Gå til innhold

Kjøkkenmaskin med tilleggsutstyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange av dere bruker kjøttkverna? Jeg har hatt tre varianter av maskin, men aldri brukt den. Til hva bruker du din? Lager dine egne pølser? Har du jeger i familien og gjør alt fra bunnen av? 

Anonymkode: 280ab...b05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøttkvernen er ikke brukt nei. Den kan brukes til fisk også der du maler fisk til fiskefarseprodukter.

Anonymkode: 09ede...f7c

AnonymBruker
Skrevet

Er jeger selv og har jeger i familien. Kjøttkverna brukes til å lage karbonadedeig etter nedskjæring av viltet, så den blir brukt heftig en gang i året. Av og til har jeg også tatt opp et av de minst fine kjøttstykkene fra fryseren og malt opp til karbonadedeig også. Dette fordi vi bruker mye mer karbonadedeig enn hele kjøttstykker hos oss. 

I prinsipp kan man gjøre akkurat det samme med kjøpt kjøtt. Karbonadedeig er dyrt (unntatt når det er på tilbud), og det kan lønne seg å kjøpe steker e.l. de gangene man finner det på tilbud til langt under 100 kr/kg, og male det opp hvis man vil ha renest mulig kjøtt til taco, lasagne, pizza +++

Anonymkode: 3efad...f26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker kjøttkverna til å lage lammekjøttdeig (med lite fett), når lammelårene selges til under 100,- per kilo. Tiner kjøttet og fryser ned kjøttdeigen, selv om man egentlig ikke skal gjøre det.

Anonymkode: 6d49e...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget pølser! :) Hjemmelagde pølser er supergode. Men det er vel kun de tre (?) gangene kjøttkverna har vært i bruk også, på ca 10 år. 

Anonymkode: 10e3f...f89

Skrevet

Jeg har prøvd kjøttkvernen en gang. Har lyst å prøve den mer + prøve å lage pølser. Men det er litt tiltak å komme i gang. 
Noen som har gode oppskrifter på pølser? Og hvor kjøper man skinn?

Skrevet

Jeg bruker den til å kverne poteter når jeg lager lefse :)

AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2018 den 22.31, Luckiness skrev:

Jeg har prøvd kjøttkvernen en gang. Har lyst å prøve den mer + prøve å lage pølser. Men det er litt tiltak å komme i gang. 
Noen som har gode oppskrifter på pølser? Og hvor kjøper man skinn?

Tarm (for ekte pølseskinn er faktisk tarmer) kan du høre i slakterbutikken om de kan bestille til deg (hvis du har en slakterbutikk i nærheten).

Usikker på om kanskje Meny butikkene med butikkslakter kan bestille. Du må høre etter :)

Google pølseoppskrift så får du mye å velge i. Ikke alle er like glad i chorizo som jeg er :fnise: 

Uansett er det klokt å steke litt av farsen før du/dere starter med å fylle tarmen og lage pølsene. Om farsen trenger ekstra krydder så merker du det når du smaker på den stekte farsen.

Lykke til. Dette er gøy! :)

Anonymkode: 89756...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I løpet av de 6 årene jeg har eid kjøttkvern har jeg brukt den 1 gang til å male fisk til fiskekaker og 2 ganger til maling av poteter til ball. 

Den hånddrevne kjøttkverna på hytta har jeg faktisk brukt oftere, stort sett til fisk.

Jeg regner med kjøttkverna blir brukt mer når vi nå flytter. Når vi kan invitere folk på middag har det mer for seg å lage ball fra bunnen. Vi får også plass til takke, slik at det blir lettere å lage store mengder fiskekaker til fryseren. 

Jeg så nå i vinter at de hadde ferdig renset pølsetarm på Meny, så om kjøkkenet er i orden til høsten prøver jeg meg kanskje på det. 

Anonymkode: d8066...087

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...