AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har ca ti års ansiennitet til sammen, men bare tre år i den nåværende stillingen. Jobber med saksbehandling, rådgivning og prosjektledelse. Har en mastergrad. Har i dag 485.000. Opplever at dette er lavt sammenlignet med andre jeg studerte med. Hva tenker dere er normal lønn med denne typen bakgrunn? Anonymkode: f66cc...224
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har ca. 450 000 i lønn. Jobber med saksbehandling og rådgiving. Bachelor, lite erfaring og i tillegg er det et vikariat. Anonymkode: cdb19...a6e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Lønnen varierer gjerne ganske mye mellom saksbehandlere, f.eks. avhengig av hvor du bor i landet. Jeg er nyutdannet (master), ansatt som rådgiver i et statlig organ, og har 455 000,-. Men nyutdannede som er ansatt som førstekonsulenter får gjerne 420 000,-. Synes kanskje lønnen din er litt lav med tanke på erfaringen din. Anonymkode: e74fd...a57
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ca. 450 000 i lønn. Jobber med saksbehandling og rådgiving. Bachelor, lite erfaring og i tillegg er det et vikariat. Anonymkode: cdb19...a6e 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lønnen varierer gjerne ganske mye mellom saksbehandlere, f.eks. avhengig av hvor du bor i landet. Jeg er nyutdannet (master), ansatt som rådgiver i et statlig organ, og har 455 000,-. Men nyutdannede som er ansatt som førstekonsulenter får gjerne 420 000,-. Synes kanskje lønnen din er litt lav med tanke på erfaringen din. Anonymkode: e74fd...a57 Takk! Må nok forsøke meg på forhandlinger.. Jeg bor nok ikke i Oslo, men i en relativt stor by i pendleravstand til Oslo, så jeg synes ikke at den bør være så enormt mye lavere.. Anonymkode: f66cc...224
Leifern Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Saksbehandler høres ikke ut som noe som genererer så mye lønnsomhet. Da er jo lønnen deretter. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 7 minutter siden, Leifern said: Saksbehandler høres ikke ut som noe som genererer så mye lønnsomhet. Da er jo lønnen deretter. Det samme gjelder jo en rekke andre yrker også hvor lønnen er mye høyere. De er kun et fåtall yrker i dag som faktisk generer lønnsomhet. Anonymkode: e74fd...a57 1
Leifern Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det samme gjelder jo en rekke andre yrker også hvor lønnen er mye høyere. De er kun et fåtall yrker i dag som faktisk generer lønnsomhet. Anonymkode: e74fd...a57 Nå dreide dette som en stilling i det offentlige. Der er det ofte slik at jobben man gjør ikke nødvendigvis har så mye å si for lønnsomheten. Men noen stillinger kan være viktige og godt lønnet likevel. I det private er det langt vanligere at en stilling er direkte knyttet til lønnsomheten. Men saksbehandling innen det private er heller ikke særlig godt betalt, mens andre stillinger, hvor man gjennom å gjøre en god jobb bidrar til arbeidsgivers lønnsomhet, vil naturlig nok kunne være mye bedre lønnet. Poenget er at saksbehandling, uansett offentlig eller privat, ikke er spesielt godt lønnet, slik at om man tjener bortimot en halv mill. i året så er det ikke nødvendigvis så mye mer å hente. Da med mindre man gjør en så god og viktig jobb at det vil være utrolig vanskelig for arbeidsgiver å ev. skulle finne en tilsvarende dyktig person, men innen det offentlige er det normalt mer objektive kriterier enn «gjør en god jobb» som danner grunnlaget for lønn.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Jeg jobber i universitetssektoren og den lønna høres helt normal ut for oppgavene. Kan du forhandle da? Hos oss skal det litt til, vi kan få et lønnstrinn eller to i lokale forhandlinger eller kreve ekstra forhandlinger om man har fått vesentlig endret arbeidsoppgaver. Eller et konkret jobbtilbud et annet sted til bedre lønn. Anonymkode: 8ef71...da7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, Leifern said: Nå dreide dette som en stilling i det offentlige. Der er det ofte slik at jobben man gjør ikke nødvendigvis har så mye å si for lønnsomheten. Men noen stillinger kan være viktige og godt lønnet likevel. I det private er det langt vanligere at en stilling er direkte knyttet til lønnsomheten. Men saksbehandling innen det private er heller ikke særlig godt betalt, mens andre stillinger, hvor man gjennom å gjøre en god jobb bidrar til arbeidsgivers lønnsomhet, vil naturlig nok kunne være mye bedre lønnet. Poenget er at saksbehandling, uansett offentlig eller privat, ikke er spesielt godt lønnet, slik at om man tjener bortimot en halv mill. i året så er det ikke nødvendigvis så mye mer å hente. Da med mindre man gjør en så god og viktig jobb at det vil være utrolig vanskelig for arbeidsgiver å ev. skulle finne en tilsvarende dyktig person, men innen det offentlige er det normalt mer objektive kriterier enn «gjør en god jobb» som danner grunnlaget for lønn. Ja, men jeg snakket jo nettopp om stillinger i det offentlige. Det finnes en god del offentlige stillinger hvor lønnen er ganske så høy, men hvor en bidrar med null i lønnsomhet. Argumentet ditt faller derfor litt sammen. I det offentlige har en normalt mindre arbeidspress og prestasjonspress, og ofte bedre jobbsikkerhet. Det er grunner til at lønnen er lavere enn i tilsvarende stilling i det private. I det private har en jo også avhengig av stillingen mulighet til å tjene bonuser, noe en ikke har i det offentlige. Men altså; det er både godt betalte og mindre godt betalte stillinger i det offentlige, uavhengig av lønnsomhet. Anonymkode: e74fd...a57
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Det er da fullt mulig å leve for denne summen. Hvis du ønsker å tjene penger, bør du utdanne deg til noe som lønner seg. Jobber selv på sfo og tjener langt mindre en det du gjør, samtidig har jeg også bachelor. Klager ikke på selve lønnen, da jeg ikke tok jobben for å tjene godt. Anonymkode: 66294...c01
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #11 Skrevet 5. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ca ti års ansiennitet til sammen, men bare tre år i den nåværende stillingen. Jobber med saksbehandling, rådgivning og prosjektledelse. Har en mastergrad. Har i dag 485.000. Opplever at dette er lavt sammenlignet med andre jeg studerte med. Hva tenker dere er normal lønn med denne typen bakgrunn? Anonymkode: f66cc...224 Det er lavt. Jeg har lignende bakgrunn som deg og har 605’. Anonymkode: 1e84b...79c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #12 Skrevet 5. mai 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ca ti års ansiennitet til sammen, men bare tre år i den nåværende stillingen. Jobber med saksbehandling, rådgivning og prosjektledelse. Har en mastergrad. Har i dag 485.000. Opplever at dette er lavt sammenlignet med andre jeg studerte med. Hva tenker dere er normal lønn med denne typen bakgrunn? Anonymkode: f66cc...224 Jobben min er omtrent som din, såvidt jeg kan vurdere med så lite opplysninger. Jeg har jo noe ansvar, men ikke millionprosjekter akkurat... Jeg er forholdsvis nyutdannet og har ett års erfaring (Men også litt ansiennitet fra tidligere). Har master. Tjener 478000. Du har jo mye mer erfaring, så dette hørtes lavt ut. Anonymkode: 06903...7c0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #13 Skrevet 5. mai 2018 Men du sier offentlig sektor. Jeg har hørt at i slike jobber så tjener man gjerne mer i staten enn i kommunen. Vet ikke om det stemmer? Anonymkode: 06903...7c0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #14 Skrevet 5. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du sier offentlig sektor. Jeg har hørt at i slike jobber så tjener man gjerne mer i staten enn i kommunen. Vet ikke om det stemmer? Anonymkode: 06903...7c0 Det kommer litt an på ansiennitet, utdanningsgrad og ansvar. Generelt vil jeg si at man tjener dårligere i staten enn kommunen. Best betalt er privat sektor. Jeg har mastergrad og er rådgiver (saksbehandler) og har årslønn på 580 000. Dersom du er organisert vil du få oversikt over lønnsstatistikker slik at du kan sammenlikne deg med andre. Anonymkode: ee0ab...695 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #15 Skrevet 5. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer litt an på ansiennitet, utdanningsgrad og ansvar. Generelt vil jeg si at man tjener dårligere i staten enn kommunen. Best betalt er privat sektor. Jeg har mastergrad og er rådgiver (saksbehandler) og har årslønn på 580 000. Dersom du er organisert vil du få oversikt over lønnsstatistikker slik at du kan sammenlikne deg med andre. Anonymkode: ee0ab...695 Hvilken bransje jobber du i? Anonymkode: 9e4e0...038
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #16 Skrevet 5. mai 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Men du sier offentlig sektor. Jeg har hørt at i slike jobber så tjener man gjerne mer i staten enn i kommunen. Vet ikke om det stemmer? Anonymkode: 06903...7c0 Jeg jobber i staten, men hadde jeg jobbet i kommunen hadde jeg fått minst 100 000,- mer i lønn. Kommunene sliter litt mer med å finne god arbeidskraft, og som f.eks. i jurist i kommunene ender man fort opp med ganske mye ansvar. Men i kommunene er det igjen gjerne enda mer arbeidspress og overtid. Anonymkode: e74fd...a57
Leifern Skrevet 5. mai 2018 #17 Skrevet 5. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i staten, men hadde jeg jobbet i kommunen hadde jeg fått minst 100 000,- mer i lønn. Kommunene sliter litt mer med å finne god arbeidskraft, og som f.eks. i jurist i kommunene ender man fort opp med ganske mye ansvar. Men i kommunene er det igjen gjerne enda mer arbeidspress og overtid. Anonymkode: e74fd...a57 Arbeidspress og overtid i kommunene? Er vel snarere halvtimelange kaffepauser tre ganger om dagen.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #18 Skrevet 5. mai 2018 1 minutt siden, Leifern skrev: Arbeidspress og overtid i kommunene? Er vel snarere halvtimelange kaffepauser tre ganger om dagen. Prøv en jobb som saksbehandler på nav sosialtjeneste og ryk på en heftig smell. Du vet ikke hva du snakker om. Anonymkode: 9e4e0...038 11
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #19 Skrevet 5. mai 2018 Det fremstår lavt. Jeg jobber i en offentlignær virksomhet, og tilsvarende rådgivere her ligger rundt 600 000. Anonymkode: 8be39...096
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #20 Skrevet 5. mai 2018 Hadde 470.000 da jeg hadde 4 års erfaring som saksbehandler i kommunen. Det er 5 år siden, synes du ligger lavt Anonymkode: 53ece...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå