AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #1 Skrevet 5. mai 2018 Søkte lån i husbanken, da jeg er alene med to barn på 4 og 9 år. Per dd. har vi knøttliten leilighet, men siden vi trør oppi hverandre og siden jeg har søkt lån har jeg ikke giddet lete på leiemarkedet før vi får svar. Søkte for 2 mnd siden, og vi bor i en middels stor by. Her er det ganske dyrt, og jeg søkte lån på nesten 2,4 mill. Dette får en kun en to roms for sånn som markedet er nå, og jeg lurer på noen ting: - Kan jeg endre søknaden NÅ til et høyere beløp, før jeg får svar? Jeg har regnet ut at med min inntekt og det jeg betaler i leie nå kunne jeg fint betjent et lån på 3,2 feks og fått en grei treroms leilighet (over 30 år nedbetaling). På nettsiden sto det at en måtte søke lån til en nøktern leilighet, men 1 soverom blir jo i minste laget for oss. Finner INGENTING i vårt område hvor vi har skole, bhg og jobb. Men fant nylig en fin leilighet på finn til 3,2 mill et lite stykke bort for oss. Ellers er det kun eneboliger her. - Når en søker lån med fellesgjeld, "casher" de da ut fellesgjelda slik at en betaler en sum i mnd? Jeg er ferdig utdannet til neste år. Per dd har jeg kun 350 000 i inntekt og ca 80 000 på BSU.. Får aldri lån i vanlig bank med så liten lønn. I tilegg har jeg bil jeg er avhengig av for å rekke jobb og levering i bhg. Jeg jobber fulltid og har en fast inntekt. I tillegg til 75% studier. Håper noen som har søkt lån i store byer (og gjennom husbanken) vil svare. Anonymkode: cc33b...4d9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #2 Skrevet 5. mai 2018 De aller fleste familier i Norge bor i det som kvalifiserer til nøkterne boliger. Alt over to stk pr soverom defineres som trangt, så ikke vær bekymret for å gå over kravet til nøktern bolig. Anonymkode: 6067e...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #3 Skrevet 5. mai 2018 Et lån på 3,2 millioner er totalt urealistisk med en inntekt på 350 000,- Anonymkode: 2ecca...b07 12
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #4 Skrevet 5. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søkte lån i husbanken, da jeg er alene med to barn på 4 og 9 år. Per dd. har vi knøttliten leilighet, men siden vi trør oppi hverandre og siden jeg har søkt lån har jeg ikke giddet lete på leiemarkedet før vi får svar. Søkte for 2 mnd siden, og vi bor i en middels stor by. Her er det ganske dyrt, og jeg søkte lån på nesten 2,4 mill. Dette får en kun en to roms for sånn som markedet er nå, og jeg lurer på noen ting: - Kan jeg endre søknaden NÅ til et høyere beløp, før jeg får svar? Jeg har regnet ut at med min inntekt og det jeg betaler i leie nå kunne jeg fint betjent et lån på 3,2 feks og fått en grei treroms leilighet (over 30 år nedbetaling). På nettsiden sto det at en måtte søke lån til en nøktern leilighet, men 1 soverom blir jo i minste laget for oss. Finner INGENTING i vårt område hvor vi har skole, bhg og jobb. Men fant nylig en fin leilighet på finn til 3,2 mill et lite stykke bort for oss. Ellers er det kun eneboliger her. - Når en søker lån med fellesgjeld, "casher" de da ut fellesgjelda slik at en betaler en sum i mnd? Jeg er ferdig utdannet til neste år. Per dd har jeg kun 350 000 i inntekt og ca 80 000 på BSU.. Får aldri lån i vanlig bank med så liten lønn. I tilegg har jeg bil jeg er avhengig av for å rekke jobb og levering i bhg. Jeg jobber fulltid og har en fast inntekt. I tillegg til 75% studier. Håper noen som har søkt lån i store byer (og gjennom husbanken) vil svare. Anonymkode: cc33b...4d9 Når du ikke en gang oppgir hvor du bor eller hvilket lån du har søkt, hvordan skal folk da kunne vite elelr finne ut av lånebetingelsene for lånet du har søkt på, eller boligmarkedet der du holder til? Har du søkt om lån for to måneder siden så er første bud at långiver skal gi deg beskjed om sakbehandlingstid når det tar mer enn en måned å besvare søknaden. Forvaltningsloven p. 11.... Ergo er det det første som ikke stemmer her. Til kjøp av en hvilken som helst bolig får du ikke Husbanklån, det er det andre som ikke stemmer her. Har du derimot søkt Kommunen om startlån så er det noe annet enn Husbanklån. Du får heller ikke mer enn 3 - 5 ganger inntekten din i lån, uansett hvem du søker til med så liten inntekt. I tillegg har kommunale startlån et "tak" for hvor mye du kan få i lån. 3,2 mill er langt over alle kommuners maxgrense. Vil du har hjelp? Da bør du være mer spesifikt i det du spør om og opplysningene du gir. Anonymkode: c1419...df8 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #5 Skrevet 5. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har regnet ut at med min inntekt og det jeg betaler i leie nå kunne jeg fint betjent et lån på 3,2 feks og fått en grei treroms leilighet (over 30 år nedbetaling). - Når en søker lån med fellesgjeld, "casher" de da ut fellesgjelda slik at en betaler en sum i mnd? Anonymkode: cc33b...4d9 Skjønner jeg deg rett når jeg tror du ikke har annen egenkapital enn de 80.000? Et lån på 3,2 over 30 år vil vel koste deg rundt 12.000 i mnd, og så får du husleie i tillegg. Sikker på at du har råd til det? Ang, å cashe ut fellesgjeld: Det er avhengig av at borettslaget har IN-lån, og det er det mange som ikke har. Om husbanken casher inn det i såfall tviler jeg på, men vet ikke. Anonymkode: 0b607...488 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #6 Skrevet 5. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søkte lån i husbanken, da jeg er alene med to barn på 4 og 9 år. Per dd. har vi knøttliten leilighet, men siden vi trør oppi hverandre og siden jeg har søkt lån har jeg ikke giddet lete på leiemarkedet før vi får svar. Søkte for 2 mnd siden, og vi bor i en middels stor by. Her er det ganske dyrt, og jeg søkte lån på nesten 2,4 mill. Dette får en kun en to roms for sånn som markedet er nå, og jeg lurer på noen ting: - Kan jeg endre søknaden NÅ til et høyere beløp, før jeg får svar? Jeg har regnet ut at med min inntekt og det jeg betaler i leie nå kunne jeg fint betjent et lån på 3,2 feks og fått en grei treroms leilighet (over 30 år nedbetaling). På nettsiden sto det at en måtte søke lån til en nøktern leilighet, men 1 soverom blir jo i minste laget for oss. Finner INGENTING i vårt område hvor vi har skole, bhg og jobb. Men fant nylig en fin leilighet på finn til 3,2 mill et lite stykke bort for oss. Ellers er det kun eneboliger her. - Når en søker lån med fellesgjeld, "casher" de da ut fellesgjelda slik at en betaler en sum i mnd? Jeg er ferdig utdannet til neste år. Per dd har jeg kun 350 000 i inntekt og ca 80 000 på BSU.. Får aldri lån i vanlig bank med så liten lønn. I tilegg har jeg bil jeg er avhengig av for å rekke jobb og levering i bhg. Jeg jobber fulltid og har en fast inntekt. I tillegg til 75% studier. Håper noen som har søkt lån i store byer (og gjennom husbanken) vil svare. Anonymkode: cc33b...4d9 Jeg søkte om startlån på boligkontoret tilhørende min bydel i Oslo. Søknadsskjemaet ser ut som det gjorde den gangen, ser jeg, på Husbanken sine hjemmesider. Jeg kunne ikke søke om et eksakt beløp. Jeg søkte om startlån også satte kommunen en grense på det de mente jeg kunne betjene i vedtaket. Dvs. jeg fikk så mye som det gikk an å få for 3 år siden og de gikk ikke over denne maksgrensen. Jeg hadde et barn som nesten var 5 år, en inntekt på 335.000 kroner og 420.000 kroner i egenkapital. Jeg valgte å fokusere på at vi skal bo i nærheten av der vi bodde og det holdt til en leilighet med et soverom. Om jeg hadde valgt å se meg omkring i andre bydeler så kunne vi fint fått en leilighet med to soverom. Fellesgjelden kommer ved siden av lånet. Om du skal ha 3.2 millioner i lån og fellesgjelden være 400.000 kroner så vil du lande på 3.6 millioner i lån. Du betaler på boliglånet og på fellesutgiftene. Jeg betaler litt over 6.000 i boliglån og litt over 3.000 kroner på fellesutgiftene. Jeg har under halvparten av det som du ønsker i lån og jeg skal si at jeg er veldig glad for det. Det hadde blitt ganske heftig med å betale 15.000-16.000 kroner i måneden. Anonymkode: 7964d...42d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #7 Skrevet 5. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg søkte om startlån på boligkontoret tilhørende min bydel i Oslo. Søknadsskjemaet ser ut som det gjorde den gangen, ser jeg, på Husbanken sine hjemmesider. Jeg kunne ikke søke om et eksakt beløp. Jeg søkte om startlån også satte kommunen en grense på det de mente jeg kunne betjene i vedtaket. Dvs. jeg fikk så mye som det gikk an å få for 3 år siden og de gikk ikke over denne maksgrensen. Jeg hadde et barn som nesten var 5 år, en inntekt på 335.000 kroner og 420.000 kroner i egenkapital. Jeg valgte å fokusere på at vi skal bo i nærheten av der vi bodde og det holdt til en leilighet med et soverom. Om jeg hadde valgt å se meg omkring i andre bydeler så kunne vi fint fått en leilighet med to soverom. Fellesgjelden kommer ved siden av lånet. Om du skal ha 3.2 millioner i lån og fellesgjelden være 400.000 kroner så vil du lande på 3.6 millioner i lån. Du betaler på boliglånet og på fellesutgiftene. Jeg betaler litt over 6.000 i boliglån og litt over 3.000 kroner på fellesutgiftene. Jeg har under halvparten av det som du ønsker i lån og jeg skal si at jeg er veldig glad for det. Det hadde blitt ganske heftig med å betale 15.000-16.000 kroner i måneden. Anonymkode: 7964d...42d 3,3 koster leiligheten inkl fellesgjeld. Har søkt startlån og tilskudd ja Kan jeg spørre hvpr mye du fikk innvilget i lån? Vet at Oslo er dyrere enn min by, men fortsatt er det veldig dyrt her. Her koster en 2 roms fort 2,3 og en finner ingenting billigere, selv hyblene er blitt dyre. 15 000 i mnd er for mye å betale ja. Øker i lønn om et års tid, til rundt 460 000. Men fortsatt er jo dte lavtlønnet. Anonymkode: cc33b...4d9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #8 Skrevet 5. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3,3 koster leiligheten inkl fellesgjeld. Har søkt startlån og tilskudd ja Kan jeg spørre hvpr mye du fikk innvilget i lån? Vet at Oslo er dyrere enn min by, men fortsatt er det veldig dyrt her. Her koster en 2 roms fort 2,3 og en finner ingenting billigere, selv hyblene er blitt dyre. 15 000 i mnd er for mye å betale ja. Øker i lønn om et års tid, til rundt 460 000. Men fortsatt er jo dte lavtlønnet. Anonymkode: cc33b...4d9 1.9 millioner og 200.000 i tilskudd. Jeg har nå 1.510.000 eller noe sånt som jeg betaler litt over 6.000 kroner på med 30 års nedbetalingstid. Nå er det jo sagt at renten skal opp også, så i løpet av året vil jeg nok betale mer. Anonymkode: 7964d...42d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #9 Skrevet 6. mai 2018 Har du studiegjeld eller billån? ganske sikker på at de tar dette i betrakning. 3,2 i lån høres veldig urealistisk ut, ikke minst nå som rentene antagelig går opp. Jeg fikk etter mye om og men 1,4 i lån (vanlig bank), tjener 500 000 og er alene. Har studielån på 200 000. Boliglån og fellesutgifter utgjør totalt 10 000kr i mnd. Jeg er glad jeg ikke har høyere lån, fikk en kronisk sykdom som gjorde at jeg bruker mye penger på medisiner og behandlinger. I tillegg er det jo trygt å vite at man kan sette av penger til sparing, istedetfor å bo seg ihjel. Jeg velger heller mindre leilighet og stabilitet fremfor større leilighet med økonomisk sårbarhet. Du bør tenke deg nøye om, det er en grunn til at bankene har såpass strenge regler, man skal kunne betjene lånet. Med 3,2 i lån i tillegg til fellesutgifter kan det fort bli rundt 15 000 i mnd. Jeg ville satt opp et budsjett om jeg var deg, med en stor buffer for uforutsette utgifter, i tillegg til å regne ut hvor høy rentestigning du kan tåle. Såvidt jeg vet er man er bundet til Husbankens fastrente i 10år. Om renten da har gått i taket sliter du når den tid kommer. Anonymkode: 8a67a...bb6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #10 Skrevet 6. mai 2018 Jeg har startlån/kommunalt lån. Jeg søkte ikke om et spesielt beløp. Jeg bare oppga alle opplysninger om min økonomi, der de så bestemte hvor mye jeg fikk i lån/kunne betjene ut i fra innteksopplysningene. Forstår ikke helt hvor du har fylt ut for et bestemt beløp. Anonymkode: 1c577...9ec
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #11 Skrevet 6. mai 2018 Du kommer ikke til å få 3,2 mill i lån med inntekt på 350000, det er over 9x inntekt i lån, totalt urealistisk. Selv om du stiger til 460 000 i inntekt vil du fremdeles ha alt for mye lån ifht inntekten din. 3,2 mill i lån over 30 år med dagens rente innebærer 13 000 pr mnd til banken + husleie, og husk at renten vil stige og borettslaget kan gjøre oppgraderinger som øker husleien. Men for å se litt på tall så sier Sifo at du og barna vil trenge 20 231 kr mnd i drift før bolig, forutsatt at minste går i barnehage og eldste ikke er i sfo. Det kan godt være dere bruker mindre penger, men dette er det banken legger til grunn i sine beregninger, både barn og bil reduserer hvor mye du kan låne på inntekten din. 350 000 i året (før skatt antar jeg) gir en månedslønn på 29 166 brutto, som betyr at du har 8935 kr igjen som skal dekke skatt, boligkostnader, strøm og forsikring. Sier seg selv at der ikke er 13 000 + til en leilighet. Selv ikke når inntekten din stiger til 460 000 går det regnestykket opp. Til sammenligning har jeg 2,2 mill i lån med en inntekt på 700 000, ingen barn, og syns det er mer enn nok. Hva med å vurdere flytting til andre deler av byen? Barn tåler fint å bytte skole og nærmiljø, så får du råd til noe som passer både lommebok og familie bedre enn å insistere på å bo et sted dere ikke har råd til. Anonymkode: a68b7...27b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #12 Skrevet 6. mai 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: 3,3 koster leiligheten inkl fellesgjeld. Har søkt startlån og tilskudd ja Kan jeg spørre hvpr mye du fikk innvilget i lån? Vet at Oslo er dyrere enn min by, men fortsatt er det veldig dyrt her. Her koster en 2 roms fort 2,3 og en finner ingenting billigere, selv hyblene er blitt dyre. 15 000 i mnd er for mye å betale ja. Øker i lønn om et års tid, til rundt 460 000. Men fortsatt er jo dte lavtlønnet. Anonymkode: cc33b...4d9 Du lever på en luftsky uten rot i virkeligheten. Når du kan gå opp så mye som du oppgir i lønn, så regnes du ikke som vanskeligstilt, og følgelig skal du ikke få subsidierte startlån og under ingen omstendigheter er du i målgruppen for tilskudd. I tillegg er kjøpesummen din langt over rammene for det som er mulig å få i startlån. For å sitere en annen bruker her inne i en tilsvarende problemstilling, det er ingen menneskerett å eie sin egen bolig. Du kan fint gå på leiemarkedet inntil du er ferdig studert og får øket inntekt (noe vanskeligstilte ikke får). Da får du spare deg opp egenkapital og kjøpe på sikt. Du kan heller ikke regne med at du skal få subsidiert, øknomisk hjelp beregnet på varig vanskeligstilte for å kjøpe i de dyreste områdene. Les andre tråder om startlån og ta en telefon til mottaker av søknaden din på mandag. Anonymkode: c1419...df8 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #13 Skrevet 6. mai 2018 jeg har 480 000 i lønn, og jeg misunner deg skikkelig som har økonomi til å håndtere dobbelt så stort lån som meg, og ha råd til å ha to barn i tillegg! Om du har råd til å være alene og ha 2 barn og 3,2 mill i lån så er du veldig langt fra vanskeligstilt.... Anonymkode: 5c3a3...a59 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 TS: Du sier du har regnet på det og fint kunne håndtert et lån på 3,2 millioner. Skulle gjerne sett det regnestykket. Tror nok du har regnet litt feil. Anonymkode: d437c...18b 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 Jeg hadde 500.000 i året, 1 barn og forsørge og fikk en maksgrense på 1.5 mill til å kjøpe leilighet for. Så det høres ganske urealistisk ut med over 3 millioner i lån med den inntekten ts. Du er jo enda student. Et startlån/ husbanklån er kun for å få et tak over hodet og ingen luksus. Anonymkode: d544b...fa9 1
Potetjinta Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 På 5.5.2018 den 17.55, AnonymBruker skrev: Søkte lån i husbanken, da jeg er alene med to barn på 4 og 9 år. Per dd. har vi knøttliten leilighet, men siden vi trør oppi hverandre og siden jeg har søkt lån har jeg ikke giddet lete på leiemarkedet før vi får svar. Søkte for 2 mnd siden, og vi bor i en middels stor by. Her er det ganske dyrt, og jeg søkte lån på nesten 2,4 mill. Dette får en kun en to roms for sånn som markedet er nå, og jeg lurer på noen ting: - Kan jeg endre søknaden NÅ til et høyere beløp, før jeg får svar? Jeg har regnet ut at med min inntekt og det jeg betaler i leie nå kunne jeg fint betjent et lån på 3,2 feks og fått en grei treroms leilighet (over 30 år nedbetaling). På nettsiden sto det at en måtte søke lån til en nøktern leilighet, men 1 soverom blir jo i minste laget for oss. Finner INGENTING i vårt område hvor vi har skole, bhg og jobb. Men fant nylig en fin leilighet på finn til 3,2 mill et lite stykke bort for oss. Ellers er det kun eneboliger her. - Når en søker lån med fellesgjeld, "casher" de da ut fellesgjelda slik at en betaler en sum i mnd? Jeg er ferdig utdannet til neste år. Per dd har jeg kun 350 000 i inntekt og ca 80 000 på BSU.. Får aldri lån i vanlig bank med så liten lønn. I tilegg har jeg bil jeg er avhengig av for å rekke jobb og levering i bhg. Jeg jobber fulltid og har en fast inntekt. I tillegg til 75% studier. Håper noen som har søkt lån i store byer (og gjennom husbanken) vil svare. Anonymkode: cc33b...4d9 Man kan ikke låne mer enn 5 ganger inntekt. Hvordan kan du få et så høyt lån? 1
Million Skrevet 7. mai 2018 #17 Skrevet 7. mai 2018 (endret) På 5.5.2018 den 17.55, AnonymBruker skrev: - Når en søker lån med fellesgjeld, "casher" de da ut fellesgjelda slik at en betaler en sum i mnd? .......... Håper noen som har søkt lån i store byer (og gjennom husbanken) vil svare. Anonymkode: cc33b...4d9 Nei, de casher ikke ut fellesgjelden. Den blir stående, og så betaler man en månedlig "husleie" til dekning av fellesutgiftene til borettslaget eller sameiet hvis det er selveier. Så denne husleien kommer da i tillegg til boliglånet på noen tusen. Husleier for leiligheter med et par soverom, ligger typisk på 3500-5000 her i Oslo i bydelen hvor jeg bor. Tror det er helt normalt nivå. Dette kommer altså i tillegg til banklånet. Det står i alle boligannonser hva fellesutgiftene (Husleien) er på pr mnd. Jeg undersøkte mulighetene for husbanklån for et par-tre år siden, da jeg var nyskilt og skulle ut på boligmarkedet alene for første gang (med ett barn i tenårene). Etter at boligen jeg delte med eksen ble solgt, satt jeg igjen med 900.000 i egenkapital, og selv da var det vanskelig å få lån. Husbanken skrev i sine betingelser at de kun gir lån til "varig vanskeligstilte", og det er ikke du. Du er student, det er ikke varig, og med utsikter til lønnsøkning i årene fremover. I tillegg skrev de på sine nettsider at de krever at man har søkt om lån og fått avslag i minst 2 vanlige banker først. Avslagene må dokumenteres til Husbanken etterpå. Siden jeg er uføretrygdet og har beskjeden inntekt og ikke utsikter til økning, går jeg under kategorien "varig vanskeligstilt". Nå endte det med at jeg fikk boliglån i min vanlige bank, som jeg hadde vært kunde i 30 år. Det var ikke den aller beste renten (pga aldersgruppe etc, det er de unge som får best rente), så for moro skyld søkte jeg om det samme boliglånet i 3 andre banker det neste året, i håp om bedre rente. Fikk avslag hos alle tre. Du skriver at du har 350.000 i inntekt nå, og utsikter til 460.000 om et år. Jeg tror dessverre neppe du får flere millioner i lån uten egenkapital med den inntekten. Det er helt umulig. Du har ingen egenkapital i det hele tatt, og da stiller du på bar bakke. Bankene krever det (15% minst i egenkapital), det er de pålagt å gjøre, og unntak gjøres kun i få tilfeller, og da sannsynligvis kun hos de med høy inntekt som gjør det mulig. Endret 7. mai 2018 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #18 Skrevet 7. mai 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lever på en luftsky uten rot i virkeligheten. Når du kan gå opp så mye som du oppgir i lønn, så regnes du ikke som vanskeligstilt, og følgelig skal du ikke få subsidierte startlån og under ingen omstendigheter er du i målgruppen for tilskudd. I tillegg er kjøpesummen din langt over rammene for det som er mulig å få i startlån. For å sitere en annen bruker her inne i en tilsvarende problemstilling, det er ingen menneskerett å eie sin egen bolig. Du kan fint gå på leiemarkedet inntil du er ferdig studert og får øket inntekt (noe vanskeligstilte ikke får). Da får du spare deg opp egenkapital og kjøpe på sikt. Du kan heller ikke regne med at du skal få subsidiert, øknomisk hjelp beregnet på varig vanskeligstilte for å kjøpe i de dyreste områdene. Les andre tråder om startlån og ta en telefon til mottaker av søknaden din på mandag. Anonymkode: c1419...df8 Enig med deg .Startlån er for vanskeligstilte som kanskje ikke ellers kommer seg ut på bolig markedet, og de kaster ikke pengene etter deg. Det å skulle få 3,2 i startlån med den inntekten er helt urealistisk, vil nok ikke få 2,3 heller, de tar utgangspunkt i dagens inntekt, og så regnes det ut hva hvert barn vil koste i måneden, du får lavere lån når du er alene med 2 barn enn om du er alene med et barn eller ingen barn. barna er en utgiftspost som trekker ned . En venninne av meg var alene med to barn , hadde ca 400 000 i årslønn og fikk 1,4 for noen få år siden , uten hverken studielån eller andre lån Anonymkode: c663e...821 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå