Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg inviterte en gjeng jeg studerer med på hytta (vi er 4 stk som henger sammen til daglig) forrige helg, og i utgangspunktet var det bare vi som skulle, men så snakket jeg med noen andre venner jeg har som også ville være med og jeg tenkte at det er jo bare koselig, så vi ble da åtte stykker til sammen (hytta har 10 soveplasser, så det var jo greit sånn sett). Problemet er at han ene fra "studie-gjengen" min har litt sosial angst eller noe tror jeg. Det gikk greit de første timene før folk begynte å bli ganske fulle, men utover kvelden så så tror jeg rett og slett det ble for mye for ham. Han forsvant helt inni seg selv, og etter en stund gikk han ut alene. Jeg prøvde å få ham inn igjen, men han ville ikke. 

Jeg har så dårlig samvittighet! Jeg vet godt at han ikke trives noe særlig med mange folk han ikke kjenner og jeg sa jo i utgangspunktet at det bare skulle være vi. I går inviterte jeg igjen den studie-gjengen til filmkveld hjemme hos meg og understreket at det bare ble vi denne gangen, men han ville ikke, og jeg forstår ham jo godt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal si unnskyld liksom, for jeg vil jo at han skal bli med på ting videre! 

Anonymkode: 20177...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du viste at han har sosial angst, også valgte du likevel å overraske han med flere folk!? Ja, da syns jeg du bør ha dårlig samvittighet. Jeg har ei venninne med sosial angst, og hun prøver bestandig å utfordre seg selv. Men det på skje med hennes premisser. For de med sosialangst så er det å bli overrasket med flere mennesker ett av de verste marerittene. Og det ble nok enda verre med at han ikke var advart på forhånd + at dere skulle overnatte og at han hadde kanskje ikke skyss vekk der fra. Pluss at du var nok ikke den enste som ville at han skulle ha det gøy på festen, og når han følte han ødela stemningen, så trakk han seg unna. Også fant du han å ville ha han med inn igjen. 

Det er for sent å gjøre noe med det nå, du har bedt han om unnskyldning. Nå syns jeg at du skal respektere at han ikke ønsker å henge med deg på en stund. Det betyr ikke at det kommer til å bli slik for alltid. Men han har fortalt deg hva han sliter med, og du tok ingenting hensyn. Tilliten er nok litt borte nå, og han analyserer nok alt som gikk galt. Og føler seg møkk for at han ikke klarer å fungere som "alle" andre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, FluffyJuggernaut skrev:

Om du viste at han har sosial angst, også valgte du likevel å overraske han med flere folk!? Ja, da syns jeg du bør ha dårlig samvittighet. Jeg har ei venninne med sosial angst, og hun prøver bestandig å utfordre seg selv. Men det på skje med hennes premisser. For de med sosialangst så er det å bli overrasket med flere mennesker ett av de verste marerittene. Og det ble nok enda verre med at han ikke var advart på forhånd + at dere skulle overnatte og at han hadde kanskje ikke skyss vekk der fra. Pluss at du var nok ikke den enste som ville at han skulle ha det gøy på festen, og når han følte han ødela stemningen, så trakk han seg unna. Også fant du han å ville ha han med inn igjen. 

Det er for sent å gjøre noe med det nå, du har bedt han om unnskyldning. Nå syns jeg at du skal respektere at han ikke ønsker å henge med deg på en stund. Det betyr ikke at det kommer til å bli slik for alltid. Men han har fortalt deg hva han sliter med, og du tok ingenting hensyn. Tilliten er nok litt borte nå, og han analyserer nok alt som gikk galt. Og føler seg møkk for at han ikke klarer å fungere som "alle" andre.

Jeg vet jo ikke at han har sosial angst, jeg bare tenkte det etter denne turen. Jeg har jo visst at han er sjenert og sånn, men det var ikke før denne turen at jeg innså at det faktisk er mer enn bare det. 

Han har ikke fortalt noe, men man merker jo når noen er litt mer sjenert enn vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ganske mange som er redd fulle folk, spesielt i flokk. 

Det er forøvrig utrolig lite hensynsfullt å utvide en rolig hyttetur med fire studievenner til å bli en fyllefest med vennene dine uten å engang spørre de opprinnelig inviterte. Jeg hadde også trukket meg unna festen og heller ikke ansett deg som noen venn jeg kunne stole på etterpå. 

Anonymkode: fd040...da7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forøvrig utrolig lite hensynsfullt å utvide en rolig hyttetur med fire studievenner til å bli en fyllefest med vennene dine uten å engang spørre de opprinnelig inviterte. Jeg hadde også trukket meg unna festen og heller ikke ansett deg som noen venn jeg kunne stole på etterpå. 

Vi skulle uansett drikke, så den eneste forskjellen var antall folk. Og det var ikke sånn at folk bare plutselig dukket opp. Jeg spurte i forkant om de hadde noe imot at det kom noen flere.

AnonymBruker
Skrevet

Han kommer kanskje tilbake. Han trenger kanskje litt tid til å fordøye den helgen. Og så fortsetter dere bare å være venner og henge sammen og så etterhvert så går ting tilbake til sitt vante igjen.

Det er da virkelig ikke noen katastrofe. Mannen slet litt og syns det var ubehagelig og fikk angst og det er vondt det, jeg ser den. Men han er da ikke ødelagt for det. Det går over. 

Så bare fortsett å være venner og fortsett å henge sammen og så går det seg nok til. 

Anonymkode: e7393...751

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skulle uansett drikke, så den eneste forskjellen var antall folk. Og det var ikke sånn at folk bare plutselig dukket opp. Jeg spurte i forkant om de hadde noe imot at det kom noen flere.

Men da er det jo ikke noe å tenke på- da hadde han jo mulighet til å trekke seg? 

Anonymkode: 53664...9bf

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man sier jo ikke nei til et slikt spørsmål. 

Anonymkode: 4c8e6...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må slappe av litt Ts,

Det er ikke akkurat krise at det kom litt fler på en fest. Det er sånn som skjer. 

Han trakk seg tilbake, og gikk ut. Det er greit. Hvorfor prve å trekke han inn igjen på en fest med masse folk når du vet at han ikke liker sånt? Da er det mye bedre å holde han med selskap, om han skulle feks ønske det.

Virker som det ikke bare er "litt" angst det er snakk om her forresten ts. 

Anonymkode: 81734...c0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du er litt vel hard her, helt ærlig. Folk flest greier en fest. De er vel unge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han trenger vel litt tid å hente seg inn igjen. Vi på forumet kan ikke vite hva han tenker. Mulig han ikke klandrer deg for hendelsen, men at han føler et behov for å "gjemme" seg litt en stund. At han gikk på eget rom under hyttebesøket kan bety at han bare trengte ro, ikke at han ble sur eller noe

Anonymkode: c4fa3...5c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes du er litt vel hard her, helt ærlig. Folk flest greier en fest. De er vel unge.

Men nå er ikke kompisen til TS "folk flest" tydeligvis, siden han er ekstremt sjenert og utilpass. 

Skrevet

Kan du ikke snakke med ham om det da? Kanskje han ble bare litt skuffet eller at det ble litt for mye med så mange folk at han ville trekke seg litt unna og være for seg selv. Helt greit det.

Snakk gjerne med ham om det. Det vil an sikkert sette pris på at du tar initiativ til å vise at du bryr deg. Kanskje han føler seg litt utenfor med så mange andre. Da er det godt å høre t du liker ham godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, exictence skrev:

Kan du ikke snakke med ham om det da? Kanskje han ble bare litt skuffet eller at det ble litt for mye med så mange folk at han ville trekke seg litt unna og være for seg selv. Helt greit det.

Snakk gjerne med ham om det. Det vil an sikkert sette pris på at du tar initiativ til å vise at du bryr deg. Kanskje han føler seg litt utenfor med så mange andre. Da er det godt å høre t du liker ham godt.

Jo, det er jo det jeg tenker at jeg bør gjøre, men jeg er så usikker på hvor direkte jeg skal være. Han har aldri snakket eller tatt opp problemene sine før, og jeg er litt redd for å presse ham til å si mer enn han egentlig føler seg komfortabel med og at det blir litt for privat. 

Skrevet

Jeg synes ikke du bør ha så fryktelig dårlig samvittighet. Det er vel ikke sånn at dere gjorde en avtale før turen om at det bare skulle være de faste som ble med?

Slike situasjoner med ukjente mennesker vil han oppleve ganske hyppig og det vil ofte kjennes ubehagelig, men det er ingen vei utenom. Å ta en timeout eller trekke seg tilbake er vel en strategi han ofte bruker.  Kanskje han er unnvikende og ikke tør å si hva hva han følte. Det kan også være at han føler skam over å ikke mestre det sosiale

Han ble vel litt skuffet men synes ikke det er en grunn til å være dødelig fornærmet eller ikke komme  når du forsikrer han om at det denn er gangen bare blir de faste 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er jo det jeg tenker at jeg bør gjøre, men jeg er så usikker på hvor direkte jeg skal være. Han har aldri snakket eller tatt opp problemene sine før, og jeg er litt redd for å presse ham til å si mer enn han egentlig føler seg komfortabel med og at det blir litt for privat. 

Synes ikke du behøver å ta det opp som et problem han har. Heller at det er helt naturlig og greit å ikke føle for å være sååå sosial med mange folk hele tiden. Naturlig å føle at det kan være slitsomt.

Vis heller forståelse for at han trakk seg vekk. Du kan si at det ble  litt mye folk som jo egentlig ikke var beregnet i utgangspunktet.  Neste gang vil du kanskje ha faæære, så kan du jo si det, og eit at du ønsker at han vil være med en annen gang.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er ikke kompisen til TS "folk flest" tydeligvis, siden han er ekstremt sjenert og utilpass. 

Riktig det, men tingen er jo at TS ser ut til å være lei seg for det. Hun bryr jo seg om fyren, men forstår ikke omfanget av det som feiler han. Det er nok veldig sterk angst det er snakk om her. Sånt har jeg og, men anser da ikke folk som uvenner når de tråkker i salaten og gjør meg ukomfortabel. Tilogmed min samboer har gitt meg panikkangst, men det mente han ikke å gjøre med vilje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...