Gå til innhold

Gjestepresentasjon i hefte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å lage et hefte hvor jeg skal samle meny, bordplassering, sanger, noen dikt og bilder etc og som også skal fungere som bordkort.

Jeg har lest at flere skriver en liten presentasjon av alle gjestene, og det synes jeg var en kjempemorsom idè!

Men hvor lang bør den være og hva skriver man?

Kun navn, alder og hvem de er i forhold til brudeparet?

Noen her som har gjort dette og som vil gi meg noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde ikke dette selv, men var i bryllup der det var en slik oversikt. De hadde skrevet ca en linje om hver gjest. Noen linjer var lengre enn andre. Om noen personer sto det bare "Brudens tante", mens om andre sto det mer om hva de jobbet med, hvem de var gift med, hvordan de kjente brudeparet osv. Selv fikk jeg en lengre og mer personlig omtale (jeg er venninne av bruden) som var hyggelig. Synes kanskje man bør prøve å skrive mer eller mindre like langt om alle gjestene. Litt trist kanskje når en bare er omtalt som "brudgommens onkel", mens det er andre gjester som blir beskrevet som "en god og nær venninne som jeg alltid har satt stor pris på" osv osv. Men selvfølgelig - noen har man mer å skrive om enn andre.

Skrevet

Vet det har vært en tråd om dette tidligere, husker bare noen av poengene.

Tror noen sa to ting om hver gjest some feks."lidenskaplig golfspiller med reiselyst" etc.

Kan være lurt å ikke binde alle beskrivelser opp mot jobb da dette kan være vanskelig for eventuelle arbeidsledige....

Skrevet

Tusen takk begge to!

Tomias? Husker du hva den tråden het? Sånn ca??

Så kan jeg kanskje finne den...!?

Skrevet

Ja, vi gjorde dette, og syntes det fungerte bra. Vi ga dem en karakteristikk og forklarte forholdet til brudeparet. F.eks. Knut og Lise: Brudgommens musikalske venner fra studietiden.

Det var en utfordring å skrive akkurat passe mye og akkurat passe festlig. Det er jo ofte en og annen som man ikke kjenner så godt (f.eks tantes nye mann), og da er det viktig at ikke han (eller andre i samme situajon) føler seg forbigått. Det er også viktig at det som står der er noe man kan være stolt av. Det er ikke spesielt festlig å være den som blir omtalt som "alltid uheldig" eller "med dårlig smak"... Husk at det dere skriver gjerne er det eneste de andre gjestene vet om den personen!

Men anbefales, altså!

Skrevet

Husker desverre ikke hva tråden het, men mulig noen andre gjør det???

Jeg tor jeg kunne tenkt meg noe sånt som.

Per, 42 år, brudgommens onkel som er bosatt på Snåsa. Lidenskapelig fluefisker og Mexico-fantast...

muligens uten alder?

Skrevet
Det var en utfordring å skrive akkurat passe mye og akkurat passe festlig. Det er jo ofte en og annen som man ikke kjenner så godt (f.eks tantes nye mann)' date=' og da er det viktig at ikke han (eller andre i samme situajon) føler seg forbigått. Det er også viktig at det som står der er noe man kan være stolt av. Det er ikke spesielt festlig å være den som blir omtalt som "alltid uheldig" eller "med dårlig smak"... Husk at det dere skriver gjerne er det eneste de andre gjestene vet om den personen![/quote']

Helt enig! Det var det jeg reagerte litt på i det bryllupet jeg var i. Det gikk litt vel godt fram hvem som var de "kule" gjestene og hvem som ikke var det...

Skrevet

Vi hadde bare en enkel oversikt over hvilken forbindelse hver gjest hadde til oss. Fungerte veldig fint og ble satt pris på av gjestene. Det var rett og slett et A4-ark i samme papirkvaliteten som invitasjoner, menyer, kirkeprogram osv., og som var brettet. På utsiden hadde vi monogrammet vårt og "Hvem er hvem i vårt bryllup." Inni sto hele listen.

Skrevet

Det vil vi passe på! At alle blir fornøyde...!

Derfor tror jeg vi kommer til å skrive veldig objektivt!

Tror nok vi kommer til å få problemer med å finne noe personlig å skrive om alle, så da er planen å spørre noen i familien som kjenner vedkommende bedre enn oss om råd.

Foreløpig har det blitt noe slikt som:

Stig

Brudens onkel og toastmaster for the night.

Gift med Sylvi, far til Helene og Magnus.

Sylvi

Brudens tante. Gift med Stig, mor til Helene og Magnus

Helene

Brudens kusine. Datter til Stig og Sylvi, storesøster til Magnus.

Helene er brudepike i dag.

Magnus

Brudens fetter. Sønn til Stig og Sylvi, lillebror til Helene.

Magnus er brudesvenn i dag.

Men så har vi også slikt som:

Thomas

Brudens mors manns sønn.

Asbjørg

Brudens mors manns mor.

Toril

Brudens fars kone.

På grunn av skilsmisser og nye ekteskap..

Jeg synes det høres litt morsomt ut, folk må kanskje tenke litt. Det blir litt som reglen

"Jeg vet at du vet at jeg vet at du vet at jeg vet!"

Men noen kan kanskje ta det ille opp??

MEN da bør vi kanskje sette en regel, at vi alltid starter med enten Brudens eller Brudgommens! Og fortsetter med mors/fars

Slik at det istedet for

Stig

Brudens onkel og toastmaster for the night.

Gift med Sylvi, far til Helene og Magnus.

blir

Stig.

Brudens mors lillebror og toastmaster for the night.

Gift med Sylvi, far til Helene og Magnus

Da blir det like "morsomt" for alle!

Det KUNNE ha blitt veldig innviklet til slutt, men jeg er heldigvis det eldste barnet og har ingen barn selv enda...... Eksempel på hvordan det kunne ha blitt:

Brudens mors eldste sønns datter

Men på en annen side.. det BLIR jo nesten slik....

Helene

Brudens mors lillebrors datter

Nei, nå må jeg stoppe før jeg roter meg helt bort... :hoho::tunge1:

Kom gjerne med synspukter!

Man kan jo eventuelt ha en "fasit" på neste side i heftet, for de som blir sittende helt fast.. :tunge1:

Skrevet
:ler: Morsom ide, Anyvold!!! Tenkte vi skulle skrive noe om hver enkelt, men faren er jo at man ikke finner på noe å skrive om enkelte, og at de da føler seg utenfor... Ideen din var jo veldig bra, da er det ikke annet enn rene fakta som blir presentert... :wink: Tenkte og på en liten hilsen fra oss (brudeparet) på hvert sanghefte, men her har vi jo og mer å si til noen enn andre.... Litt dumt med personlige ting, synes jeg... Må behandle alle likt... :)
Gjest Anonymous
Skrevet

Men så har vi også slikt som:

Thomas

Brudens mors manns sønn.

Asbjørg

Brudens mors manns mor.

Toril

Brudens fars kone.

På grunn av skilsmisser og nye ekteskap..

Jeg synes det høres litt morsomt ut, folk må kanskje tenke litt. Det blir litt som reglen

"Jeg vet at du vet at jeg vet at du vet at jeg vet!"

Men noen kan kanskje ta det ille opp??

Det KUNNE ha blitt veldig innviklet til slutt, men jeg er heldigvis det eldste barnet og har ingen barn selv enda...... Eksempel på hvordan det kunne ha blitt:

Brudens mors eldste sønns datter

Men på en annen side.. det BLIR jo nesten slik....

Helene

Brudens mors lillebrors datter

Nei, nå må jeg stoppe før jeg roter meg helt bort...  :hoho:  :tunge1:  

Synes dette hørtes morsomt ut, jeg. :ler:

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens :)

Skal si jeg måtte tenke litt selv når jeg skrev enkelte presentasjoner...

Som disse:

Helene

Brudens mors lillebrors og brudens mors lillebrors kones datter og brudepike

Nichlas

Brudgommens fars søsters og brudgommens fars søsters kjærestes sønn

Kenneth

Brudens mors mors kusines og brudens mors mors kusines mans sønn og brudens mors tremenning

Line

Bruden og Brudgommens kamerat Knut Magnus` kone Ingrids søster, og brudens venninne fra skolen

:hoho::hoho::hoho: '

Tror nok enkelte kan få litt problemer med å tolke noen av disse....

Hvis vi skal ha en fasit blir den slik:

Helene

Brudens kusine, datter til Sylvi og Stig, og brudepike

Nichlas

Brudgommens fetter, sønn til May Britt og Bengt

Kenneth

Jannes tremenning, sønn til Bente og Nils Arild

Line

Ingrids søster, og brudens venninne fra skolen

Men så har vi et parsom kan bli litt vanskelige igjen, da..

Som denne:

S.

Brudgommens mors avdøde fars venninne

FASIT

S.

Brudgommens avdøde morfars venninne

Og

Sti

Brudens mors tidligere mann og far til Aleksander

To

Brudens mors tidligere manns kjæreste

FASIT

Sti

Jannes tidligere mann og far til Aleksander

To

Stigs kjæreste

Risikabelt, men vi håper og tror at folk ikke vil ta seg nær av dette...

Skrevet

Vi ønsket å ha slit da vi giftet oss, men droppet det.

For hva skulle vi skrive på eksempelvis han som er gift med min fadder, og som jeg kun har hilst på en gang før? "Gift med Reidun"?

Det syntes vi ble alt for snevert og lite personlig, kom liksom tydelig frem at han egentlig ikke hadde blitt inivtert i kraft av seg selv.

Eller samboeren til en kamerat, som vi har lite til felles med, og aldri ville holdt kontakten med om de slo opp? "Venn av brudeparet"? Det ville isåfall blitt løgn.

Og hva med de som er våre felles venner, og våre separate venner? Blir litt rart å omtale mannens jaktvenner som jeg sjelden møter som felles venner.

Vi fant ut at det ble så mye båssetting, så vi droppet det hele for å unngå å tråkke på noens tær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...