Gå til innhold

alko-fritt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kan fint ha det gøy uten alkohol, og det kan nok de fleste. Men å nyte en deilig middag i festlig lag, uten å komplettere måltidet med gode viner som fremhever maten, nei det synes jeg er nedtur! En deilig indrefilet og så cola ved siden av, det er jo helt krise!

:Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig, det er det mest negative med et alkoholfritt bryllup. For meg hører vin sammen med festmat.

Kunne sikkert hatt det gøy i et alkoholfritt bryllup, men uansett ikke så gøy som i et bryllup med alkohol. Dessuten synes jeg noe av festivitasen forsvinner uten champagne når gjestene kommer, kaffe avec etc. Men det er min mening. :)

Skrevet
Jeg kan fint ha det gøy uten alkohol' date=' og det kan nok de fleste. Men å nyte en deilig middag i festlig lag, uten å komplettere måltidet med gode viner som fremhever maten, nei det synes jeg er nedtur! En deilig indrefilet og så cola ved siden av, det er jo helt krise![/quote']

Eg kan forstå at det går an å sakna gode vinar til god mat, men sjølv om det ikkje er vin på bordet så pleier vel utvalet av drikkevarer å vera litt større enn cola! Eg drakk nesten bare Farris til middagen i mitt bryllaup. NAM! Det andre eg drakk var eplemost, som eg og synest passar fortreffeleg til middagen. Dessutan er vel god mat noko som kan stå på eigne bein? Ja, det er godt med god vin til god mat, men maten er vel god sjølv om det ikkje er vin til? (og som sagt, ein treng jo ikkje å drikka cola.)

Eg vil dessutan sei at det viktigaste med eit bryllaup er jo det valet brureparet har teke! Festen er ei feiring av at dei ønskar å elska kvarandre resten av livet, og dei må vel få lov til å feira dette slik dei vil. Legg det ein dempar på gleda over å sjå eit lukkeleg par feira kjærleiken sin dersom det ikkje er vin til middagen? Enkelte synest kanskje at middagen ikkje smakar heilt like godt utan vin, men det er då ikkje middagen som er hovudpoenget med festen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes faktsik gode alkoholfrie viner da. Alkoholfritt trenger ikke bety cola....

Skrevet

Vi skal ikke ha alkohol for at det skal bli bedre stemning..(trengs ikke i vår familie.. :ler: ), men fordi det er en del av det å kose seg... vin til maten og gjerne en likør til kaffen- nam nam :)

Skrevet

Jøss, jeg visste nesten ikke at det fantes norske miljøer som så på dans i bryllup som negativt (utover det at man evt ikke liker å danse)!! :o

Hvis man, som Apple beskriver, reagerer svært negativt på dans, så forundrer det meg at de godtar løsslupne vitser, taler og underholdning.

Synes nesten det blir litt fundamentalisitisk, jeg, å ikke ha dans pga moral.

At man ikke har alkohol er greit nok, men selv foretrekker jeg så ABSOLUTT bryllup med alkohol.

Skrevet

Det er ikke sikkert at brudeparet eller familien mener at det ikke er OK å danse. Men noen steder som brukes til festlokaler, f.eks menighetshus på vestlandet, har forbud mot dans inne. Det er bare sånn det er. Hvis man da ikke er så glad i dans, vil man kanskje velge å feire på et sånt sted. (Det ville selvfølgelig være kjipt for dansere, men det er jo brudeparet som bestemmer programmet)

Og at konservative (= ingen dans og ingen vin) er kjipe - DET er jeg helt uenig i. Jeg vil nesten si tvert imot: De må jo være ekstra flinke til å ha det gøy, for de har aldri fått "hjelp" av alkoholen!

Skrevet

Hva i all verden er galt med å DANSE? Jeg skjønner det ikke. Kroppen har godt av å bevege seg, og danse har man da gjort til alle tider? Hvorfor synes noen kristne at danse er galt? Står det i bibelen?

Greit at man kan kutte ut alkohol i et bryllup, selv om jeg aldri ville gjort det. Det kan være mange årsaker til det, feks alkoholisme i familien etc.

Skrevet
Vi må ha alkoholfritt pga at mannes side er kristne...

Men jeg håper de ikke kommer til å forby dans.

Hvorfor styrer de hvordan deres bryllup skal være? De kan vel la være å drikke (evt. danse) fordi om andre gjør det?

Skrevet
ja' date=' det er det jeg er bekymret for.... noen som har vært i sånne bryllup? Hva gjør en egentlig? Bør jeg ta med bok og Ludo?[/quote']

.... og en whisky på innerlomma...... :wink:

Skrevet

Hvorfor styrer de hvordan deres bryllup skal være? De kan vel la være å drikke (evt. danse) fordi om andre gjør det?

HVA? Skal DE bestemme over DERES dag? Syns det hadde gått ann å servere BÅDE uten og med alkohol.

Skrevet

HVA? Skal DE bestemme over DERES dag? Syns det hadde gått ann å servere BÅDE uten og med alkohol.

Helt enig!! De aller fleste som gifter seg er voksne mennesker som må få ta egne valg når det gjelder sin store dag! Jeg hadde aldri giddet å arrangere et bryllup som ikke var på min kjæres og mine prinsipper. Om noen som kommer er avholds, så regner jeg med at de takler å se andre som nyter alkohol. Hvis ikke er det deres problem :tunge1:

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Helt enig!! De aller fleste som gifter seg er voksne mennesker som må få ta egne valg når det gjelder sin store dag! Jeg hadde aldri giddet å arrangere et bryllup som ikke var på min kjæres og mine prinsipper. Om noen som kommer er avholds, så regner jeg med at de takler å se andre som nyter alkohol. Hvis ikke er det deres problem :tunge1:

Det er helt greit for meg å min mann at det er alkohol fritt..

Å vi har også valgt det fordi hans side er kristne å fordi det er endel personer på min side som ikke klarer å kontrollere hvor mye de drikker, å de blir kranglete å sure å skal bare lage bråk. Å det vil ikke vi ha på vår dag.. Vi vil ha en fin dag uten bråk å styr...

Skrevet

Pinky: Helt enig. Er en del ting som gjør at man velger å ha det alkoholfritt..

Og som noen andre her skrev, det finnes alkoholfri vin osv.. Er det ikke mulig å være litt positive? Å respektere andres valg.

Er det så forferdelig å gå i et bryllup uten alkohol, så la vær å gå da vel.

Skrevet
Hva i all verden er galt med å DANSE? Jeg skjønner det ikke. Kroppen har godt av å bevege seg' date=' og danse har man da gjort til alle tider? Hvorfor synes noen kristne at danse er galt? Står det i bibelen?[/quote']

Nei, det står på ingen måte i bibelen at det er gale å dansa, faktisk så er det fleire episodar i bibelen der folk dansar til Guds ære. Eg veit ikkje heilt kvifor dei er imot dans, det er godt mogleg at det er fordi det "alltid" har vore slik. :roll: Men me hadde ikkje noko problem med å kutta ut dans, faktisk så var det ikkje noko me kutta ut, fordi dans var aldri med i planane våre i utgangspunktet. Me er bare ikkje glade i det, og me hadde sjølvsagt ein fin fest utan dans.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det at det ikke danses i enkelte kristeliøse miljøer kan føres tilbake til da den kristne pietismen fikk grunnfeste i Norge, og har sterk sammenheng med Hans Nielsen Hauges virke og lære.Man skulle Arbeide og være Fromme og Alvorlige, og ikke forderve sin sjel ved å ty til sterk drykk og dans....Livet var en Jammerdal, og bare et nødvendig forstadium før Saligheten i det hinsidige.

Skrevet

AKK og VE! for et utrolig tragisk bryllup! Etter middag satt vi fra kl 19 til midnatt og glodde på representanter fra parets slekt som skulle synge(med den stemmen de har), lede oss gjennom dårlige og pinlige leker og sketsjer, gamle tanter som klimpret på piano, og niesen som ble kastet ut fra Idol i første runde var kveldens hovedattraksjon..... Underholdningen var høylydt og tok all tid, så det var ikke mulig å få pratet med de du satt sammen med heller.

Det var greitt nok at det ikke var dans, men de kunne jo ha kommet opp med et godt alternativ. Det var ikke alkohol, og i tillegg gikk de tom for kaffe og brusen var varm. Jeg var der til kl 01 før jeg skyldte på en fiktiv bryggende forkjølelse....og ruslet hjem.

Gjest lillelou
Skrevet

Hmmm...det hørtes ikke spesielt gøy ut.Så det ut som om brudeparet hadde en fantastisk dag, i det minste?

(Nå skal det også nevnes at jeg HATER selskapsleker og sketsjer). :-)

Skrevet

Det går fint å Velge bort ALKOHOL i ett bryllup.

Da jeg giftet meg med Mannen min valgte vi og ikke ha Alkoholservering.Vi fikk mange kommentarer på hvorfor vi ikke serverte det,men folk forstod da vi forklarte hvorfor vi valgte å ikke ha det.

Vi valgte å ha ett alkoholfritt bryllup av mange årsaker; Jeg var gravid,vi hadde ikke så god Råd(vi betalte bryllupet selv)og flere av gjestene våre hadde aldri gått sammen med en dram innabords.

Flere på min side var tørrlagt,etter år med alkoholinntak.

Jeg synes jeg gjorde det rette ved å velge bort Alkohol i mitt bryllup.

Vi hadde middag,kaffe,og det var mange taler,sanger,og sketsjer.Og selvsagt dans.Og det var mange som tok seg en SWING på dansegolvet.

Vi fikk høre etterpå at selv uten alkohol hadde gjestene det artig,og de hadde kost seg.

Bare en tanke som slo meg:

Hvorfor synes folk det er kjedelig uten alkohol i ett bryllup?Jeg vil si at det er som folk gjør det til selv.

At noen velger å ikke ha alkohol i bryllupet trenger ikke å gjøre bryllupet kjedelig det.

Da er det DERE som er gjester det er noe feil med.

Koldbruna

Skrevet

Det var ikke kjedelig FORDI det ikke var alkohol. Det var det at alternativet til lystig lag/dans og prat var altfor dårlig.

Det var helt greitt uten alkohol faktisk. Brudeparet er et mye lystigere par enn bryllupsfesten signaliserte. Håper de hadde det morsommere enn oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...