Gå til innhold

MÅ barnefar betale barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er gravid, og er ikke sammen med barnefar nå. Problemet er at han sliter økonomisk og har også en unge fra før. 

Jeg sier til han at jeg ikke trenger eller ikke vil at han skal betale meg noe for dette barnet, pga min samvittighet for han økonomiske problemer. Men han sier at han uansett ikke har noet valg?

viss jeg har barnet 100%, men oppfører han som far. Er det ikke JEG som må søke om å få barnebidrag fra han? Eller er det sånn som må skje «automatisk» fordi han er faren? 

Det er jeg som har valgt å beholde barnet, og da synes jeg han skal få velge om han vil være der og betale for barnet, eller ikke. Og sånn som situasjonen er nå så har jeg ikke samvittighet til å kreve penger fra han..

har lite peiling på dette, så setter pris på svar, om noen vet!!

Anonymkode: 96179...7a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I prinisippet skal han betale bidrag, men dere kan skrive privat avtale og sette bidraget til 1 krone f.eks.

Barnet har krav på å bli understøttet av begge foreldre. Det økonomiske betyr ikke så mye hvis du har nok ressurser selv, men å være der for barnet og ha samvær bør du ikke si fra deg på barnets vegne.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må søke om bidrag. Så ingen automatikk i det. 

Anonymkode: 03a5b...b8e

Skrevet

Han må ikke betale noe, nei. Bidrag blir kun fastsatt av nav dersom dere tar det gjennom de. Det er fullt lovlig å avtale privat også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en avtale om at bidragsyter heller kunne kjøpe de tingene barnet trengte innimellom. Slike ting som sykkel og ski. Muntlig avtale. 

Anonymkode: 03a5b...b8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen andre enn foreldrene selv som bestemmer om det skal betales bidrag og hvor mye. Bortsett fra hvis en part krever det via nav.

Anonymkode: 8b7d1...3bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Biloba skrev:

I prinisippet skal han betale bidrag, men dere kan skrive privat avtale og sette bidraget til 1 krone f.eks.

Barnet har krav på å bli understøttet av begge foreldre. Det økonomiske betyr ikke så mye hvis du har nok ressurser selv, men å være der for barnet og ha samvær bør du ikke si fra deg på barnets vegne.

Jeg er enig. Synes far bør ha omsorg for barnet også

Anonymkode: 2435b...050

AnonymBruker
Skrevet

Åå tusen hjertelig takk for svar! Var det jeg også mente! Jeg kommer aldri til å nekte han samvær med ungen, og det skal han få viss han vil. Selv om jeg står oppført som 100% forsørger og forelder. Så tar vi jo det på privaten og ikke på papiret om hvor mye han skal få være med barnet.

Eneste jeg ikke ville er at han skulle måtte betale meg når han ikke har penger. Når han nå står i fare for å miste jobben og allerede betaler barnebidrag for et annet barn der han ikke hadde valget.

Gjest Nina1975
Skrevet

Det er helt greit at han ikke betaler når han har økonomiske problemer. Problemet oppstår den dagen han får orden på ting, økonomien ordner seg, får seg en ny dame og du da prøver å få bidraget du har rett på. Da blir du den sjalu drittkjerringa. 

Gjest Nina1975
Skrevet

Og om du søker noe hjelp ifra nav, krever nok de at du søker.

Gjest Kritt
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åå tusen hjertelig takk for svar! Var det jeg også mente! Jeg kommer aldri til å nekte han samvær med ungen, og det skal han få viss han vil. Selv om jeg står oppført som 100% forsørger og forelder. Så tar vi jo det på privaten og ikke på papiret om hvor mye han skal få være med barnet.

Eneste jeg ikke ville er at han skulle måtte betale meg når han ikke har penger. Når han nå står i fare for å miste jobben og allerede betaler barnebidrag for et annet barn der han ikke hadde valget.

Men ikke skriv en tidsubegrenset avtale med ham om at du ikke skal kreve bidrag. Denne vil være bindende også den dagen du ser annerledes på det og han kanskje har råd til å betale.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at bidraget for det andre barnet går ned nå når han får et til. Uansett hvor mye dere avtaler privat, så vil han nå stå som forsørger for to barn, og bidraget for det andre vil bli mindre. 

Kanskje dere kan ha en avtale om å beregne hvor mye mindre det andre barnet vil få, og så tar dere privat avtale på det som da blir igjen der? da har han mulighet til å si fra hvis det er en måned det er veldig trangt, og heller bli med på å sponse litt klær/utstyr i feks. juni og desember da det er redusert skatt. 

Han bør uansett huske å sende inn ny beregning av bidrag så fort denne er født. 

Anonymkode: fec6a...006

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kritt skrev:

Men ikke skriv en tidsubegrenset avtale med ham om at du ikke skal kreve bidrag. Denne vil være bindende også den dagen du ser annerledes på det og han kanskje har råd til å betale.

Nei, det er den ikke. Begge parter har når som helst lov til å gå over til offentlig innkreving og beregning av bidrag om de ønsker dette. Feks. ved endrede økonomiske forhold. Man må ta det sivilt via rettssystemet om det skal ha noen virkning, og det er sånn at barnets rett til forsørging trumfer alt annet. Det er jo på vegne at barnet man får bidrag.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er gravid, og er ikke sammen med barnefar nå. Problemet er at han sliter økonomisk og har også en unge fra før. 

Jeg sier til han at jeg ikke trenger eller ikke vil at han skal betale meg noe for dette barnet, pga min samvittighet for han økonomiske problemer. Men han sier at han uansett ikke har noet valg?

viss jeg har barnet 100%, men oppfører han som far. Er det ikke JEG som må søke om å få barnebidrag fra han? Eller er det sånn som må skje «automatisk» fordi han er faren? 

Det er jeg som har valgt å beholde barnet, og da synes jeg han skal få velge om han vil være der og betale for barnet, eller ikke. Og sånn som situasjonen er nå så har jeg ikke samvittighet til å kreve penger fra han..

har lite peiling på dette, så setter pris på svar, om noen vet!!

Du har rett. Han tar feil.

NAV blander seg ikke inn med mindre en av dere velger å blande dem inn. Ønsket er at foreldrene skal avtale mellom seg. Dere kan finne den private løsningen som passer best for dere. 

Om dere velger å blande inn NAV så vil de ikke ta hensyn til de faktorene som kan gjøres ved en privat løsning, og en avtale om et barnebidrag på null kroner vil bli sett på som ugyldig så lenge han har evne til å kunne betale.  

Jeg syns du fremstår som sympatisk som ønsker å være grei med han når han er i en såpass vanskelig økonomisk situasjon og vil rose deg for det. Jeg tror det vil oppmuntre til et godt samarbeid i fremtiden. 

• Liker 1
Gjest Kritt
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er den ikke. Begge parter har når som helst lov til å gå over til offentlig innkreving og beregning av bidrag om de ønsker dette. Feks. ved endrede økonomiske forhold. Man må ta det sivilt via rettssystemet om det skal ha noen virkning, og det er sånn at barnets rett til forsørging trumfer alt annet. Det er jo på vegne at barnet man får bidrag.

Har de skrevet en privatrettslig gyldig avtale om at hun aldri skal kreve bidrag fra ham, vil det ikke være lett å få opphevet denne, selv om hun ellers ville hatt rett på bidrag.

Skrevet
4 minutter siden, Kritt skrev:

Har de skrevet en privatrettslig gyldig avtale om at hun aldri skal kreve bidrag fra ham, vil det ikke være lett å få opphevet denne, selv om hun ellers ville hatt rett på bidrag.

Den vil ikke være gyldig fordi at det ikke er lov å avtale det, så den blir opphevet veldig fort.

• Liker 3
Gjest Kritt
Skrevet
Akkurat nå, SesameStreet skrev:

Den vil ikke være gyldig fordi at det ikke er lov å avtale det, så den blir opphevet veldig fort.

Kan godt hende du har rett, kanskje er det annerledes med avtaler på dette området i forhold til en del andre områder. Uansett er det jo klart at man ikke kan forvente mer i bidrag fra staten fordi man har frasagt seg bidrag fra far.

Skrevet
Akkurat nå, Kritt skrev:

Kan godt hende du har rett, kanskje er det annerledes med avtaler på dette området i forhold til en del andre områder. Uansett er det jo klart at man ikke kan forvente mer i bidrag fra staten fordi man har frasagt seg bidrag fra far.

Pengene skal gå til barnet, barnet har rett på å bli forsørget av begge sine foreldre og så lenge begge har evne til å forsørge sitt barn så er det forventet at det gjøres. Du kan ikke avtale at det ikke skal gjøres, det er penger som barnet har krav på. Selvfølgelig, i en privat avtale, så kan du avtale hva pokker du vil, men NAV vil følge lovverket. 

Om blir enig med far om en privat avtale som sier at han ikke skal betale bidrag, så vil du ikke få bidragsforskudd fra staten. Det er fordi at NAV vil bli blandet inn og om far kan betale bidrag så vil de kreve han for bidraget.

AnonymBruker
Skrevet

Min BF betaler ikke bidrag, men jeg har ikke ført han opp som far da. 

Anonymkode: e77d8...0c1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, han må ikke betale bidrag selv om du oppfører han som far. Du må sende inn søknad om fastsetting av bidrag til nav dersom det skal gå gjennom nav innkrevning. Jeg og bf har avtale om at han ikke betaler bidrag, men må selv stå for alt av utstyr og klær til barnet hjemme hos seg(er der annenhver helg). Store ting som briller, tannregulering og konfirmasjon skal vi spleise på.

Anonymkode: 6a03f...689

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...