AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #1 Skrevet 5. mai 2018 Jeg har 2 mill i egenkapital, og skal kjøpe leilighet. Jeg er ufør, så har lav inntekt. Ser jo flotte leiligheter til rundt 1,5 mill, men da med fellesgjeld på litt over 2 mill. Og siden jeg da har kjøpesummen kontant, vil jeg kunne kjøpe en sånn leilighet? For jeg vil jo slite med å betale husleia. Nå har jeg ingen planer om å kjøpe en sånn leilighet, da jeg skjønner jo at det har jeg ikke råd til. Anonymkode: 673a2...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #2 Skrevet 5. mai 2018 Siden ikke du trenger lån er det ikke noe annet enn sunt bondevett som kan stoppe deg fra å kjøpe en slik leilighet. Anonymkode: f3512...394 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #3 Skrevet 5. mai 2018 Men i den andre tråden sies det at borettslaget vil ha bekreftelse på inntekt, slik at man klarer fellesutgifter? Høres litt rart ut det da.. Anonymkode: 0314f...7e3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #4 Skrevet 5. mai 2018 Vi kjøpte en (billig) hytte kontant. Fikk beskjed fra megler om at de fortsatt ønsket et finansieringsbevis/garanti, altså en bekreftelse fra banken om at pengene var tilgjengelig på konto. For at banken skulle gi oss en slik garanti måtte vi kredittsjekkes og vi måtte levere ligning. Anonymkode: 88ac1...ae1 1
Horge Skrevet 5. mai 2018 #5 Skrevet 5. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i den andre tråden sies det at borettslaget vil ha bekreftelse på inntekt, slik at man klarer fellesutgifter? Høres litt rart ut det da.. Anonymkode: 0314f...7e3 Det høres ikke så veldig rart ut. I et borettslag er man i utgangspunktet solidarisk ansvarlig for fellesgjeld og løpende utgifter. Dersom en andelseier ikke betaler sin del, så plikter altså de andre eierne å betale. I ytterste konsekvens så vil dette kunne føre til tvangssalg av leiligheten til den som ikke ha gjort opp for seg, men dette tar tid og taksameteret løper fort. Dette er grunnen til at du ikke bør kjøpe andel i borettslag som ikke er med i et sikringsfond, hvilket i praksis er en forsikring mot naboer som ikke betaler for seg. 2
ViljaH Skrevet 5. mai 2018 #6 Skrevet 5. mai 2018 Da koster ikke leiligheten 1.5 mill men 3.5 mill. Har du råd til å kjøpe bolig til 3.5 mill? Det er spørsmålet du må stille deg. Hvis svarer er ja, så er det nok lurere å kjøpe uten så høy fellesgjeld, fordi ofte så er alle i sameiet/borettslag ansvarlig for hverandre - hvis naboen din misligholder så må du betale mer. 2
GammelKaktus Skrevet 5. mai 2018 #7 Skrevet 5. mai 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i den andre tråden sies det at borettslaget vil ha bekreftelse på inntekt, slik at man klarer fellesutgifter? Høres litt rart ut det da.. Anonymkode: 0314f...7e3 Ja men i den andre tråden er det feilinformasjon. Du må bare ha kjøpesummen resten betaler du månedsvis.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #8 Skrevet 5. mai 2018 Som jeg skrev, så skal ikke jeg kjøpe en sånn bolig. Jeg er jo fullstendig klar over at, jeg ikke har råd til det. Men tenker jo, at ikke alle andre tenker sånn. Og er det helt nye leiligheter, har de jo gjerne avdragsfritt de 5 første årene, og dermed svært lav husleie, med tanke på den høye fellesgjelden. Sånn som husleie på 6000 kr i måneden, og det hadde jeg fint klart, men etter 5 år, da avdrag skal betales, så hadde jeg ikke klart husleien lenger. Men alle tenker ikke så langt. De tenker bare hva de klarer der og da. Hadde en venninne som gikk i den fellen, og måtte selge etter 5 år. Men jeg tenker jo og, at når det er fellesgjeld på over 2 mill, så burde jo ikke alle få kjøpe. For mange vil jo ikke klare husleien. Anonymkode: 673a2...5d1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #9 Skrevet 5. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 2 mill i egenkapital, og skal kjøpe leilighet. Jeg er ufør, så har lav inntekt. Ser jo flotte leiligheter til rundt 1,5 mill, men da med fellesgjeld på litt over 2 mill. Og siden jeg da har kjøpesummen kontant, vil jeg kunne kjøpe en sånn leilighet? For jeg vil jo slite med å betale husleia. Nå har jeg ingen planer om å kjøpe en sånn leilighet, da jeg skjønner jo at det har jeg ikke råd til. Anonymkode: 673a2...5d1 Du kan fritt kjøpe hva du vil fpr pengene dine. Men du må da kalkulere inn at du klarer å påta deg å betale husleien både med dagens rente og med renten dersom den stiger. For stiger renten stiger også fellesutgiftene. Mange brente seg på å kjøpe boliger med høy fellesgjeld når dette konseptet var nytt. Innskuddet var veldig lavt mens fellesutgiftene ble skyhøye. Etter en tid endret Regjeringen reglene for hvor lave innskuddene kunne være på nybygde brl. Leiligheter. Anbefaler å sette seg grundig inn i reglene før man går og kjøper en bolig med ekstremt høy fellesgjeld. https://www.dt.no/forbruker/sju-borettslag-gikk-konkurs/s/2-2.1748-1.3040896 brl. Tilknyttet et boligbyggelag er tryggest fordi der da som regel er IN ordning slik at brl ikke enkelt kan gå eller slå seg selv konkurs. Vær også obs på at når man ikke betaler felleskostnadene sine, så er veien til utkastelse kort og da kan en i verste fall tape mye eller hele innskuddet sitt. Anonymkode: cfbf8...811
ViljaH Skrevet 5. mai 2018 #10 Skrevet 5. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev, så skal ikke jeg kjøpe en sånn bolig. Jeg er jo fullstendig klar over at, jeg ikke har råd til det. Men tenker jo, at ikke alle andre tenker sånn. Og er det helt nye leiligheter, har de jo gjerne avdragsfritt de 5 første årene, og dermed svært lav husleie, med tanke på den høye fellesgjelden. Sånn som husleie på 6000 kr i måneden, og det hadde jeg fint klart, men etter 5 år, da avdrag skal betales, så hadde jeg ikke klart husleien lenger. Men alle tenker ikke så langt. De tenker bare hva de klarer der og da. Hadde en venninne som gikk i den fellen, og måtte selge etter 5 år. Men jeg tenker jo og, at når det er fellesgjeld på over 2 mill, så burde jo ikke alle få kjøpe. For mange vil jo ikke klare husleien. Anonymkode: 673a2...5d1 Det er en løsning skapt av utbyggere for å øke kundegruppen, altså mulige boligkjøpere. Det er nok vanskelig å selge små leiligheter til 3.5 mill, fordi de som har råd til det vil ikke kjøpe så smått. Så da selger de til folk med mindre penger, som har råd til 1.5 mill og synes boligen er ok til deres behov. Som tenker at de bare selger etter 4-5 år, og tar med seg prisstigningen. Som kanskje ikke tenker så nøye over at det kan bli tungt å selge når avdragsfrihet er brukt opp, og det blir relativt høy månedlig kostnad for boligen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #11 Skrevet 5. mai 2018 1 time siden, ViljaH skrev: Det er en løsning skapt av utbyggere for å øke kundegruppen, altså mulige boligkjøpere. Det er nok vanskelig å selge små leiligheter til 3.5 mill, fordi de som har råd til det vil ikke kjøpe så smått. Så da selger de til folk med mindre penger, som har råd til 1.5 mill og synes boligen er ok til deres behov. Som tenker at de bare selger etter 4-5 år, og tar med seg prisstigningen. Som kanskje ikke tenker så nøye over at det kan bli tungt å selge når avdragsfrihet er brukt opp, og det blir relativt høy månedlig kostnad for boligen. Jeg har eid leilighet i et stort lavinnskuddsborettslag. Leilighetene der går unna som som varmt hvetebrød, så der er variasjoner over hva som er gode invisyeringer og hva som er dårlige invisteringer når det gjelder lavinnskudssbrl. Når blr er tilknyttet et boligbyggelag og i etmpopulært område med INN ordning i tillegg så er de absolutt resalgbare. Prisveksten i de leilighetene på gateplan med dirkete innstig og innsyn har ikke like stor prisoppgang som leiligheter høyere oppe i etasjene men det brl. Setter stadig prisrekorder ved resalg. Mange har brukt dette brl. Som invistering for å boe noen år før de selger og får en betydelig økning av sin egenkapital. Anonymkode: cfbf8...811 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #12 Skrevet 5. mai 2018 3 timer siden, ViljaH skrev: Da koster ikke leiligheten 1.5 mill men 3.5 mill. Har du råd til å kjøpe bolig til 3.5 mill? Det er spørsmålet du må stille deg. Hvis svarer er ja, så er det nok lurere å kjøpe uten så høy fellesgjeld, fordi ofte så er alle i sameiet/borettslag ansvarlig for hverandre - hvis naboen din misligholder så må du betale mer. En liten stund, ja. Men så blir andelen tvangssolgt. Så får man inn ny beboer som forhåpentligvis betaler husleia si... Anonymkode: ecdeb...845
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #13 Skrevet 5. mai 2018 En ting som ikke er nevnt i tråden her er at når man skal kjøpe seg inn i et borettslag, så må borettslaget (styret) godkjenne ny andelseier. De kan da nekte nye andelseiere å kjøpe seg inn hvis det finnes en saklig grunn. Det kan muligens være at foten blir satt ned der. Jeg vil tro at dersom fellesgjelden er høy, så kan/vil borettslaget kreve å få en form for finansieringsbevis før man blir godkjent som kjøper, og at det er saklig grunn nok hvis man ikke har solid inntekt til å betjene felleskostnadene. Men det skal jeg ikke si sikkert da jeg aldri har kjøpt meg inn i et slikt BRL med høy fellesgjeld. Når jeg kjøpte meg BRL leilighet var fellesgjelden kun i underkant av 200000kr, og av felleskostnadene utgjorde fellesgjelden bare rundt 800kr/mnd eller noe slikt. Så risikoen for å tape store beløp var gjerne ikke stor nok til at styret trengte informasjon om økonomien min. Anonymkode: 1bd19...9e8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #14 Skrevet 5. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting som ikke er nevnt i tråden her er at når man skal kjøpe seg inn i et borettslag, så må borettslaget (styret) godkjenne ny andelseier. De kan da nekte nye andelseiere å kjøpe seg inn hvis det finnes en saklig grunn. Det kan muligens være at foten blir satt ned der. Jeg vil tro at dersom fellesgjelden er høy, så kan/vil borettslaget kreve å få en form for finansieringsbevis før man blir godkjent som kjøper, og at det er saklig grunn nok hvis man ikke har solid inntekt til å betjene felleskostnadene. Men det skal jeg ikke si sikkert da jeg aldri har kjøpt meg inn i et slikt BRL med høy fellesgjeld. Når jeg kjøpte meg BRL leilighet var fellesgjelden kun i underkant av 200000kr, og av felleskostnadene utgjorde fellesgjelden bare rundt 800kr/mnd eller noe slikt. Så risikoen for å tape store beløp var gjerne ikke stor nok til at styret trengte informasjon om økonomien min. Anonymkode: 1bd19...9e8 Ja, her har du virkelig forstått borettslagsloven. Styrets godkjenninge er en formalitet. For å ha saklig grunn til å nekte noen å flytte inn, så skal det særdeles mye til. Er det en borettshaver som er vel kjent for å feste, bruke dop, gjøre innbrudd og alt det som måtte være verre enn dette, så kan de nekte. Men ingen i et brl styre setter seg til og gransker økonomien til en ny borettsa delskjøper. Det har de helelr ikke lov til. Skattelistene er heller ikke lengre søkbare. Og ingen må fremlegge selvangivelsen for å få lov til å flytte inn i et borettslag. Da ville det blitt bråk, mye bråk. Anonymkode: cfbf8...811 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #15 Skrevet 5. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, her har du virkelig forstått borettslagsloven. Styrets godkjenninge er en formalitet. For å ha saklig grunn til å nekte noen å flytte inn, så skal det særdeles mye til. Er det en borettshaver som er vel kjent for å feste, bruke dop, gjøre innbrudd og alt det som måtte være verre enn dette, så kan de nekte. Men ingen i et brl styre setter seg til og gransker økonomien til en ny borettsa delskjøper. Det har de helelr ikke lov til. Skattelistene er heller ikke lengre søkbare. Og ingen må fremlegge selvangivelsen for å få lov til å flytte inn i et borettslag. Da ville det blitt bråk, mye bråk. Anonymkode: cfbf8...811 Godt mulig det bare er en formalitet, men likevel er det en ekstra barriere man må forbi, derfor nevner jeg det. Det er vel forskjellig hva som er viktig for hvert borettslag, og det er ingenting som er mer objektivt og saklig enn økonomi. Men om de velger å sjekke det eller ikke i et BRL med høy fellesgjeld vet jeg ikke, da jeg aldri har flyttet inn i et slikt BRL eller blitt nektet å kjøpe en andel. Anonymkode: 1bd19...9e8
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 På 5.5.2018 den 14.48, AnonymBruker skrev: Men i den andre tråden sies det at borettslaget vil ha bekreftelse på inntekt, slik at man klarer fellesutgifter? Høres litt rart ut det da.. Anonymkode: 0314f...7e3 Dette stemmer ikke- Har selv kjøpt bare med innskuddet. Banken må kun bekrefte at du har dette på konto. Fellesgjelden i et borettslag er ikke du personlig ansvarlig for, men det betales ned som en del av fellesutgiftene i mnd i borettslaget . Ved salg, vil ny eier fortsette å betale dette ned. Har borettslaget tegnet sikringsfond hos forsikringsselskap trenger man ikke å bekymre seg for om naboen ikke betaler for seg. Styret skal godkjenne beboer men dette er en smal sak og ingen sjekker hvor mye du tjener! Det må være en god saklig grunn for å nekte noen å flytte inn! Jeg kjøpte bolig med høy fellesgjeld og betalte bare innskuddet som leiligheten kostet! Megler er kun interessert i å få penger for leiligheten slik selger også er. Fellesgjelden er det du som må finne ut selv om du har råd til. Banken blander seg ikke i det så lenge du ikke har lån hos dem
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Skrevet 6. mai 2018 På 5.5.2018 den 14.48, AnonymBruker skrev: Men i den andre tråden sies det at borettslaget vil ha bekreftelse på inntekt, slik at man klarer fellesutgifter? Høres litt rart ut det da.. Anonymkode: 0314f...7e3 Du skal ikke tro blindt på alt du leser på nettet. Anonymkode: 5f623...7c4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå