Gå til innhold

Kan dere som sparer til bolig dele budsjettet deres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye får du inn, hvor mye sparer du, og hvordan fordeler du resten? ☺

Anonymkode: 56cef...aa1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer til bolig nr. 2. da, og jeg har samboer, så dette er min del av planen.  Jeg får inn 30 000,

bruker 5000 på lånet og fellesutgifter og setter inn 10 000 ekstra på lånet for å få det fortest mulig ned. 

2700 på studielånet, 

3000 på mat og andre fellesting

2000 på sparekontoo som skal over på BSU i januar.

ca. 6000 til alle mine andre utgifter, klær, frisør, busskort, sosiale ting etc. 

Anonymkode: 9709d...951

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

23.000 utbetalt. 4000 på huslån, 4000 på felleskonto (mat, forsikring, annet til huset, strøm osv), 10.000 på sparing (betaler inn ekstra på boliglån 2-4 ganger i året. Resten på forbruk. Med hest og hund så flyr de pengene fort

Anonymkode: 60472...aac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

23.000 utbetalt. 4000 på huslån, 4000 på felleskonto (mat, forsikring, annet til huset, strøm osv), 10.000 på sparing (betaler inn ekstra på boliglån 2 ganger i året + fyller opp bsu og bsu+)Resten på forbruk (5000). Med hest og hund og mye kjøring til treninger så flyr de pengene fort. 

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Alene med barn.

ca 20 000 inn
Husleie 7000
Strøm 800
Internett 600
Telefon 300
Bil 1500
Bensin 600
Mat til barnet (MME, grøt osv) 600
Mitt matbudsjett: maks 800

Sparekonto: 4500
Sparekonto barn: 800
Pensonssparing: 500
Bufferkonto: 2000

Anonymkode: b5927...e4f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alene med barn.

ca 20 000 inn
Husleie 7000
Strøm 800
Internett 600
Telefon 300
Bil 1500
Bensin 600

Hva spiser du til max 800 kr i måneden? 

Anonymkode: 61ca1...c32

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Får inn ca. 25 000 per måned.

Mat: 2000
Husleie m/strøm og internett: 4400
Mobil/Spotify: 300
Medlemskap: 250
Klær/hudpleie: 850
Innboforsikring: 70
Treningssenter: 400
Kan da spare hver måned: ca. 16 700,-

Normalt sett sparer jeg ca. 16 000,- per måned - de 700 kronene går ofte med til en kinotur eller noe annet koselig.

Anonymkode: 1cbc2...4b3

AnonymBruker
Skrevet

Inn 31.000, mor med 1 barn.

Husleie og strøm: 6000

Mat: 4200

Bil, inkludert alle utgifter: 2500

Forsikringer: 220

Mobil: 350

Helse: 1000

Klær/sko: 500

Annet som husholdningsartikler, sportsutstyr, kontigenter, småreiser, møbler og interiør, frisør, fritidsaktiviteter, gaver til andre+++++: 5000

=19.770

Setter av 11.000 på sparing hver måned.

Anonymkode: f067d...3df

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du til max 800 kr i måneden? 

fAnonymkode: 61ca1...c32

First Price og datovarer. Følger med på tilbud. Fryser ned. Kjøtt er dyrt, kikerter er ofte 2 for 10 eller lignende. Frosne grønnsaker er like gode som ferske, brokkolibuketter feks koster 12 kroner, og blir ikke dårlig før jeg rekker å bruke opp alt. Baker knekkebrød selv, hvis jeg ikke finner rimelige pga dato. Riskaker er også billige. Xtra sin pytt i panne varer lenge, og er mer enn god nok, har oppi revet gulrot (Også first price, 13 kr, noen ganger får jeg billigere "snål-gulrot") Bruker opp det jeg kjøper, feks gulrøttene. Da blir det gulrøtter i en eller annen form til det er tomt. Kaster ikke mat. Nonstick-panne, bruker ikke smør eller olje til meg selv. (men litt i maten til barnet) Drikker vann, ikke melk, saft, juice eller brus. First Price / Xtra får du og billig fisk, sånne blokker ofte. Der synes jeg kvaliteten kan være så som så, men det funker. Fisker helst selv, eller får kjøpe billig av lokale fiskere. Kjøper 2x 18pk egg, 49 kr pakken. Kan dermed ha minst ett egg hver dag hele mnd. Omelett eller stekt egg er billig. First price bananer er like gode som andre. Ellers er vel frukt det eneste jeg savner i kostholdet mitt, for det er ofte dyrt. Kjøper når det er på tilbud, feks appelsiner i påska, melon på sommeren, epler på høsten. Kjøper frosnæ bær i blant.

Jeg kunne brukt det dobbelte og vel så det, men nå prioriteres altså sparing, og matbudsjettet er den enkleste posten å spare på for meg. :)

• Liker 6
Skrevet

Får inn 32.900,-

12.500,- husleie
3.500,- bil
800,- strøm
500,- tlf
4500,- mat
6.500,- sparing
2.500,- buffer
2.000,- annet/klær/moro

Sånn ca. En voksen + to små barn.
Ser jeg bør skaffe meg innboforsikring forøvrig...

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

First Price og datovarer. Følger med på tilbud. Fryser ned. Kjøtt er dyrt, kikerter er ofte 2 for 10 eller lignende. Frosne grønnsaker er like gode som ferske, brokkolibuketter feks koster 12 kroner, og blir ikke dårlig før jeg rekker å bruke opp alt. Baker knekkebrød selv, hvis jeg ikke finner rimelige pga dato. Riskaker er også billige. Xtra sin pytt i panne varer lenge, og er mer enn god nok, har oppi revet gulrot (Også first price, 13 kr, noen ganger får jeg billigere "snål-gulrot") Bruker opp det jeg kjøper, feks gulrøttene. Da blir det gulrøtter i en eller annen form til det er tomt. Kaster ikke mat. Nonstick-panne, bruker ikke smør eller olje til meg selv. (men litt i maten til barnet) Drikker vann, ikke melk, saft, juice eller brus. First Price / Xtra får du og billig fisk, sånne blokker ofte. Der synes jeg kvaliteten kan være så som så, men det funker. Fisker helst selv, eller får kjøpe billig av lokale fiskere. Kjøper 2x 18pk egg, 49 kr pakken. Kan dermed ha minst ett egg hver dag hele mnd. Omelett eller stekt egg er billig. First price bananer er like gode som andre. Ellers er vel frukt det eneste jeg savner i kostholdet mitt, for det er ofte dyrt. Kjøper når det er på tilbud, feks appelsiner i påska, melon på sommeren, epler på høsten. Kjøper frosnæ bær i blant.

Jeg kunne brukt det dobbelte og vel så det, men nå prioriteres altså sparing, og matbudsjettet er den enkleste posten å spare på for meg. :)

Det skal også sies at jeg er fullstendig klar over at matbudsjettet kommer til å øke når ungen blir større, og hun skal absolutt få et sunt og variert kosthold! Nå spiser jeg allerde en del grønnsaker. men regner med det blir mer brød, pålegg, frukt, yoghurt osv når hun blir større :) Det er jeg helt innstilt på, så derfor vil jeg heller spare mer nå når jeg har muligheten til det. Til gjengjeld utgår jo utgiften til MME når hun blir større, og det utgjør pr i dag mellom 400 og 500 i mnd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal også sies at jeg er fullstendig klar over at matbudsjettet kommer til å øke når ungen blir større, og hun skal absolutt få et sunt og variert kosthold! Nå spiser jeg allerde en del grønnsaker. men regner med det blir mer brød, pålegg, frukt, yoghurt osv når hun blir større :) Det er jeg helt innstilt på, så derfor vil jeg heller spare mer nå når jeg har muligheten til det. Til gjengjeld utgår jo utgiften til MME når hun blir større, og det utgjør pr i dag mellom 400 og 500 i mnd.

Du er kjempeflink!! Lykke til med boligsparing😊

Anonymkode: f067d...3df

• Liker 3
Skrevet

Jøsses, ser at mange av dere bruker 4000 kr eller færre på mat i måned. Jeg må lære meg å spare penger på mat. Jeg (med 2 småbarn) bruker ca 8000 kroner på mat i måned - selv om jeg stort sett lager sunne mat fra bunnen. Ja, nå får jeg gå gjennom handlelisten min og se hva jeg kan redusere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/2/2018 at 10:38 AM, AnonymBruker said:

Jeg vil tipse deg om å kjøpe en brødbakemaskin. Type Wilfa BMA-25, brukt på finn.no koster de 200 kr, og den er genial. Vi baker alt brød selv, og vi prøvde å regne på det, og tror vi kom frem til at vi sparer kanskje 5000 kr i året, fremfor å kjøpe brød. Brød har jo blitt dyrt, 40 kr, om man velger en sunnere variant. Har du barn, blir det en del matpakker, så brød trenger man. Men vi bruker også brødbakemaskin til alt mulig deig, type pitabrød, rundstykker, pizzadeigen, osv. Det er kjempelettvint, pizzadeig kan man sette på før man går på jobb - og bake pizza med engang man er hjemme. Billigere bakevarer, og jeg tror virkelig også sunnere - mindre salt, sukker og gjær i brødet. Og variasjon i matvarer. :) 

Ingen konserveringsmidler, så brød kan ikke ligge på benken i dagevis, det må kuttes i skiver og fryses, men det funker for oss. 

Anonymkode: 4f97d...e67

Skrevet

Mann i kollektiv 28. Her er mitt budsjett, basert på faktisk forbruk siste 6 måneder: 

Nettoinntekt 27000

-Husleie 6700

-Lånekassen 1778

-Faste utgifter (Fagforening, forsikring, internett, strøm, trening, mobil) 1550

-Feriesparing 1000

-Div (Hygieneartikler, gaver, fellesvarer, frisør) 500

-Transport (Kollektiv, taxi, bysykkel) 350

-Fest, konsert og moro (Konsert, øl på byen, sportsarrangement) 1600

-Mat&Drikke (Matbutikk, restaurant/take-away, lunsj på jobb, øl fra butikk) 4250 

- Kultur&morro (Drikke på byen, konserter, etc) 2500

= Boligsparing 8122

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 25, bor i en liten leilighet med samboer. 

Har 25 000 utbetalt etter skatt. 

-4000 går til husleie og strøm (min del)

-1500 går til mat.

-500 går til telefon og andre abonnementer.

-Ca.400 går til transport (har ikke bil)

Jeg setter 10 000 over på sparekonto den dagen jeg får lønning, og setter deretter det som er igjen over når ny lønning kommer. Hva som er igjen varierer fra måned til måned pga nødvendige innkjøp av utstyr, begivenheter jeg er på osv, men jeg har alltid minst et par tusenlapper igjen, og sparer dermed minst 12 000 hver måned. 

Anonymkode: 33285...cc5

Skrevet

Tråden er ryddet for spørreundersøkelse. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tipse deg om å kjøpe en brødbakemaskin. Type Wilfa BMA-25, brukt på finn.no koster de 200 kr, og den er genial. Vi baker alt brød selv, og vi prøvde å regne på det, og tror vi kom frem til at vi sparer kanskje 5000 kr i året, fremfor å kjøpe brød. Brød har jo blitt dyrt, 40 kr, om man velger en sunnere variant. Har du barn, blir det en del matpakker, så brød trenger man. Men vi bruker også brødbakemaskin til alt mulig deig, type pitabrød, rundstykker, pizzadeigen, osv. Det er kjempelettvint, pizzadeig kan man sette på før man går på jobb - og bake pizza med engang man er hjemme. Billigere bakevarer, og jeg tror virkelig også sunnere - mindre salt, sukker og gjær i brødet. Og variasjon i matvarer. :) 

Ingen konserveringsmidler, så brød kan ikke ligge på benken i dagevis, det må kuttes i skiver og fryses, men det funker for oss. 

Anonymkode: 4f97d...e67

Takk ror tips! :)
Men jeg spiser ikke brød selv, har ikke gjort det på mange år, og jeg tåler heller ikke gluten. Så da blir det enklest (og tryggest for meg) å kjøpe oppskjært grovt brød på butikken, og fryse ned et par skiver i poser som jeg kan opp til ungen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.6.2018 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Alene med barn.

ca 20 000 inn
Husleie 7000
Strøm 800
Internett 600
Telefon 300
Bil 1500
Bensin 600

Har du ikke en post for klær til barn? Jeg har to stykker, og legger av 1000,- per måned til klær til ungene, og det er egentlig for lite, selv om jeg kjøper mye brukt, de driver jo å vokser hele tiden 😅

Anonymkode: 575dc...8ae

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke en post for klær til barn? Jeg har to stykker, og legger av 1000,- per måned til klær til ungene, og det er egentlig for lite, selv om jeg kjøper mye brukt, de driver jo å vokser hele tiden 😅

Anonymkode: 575dc...8ae

Ah, det kunne kanskje kommet bedre frem ja!
Sparekonto barn er litt delt i to; altså noe går til langsiktig sparing (lappen, egenkapital), og noe til kortsiktig (klær, sykkel, konfirmasjon, sekk...) Når det er sagt; barnet er 6 mnd, og jeg har kanskje brukt 600 kr til sammen på klær til henne. Det har stort sett vært et par strømpebukser, sokker, solhatt, luer.. Vi arver mye fra venner og familie, og ellres kjøpes det meste på bruktbutikk. Nylig hadde de posesalg på barneklær - fyllte en pose for 50 kr :laugh: Besteforeldrene er helt tussete, så får litt gaver der og :P 
Om regntøyet er brukt av ett barn, eller om strømpebuksa er blå eller rosa kunne ikke brydd meg mindre. Og så lenge barnet ikke bryr seg, hvorfor skal vi voksne? :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...