AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #1 Skrevet 5. mai 2018 Man leser jo stadig i media om alle mulighetene rundt digitalisering, og hvordan dette endrer arbeidslivet. Selv synes jeg imidlertid ikke at arbeidsgiverne klarer å henge med på utviklingen og utnytte de mulighetene som allerede eksisterer. I dag er det for eksempel fullt mulig for de fleste kontoransatte å kunne logge på hjemmefra og utføre jobben fra egentlig hvor som helst i verden. Likevel krever nesten samtlige bedrifter at man møter opp på kontoret til faste tider hver dag. Hvorfor er det ikke flere arbeidsgivere som gir større fleksibilitet til de ansatte med tanke på arbeidssted og -tid? På denne måten mener jeg man kunne spart både kontorplasser, reiseutgifter og ikke minst fått mer fornøyde ansatte og tiltrukket seg mer kvalifisert arbeidskraft (ser f.eks. for meg at det er mange som kunne tenke seg å jobbe for en større bedrift i Oslo, uten at man nødvendigvis ønsker å flytte dit, eller at det er mange småbarnsforeldre som hadde valgt en annen stilling hvis de hadde muligheten til å dra tidlig fra kontoret og jobbe hjemmefra etter at barna hadde lagt seg). I mange yrker er det også fullt mulig å måle de ansattes resultater og prestasjoner, og slik burde det også være mulig å gi de ansatte friheten og fleksibiliteten til å jobbe fra hvor som helst og når som helst, så lenge jobben blir gjort og de leverer de resultatene de skal. Hvorfor blir ikke dette praktisert i større grad? Jeg mener selvfølgelig ikke at alle skal jobbe hjemmefra eller at det passer med hjemmekontor i alle yrker, men nå tenker jeg på kontoransatte som ikke har kundekontakt, eller som av andre grunner må være til stede på et bestemt sted til en bestemt tid for å kunne gjøre jobben sin. Selv har jeg f.eks. en jobb som ikke krever noe som helst kontakt med hverken kunder eller kolleger (utover det som kan tas på mail/tlf), og som i teorien kan utføres fra hvor som helst og når som helst. Resultatene mine er også fullt målbare, slik at sjefen fort ville funnet det ut om jeg ikke gjorde jobben min. Likevel blir jeg tvunget til å møte opp på kontoret til fast tid hver dag og sitte der i 8 timer før jeg kan dra hjem. Hvor finner jeg arbeidsgivere som ser verdien av å gi de ansatte større frihet til å styre sin egen arbeidsdag?? Anonymkode: f056f...83b 2
Nicathv Skrevet 5. mai 2018 #2 Skrevet 5. mai 2018 Hos bedrifter som er eid og styrt av alle som jobber der. Hos slike steder har alle ansatte like mye de skulle ha sagt. Dermed blir det mer fleksibilitet for den enkelte, og mer demokrati på arbeidsplassen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #3 Skrevet 5. mai 2018 "Moderne" arbeidsgivere = Ingen fast jobb/kontrakt, jobber kun på oppdrag, liten til ingen kursing, skyver mest mulig kostnader på arbeidstaker. Anonymkode: 513ac...6e4
stan Skrevet 5. mai 2018 #4 Skrevet 5. mai 2018 Det blir mer av dette når man har jobbet en stund og er betrodd mer ansvar. Selv om det er en del arbeid som fint kan gjøres på en pc hvor som helst, er det fortsatt verdifullt med den uformelle kontakten man har på en arbeidsplass. 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #5 Skrevet 5. mai 2018 34 minutter siden, Nicathv skrev: Hos bedrifter som er eid og styrt av alle som jobber der. Hos slike steder har alle ansatte like mye de skulle ha sagt. Dermed blir det mer fleksibilitet for den enkelte, og mer demokrati på arbeidsplassen. Bare kjedelig at man er nødt til å starte egen bedrift for å kunne oppnå denne fleksibiliteten som burde være fullt mulig å få til i mange bedrifter. 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Moderne" arbeidsgivere = Ingen fast jobb/kontrakt, jobber kun på oppdrag, liten til ingen kursing, skyver mest mulig kostnader på arbeidstaker. Anonymkode: 513ac...6e4 Mulig det, men selv hadde jeg gjerne betalt for flybilletter og opphold f.eks. noen dager hver måned, hvis jeg kunne spart flere tusen hver måned på å bo i en billigere by og slippe daglig pendling til kontoret. 27 minutter siden, stan skrev: Det blir mer av dette når man har jobbet en stund og er betrodd mer ansvar. Selv om det er en del arbeid som fint kan gjøres på en pc hvor som helst, er det fortsatt verdifullt med den uformelle kontakten man har på en arbeidsplass. Absolutt! Og derfor mener jeg ikke at alle skal jobbe hjemmefra, men ser for meg at man kunne hatt noen faste kontorplasser/møterom hvor de ansatte kunne møtes ved behov, eller at man var forpliktet til å stille opp i faste møter, men ellers kunne styre arbeidsdagen sin som man ville. Ellers tror jeg det alltid vil finnes folk som har behov for å ha en fast arbeidsplass å gå til, men ser ingen grunn til at vi som trives best med å jobbe i fred og ro hjemme og som ikke har det samme behovet for å sosialisere med kolleger på daglig basis, ikke skal få muligheten til det. Tror ikke arbeidsmiljøet i en bedrift blir vesentlig dårligere av at noen jobber mest hjemmefra. Og sånn er det jo uansett ofte i større bedrifter; man sitter på forskjellige lokasjoner, men har likevel mye med hverandre å gjøre via mail og tlf. Funker fint det! TS Anonymkode: f056f...83b 1
stan Skrevet 5. mai 2018 #6 Skrevet 5. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: kjedelig at man er nødt til å starte egen bedrift for å kunne oppnå denne fleksibiliteten Begge mine fedre(far og stefar) drev egen bedrift. De jobbet tidlig og seint. Feriene ble ofte avbrutt av at de måtte gjøre noe for en eller annen kunde. Takke seg til å være ansatt og lønnsmottaker. Men det hjelper jo veldig å ha kort vei til jobb. Åtte minutter på sykkel. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #7 Skrevet 6. mai 2018 Fordi man ofte ikke er like effektiv på hjemmekontor som på jobb. Man kan si hva man vil, men hjemme er det faktisk flere distraksjoner. Barn, husdyr, kone/mann skal ha oppmerksomhet for kos/spørsmål, og mange kommer lett ut av gli på hjemmekontor. På en annen side er det visse konsentrasjonsoppgaver som egner seg på hjemmekontor, slik at mange f. eks. har lov til å ha en dag eller to i uka eller så på hjemmekontor. Men å nesten hele eller hele tiden ha hjemmekontor tviler jeg sterkt på at der produktivt for veldig mange bedrifter. Det er faktisk ingen samhandlingsteknologi som slår det å være på fysisk samme sted og kunne snakke face to face. Videre er muligheten for "fleksibilitet" og hjemmekontor gjerne også oppskrytt, rett og slett fordi denne såkalte fleksibiliteten kommer i tillegg til de timene man er på kontoret. I min bransje er det f. eks. ikke uvanlig å måtte jobbe 8-10 timer på kontoret, for så å måtte fortsette på hjemmekontor etter. Det dreier seg veldig ofte kun om fleksibilitet for arbeidsgiver, ikke arbeidstaker. Etter hvert kommer jeg til å finne meg en jobb der man kan legge fra seg alt av arbeid på jobben og jobbe mer faste tider. Anonymkode: ac944...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Skrevet 6. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi man ofte ikke er like effektiv på hjemmekontor som på jobb. Man kan si hva man vil, men hjemme er det faktisk flere distraksjoner. Barn, husdyr, kone/mann skal ha oppmerksomhet for kos/spørsmål, og mange kommer lett ut av gli på hjemmekontor. På en annen side er det visse konsentrasjonsoppgaver som egner seg på hjemmekontor, slik at mange f. eks. har lov til å ha en dag eller to i uka eller så på hjemmekontor. Men å nesten hele eller hele tiden ha hjemmekontor tviler jeg sterkt på at der produktivt for veldig mange bedrifter. Det er faktisk ingen samhandlingsteknologi som slår det å være på fysisk samme sted og kunne snakke face to face. Videre er muligheten for "fleksibilitet" og hjemmekontor gjerne også oppskrytt, rett og slett fordi denne såkalte fleksibiliteten kommer i tillegg til de timene man er på kontoret. I min bransje er det f. eks. ikke uvanlig å måtte jobbe 8-10 timer på kontoret, for så å måtte fortsette på hjemmekontor etter. Det dreier seg veldig ofte kun om fleksibilitet for arbeidsgiver, ikke arbeidstaker. Etter hvert kommer jeg til å finne meg en jobb der man kan legge fra seg alt av arbeid på jobben og jobbe mer faste tider. Anonymkode: ac944...dbf Enig i at å bare jobbe hjemmefra kan gå ut over effektiviteten på lang sikt, da det som du sier er lett å bli distrahert av andre ting når man sitter hjemme. Samtidig har jeg selv merket at jeg jobber mer effektivt når jeg har muligheten til å skifte miljø, altså jobbe litt på kontoret og litt hjemme. Noen oppgaver egner seg dessuten bare mye bedre til å utføre hjemme i fred og ro. Jeg tenker uansett at det burde være opp til hver enkelt å finne ut av hva som passer en best og å ha muligheten til å jobbe på de stedene og til de tidene man er mest effektiv (f.eks. finnes det nok av b-mennesker som jobber mer effektivt/er mer kreative på kvelden enn på morgenen). Og igjen tenker jeg at dette med manglende effektivitet kan løses ved at man får klare (og målbare) resultatmål å jobbe etter, slik at man selv må ta ansvar for å finne en effektiv måte å jobbe på. Jeg har sett nok av eksempler på kolleger som stempler inn kl. 8 og ut kl. 16, men som kanskje bare har 4-5 effektive arbeidstimer ila en dag, når man trekker fra det daglige kaffeslabberaset på morgenen, halvtimen med lunsj som fort blir til en time/halvannen, enda en kaffepause i 14-tiden, røykepauser osv. Anonymkode: f056f...83b 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi man ofte ikke er like effektiv på hjemmekontor som på jobb. Man kan si hva man vil, men hjemme er det faktisk flere distraksjoner. Barn, husdyr, kone/mann skal ha oppmerksomhet for kos/spørsmål, og mange kommer lett ut av gli på hjemmekontor. På en annen side er det visse konsentrasjonsoppgaver som egner seg på hjemmekontor, slik at mange f. eks. har lov til å ha en dag eller to i uka eller så på hjemmekontor. Men å nesten hele eller hele tiden ha hjemmekontor tviler jeg sterkt på at der produktivt for veldig mange bedrifter. Det er faktisk ingen samhandlingsteknologi som slår det å være på fysisk samme sted og kunne snakke face to face. Videre er muligheten for "fleksibilitet" og hjemmekontor gjerne også oppskrytt, rett og slett fordi denne såkalte fleksibiliteten kommer i tillegg til de timene man er på kontoret. I min bransje er det f. eks. ikke uvanlig å måtte jobbe 8-10 timer på kontoret, for så å måtte fortsette på hjemmekontor etter. Det dreier seg veldig ofte kun om fleksibilitet for arbeidsgiver, ikke arbeidstaker. Etter hvert kommer jeg til å finne meg en jobb der man kan legge fra seg alt av arbeid på jobben og jobbe mer faste tider. Anonymkode: ac944...dbf Jeg er uenig. Jeg jobber i Oslo, bor i en annen by på Østlandet. Er på kontoret 1-2 dager i uka, jobber hjemmefra resten. De dagene jeg jobber på kontoret får jeg gjort mye mindre. Der er det møter (og flere av disse er egentlig helt unødvendige), diskusjoner med kollegaer etc, og mye tid går bort til å hjelpe kollegaer med problemer de har på sitt arbeidsområde. Jeg jobber mye mer effektivt/får gjort mye mer de dagene jeg jobber hjemme. Jeg har fastlønn, men har alltid full oversikt over timene jeg jobber, og "slår av" hvis jeg setter på en klesvask etc. Anonymkode: 76991...98d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig. Jeg jobber i Oslo, bor i en annen by på Østlandet. Er på kontoret 1-2 dager i uka, jobber hjemmefra resten. De dagene jeg jobber på kontoret får jeg gjort mye mindre. Der er det møter (og flere av disse er egentlig helt unødvendige), diskusjoner med kollegaer etc, og mye tid går bort til å hjelpe kollegaer med problemer de har på sitt arbeidsområde. Jeg jobber mye mer effektivt/får gjort mye mer de dagene jeg jobber hjemme. Jeg har fastlønn, men har alltid full oversikt over timene jeg jobber, og "slår av" hvis jeg setter på en klesvask etc. Anonymkode: 76991...98d Men hva slags type jobb har du? Ser at det kan være unntak, min kommentar var således generell, dvs. at de fleste har svært god nytte av å være fysisk tilstede med andre kolleger. Anonymkode: ac944...dbf 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva slags type jobb har du? Ser at det kan være unntak, min kommentar var således generell, dvs. at de fleste har svært god nytte av å være fysisk tilstede med andre kolleger. Anonymkode: ac944...dbf Forlag. Er enig i at man bør møte opp fysisk innimellom også, men hver dag fra 8 til 4 uten unntak synes jeg er noe tull. Bor man langt unna arbeidsstedet bør det holde å møte opp et par ganger i uka dersom jobben er slik at man kan gjøre akkurat de samme oppgavene hjemmefra. Anonymkode: 76991...98d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå