hisser seg opp?

Hisser han seg ofte opp over DEG?

Stress å leve i frykt for hva det neste blir, jeg tror jeg hadde blitt ganske ødelagt....

Innrømmer han sitt temperament, og vil gjøre noe med det? Du skal jo kunne SLAPPE av i et forhold sammen med din kjære..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hun biter han og han tar tak i luggen hennes og river henne vekk.

Jeez... høres ut som barnehagedrama :o

Jeg hadde ihvertfall aldri tolerert å blir dratt bort etter luggen. Noe så nedverdigende !! :evil:

Gjest gjest 0
Skrevet

merkelig.. maskinen hang seg og nesten all teksten ble borte...

jaja.

Jeg har ingen gode råd, bare prat med han! Kanskje han ikke forstår alvoret av det?

Pam

Gjest Catwoman
Skrevet

Mitt inntrykk etter hva du skrev er at du tirrer han så han blir sint. Hva med å slutte med det?

Selvfølgelig skal han ikke dra deg etter luggen eller noe sånt uansett, men du kan vel slutte og pelle og når han ikke liker det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du faktisk gjør ting som gjør vondt eller er uberegnelig på annet vis når du er i hans fysiske nærhet så syns ikke jeg du kan vente annet enn at han blir irritert.

Å slå rundt seg med armene kan som en annen nevnte her være ren refleks.

Å rive deg i panneluggen kan være du hadde godt av, du skrev jo at han hadde all grunn til å tro at du skulle gjøre noe du hadde gjort før...

Vær snill, ikke gjør ting som gjør vondt, så slipper du at han blir irritert og sint og at du må dukke for albuer og andre ting som kan skje i refleks.

Det er neppe så lett for han å klare å slappe av om han aldri vet når du kaster deg over hans overmodne kviser neste gang eller finner på noe annet mens du ligger på fanget.

Skrevet
Jeg har en utrolig snill og søt samboer, problemet er at han ikke klarer å kontrollere sinnet sitt!

Han har aldri slått eller gjort slike voldelige ting, men hvis han blir irritert glemmer han at han kan skade meg.

Et eksempel:

Han tar tak i panneluggen min og river meg bort fra fanget hans som jeg ligger i fordi han tror jeg skal gjøre noe som plager han. (Jeg har riktignok gjort de tingene før og han hadde all grunn til å tro at det var det jeg skulle gjøre).

Jeg er en "plukker" som ikke klarer å la kviser være i fred. Han har en del kviser på ryggen og jeg synes det er ekkelt med store gule sprekkeferdige kviser. Derfor liker jeg å fjerne de. Samme gjelder i ansiktet hans. Nå skal det sies at jeg også elsker å plukke på hudormer også. Innimellom sier han at jeg får lov og lar meg holde på, men så hender det at han blir skikkelig sinna fordi det gjør litt vondt og slår rundt seg med armer og albuer (Hvis jeg sitter bak han og peller på ryggen hans). Det er ikke få ganger jeg har såvidt unngått en albue i nesa...

Hva skal jeg gjøre med han? Jeg har snakket med han om det og han blir utrolig lei seg fordi han forstår at han har gjort noe galt. Jeg vet at han aldri ville gjort meg noe med vilje, men jeg blir litt redd av tanken på at han ikke klarer å kontrollere seg. :-(  

Og ja, jeg VET at det er min skyld som peller på han, men det er ikke det som er poenget. Vi har aldri hatt en skikkelig krangel og jeg er derfor redd hva kan kan gjøre hvis det skulle smelle skikkelig mellom oss en gang... :-?  

Vi har vært sammen i 1 1/2 år nå, og har det stort sett veldig bra sammen. Men jeg vet ikke om jeg orker å være sammen med en jeg må passe meg for å ikke irritere... Jeg trodde man la fra seg slike ting da man var liten og lærte seg andre måter å få ut irritasjon og sinne på.

Noen som har noen gode forslag?

Så slutt og pell på han. høres ut som du irriterer han en smule?

Gjest happyending
Skrevet

Å klemme kviser er veldig morsomt (sær jentehobby sikkert, hehe), men vi er alle mennesker utstyrt med et instinkt som gjør at vi automatisk reagerer når vi havner i en situasjon som vi opplever som "smerte" - noe som vil være ubehagelig - enten det gjør vondt, skremmer, sårer osv.. Det du kan gjøre er å klemme kviser i en posisjon som gjør at du unngår å bli truffet ( jeg snakker av erfaring, blitt litt blå av albuer jeg og noen ganger) eller rett og slett bare slutte å gjøre ting som irriterer han, slutte med brå bevegelser og sånn.. Og han bør lære seg å kontrollere impulshandlingene sine.. :) Jeg ville ikke dumpet han før han gjorde meg vondt med overlegg, som du sier, så blir han jo lei seg :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Må bare si meg enig med alle andre her! Greit at man som voksen skal kunne kontrollere sine fysiske utbrudd, men når man blir utsatt for uforutsatt fysisk smerte, har jeg ikke noe problem med at man langer ut med en neve eller to! Jeg og kjæresten min "lekesloss" ganske ofte, og han er endel sterkere enn meg, og har trent kampsport... I kampens hete har det ofte endt opp både med et og to blåmerker! Ikke bare på meg, for å si det sånn...

Litt barnehage-mentalitet: er man med på leken, må man tåle å smake steken!

Dessuten - hvis du lurer på hva bør endre for å få ham til å slutte med hissige utbrudd, tror jeg det beste svaret må være deg selv! :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...