AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #21 Skrevet 6. mai 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke bivirkninger har dere til vanlig? Har lyst til å prøve, men veldig skeptisk pga det. Anonymkode: 523df...44f Ingen bivirkninger for min del. Jeg tror den vanligste bivirkningen, som en bruker over her fikk, er hudplager. Lamictal reduserer heller ikke sexlysten slik som en del andre medikamenter i samme gaten gjør. Som deg var jeg også skeptisk, mye på grunn av frykt for bivirkninger. Jeg hadde aldri prøvd medisiner før. Men jeg hadde slitt med stemningssvingninger i så mange år og innså sakte men sikkert at jeg ikke maktet å kontrollere dem. Jeg har også har nære familiemedlemmer med samme problematikk, som har god hjelp av medisiner. Dette styrket etter hvert troen på at medisiner kunne hjelpe meg også, og at jeg i mitt tilfelle mest sannsynlig har arvet problematikken med stemningssvingninger. Selv om jeg innerst inne forsto at medisiner var verdt å prøve så tok det litt tid før legen klarte å overbevise meg Man må jo ta valget selv. Etter at jeg begynte på Lamictal tok det ikke lang tid før jeg merket stor bedring, kanskje det to 1-2 måneder. Jeg har nå en helt ny hverdag. Det er ikke sikkert Lamictal er riktig medisin for deg, men det kan kanskje være verdt et forsøk. Anonymkode: 35328...3b6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #22 Skrevet 6. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De tingene du fremdeles sliter med kan du jobbe med i terapi. Det går an og lære seg å gruble mindre. Det er også en ferdighet å la ting ligge. Tenk at nå har medisinen gjort sitt, nå skal du gjøre ditt. 😊 (I løpet av mine 15 år med lamictal har jeg øvd mye, og det er sjelden jeg går inn i grublespiralen eller ikke klarer å ting gå nå.) Anonymkode: f89fa...29c Du har nok rett. Legen min var mildt sagt ingen god samtalepartner, han innså selv at han kom til kort og at han ikke klarte å hjelpe meg terapeutisk. Jeg opplever å ha god innsikt i egen problematikk, og får ingen hjelp av å "grave i gammel dritt og fortid" for å finne årsakene til hang-ups og kverning. Ting ble som det ble og jeg må lære å leve med det. Som du er inne på så er det nok teknikker og ferdigheter med å la ting ligge som må trenes opp. Og da er det nok kognitiv terapi veien å gå. Men, nevnte lege hadde en positiv innstilling til medisinering og fikk meg til å begynne på Lamictal. Det er jeg takknemlig for, det er ingen tvil om at de hjelper. Så får noen andre lære meg å styre egne tanker i større grad enn jeg klarer i dag Anonymkode: 35328...3b6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #23 Skrevet 6. mai 2018 Bruker Lamictal og Wellbutrin for Bipolar 2. Blir fortsatt deprimert og må øke dosen i perioder, og flat i humøret. Får jeg ikke nok søvn så går jeg rundt og føler meg fyllesyk, og fungerer ikke optimalt med mindre jeg lever A-4. Anonymkode: 86fbe...8bc
Gjest aell Skrevet 6. mai 2018 #24 Skrevet 6. mai 2018 52 minutter siden, minister-mio skrev: Spektrumet? Mener du spekteret? En kan bruke begge ord. Spekter og spektrum har i følge UiB sin bokmålsordbok samme betydning. Her kan man også se at spektrum kan bøyes som spektrumet og spektret. Ordet spekter bøyes som spekteret, men nå var det ikke dette ordet jeg brukte.
Gjest aell Skrevet 6. mai 2018 #25 Skrevet 6. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg fikk beskjed om da jeg startet på lamictal var å være forsiktig med alkohol i starten da folk kan reagere forskjellig. Men hos meg skjer det ikke noe som kan linkes til lamictalen, alt er som før. Man skal høre på legen så klart, men det er visst ikke sånn at det MÅ skje noe dersom man drikker alkohol mens man går på lamictal Anonymkode: 8f12b...afb Nei, det er nok veldig individuelt. Personlig har jeg ikke opplevd et eneste problem med å drikke alkohol mens jeg bruker lamictal. Men det kan (i følge felleskatalogen) øke sannsynligheten for cns-depresjon. Hva lamictal og alkohol sammen ellers kan føre til vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #26 Skrevet 6. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen bivirkninger for min del. Jeg tror den vanligste bivirkningen, som en bruker over her fikk, er hudplager. Lamictal reduserer heller ikke sexlysten slik som en del andre medikamenter i samme gaten gjør. Som deg var jeg også skeptisk, mye på grunn av frykt for bivirkninger. Jeg hadde aldri prøvd medisiner før. Men jeg hadde slitt med stemningssvingninger i så mange år og innså sakte men sikkert at jeg ikke maktet å kontrollere dem. Jeg har også har nære familiemedlemmer med samme problematikk, som har god hjelp av medisiner. Dette styrket etter hvert troen på at medisiner kunne hjelpe meg også, og at jeg i mitt tilfelle mest sannsynlig har arvet problematikken med stemningssvingninger. Selv om jeg innerst inne forsto at medisiner var verdt å prøve så tok det litt tid før legen klarte å overbevise meg Man må jo ta valget selv. Etter at jeg begynte på Lamictal tok det ikke lang tid før jeg merket stor bedring, kanskje det to 1-2 måneder. Jeg har nå en helt ny hverdag. Det er ikke sikkert Lamictal er riktig medisin for deg, men det kan kanskje være verdt et forsøk. Anonymkode: 35328...3b6 Er som å lese om meg selv. Jeg er fryktelig skeptisk på medisiner, å det krevde en del overbevisning om at det ikke var vanlig med masse fæle bivirkninger som vektøkning og dårlig sexlyst. Men livet mitt ble totalt forandret. Har faktisk ikke hatt en depressiv periode siden jeg startet på lamictal for rundt 2 år siden. Helt ny hverdag. Tankekjør kan jeg fortsatt få. Men jeg er et helt nytt menneske, å det sier de rundt meg å Anonymkode: 8f12b...afb
minister-mio Skrevet 6. mai 2018 #27 Skrevet 6. mai 2018 3 timer siden, aell skrev: En kan bruke begge ord. Spekter og spektrum har i følge UiB sin bokmålsordbok samme betydning. Her kan man også se at spektrum kan bøyes som spektrumet og spektret. Ordet spekter bøyes som spekteret, men nå var det ikke dette ordet jeg brukte. Jøss, det har jeg aldri hørt. Takk for info
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå