Gå til innhold

Når hunden vår er redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en golden retriever på snart 3 år nå, hun er veldig redd og engstelig av seg. Reagerer veldig på lyder, selv lyder vi ikke engang hører. Hun er alltid på vakt og klarer ikke slappe av. Kan begynne å bjeffe og ule no voldsomt til tider når hun hører brå lyder, men også når vi ikke hører dem. Dette er foreldrene mine sin hund, synes det er fælt at hun skal ha det sånn. De har prøvd med en hundeterapeut tidligere, men det gikk ikke. Hunden var veldig redd og skalv da de hentet den første gangen. I perioder har det gått bedre men i det siste bjeffer hun lett over ting. Hun liker ikke å være alene, er også redd for gulv! Kan stå fast på gulvet en stund før hun klarer å flytte seg igjen, bare stå å stirre ned i gulvet og se ut som en dum ku(haha). Hun er nok heller ikke så veldig intelligent av seg når det kommer til læring. Bruker lang tid. Veldig sta og egen type. Men veldig snill og god hund. Det største problemet med at hun er så redd hele tiden. Ikke vil de prøve medisiner heller for de har de hørt så mye forskjellig om så, helt ærlig så synes jeg de burde levert den til noen andre eller evt avlive den. For hun begrenser livet noe veldig til eierne sine. De kan ikke reise så mye rundt. Ikke er hun glad i kjøre bil, og når hun kommer til nye steder må de ta med seg masse tepper før hun kanskje tørr å gå inn. Er vanskelig for henne å gå over dørstokker også. Hun tåler ikke at vi åpner vindu på badet som hun kan stå å passe på  før hu begynner å knurre og bjeffe veldig. Hun ser vindu fra stua og vet det er derfra men er noe oppi hodet hennes som ikke funker tror jeg? De har nå bare godtatt at hunden er sånn, men synes det er ille at det slik. De må ta mye hensyn til den og passe på så de ikke skremmer den. Synes det blir litt vel mye styr over det hele. Synes det er fælt at hunden lider så mye..

Anonymkode: 1dbdf...b63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bare mennesker som kan bli gale, eller psykisk syke. Hunder også. Denne høres absolutt ut som et slikt tilfelle.

Jeg synes ikke det høres ut som hunden har noen sjanse til et godt liv, der den lever i evig frykt og engstelse. Jeg ville kastet inn håndkleet og avlivet hunden. En død hund lider ikke.

• Liker 1
Skrevet

Her bør de revurdere hundens livskvalitet, samt også sin egen. En hund som er så redd i hverdagen har det ikke bra. Det kan trenes på, men det forutsetter at de er villig til å ta på seg jobben. Dvs, få hjem en oppdatert og dyktig atferdsterapeut som kan forklare og vise dem hvordan de skal trene på dette. Daglig. (Med metoder som motbetinging og evt gradvis tilvenning, ikke lokking eller press). Medisiner kan hjelpe. Ikke som en erstatning som trening, men i kombinasjon - det kan gjøre trening lettere og gi raskere resultater. 

Hvis de ikke ønsker eller har mulighet til å ta på seg denne jobben, så bør de vurdere avlivning. For hundens del, men også for deres egen.

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg enten gått for adaptil/beroligende medisiner, eller avlivet hunden. Den har det ikke greit når det er så omfattende!

Har selv nervøs hund, men vi kan tilpasse oss slik at hun slipper å utsettes for frykten sin hele tiden. Hadde det ikke vært mulig, hadde vi nok avlivet selv.

Anonymkode: 32dd2...e4e

Skrevet

Jeg har selv en hund som ligner på din. Hun kunne bjeffe og ule av lyder jeg ikke hadde sjans til å høre, hun kunne klikke dersom en t-skjorte hengte over en stol dersom den ikke hadde gjort det før og ble helt satt ut resten av dagen pga det..The list goes on.. Hunden ble adoptert når hun var ca 1 år og hun er nå nesten 2 år. Vi har lagt ned utrolig mye trening og tro meg det KAN bli bedre. Hunden min er 100x ganger bedre enn når jeg fikk den men hun har en litt ustabil psyke ennå men det blir bedre for hver dag som går og det er veldig givende. Det beste tipset jeg kan gi er babysteps... og MASSE tålmodighet. Lykke til ❤️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...