Gå til innhold

Hjelp, barnefar vil ta fra meg ungene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, nå trenger jeg litt hjelp her. Er egentlig ganske forvirret og sjokka, men her er saken.

Barnefar og jeg gikk fra hverandre for ett år siden. Vi hadde bodd sammen lenge i mitt barndomshjem og har to gutter på 4 og 5 år.

Den første tiden bodde barna her mens vi byttet på å bo hos familie og venner. Dvs vi voksne flyttet inn og ut, mens barna fortsatte å bo i kjent miljø. Etter ca et halvt år ville far kjøpe sin egen bolig. Har har en OK jobb, men ikke spesielt god økonomi så vi måtte ha sikkerhet i barndomshjemmet - altså mitt hus. Han fant en leilighet i en blokk med to soverom. Det ble slik at jeg avtalte å hjelpe med kjøpet, men avtalen var at han på lang sikt måtte fikse det på egenhånd og klare seg uten hjelp fra meg. Det viser seg at han ikke klarer likevel. Så han må enten ha permanent støtte fra meg eller selge leiligheten igjen. 

Så kommer sjokket; han vil ha guttene 70% hos seg og fast bosted i den nye leiligheten sin! Han sier at jeg ikke er konsekvent på rutiner med dem, at vi samarbeider dårlig og at guttene trenger en stabil tilværelse. Han sier jeg enten kan gå med på det frivillig eller så vil han stevne meg for retten.

Vi er begge helt normale personer med normal jobb, ingen problemer med rus, vold eller lignende. Vi har delt på ansvaret for barna fra de ble født så vi har vært like mye involvert. Kanskje jeg litt mer, men ikke mye. Vi har hatt vanskelige diskusjoner om samvær, men vi hjelper hverandre, finner på ting sammen av og til og har greit stemning selv om det er vanskelig. Vi har aldri kranget foran barna!

Forskjellen på oss er at han satser på jobb og karriere - han vil komme seg opp og frem. Jeg har høyere lønn enn ham selv om jeg jobber deltid. Jeg har også økonomisk trygghet siden jeg har arvet et hus.

Har han noen som helst mulighet til å vinne frem med å "ta fra meg" barna? Når han tilbyr 30% samvær kjennes det som å miste de. Vi bor i nord, men han kommer fra en helt annen del av landet og har familie der. Jeg frykter han vil ta med seg barne og flytte hvis de får bosted hos ham.

Hva er det som kan gjøre at han vinner frem? Har han noen kort på hånden som jeg ikke har skjønt...?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Så lenge du er oppegående og det ikke er snakk om omsorgssvikt osv vil han aldri vinne en evt. rettsak på dette :) Det er svært, svært sjelden at retten gir far full omsorg når mor er oppegående. 

Anonymkode: 59c72...613

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Er vel pengene det går i.

Anonymkode: f64b5...46e

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som en tom trussel for å få deg til å finansiere hans boligkjøp, enn noe som faktisk angår barna eller retten.

Jeg tror jeg ville spilt med omvendt psykologi her å sagt "Ok, siden du har et bedre hjem og mer stabilitet er det greit, da gjør vi det sånn. Du får betale på huset selv sånn at jeg kan fokusere på å få eget liv mer stabilt og trygt".
Da vil han nok trekke tilbake den trusselen med en gang når han innser at han aldri i verden vil klare det ansvaret med å finansiere hus og barn 70% på egenhånd, han tar seg vann over hodet når han tror bare det å ha barna 70% selv er noe han kommer til å takle og vil gi han et stabilt liv. Hehe tvert i mot.

Anonymkode: 229f0...f40

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres mer ut som en tom trussel for å få deg til å finansiere hans boligkjøp, enn noe som faktisk angår barna eller retten.

Jeg tror jeg ville spilt med omvendt psykologi her å sagt "Ok, siden du har et bedre hjem og mer stabilitet er det greit, da gjør vi det sånn. Du får betale på huset selv sånn at jeg kan fokusere på å få eget liv mer stabilt og trygt".
Da vil han nok trekke tilbake den trusselen med en gang når han innser at han aldri i verden vil klare det ansvaret med å finansiere hus og barn 70% på egenhånd, han tar seg vann over hodet når han tror bare det å ha barna 70% selv er noe han kommer til å takle og vil gi han et stabilt liv. Hehe tvert i mot.

Ikke sikkert den. En vinkling kan jo være at han ved hjelp av barnebidrag har tenkt å finansiere leiligheten sin, derfor han trenger ungene 70%.

Anonymkode: 11389...687

• Liker 28
Skrevet

Tror også det er en tom trussel. 

Eksen min kom også med høye kneløft og forlangte. Det endte med en enste time på familievernkontor 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har også tenkt på dette med barnebidrag som en faktor hvis han får 70%. 

Men er det noe i lovverket som tilsier at en mor står sterkere enn en far? Jeg har blitt fortalt at det er helt nøytralt på kjønn nå. I motsetning til hva det var før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det bare er tomme trusler det med å trekke deg for retten. Han gambler nok på at du vil gå med på 30% samvær for å unngå rettsak. 

Han vil få mere inntekt med 70%; kan kreve bidrag fra deg, i tillegg ei ekstra barnetrygd, mulig støtte til bhg/Sfo også. I tillegg kan han ta med seg ungene å flytte til hjemplassen sin.

Ikke gå med på det. Bare si fra at du gjerne møter han i retten. Som de sier i poker; se bløffen hans

Anonymkode: 88f73...69f

• Liker 24
Skrevet

Vært borti lignende selv. Først så var jeg kjempenervøs, helt panikk og lurte på hvordan dette ville gå. Tilslutt så pustet jeg rolig og svarte: Greit, da ses vi i retten! Ta kontakt med advokat (sett inn navn) angående temaet.

Ble helt stille i flere måneder og advokaten hørte ikke noe heller. Vi snakket sammen igjen etter hvert, men temaet kom aldri på banen igjen. 

• Liker 13
Skrevet

Han har advokat og de sier de er klare for rettsak. Jeg har jo egentlig ikke lyst til å ende opp der. Det som er vanskelig nå blir jo mye vanskeligere hvis vi ender opp med å dra dette gjennom en tung og vanskelig rettsak.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, LauraN skrev:

Han har advokat og de sier de er klare for rettsak. Jeg har jo egentlig ikke lyst til å ende opp der. Det som er vanskelig nå blir jo mye vanskeligere hvis vi ender opp med å dra dette gjennom en tung og vanskelig rettsak.

Men har du lyst til å gå med på kravene hans og bare ha 30 % samvær med barna dine? Hvis han er fra en annen del i landet og du gir han omsorgen for dem så risikerer du også at han flytter med dem før skolestart. Er det noe du føler at du kunne akseptere?

• Liker 16
Skrevet

Selvsagt vil jeg ikke gå med på det. 30% er katastrofe. Flytting er enda verre.

Men jeg føler det er en risiko med rettsak. Hva hvis han vinner? Hvis jeg vinner: hvordan blir samarbeidet da? Det er ikke så lett som i si at vi ses i retten føler jeg.

• Liker 2
Skrevet

Han lyger. Man går ikke rett til sak. Fvk og megling først. 

• Liker 26
Skrevet

Det som gjør neg bekymret er at han virker veldig sikker på å vinne. Han droppet ut av meklingsløpet vi startet på Familievernkontoret. Advokaten hans har stilt et ultimatum som jeg må svare på innen 14 dager. 

Skrevet (endret)

En eneste telefon til den du velger så «har du også advokat» og er klar for å møte disse urimelige kravene i retten. Om det ikke er noe annet enn økonomiske motiv og barna ikke sier dem vil bo hos den andre så kommer han ingen vei. 

Endret av frekvens
  • Liker 7
Gjest O.G.
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Skrevet

Advokatene bruker å gå for 50-50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vinner han ikke hvis økonomien hans nå er sånn at du må hjelpe han for at han skal kunne beholde leiligheten. 

Anonymkode: 79a76...8b6

• Liker 21
Skrevet

Skaff deg en advokat selv, TS, umiddelbart. Jeg tipper dette bare er tomme trusler, og når du også får deg en advokat og alt blir mer seriøst - skal du ikke se bort i fra at han dropper alt. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...