Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg norsk, eller noe annet?

Min bestemor er spansk, bestefar er fransk, de flyttet til Norge, og fikk min mor som giftet seg med min far som er født og oppvokst i Norge, med norske røtter.

Anonymkode: d44e2...652

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norsk og litt til? 

Jeg tenker dette ikke er enten-eller, men heller både og. Påvirkningen under oppveksten betyr vel mye? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Norsk og litt til? 

Jeg tenker dette ikke er enten-eller, men heller både og. Påvirkningen under oppveksten betyr vel mye? 

Jeg har et syd-Europeisk utseende, så mange ser på meg som utlending, selv om jeg er født i Norge.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har et syd-Europeisk utseende, så mange ser på meg som utlending, selv om jeg er født i Norge.

Det har jo betydning. Men jeg kjenner også mange som er adoptert fra utlandet. Hos dem er jo utseende det eneste som ikke er norsk. 

I dag sier utseende ikke lenger så mye om man er norsk eller ikke. Men utseendet kan si noe om forhistorien til personen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kalt meg halvt Norsk tror jeg.

Anonymkode: 331ec...92d

Skrevet

Du er hva du føler du er.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Daniel123 said:

Du er hva du føler du er.

Så hvis hun "føler" seg japansk så er hun japansk? Kan evt disse følelsene skifte sånn at man "føler" seg afrikansk en dag, også kinesisk den neste?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt etnisk norsk (med aner fra diverse andre land)

Jeg har en kompis som har biologiske foreldre fra to forskjellige land, født i et tredje land, for så å bli adoptert til Norge. Han kaller seg jo for norsk, selv om alle kan se at han har aner fra andre land

Anonymkode: 609f2...0a2

• Liker 2
Gjest Newroz
Skrevet

Så vidt jeg vet er det ikke fastslått på noe høyere sted hvem som kan kalle seg etnisk norsk eller ikke, og hvor langt man faktisk må gå tilbake. https://snl.no/etnisk_norsk Kan feks samer være etnisk norske? Det er en pågående debatt uten noe endelig svar. 

Jeg har lest noen steder at man går tilbake til besteforeldre, og hvis de var etnisk norske - ja, så er du det, men som sagt ikke noe fastsatt definisjon så vidt jeg vet. 

Jeg ville sagt du er norsk, om du er etnisk norsk eller ikke tror jeg du kan bestemme selv rett og slett :) Som du ser skiller jeg på "norsk" og "etnisk norsk". Jeg anser de som er født og oppvokst i Norge som norske, om de er etnisk norske eller tenker jeg handler om slektsgang tilbake i tid. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis hun "føler" seg japansk så er hun japansk? Kan evt disse følelsene skifte sånn at man "føler" seg afrikansk en dag, også kinesisk den neste?

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Daniel123 said:

Ja. 

Hjelpes. Og sånn ellers da. Kan man "føle" at rødt er blått, vann er ild eller opp er ned også? Virker som postmodernisme gone rogue..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes. Og sånn ellers da. Kan man "føle" at rødt er blått, vann er ild eller opp er ned også? Virker som postmodernisme gone rogue..

Farger, elementer etc. er objektive materielle ting i virkeligheten. Etnisitet er imaginære forestillinger.

Jeg er ikke en postmodernist. Autonome individer kan føle hva de vil, men om følelsene er rasjonelle er en annen sak.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Daniel123 said:

Farger, elementer etc. er objektive materielle ting i virkeligheten. Etnisitet er imaginære forestillinger.

Jeg er ikke en postmodernist. Autonome individer kan føle hva de vil, men om følelsene er rasjonelle er en annen sak.

Så hvis etnisitet kun er en imaginær forestilling, men farger er objektivt. Kræsjer ikke det en smule hvis en dude fra Polen ønsker å være litt Afrikaner i neste uke? Eller gjelder det andre joker nord regler i sånne situasjoner?

Gjest Overrasket
Skrevet

Du er etnisk norsk, men ikke bare det. Akkurat som at jeg er etnisk norsk, men bare halvt.

Skrevet

Du er norsk, men kan legge til at du har utlands herkomst om du vil. Besteforeldre er 1.genrasjons innvandrer og foreldra 2.genrasjon.. fra 3.genrasjon i samme land blir du «norsk»

AnonymBruker
Skrevet

Samme lurer jeg på. 

Mine besteforeldre er fra Irak og kom til Norge hvor pappa giftet seg med en norsk dame. Pappa er født her i Norge.. 

Anonymkode: 3c1e8...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Etnisitet går på hvilken kultur og hvilke verdier man er oppvokst med, ikke hvordan man ser ut. Når man må tilbake til besteforeldre, og de var fra Europa, så er du nok kulturelt og verdimessig omtrent like etnisk norsk som de som har norske oldeforeldre i alle slektsgreiner.

Anonymkode: 91701...791

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...