Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når du går på en gangvei, et fortau, på et kjøpesenter, på en sti i skogen eller et sted hvor du møter andre mennesker. Pleier du å se på dem og hilse på hva er eneste person du møter? Både kjente og ukjente?

Hvilken side pleier du å holde deg på? På høyresiden eller venstresiden?

Anonymkode: 8c866...234

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs helt, om jeg går tur i skogen eller på fjellet hvor det nesten ikke er noen så er det vanlig norm å hilse når det passerer noen. Når jeg går tur med hund hilser man også på andre hundeeiere ofte :P
Hilser ikke på alle på fortauet i sentrum liksom eller på et kjøpesenter liksom, helst ikke engang betjeningen i butikken før jeg evn kommer til kassen.
Hvilken side av forbipasserende mennesker på veien jeg pleier å holde meg på varierer, stort sett høyre siden, sånn at det fungerer som i trafikken.

Anonymkode: e33d6...94e

AnonymBruker
Skrevet

Det må være tilstrekkelig få folk gatelangs før jeg kan finne på å gi et signal, og med et postnummer som begynner på 01 midt i tjukkeste Oslo er det ikke så ofte det skjer i nærheten av her jeg bor. Men er jeg på tur i skogen gjør jeg gjerne det, og er det få folk slik at man nødvendigvis ser en del på den personen man går i møte hilser jeg også gatelangs. Det vil si, i byen begrenser hilsingen seg stort sett til et smil og et nikk, ikke noe med lyd. Gir også et lite nikk til bilførere som stopper for meg ved fotgjengeroverganger.

Har ingen ufravikelig regel på hvilken side jeg går på. Går nok naturlig til høyre for folk, i tråd med det man gjør i trafikken, dersom vi holder kurs rett mot hverandre. Ellers blir det gjerne bare til den siden som er nærmest. Har også en tendens til å gå ganske fort og dermed passere folk på fortauet, og da passerer jeg der det er best plass såfremt det da ikke kommer noen imot på samme side.

Anonymkode: df56a...ebe

AnonymBruker
Skrevet

TS; mener du typisk folk du vet hvem er, eller fremmede?

Det er selvfølgelig individuelle forskjeller hvis vi prater om folk som åpenbart vet hvem de er, men ikke er nære venner vs. nære venner, ja.

Anonymkode: 1a931...e11

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, går du rundt å hilser på alle du treffer ser de på deg som rar, så det gjør jeg ikke.

Skrevet

I skogen og på fjellet hilser jeg  på de jeg møter.  Ellers kan jeg smile til mennesker, men hilser sjelden på mennesker jeg ikke kjenner. Hvilken side av fortauet jeg går, varierer veldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke vanlig i Norge. Minner meg forresten om da jeg en gang hilste på alle på venterommet hos en lege, hadde bodd mange år i utlandet hvor dette var vanlig. Ingen svarte, folk ble pinlig berørt og kikket febrilsk i gulvet eller bladet de leste i 😂

Anonymkode: bf3b8...c56

• Liker 2
Skrevet

Nei, ytterst sjelden.

Skrevet

Det er helt vanlig, og forventet, at man sier hei til folk man passerer på tur i fjellet eller i skogen. Det hilses også på sjøen. På gata i byen? Ikke i det hele tatt.

Skrevet

Hilser på folk jeg kjenner, men aldri ukjente.

Holder på høyreregelen.

AnonymBruker
Skrevet

Hilser på fjellet eller naturen, men i Oslo kun når jeg er lengre inn i marka enn Kikut. Nikker og smiler hvis jeg kommer inn et rom der det kun er en annen, også på venterom. Sier hei til personen i kassa når jeg kommer inn i en rolig butikk. Sier alltid hei til flyvertinnene når jeg går på flyet. På jobb sier jeg hei til alle jeg møter i garasjen, kaffemaksinen etc. selv om det er personer jeg ikke kjenner. Hilser hver gang jeg går forbi resepsjonen på hotellet jeg bor på. Hilser på absolutt alle jeg møter i gata jeg bor (blindvei med 10 hus), et lite nikk selv om jeg kjører. Når jeg er på besøk hos besteforeldre hilser jeg alltid på naboer om de er ute i hagen samtidig, selv om jeg ikke aner hvem de er. 

Og sikkert mye mer jeg ikke kommer på nå. 

Anonymkode: 1b3da...97e

Skrevet

Hilser på alle i skogen og på fjellet, men ikke på gata.

Gjest Senil
Skrevet

Nikker og smiler ved øyekontakt. Ellers går jeg ofte i min egen verden og ser eller hører ingen(ting)

Skrevet

Når man vandrer i skog og fjell er normen at man hilser de man møter.  I byen gjør jeg aldri det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja hilser enten med å si hei, eller lite smil ute på tur, enten det er i fjellet eller hverdagsturer på turstier. Ikke til alle, men noen her og der. 

Anonymkode: 5809f...12e

AnonymBruker
Skrevet

Hilser med Hei til de jeg har sett før, andre som jeg får tilfeldigvis blikkkontakt med gir jeg et lite smil med lukket munn og vennlig ansikt. Er det noen som jeg henvender meg til for å spørre om retning eller vare el lignende sier jeg hei først.

På venteværelser nikker og smiler jeg hvis noen ser på meg. Spesielt eldre som kanskje har sett meg der før.

Ute på gata unngår jeg blikkkontakt og å si hei dersom jeg får en følelse av at jeg bør unngå å gjøre det. Men ellers smiler jeg til alle både barn og gamle. 

Anonymkode: f9783...f40

Skrevet

I skogen, på fjellet hilser jeg på folk, som hilser på meg. Ellers hilser jeg kanskje på hundeeiere. Eller er vel mer hunden jeg hilser på :rodmer:

Skrevet

Hilser på de jeg møter i skogen (ikke at jeg er der så ofte at det gjør noe), på folk i garderoben på treningssenteret om det er få, og på kunder når jeg er på jobb. Ellers ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...