AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Som tittelen sier, hvordan går jeg fram? Vil anmelde folk for å ha kalt meg hore, tjukk, stygg, ekkel og så stygt som morraknuller. Jeg vet ikke hvem dette er, skjedde over en anonym app (jodel) og fikk slengt stygge kommentarer av enkelte der. Hvordan straffes de eventuelt? Anonymkode: 8c4a9...bf4
FactsOverFeelings Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Hva med å gro deg en ryggrad og ikke sløse politiets tid og ressurser på tull som det her? Det finnes garantert en "mute" eller "block" på slike apper, bruk det. 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 De har et skjema på politistasjonen som du kan fylle ut. Det heter «PP.06.22.29.KRENK». Anonymkode: 59ed4...c3c 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Ikke noe politiet bryr seg om. Skru av notifikasjoner for den jodelen dette skjedde i og la det være. Det er ingen trussel, bare drittslenging, og ikke noe politiet bruker tid på eller Jodel uten videre gir politiet innsyn i hvor kommer fra. Ikke at de vil be om innsyn heller. Skjønner det er kjipt, altså, og du kan jo alltids gå til politiet om du absolutt vil det. Men de etterforsker ikke at noen har kalt en annen tjukk og en morrapuler på Jodel. Og det er like greit, for å si det sånn. Ærekrenkelser er forøvrig ikke straffbart lenger. Trusler er, og det samme er krenkelser av privatlivets fred, men det som før i prinsippet kunne straffes som ærekrenkelser er tatt ut i den nye straffeloven og overlatt til sivile søksmål. Anonymkode: e5465...829 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe politiet bryr seg om. Skru av notifikasjoner for den jodelen dette skjedde i og la det være. Det er ingen trussel, bare drittslenging, og ikke noe politiet bruker tid på eller Jodel uten videre gir politiet innsyn i hvor kommer fra. Ikke at de vil be om innsyn heller. Skjønner det er kjipt, altså, og du kan jo alltids gå til politiet om du absolutt vil det. Men de etterforsker ikke at noen har kalt en annen tjukk og en morrapuler på Jodel. Og det er like greit, for å si det sånn. Ærekrenkelser er forøvrig ikke straffbart lenger. Trusler er, og det samme er krenkelser av privatlivets fred, men det som før i prinsippet kunne straffes som ærekrenkelser er tatt ut i den nye straffeloven og overlatt til sivile søksmål. Anonymkode: e5465...829 Men er ikke dette å betegne som krenkelser av privatlivets fred? Anonymkode: 8c4a9...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er ikke dette å betegne som krenkelser av privatlivets fred? Anonymkode: 8c4a9...bf4 Det er vel egentlig en sak du bør ta opp med selskapet som står bak appen du har lastet ned. Kjedelig å bli hetset, men hvorfor bry seg? Du kaster bare ill på bålet da. Anonymkode: ec123...8e7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Ts kan da fint anmelde det selv om det evt ikke blir gjort så mye med. Når mange nok anmelder blir det nok funnet ut hvem som hetser og hvor mye det er. Ellers er det greit å begrense bruk og adgang til slike søppel apper. Må si jeg ikke skjønner hvorfor appen er populær med tanke på at den kun brukes til mobbing og sjikane. Anonymkode: 0ecb3...76e
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Så ubehagelig! Jeg vet ikke hvordan en får frem jeg. All min sympati ihvertfall
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 17 minutter siden, FactsOverFeelings skrev: Hva med å gro deg en ryggrad og ikke sløse politiets tid og ressurser på tull som det her? Det finnes garantert en "mute" eller "block" på slike apper, bruk det. Ikke vær så hard. Sett deg i situasjonen ?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Leste at en 17 år gammel jente ble dømt for dette. Anonymkode: 8c4a9...bf4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er ikke dette å betegne som krenkelser av privatlivets fred? Anonymkode: 8c4a9...bf4 Krenkelser av privatlivets fred handler om at man offentlig gir opplysninger om noens personlige eller huslige forhold, og i praksis da at vedkommende risikerer å få privatlivets fred forstyrret. Å skrive til en anonym person at vedkommende er tjukk, hore, stygg, ekkel eller incestuøs er selvfølgelig veldig ufint, men det stemmer dårlig med forbudet mot krenkelser av privatlivets fred idet det ikke er noen som aner hvem du som mottaker er heller. Det er drittslenging og kanskje vondt og leit å få slengt mot seg, men det er ikke en krenkelse av ditt privatlivs fred.. I praksis brukes bestemmelsen faktisk også oftest om sanne opplysninger, altså at man f.eks. opplyser om noe som er veldig sensitivt - og sant. Ikke at man kaller noen en hore eller en morraknuller for å gjøre dem sinte eller lei seg. Men som sagt, om du virkelig vil gå til politiet med dette kan du jo selvfølgelig det. I verste fall får du også avklart at det ikke er noe mer å gjøre med saken. Du trenger heller ikke vite noe som helst om lovbestemmelser for å kontakte politiet, ei heller hvem det er som har gjort dette, du trenger bare å fortelle hva det er som har skjedd. Det juridiske er det politiet som ordner opp i. Det høres likevel, i hvert fall for meg, ikke ut som dette er noe man ville kommet noen vei med. Det er annerledes med trusler, bare så det er klart, og hvis den over meg mener en 17-åring som ble straffet for Jodel-trusler er jo det noe helt annet. Ved trusler har politiet flere ganger fått hjelp av Jodel til å identifisere folk. Men trusler, sånn i juridisk sammenheng, handler om å true med straffbar atferd på en slik måte at det er egnet til å fremkalle alvorlig frykt. Dette er sjikanerende, men det er nå ingen trussel. Anonymkode: e5465...829
crashbunny Skrevet 5. mai 2018 #12 Skrevet 5. mai 2018 1 time siden, FactsOverFeelings skrev: Hva med å gro deg en ryggrad og ikke sløse politiets tid og ressurser på tull som det her? Det finnes garantert en "mute" eller "block" på slike apper, bruk det. Dette! 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #13 Skrevet 5. mai 2018 Alle dere som mener personen bare skal gro ryggrad, skjerpe seg osv. synes dere mobbing er greit, det er greit å gå til personangrep på andre. Da min datter var mellom 10-11 år, så fikk hun mange anonyme meldinger, og de var ekstremt stygge og ufine, altså lange meldinger om grunner til at alle hatet henne, og det beste var at hun bare gikk og tok livet sitt. Og flere som oppmuntret henne til å ta livet av seg, og hvordan hun skulle gjøre det. Og dette skjer jo svært mange barn. Er dette virkelig greit? Anonymkode: 11e1f...208
Invicta Skrevet 5. mai 2018 #14 Skrevet 5. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier, hvordan går jeg fram? https://www.politiet.no/tjenester/anmelde-tyveri-eller-skade/ Vi bor i en rettsstat, du står fritt til å anmelde dette. Politiet vil vurdere om de kan etterforske saken, og hva noen tilfeldige mennesker måtte mene om hva du bør finne deg i og hvordan det er akseptabelt å reagere på sånt, er fullstendig irrelevant.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #15 Skrevet 5. mai 2018 Mitt råd er å ha mer av livet utenfor sosiale medier. Dette er ikke ment belærende. Jeg har kun facebook og har slettet alt annet. Gidder ikke, bruker for mye tid på egentlig meningsløse ting og det er rett og slett befriende. Det finnes et liv etter SoMe😊 Anonymkode: df9c0...777
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. mai 2018 #16 Skrevet 5. mai 2018 De tingene du nevner er bagateller, politiet har lite nok resurser som det er. Å kan ikke ta tak i sånne fille ting.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #17 Skrevet 5. mai 2018 Jeg vil bare spille inn KUN basert på trådtittel: Jeg vil tro vurderingsgraden av injurie krenkelse er høyere pr. nå vs. ''før'' i tiden? Anonymkode: 12850...b97
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #18 Skrevet 5. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Som tittelen sier, hvordan går jeg fram? Vil anmelde folk for å ha kalt meg hore, tjukk, stygg, ekkel og så stygt som morraknuller. Jeg vet ikke hvem dette er, skjedde over en anonym app (jodel) og fikk slengt stygge kommentarer av enkelte der. Hvordan straffes de eventuelt? Anonymkode: 8c4a9...bf4 Finn deg en annen hobby. Politet henlegger denne typen saker og bruker alt mer enn nok tid på saker de ikke kan eller har kapasitet til å gjøre noe med. Anonymkode: 86079...aed
Gjest fruktfest Skrevet 5. mai 2018 #19 Skrevet 5. mai 2018 Blogger, så har jevnlig blitt kalt både det ene og det andre, løsningen når nok var nok var å stenge kommentarfeltet, jodel har jeg ikke engang installert. Politiet prioriterer vel sjelden slike saker, noe som er forståelig. Det er absolutt ikke en OK oppførsel, men det er nok lite en får gjort noe med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå