AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #1 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg skal kjøpe bolig snart, men som aleneforsørger kan jeg ikke ta opp så mye lån som jeg ønsker. Om et familiemedlem, søster eller bror, stiller som kausjonist, hva vil det innebære for lånesum og ansvar for denne? Anonymkode: 0a394...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #2 Del Skrevet 5. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal kjøpe bolig snart, men som aleneforsørger kan jeg ikke ta opp så mye lån som jeg ønsker. Om et familiemedlem, søster eller bror, stiller som kausjonist, hva vil det innebære for lånesum og ansvar for denne? Anonymkode: 0a394...d60 Kan du betjene et større lån med en kausjonist enn uten en kausjonist? Neppe. Forstår du og eventuelt familien du tenker å spørre om å være kausjonist for deg, hva det innebærer å være kausjonist? Betaler ikke du dine regninger så betyr kausjonist at banken krever pengene av den som er kausjonist. I verste fall kan da din søster eller bror eller andre miste både hus og hjem fordi du ikke klarer å betjene dine regninger. (Enkelt og folkelig forklart.) Har su søkt kommunen din om kummunalt startlån? Anonymkode: c8674...69b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #3 Del Skrevet 5. mai 2018 En kausjonist er ansvarlig for å betale lånet dersom du ikke klarer å betjene det. Ikke ta opp mer lån enn du er sikker på å kunne betale ned. Når banken ikke er villig til å gi deg mer lån enn så og så, er det en grunn til det. Begrensningen er til ditt eget beste. Har du ikke råd til det du ønsker deg av bolig, så har du ikke det, enkelt og greit. Anonymkode: ee3a9...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #4 Del Skrevet 5. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du betjene et større lån med en kausjonist enn uten en kausjonist? Neppe. Jo, selvsagt kan jeg det. Jeg har hatt boliglån i 7 år allerede, aldri misligholdt noe lån. Men bankene er strenge, jeg får kun innvilget lån som er litt over to ganger inntekten -mens andre med samme inntekt kan få inntil fem ganger. Det er jo latterlig at banken skal være barnevakt på den måten, når folk faktisk kan klare å betjene høyere lån enn hva deres regler tilsier. Forstår du og eventuelt familien du tenker å spørre om å være kausjonist for deg, hva det innebærer å være kausjonist? Betaler ikke du dine regninger så betyr kausjonist at banken krever pengene av den som er kausjonist. I verste fall kan da din søster eller bror eller andre miste både hus og hjem fordi du ikke klarer å betjene dine regninger. (Enkelt og folkelig forklart.) Er ingen fare for det. Har su søkt kommunen din om kummunalt startlån? Nei, er ikke relevant, og kvalifiserer heller ikke til det. Er ikke første bolig jeg skal kjøpe. Anonymkode: c8674...69b Anonymkode: 0a394...d60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #5 Del Skrevet 5. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 0a394...d60 Den måten å besvare innlegg på er særdeles lite seriøst. Anonymkode: c8674...69b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #6 Del Skrevet 5. mai 2018 Om TS kan betjene et større lån enn bankene tilbyr, kan hen sikkert argumentere for det. I så fall er det jo mulig å få mer i lån. Anonymkode: ee3a9...f91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #7 Del Skrevet 5. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den måten å besvare innlegg på er særdeles lite seriøst. Anonymkode: c8674...69b I like måte. Anonymkode: 0a394...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #8 Del Skrevet 5. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om TS kan betjene et større lån enn bankene tilbyr, kan hen sikkert argumentere for det. I så fall er det jo mulig å få mer i lån. Anonymkode: ee3a9...f91 Har prøvd, men som sagt har bankene veldig strenge regler. Anonymkode: 0a394...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horge Skrevet 5. mai 2018 #9 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du betjene et større lån med en kausjonist enn uten en kausjonist? Neppe. Jo, selvsagt kan jeg det. Det er godt mulig at du kan betjene mer gjeld enn det banken tilbyr deg i lån, men hvis du oppriktig tror at du kan betjene mer gjeld med kausjonist, så har du misforstått poenget. En kausjonist er ikke med og betaler løpende på lånet, kausjonisten stiller med ekstra sikkerhet og er altså en slags forsikring for banken. Dersom du misligholder gjelden, så risikerer kausjonisten å måtte løse inn hele lånet. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg får kun innvilget lån som er litt over to ganger inntekten -mens andre med samme inntekt kan få inntil fem ganger I tillegg til inntekt ser naturligvis banken også på antatte utgifter, og det er differansen skal både dekke gjelden og la deg leve. Dersom noen med samme inntekt får 2,5 ganger så mye som deg i lån, så er det altså fordi at de har lagt lavere antatte kostnader. Dersom du mener at banken beregner alt for høye kostnader, så får du legge frem et detaljert regnskap for de siste par år som dokumenterer at du har lavere forbruk enn bankens estimat. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo latterlig at banken skal være barnevakt på den måten, når folk faktisk kan klare å betjene høyere lån enn hva deres regler tilsier. Bankene må ta høyde for en renteøkning. Dersom renten faktisk øker med et par prosentpoeng, så kan det være at du må tørke av deg smilet. Endret 5. mai 2018 av Horge Et par avsnitt kom ikke med... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladgutten79 Skrevet 5. mai 2018 #10 Del Skrevet 5. mai 2018 Du kan låne ca 3 x brutto årsintekt pleier banken å operere med, noe som er umulig å kjøpe bolig for, da jeg lånte til hus, manglet jeg også noe på å få låne, min far var da grei å kausjonerte for 350 000 å kun det, betalte ned på lånet, fikk ny takst etter 2 år, refinasierte lånet, å da falt kausjonisten bort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #11 Del Skrevet 5. mai 2018 Vi har to lån. Det ene lånet (med kausjonist) tilsvarer summen jeg manglet i EK for å kunne kjøpe leiligheten alene. Mamma og pappa er kausjonister på dette lånet. Har ordnet en annen nedbetalingsplan på dette lånet for at det skal kunne nedbetales og innfris raskere. På den måten er jeg kvitt kausjonistordningen på under to år. Hadde ikke kunne tenkt meg å ha kausjonist på hovedlånet, som har en nedbetalingstid på 20 år. Det er veldig lenge, både for meg og de som setter seg i risiko for meg. Mye kan jo skje på 20 år med helsa, inntekt og livet generelt, så da er det greiere å ha en kortere og mer forutsigbar horisont for kausjonistlånet. Anonymkode: 73a2d...f6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 5. mai 2018 #12 Del Skrevet 5. mai 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal kjøpe bolig snart, men som aleneforsørger kan jeg ikke ta opp så mye lån som jeg ønsker. Om et familiemedlem, søster eller bror, stiller som kausjonist, hva vil det innebære for lånesum og ansvar for denne? Anonymkode: 0a394...d60 De kan risikere at de må gå fra hus og hjem, hvis de ikke har penger på bok. Da er det bedre å få et privatlån til egenkapital fra dem. Det trenger ikke tinglyses, men dere må ha to uavhengige vitner som også underskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #13 Del Skrevet 5. mai 2018 Jeg skal være helt ærlig. Det er godt mulig at jeg tar helt feil her, men jeg tror at TS tenker at det er viktig å få kjøpt en så dyr bolig som mulig, og at boligprisstigningen vil gjøre at det er en gullgruve, selv om det blir et lån som er større enn hen egentlig kan betjene. Boligprisene forventes å holde seg på samme nivå fremover. Det er altså direkte ulurt å satse på en boligbonanza som den vi har sett i siste tiår. De som kjøper dyrere enn de egentlig har råd til, risikerer å (tvangs)selge med tap. Og det svir, lenge. TS skriver at hen har betalt på et boliglån i 7 år. Da synes jeg det er litt rart at ikke økonomien er bedre enn den later til å være. Anonymkode: ee3a9...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 5. mai 2018 #14 Del Skrevet 5. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd, men som sagt har bankene veldig strenge regler. Anonymkode: 0a394...d60 Søk i mange banker. Klasebomb alle med søknader. Det er store forskjeller på hvor stor risiko de er villig til å ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #15 Del Skrevet 5. mai 2018 10 minutter siden, Puny skrev: Søk i mange banker. Klasebomb alle med søknader. Det er store forskjeller på hvor stor risiko de er villig til å ta. Helt riktig! Noen år tilbake hadde jeg litt problemer med å få lån. Jeg hadde sikker jobb og grei inntekt, men var aleneforsørger. Banken opererte med et helt hinsides beløp for utgiftene ved å ha to barn! Selv om jeg kunne vise til at jeg klarte å spare 10.000,- hver mnd, og ville kunne spare 6000,- med nytt lån/ ny leilighet så satt de seg skikkelig på bakbeina. Jeg endte med å bytte bank. Anonymkode: 16627...5a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
accobra Skrevet 5. mai 2018 #16 Del Skrevet 5. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal kjøpe bolig snart, men som aleneforsørger kan jeg ikke ta opp så mye lån som jeg ønsker. Om et familiemedlem, søster eller bror, stiller som kausjonist, hva vil det innebære for lånesum og ansvar for denne? Anonymkode: 0a394...d60 Aner ikke, men jeg kan godt ta den risikoen om det skulle være et behov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Del Skrevet 6. mai 2018 Kjenner ingen som har fått lån 5 x inntekten... det er jo helt hinsides. Bankene opererer vanligvis med rundt 3x inntekt, men justerer jo dette ned om man har høy gjeld ved siden av. Selv kjenner jeg et par med 2 barn der begge mistet jobben pga nedbemanning med 1/2års mellomrom. Plutselig ble et ganske så rimelig huslån vanskelig å betale, Selv fikk jeg en kronisk sykdom et par år etter jeg fikk lån (3x inntekten), og må si jeg er sjeleglad for at lånet ikke er høyere. Arbeidsplassen min er også igang med nedbemanning, så jeg har lagt tilside en buffer 3x mnd inntekt. Man vet aldri når livet plutselig tar en brå vending, og med barn ville jeg aldri tatt sjansen på et lån høyere enn banken anbefaler. Bruk kausjonist om du trenger et litt høyere beløp, men vit at du tar en risiko, uansett hvor god du er på å spare. Anonymkode: 86e76...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #18 Del Skrevet 6. mai 2018 Har du sett på muligheter som å bo mindre sentrale steder der pengene strekker lenger? Å benytte kausjonist blir liksom litt siste skanse for de fleste. Anonymkode: d8a96...399 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå