Gå til innhold

Lamictal mot ufrivillige stemningssvingninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med bruk av Lamictal for å regulere stemningssvingninger?

Anonymkode: 35328...3b6

Skrevet

Ja den virket ikke pp oppoversvingningene så jeg gikk i psykose

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, aiba skrev:

Ja den virket ikke pp oppoversvingningene så jeg gikk i psykose

Huff da. Da sluttet du vel på den nokså raskt vil jeg tro.

Skrevet

Hadde lite effekt på meg. Jeg er ikke bipolar slik de trodde på det tidspunktet da. Diagnosen ble etter hvert endret til blant annet emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Antar det er derfor jeg har hatt så dårlig effekt av medikamentell behandling og elektrosjokkterapi (mot alvorlig depresjon, som jeg jo hadde, men opplevde likevel dårlig effekt av behandlingen). 

Har også gått på 1000 mg Orfiril sammen med antidepressiva og 900 mg Quetiapine. Da ble jeg rimelig flat i humøret, men tror det hadde mer med antipsykotikaen enn stemningsstabiliserende medisin. Evt. En kombinasjon da. 

Har aldri brukt stemningsstabiliserende som monoterapi da  så vanskelig å si nøyaktig hva som var hva i forhold til virkning/bivirkning. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk masse blemmer i munnen og i nesen, samt ekstrem (!!) kløe på beina! 

Måtte kutte dem tvert og fikk andre medisiner mot reaksjonen. 😒

Anonymkode: dd740...995

AnonymBruker
Skrevet

Har grei erfaring med Lamictal, opplevde ingen bivirkninger. Gikk på Lamictal i fem år, så følte jeg kanskje at de mistet litt effekten. 

Anonymkode: 7b8d7...b79

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk masse blemmer i munnen og i nesen, samt ekstrem (!!) kløe på beina! 

Måtte kutte dem tvert og fikk andre medisiner mot reaksjonen. 😒

Anonymkode: dd740...995

Så uflaks! Da rakk du vel heller ikke å kjenne etter om de hadde effekt på sinnsstemningen? For meg fungerer de godt og jeg har ingen bivirkninger som jeg kjenner til. Men fikk vite av legen at dette med hudproblemer var en ikke uvanlig bivirkning. Håper du har funnet noe tilsvarene som hjelper deg.

Skrevet (endret)

Jeg gikk på Lamotrigin i 6 år, hadde god effekt av dem. Sluttet på dem i januar i år, fordi jeg får andre medisiner mot tilleggsplager. Og noen av disse medisinene påvirker også stemningen, så å bruke Lamotrigin i tilegg, var litt overkill.

Endret av Raven Emerald
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt Lamictal i 15 år og det har fungert kjempegodt! Jeg har blitt stabil og hverdagen er mye lettere. Måtte slutte med Lamictal i forbindelse med graviditet og gikk rett i kjelleren. Trappet opp på medisinen igjen og nå er livet levelig.

Anonymkode: f89fa...29c

AnonymBruker
Skrevet

Går på lamictal på grunn av bipolar 2 lidelse. Funker på meg :) ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 8f12b...afb

Gjest aell
Skrevet (endret)

Går på lamictal, og jeg har ikke hatt en eneste depresjon siden jeg begynte på medisinen. Dog hjelper ikke lamictal på min emosjonelt ustabile personlighetsforstyrrelse, men den har til nå hjulpet på mer langvarige svingninger som følge av en lidelse på det bipolare spektrumet. Har ikke fått bivirkninger av medisinen heller. Har hørt at enkelte blir dårligere av alkohol når de bruker lamictal, men jeg har ikke opplevd dette.

Endret av aell
Glemte å omtale bivirkninger
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt Lamictal i 15 år og det har fungert kjempegodt! Jeg har blitt stabil og hverdagen er mye lettere. Måtte slutte med Lamictal i forbindelse med graviditet og gikk rett i kjelleren. Trappet opp på medisinen igjen og nå er livet levelig.

TS her. Jeg opplever det samme. Begynte på Lamictal i høst og har et helt annet liv. Får ikke disse voldsomme svingningene eller langvarige emosjonelle reaksjonene på store og små ting. Og går ikke rundt med en enorm tristhet i hodet konstant, slik jeg gjorde før. Det er utrolig smertefullt å ha dette alltid tilstedeværende "vonde, triste, på gråten-presset" i hals, panne og nese og bare tenke depressive tanker som gjør livet veldig tungt. Hvis noen forstår den beskrivelsen? Dette med presset?

Tidligere kunne jeg gå fullstendig i kjelleren av krangler med samboer. Forholdet føltes helt uutholdelig å være i emosjonelt når jeg hadde slike langvarige og sterke negative reaksjoner. Etter at jeg startet medisinering kan jeg bli veldig trist, veldig sint og lei meg der og da. Også går det over igjen og vi er back on track. Helt utrolig.

Jeg har dog fortsatt en del tvangstanker og hang-ups. At jeg ikke klarer å slutte grublingen og kverningen på negative ting. Klarer ikke å "la ting gå" eller slippe ting. Jeg er fortsatt var for en del ting. Konflikter, kritikk etc. Så dette har ikke Lamictal hjulpet mot.  Men, så lenge disse repetitive tankene ikke lenger blir kombinert med den veldige depressive følelsen jeg hadde før kan jeg leve greit med det. Jeg lever et helt vanlig liv med venner, familie og jobb, selv om hjernen min er litt slitsom til tider.

Det eneste skår i gleden er at jeg ikke startet ¨på Lamictal for 15 år siden sånn som deg. Da hadde jeg sluppet å ha det så mye vanskelig. Men, bedre sent enn aldri!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, aell skrev:

Går på lamictal, og jeg har ikke hatt en eneste depresjon siden jeg begynte på medisinen. Dog hjelper ikke lamictal på min emosjonelt ustabile personlighetsforstyrrelse, men den har til nå hjulpet på mer langvarige svingninger som følge av en lidelse på det bipolare spektrumet. Har ikke fått bivirkninger av medisinen heller. Har hørt at enkelte blir dårligere av alkohol når de bruker lamictal, men jeg har ikke opplevd dette.

TS her. Jeg kjenner ingen bivirkninger heller. Men når du nevner det. Ble veldig, veldig full for noen måneder tilbake. Og mistet nok litt kontrollen en liten stund. Huff. Om det var Lamictalen som hadde en finger med i spillet eller ikke vet jeg ikke. Var lenge siden siste skikkelige bytur, så det kan ha vært en generelt alkohol-sjokk for kroppen. Men får passe litt bedre på neste gang, hehe.

Gjest aell
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg kjenner ingen bivirkninger heller. Men når du nevner det. Ble veldig, veldig full for noen måneder tilbake. Og mistet nok litt kontrollen en liten stund. Huff. Om det var Lamictalen som hadde en finger med i spillet eller ikke vet jeg ikke. Var lenge siden siste skikkelige bytur, så det kan ha vært en generelt alkohol-sjokk for kroppen. Men får passe litt bedre på neste gang, hehe.

Hmm. I følge interaksjonsanalysen til felleskatalogen, så bør man være litt forsiktig når man drikker alkohol hvis man bruker lamictal. Da dette blant annet øker sannsynligheten for/forsterker cns-depresjon. Forsåvidt kan denne kombinasjonen også øke sannsynligheten for epilepsianfall hvis man har denne sykdommen.  Ellers er jeg litt usikker på hvordan alkohol og lamictal fungerer sammen, det kan vær din fylletur skyldes denne kombinasjonen, men det og mulig at den ikke gjorde det, jeg vet faktisk ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dog fortsatt en del tvangstanker og hang-ups. At jeg ikke klarer å slutte grublingen og kverningen på negative ting. Klarer ikke å "la ting gå" eller slippe ting. Jeg er fortsatt var for en del ting. Konflikter, kritikk etc. Så dette har ikke Lamictal hjulpet mot.  Men, så lenge disse repetitive tankene ikke lenger blir kombinert med den veldige depressive følelsen jeg hadde før kan jeg leve greit med det. Jeg lever et helt vanlig liv med venner, familie og jobb, selv om hjernen min er litt slitsom til tider.

De tingene du fremdeles sliter med kan du jobbe med i terapi. Det går an og lære seg å gruble mindre. Det er også en ferdighet å la ting ligge. Tenk at nå har medisinen gjort sitt, nå skal du gjøre ditt. 😊 (I løpet av mine 15 år med lamictal har jeg øvd mye, og det er sjelden jeg går inn i grublespiralen eller ikke klarer å ting gå nå.)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, aell skrev:

Hmm. I følge interaksjonsanalysen til felleskatalogen, så bør man være litt forsiktig når man drikker alkohol hvis man bruker lamictal. Da dette blant annet øker sannsynligheten for/forsterker cns-depresjon. Forsåvidt kan denne kombinasjonen også øke sannsynligheten for epilepsianfall hvis man har denne sykdommen.  Ellers er jeg litt usikker på hvordan alkohol og lamictal fungerer sammen, det kan vær din fylletur skyldes denne kombinasjonen, men det og mulig at den ikke gjorde det, jeg vet faktisk ikke. 

Det eneste jeg fikk beskjed om da jeg startet på lamictal var å være forsiktig med alkohol i starten da folk kan reagere forskjellig. Men hos meg skjer det ikke noe som kan linkes til lamictalen, alt er som før. Man skal høre på legen så klart, men det er visst ikke sånn at det MÅ skje noe dersom man drikker alkohol mens man går på lamictal :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke bivirkninger har dere til vanlig? Har lyst til å prøve, men veldig skeptisk pga det. 

Anonymkode: 523df...44f

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke bivirkninger har dere til vanlig? Har lyst til å prøve, men veldig skeptisk pga det. 

Anonymkode: 523df...44f

Jeg har ingen :) kan få hodepine dersom jeg skulle glemme pillene i et par dager. Det krever at man trapper sakte opp og sakte ned for å unngå blandt annet hodepine. 

Skrevet
20 timer siden, aell skrev:

Spektrumet? Mener du spekteret?

AnonymBruker
Skrevet

Er bipolar type 2, brukt Lamictal i 3 år, og ingen bivirkninger :) God effekt, får fortsatt stemningssvingninger, men ikke i nærheten av slik det var.

Anonymkode: da83f...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...