Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #1 Skrevet 24. februar 2005 Har så lyst til å bake en kake i helgen, men er litt usikker på hva jeg skal bake. Kan noen komme med tips og gjerne oppskrifter....
NullHull Skrevet 24. februar 2005 #2 Skrevet 24. februar 2005 La meg få anbefale denne siden: www.detsoteliv.no Den absulutt beste kakesiden jeg har sett så langt på norsk!!! Anbefales Bilder av alle kakene, og meget god beskrivelse av hvordan de skal lages.
Arkana Skrevet 24. februar 2005 #3 Skrevet 24. februar 2005 Mississippi Mud Cake 250 g smør 150 g mørk sjokolade 440 g sukker 2,5 dl varmt vann 80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao) eller bare sterk kaffe 1 ss kaffepulver 260 g hvetemel ½ ts bakepulver 25 g kakao 2 egg Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (min erfaring er at 1 time er nok, den skal være bløt i midten, test etter 1 time). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist. Gulrotkake med gourmetglasur 2 egg 2 dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel ½ ts revet muskat 1 ts kardemomme ½ ts ingefær 1 dl soyaolje 4 dl grovt revne gulrøtter 50 g naturell kremost 30 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter. Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel. Suksessterte 5 eggehviter 250 g melis 150 g malte mandler 5 eggeplommer 125 g sukker 1 dl fløte 1 ts vaniljesukker 150 g smør ½ plate kokesjokolade Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade (jeg pleier istedet å smelte sjokoladen og blande den med halvparten av eggekremen, så har jeg sjokoladekrem mellom bunnene og gul krem på toppen). Nigella's Chocolate Fudge Cake 400 g hvetemel 250 g sukker 100 g brunt sukker 50 g kakao 2 ts bakepulver 1 ts natron ½ ts salt 3 egg 1,4 dl rømme 1 ss vaniljeekstrakt 175 g smør, smeltet og avkjølt 1,25 dl solsikkeolje 3 dl kaldt vann 175 g mørk sjokolade 250 g smør 275 g melis 1 ss vaniljeekstrakt Bland mel, sukker, kakao, bakepulver, natron og salt i en bolle. Visp egg, rømme og vaniljeekstrakt sammen og bland i det tørre vekselvis med smør og olje vispet sammen. Visp så inn vann. Fordel i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i 50-55 minutter. La avkjøles i formen 15 minutter før de hvelves over på rist. Smelt sjokoladen og avkjøl litt. Visp smør og melis lett og luftig og rør inn vaniljeekstrakt og sjokolade. Legg kakebunnene sammen med sjokoladekrem mellom og smør resten oppå og rundt kaken.
Gjest gjesta Skrevet 24. februar 2005 #4 Skrevet 24. februar 2005 La meg få anbefale denne siden: www.detsoteliv.no Å du verden! Thanks.
Nella Skrevet 24. februar 2005 #5 Skrevet 24. februar 2005 En nyfelig kake jeg fant på et amerikansk nettsted. BLUEBERRY BUCKLE CAKE: 3/4 kopp sukker (jeg brukte kopper på 2,5dl) 1/4 kopp vegetabilsk olje 1 egg 1/2 kopp melk 2 kopper mel 2 ts bakepulver (store) 1/2 ts salt 2 kopper avrente blåbær (friske, hermetiske,frosne) Topping: 1/2 kopp sukker 1/3 kopp mel 1/2 ts kanel 1/4 kopp mykt smør Pisk sukker, egg og olje. Hai resten vekselsvis. Ha tilslutt blåbærene forsiktig i. Ha over i form (22-24cm). Miks ingresiensene for topping og strø over røra. Stekes nederst i ovnen på 180 grader i 45-60 minutter. Avhenger litt av bærene, men bruk en kakepinne. Om toppingen blir litt brent enkelte steder så er det bare å skrape av med en kniv. Toppingen stivner ikke før det blir kaldt. Syns ikke. Legg et bakepapir over om kaka får litt mye farge så slipper du det. Serveres lunka med is eller krem
-Fisken- Skrevet 24. februar 2005 #6 Skrevet 24. februar 2005 La meg få anbefale denne siden: www.detsoteliv.no Den absulutt beste kakesiden jeg har sett så langt på norsk!!! Anbefales Bilder av alle kakene, og meget god beskrivelse av hvordan de skal lages. Oi..!
magolia Skrevet 25. februar 2005 #7 Skrevet 25. februar 2005 La meg få anbefale denne siden: www.detsoteliv.no Den absulutt beste kakesiden jeg har sett så langt på norsk!!! Anbefales Bilder av alle kakene, og meget god beskrivelse av hvordan de skal lages. Oi sier jeg også ! -denne siden har jeg aldri vært inne på!
Mona Skrevet 25. februar 2005 #8 Skrevet 25. februar 2005 La meg få anbefale denne siden: www.detsoteliv.no Den absulutt beste kakesiden jeg har sett så langt på norsk!!! Anbefales Denne siden er jo helt fantastisk! Brownies med firkløver
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #9 Skrevet 25. februar 2005 Jeg vet, jeg vet!! Dama er bare helt fantastisk!
Scheherazade Skrevet 25. februar 2005 #10 Skrevet 25. februar 2005 I frykt for å trampe i klaveret, jeg likte ikke helt gulrotkaken til Arkana. Synes det var altfor lite røre. Hadde den i en 24 cm springform, og det ble nesten ingenting av den. Senere har jeg laget oppskrifter med 4 egg i springform og 6 egg i lasagneform. Tar du egentlig og dobler oppskriften Arkana? Og det søte liv siden var så fristende! Måtte bare lukke den med en gang jeg...
NullHull Skrevet 25. februar 2005 #11 Skrevet 25. februar 2005 Jeg vet' date=' jeg vet!! Dama er bare helt fantastisk![/quote'] Ja, dette var da meg. Har fått ny PC idag...
Arkana Skrevet 25. februar 2005 #12 Skrevet 25. februar 2005 I frykt for å trampe i klaveret, jeg likte ikke helt gulrotkaken til Arkana. Synes det var altfor lite røre. Tar du egentlig og dobler oppskriften Arkana? Nei, har aldri doblet den. Bruker en 24 cm springform og kaken blir helt vanlig høyde, så jeg tror du må ha gjort noe feil. Du må huske å piske eggedosisen godt, og du har vel ikke glemt natron?
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #13 Skrevet 25. februar 2005 Oi sier jeg også ! -denne siden har jeg aldri vært inne på! Henger meg på denne. Hver er det usedvanlig mye jeg vil teste ut. Hjelpe og trøste.
Gjest manic Skrevet 25. februar 2005 #14 Skrevet 25. februar 2005 Min ble også veldig flat, den hevet seg jo litt da. Men jeg synes den var genial jeg, at den var så lav gjør jo at forholdet mellom glasur og kake blir vidunderlig Men har vi altså gjort noe feil? Jeg laget den slik jeg har laget andre gulrotkakeoppskrifter, så det skjønner jeg ikke. Den var jaffal nydelig god og saftig, og den står i kjøleskapet mitt nå og hyler mitt navn!!
Arkana Skrevet 25. februar 2005 #15 Skrevet 25. februar 2005 Det er jo ikke noe i veien for å lage halvannen/dobbel porsjon om man synes den blir for lav. Men har egentlig høyden noe å si? Jeg synes nå kaker alltid er lekre, enten de er høye eller lave. Og som påpekt over her, glasur og kake-forholdet er viktig. Det viktigste er uansett at kaken smaker godt, og det gjør jo denne i aller høyeste grad.
Scheherazade Skrevet 25. februar 2005 #16 Skrevet 25. februar 2005 Neida, pisket og glemte ikke natron. Kaken var luftig og fin den, men litt lav etter min smak. Men liker gulrotkake høy, minst 5-6 centimeter, og så glasur av en stor pakke phidadelphia-ost på toppen (300 gramspakken)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå