Gå til innhold

Kan man "eie" en sang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gifter meg nå snart, og min ene søster gifter seg om ett år. Under en samtale tidligere i år fortalte min søster at hennes favorittsang er Ed Sheran - Perfect. Og jeg sier at det er meg og min kommende mann sin favoritt også! Jeg viste ikke at hun hadde sagt lenge at hun likte denne. 

Min kommende mann og jeg hørte den like etter den kom ut og han sa at dette må være vår sang fordi vi har ingen sang sammen.

Og nå sier min søster at dette er hennes sang og at hun kommer til å bli veldig skuffet om vi har denne i bryllypet, type danser til den! 

Jeg skjønner INGENTING. Alle jeg har snakket om dette med ser ikke problemet. Vi gifter oss først, vårt valg, og om ett år har hun sikkert en ny favoritt, og det er en sang som er brukt i veldig mange bryllup, og ingen som er i mitt bryllup kommer til å huske den fra mitt bryllup til hennes.

Noen som har noen argumenter for at jeg IKKE skal danse til den? Liksom, noen som ser hennes side? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man måtte være over 18 år for å gifte seg. Det høres ut som om både du og din søster går på ungdomsskolen siden dere krangler om noe sånt. Kanskje dere bør bli voksne før dere tenker på bryllup?

Anonymkode: 698a8...f69

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har bare argument for at du skal bruke sangen,  selvfølgelig! Dette har jeg aldri hørt er et problem. Er vel bare fint at dere har samme yndlingssang. Veldig spesielt at søsteren din sier hun blir skuffet hvis du bruker den og helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg, det er en sang, ikke valg av navn på baby liksom. Det er ditt bryllup, du bestemmer og bruk den sangen DU vil😊Lykke til med bryllupet😊

Anonymkode: 31828...39d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men passer den sangen til dere da? Den handler jo om at de kjente hverandre som barn, allerede da var det noe, så ble de sammen som voksne. Jeg er kanskje rar, men jeg henger meg opp i teksten til sanger, og tenker nok fort at denne passer ikke. 

Men ellers tenker jeg, at man eier ikke en sang, denne sangen er populær nå, ikke like populær om 1 år.

Anonymkode: 7b592...545

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde man måtte være over 18 år for å gifte seg. Det høres ut som om både du og din søster går på ungdomsskolen siden dere krangler om noe sånt. Kanskje dere bør bli voksne før dere tenker på bryllup?

Anonymkode: 698a8...f69

Nå krangler ikke jeg da. Jeg syntes jeg kan gjøre som jeg vil. Jeg bare forsøker å se om det finnes noe argument for at hun er slik. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har bare argument for at du skal bruke sangen,  selvfølgelig! Dette har jeg aldri hørt er et problem. Er vel bare fint at dere har samme yndlingssang. Veldig spesielt at søsteren din sier hun blir skuffet hvis du bruker den og helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg, det er en sang, ikke valg av navn på baby liksom. Det er ditt bryllup, du bestemmer og bruk den sangen DU vil😊Lykke til med bryllupet😊

Anonymkode: 31828...39d

Det jeg tenker også. Jeg kan jo være like barnslig og si at du får ikke ha samme tema som meg, du får ikke lage menyer som meg, du får ikke ha hvite servietter, du får ikke gifte deg i kirken, du får ikke ditten og datten, 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen eier en sang. Hun tenker nok at de skal bruke den i sitt bryllup, og hvis dere bruker den først kan folk komme til å si at søsteren din hermer og at "var ikke det den sangen søsteren din (altså du) hadde i sitt bryllup?". Det er hennes tanker. Men ingen husker hvilke sanger som spilles og danses til i et bryllup. Jeg husker ikke hvilke sanger som ble spilt som brudevals i de bryllupene jeg har vært i.

Anonymkode: 5019e...17e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem av dere tok opp sangen først i en samtale? Den som gjorde det får den.

Anonymkode: 5b767...f9f

AnonymBruker
Skrevet

Altså i en samtale dere i mellom.

Anonymkode: 5b767...f9f

AnonymBruker
Skrevet

På 5.5.2018 den 6.49, misslinn1985 skrev:

Jeg gifter meg nå snart, og min ene søster gifter seg om ett år. Under en samtale tidligere i år fortalte min søster at hennes favorittsang er Ed Sheran - Perfect. Og jeg sier at det er meg og min kommende mann sin favoritt også! Jeg viste ikke at hun hadde sagt lenge at hun likte denne. 

Min kommende mann og jeg hørte den like etter den kom ut og han sa at dette må være vår sang fordi vi har ingen sang sammen.

Og nå sier min søster at dette er hennes sang og at hun kommer til å bli veldig skuffet om vi har denne i bryllypet, type danser til den! 

Jeg skjønner INGENTING. Alle jeg har snakket om dette med ser ikke problemet. Vi gifter oss først, vårt valg, og om ett år har hun sikkert en ny favoritt, og det er en sang som er brukt i veldig mange bryllup, og ingen som er i mitt bryllup kommer til å huske den fra mitt bryllup til hennes.

Noen som har noen argumenter for at jeg IKKE skal danse til den? Liksom, noen som ser hennes side? 

Det finnes jo tre versjoner av den sangen, da. Kan dere ikke velge en hver, som et lite kompromiss? Alle tre versjonene er jo kjempefine, spesielt den med Andrea Bocelli. Har ingen argumenter mot. Skjønner at søsteren din synes det er litt kjipt, men.. den kamelen får hun bare svelge.

Anonymkode: 0f771...13c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at jeg er også litt nysgjerrig på om låtteksten faktisk passer til en av deres historie - altså enten du og din kommende ektemann eller din søster og hennes. Var det noen av dere som kjente hverandre da dere var yngre for så å bli sammen i voksen alder? I så fall er det en soleklar vinner synes jeg, fordi teksten er såpass spesiell.

Anonymkode: 6aa88...6c2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 5.5.2018 den 6.49, misslinn1985 skrev:

Hahahah er dere high school elever i en middelmådig amerikansk tv-serie eller?

oooh vi bare måååå ha en sang som er vår, et forhold er ikke fullstendig uten!

Anonymkode: 29c5c...523

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke eie en sang. Bruk den med god samvittighet. 

Anonymkode: 7e610...420

Skrevet

Ingen eier en sang, men en idé derimot har jo en eier, eller ihvertfall et opphav. Men gir det en eksklusiv rett? 

Ville det ikke være bedre å tenke hvor flott det er at begge søstrene gifter seg til samme melodi? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare du og din søster som kommer til å huske at dere har samme. Hva er problemet?

Anonymkode: 7c927...841

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...