AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Hva er erfaringene deres om det? Markerer dere forskjell på barna deres; f.eks har dere barn der det ene barnet ble ammet mens det andre av ulike grunner ikke ble ammet? Er det sant at barn som blir ammet blir senere smartere, flinkere på skolen enn de som ikke ble det? Anonymkode: 157bc...a7b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er erfaringene deres om det? Markerer dere forskjell på barna deres; f.eks har dere barn der det ene barnet ble ammet mens det andre av ulike grunner ikke ble ammet? Er det sant at barn som blir ammet blir senere smartere, flinkere på skolen enn de som ikke ble det? Anonymkode: 157bc...a7b Å ikke kunne amme et barn medfører at barnet må få annen ernæring. Om et barn blir annerledes enn seg selv uten morsmelk hvem kan gi et nøyaktig og korrekt svar på et så tåpelig spørsmål? Anonymkode: 4ff6a...d5f 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Det eneste svaret man kan gi her er at barn som ikke får morsmelk vil ha større sannsynlighet for infeksjoner frem til 2 års alder når immunforsvaret er blitt utviklet godt nok. Anonymkode: e63ee...7bb
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Faktisk er barnet som ikke ble ammet spesielt smart (helt sant, hun er det. Skal testes for å hoppe over et trinn på skolen nå). Har aldri tenkt på hvorfor, men nå vet jeg jo årsaken! Det er morsmelka mi som har gjort de andre to dumme! Anonymkode: e96bf...3d5 17
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 2 av 3 ble ammet her i huset, pga melkeallergi, ingen forskjell Anonymkode: c41e4...ea4
Gjest making.a.mess Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Har tre barn og har ammet ett. Det barnet har vært svært mye syk. ( de andre to ble ammet 6uker bare av ulike årsaker)
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Ammet begge. Et barn fikk påvist immunsvikt og MS i ungdomsskolealder. Det andre barnet er helt friskt. Anonymkode: dd7a8...37e
Gjest hind Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Mitt smarteste og friskeste barn er artig nok det som ikke ble ammet. Han er lynende intelligent og var tidlig ute med alt. Morsmelken min kan ikke ha vært det helt store
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Ammet begge. Og mye mindre syk enn alle andre som ikke ble ammet. Anonymkode: e7614...808
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ammet begge. Og mye mindre syk enn alle andre som ikke ble ammet. Anonymkode: e7614...808 Ikke mindre enn mine som ikke ble ammet og som ikke var syke i det hele tatt i første leveår, og som heller ikke hadde en eneste sykedag iløpet av første året i bhg. Ikke engang forkjølelse fikk de. 7 og 4 år i dag og jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger de har vært syk til sammen. Anonymkode: 76a9d...69f 11
Tanuki Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 Jeg ble ikke ammet mens broren min ble, ingen av os var syke som små.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 Eldste og yngste ble ammet. Mellomste vokste opp på erstatning. Mellomste som fikk morsmelk de to-tre første ukene før vi gikk over til flaske er han som aldri var syk. Han fikk svineinfluensa den gangen da "alle" andre fikk det, men ellers har han vært helt frisk. Han var sånn at han la termometeret på lyspæra for at det skulle se ut som han hadde feber så han fikk skulket skolen. Anonymkode: f81c7...950
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 Ein vart amma 11 mnd, ein vart delamma 3 mnd. Han som vart delamma er veldig rask og tidleg ute med alt, barnehagen er bekymra for overgang til skulen fordi han kjem til å kjede seg. Sosial, velfungerande og aldri, eg meine aldri, sjuk. Han som vart amma i 11nd har astma, hatt rs virus, brennkopper, bronkitt, var øyrebarn, og er generelt meir sjuk, og vert sjukare enn broren. Sjølv om begge er relativt sjelden sjuke altså, det er ikkje eit stort problem her i huset. Uansett, eg skulle gjerne ha sett meir forsking på miljøgifter i morsmelk samanlikna med økologisk mme. No er begge mine veldig langt komne og friske og smarte ungar, begge kunne bokstavene og rekne i hovudet før dei fylte 4, men han som vart delamma er nok hakket kvassere, og har ein god del sterkare helse. Anonymkode: 7c8a1...424 1
ashera Skrevet 5. mai 2018 #16 Skrevet 5. mai 2018 Dette går jo på statistikk hentet fra studier av store populajonsgrupper. På enkeltpersonnivå finnes mange ulike fortellinger som ikke nødvendigvis stemmer 1:1 med statistikk. Her står det litt om en typisk studie i denne sjangeren: https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/amming-oker-barnets-iq/ Sitat fra artikkelen: "En av forklaringene det spekuleres i er at brystmelken inneholder langkjedete, flerumettede fettsyrer som er viktige for hjernens utvikling. Resultatene føyer seg inn i en rekke av andre studier med lignende resultat, og det kan ikke utelukkes at det er en reell effekt. Men det er også nærliggende å tenke seg andre forklaringer. Det kan for eksempel tenkes at langvarig amming er et uttrykk for vedvarende omsorg og støtte som stimulerer til intellektuell vekst og utvikling". Dette kan selvsagt ikke generaliseres til at alle barn som får MME ikke får vedvarende omsorg og støtte. Men det betyr at det i endel tilfeller kan være en korrelasjon mellom manglende omsorg og støtte og ikke-amming og at de tilfellene er mange nok til at det gir et statistisk utslag når gruppa som undersøkes er så stor som 5000. På enkeltpersonsnivå kan det imidlertid være fortellinger som er stikk motsatt av det store statistikkbildet, noe kommentarene her viser. Noen studier tyder imidlertid på at amming i seg selv ikke bestemmer IQ. Den IQ man ser hos barn som har blitt ammet, kan forklares med familiær og sosioøkonomisk bakgrunn. Men det kan være riktig å si at amming, med den tette omsorg og kroppskontakt det kan innebære, stimulerer intellektuell utvikling hos barnet. https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-barn-og-ungdom/2008/02/morsmelk-gir-ikke-iq-tillegg Uansett er det store helsefordeler ved amming, samtidig som vi har gode alternativer i dagens MME-produkter. 8
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #17 Skrevet 5. mai 2018 hvorfor folk er så håpløs på dette tema når ALLE informasjon er der ute gjør meg gal. Det er ikke forskjell fra barn til barn- dette kan INGEN sammenligne. Det er forskjell på hva skjer med DITT barn om det er ammet vs ikke ammet da gener, dna og mye annet har mye å si ang sykdommer, utvikling osv. Anonymkode: 93046...04a 4
Arkana Skrevet 5. mai 2018 #18 Skrevet 5. mai 2018 Søsken er jo forskjellige i seg selv. Hvordan tenker du at du ut fra svarene her skal kunne avgjøre om de eventuelle søskenforskjellene hos de som har ammet noen av sine barn og ikke andre kommer av næringen i spedbarnstiden og ikke bare er den naturlige variasjonen som alle har innad i en søskenflokk? 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #19 Skrevet 5. mai 2018 Mitt inntrykk er at de som ammes er mye mer syke enn de på mme. Anonymkode: cc329...efa 4
Gjest fruktfest Skrevet 5. mai 2018 #20 Skrevet 5. mai 2018 Barn nummer to ligger fremdeles i magen så jeg kan ikke akkurat sammenligne med mine egne barn enda, men datteren min fikk MME fra hun var tre uker gammel og hun er nå 1,5 år. Hun har vært tidlig ute både i språk og motorikk, og hun har kun vært syk én gang og var da forkjølelse, og hun er vanvittig smart og tar ting veldig fort. Eneste som var negativt med MME var at det tok litt lenger tid å ordne med enn å bare finne frem puppen når hun var sulten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå