AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Hei. Barnets mor og far har de siste 3 årene hatt delt foreldreansvar og delt fast bosted med 50/50 fordeling. Barnet har bostedsadresse hos far. Det siste året har barnet vært mest hos far og 50/50 er derfor mer kun på papiret. Barnet vil bo fast hos far og begge foreldre mener det er det beste. Hva gjør man så? Begge foreldre vil gjerne fremdeles ha delt bestemmelsesrett mtp valg av skole,flytting osv. Det blir vel litt feil å ha delt fast bosted om barnet bor fast hos far? Må denne nye avtalen «registreres» noe sted? Er det andre her som har vært i samme situasjon, eller vet litt om dette? Anonymkode: a1a99...8f1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Hvem er du i denne likningen? Anonymkode: 66ab8...1e8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Jeg og far hadde det sånn, vår datter ville etterhvert bo mer hos far. Hun står vel fortsatt registrert hos meg i folkeregisteret. Vi meldte ikke fra noe sted. Har man delt foreldreansvar har man like mye rett på å bestemme selv om man ikke har delt omsorg. Anonymkode: 452bb...341 1
frekvens Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Det er vel bare å annulere avtalen om felt fast bosted. Registrert bosted er da hos far men begge har foreldreansvar. 1
Rotemor Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Foreldreansvaret består som det er. Der er bare å lage en ny samværsavtale...
tirben Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Bosted har ingenting med foreldreansvar å gjøre. Barnet kan bo fast hos den ene, mens begge har foreldreansvar. 1
KG deltager Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Jeg syns dere bør beholde 50-50 på papiret.. de ekstra kronene dere må betale for økt strøm etc er ubetydelige. Dere fortsetter m å dele utgiftene og ingen trenger å betale bidrag.. både mor og far må jo ha hus uavhengig av om jenta bor et par-tre dager mer hos dere..
SesameStreet Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Barnets mor og far har de siste 3 årene hatt delt foreldreansvar og delt fast bosted med 50/50 fordeling. Barnet har bostedsadresse hos far. Det siste året har barnet vært mest hos far og 50/50 er derfor mer kun på papiret. Barnet vil bo fast hos far og begge foreldre mener det er det beste. Hva gjør man så? Begge foreldre vil gjerne fremdeles ha delt bestemmelsesrett mtp valg av skole,flytting osv. Det blir vel litt feil å ha delt fast bosted om barnet bor fast hos far? Må denne nye avtalen «registreres» noe sted? Er det andre her som har vært i samme situasjon, eller vet litt om dette? Anonymkode: a1a99...8f1 Den må registreres noe sted om faren vil ha hele barnetrygden og skattefradraget for med 50/50 så skal det deles, utover det så har det ikke noe særlig betydning om dere ønsker å lage en ny skriftlig avtale eller ikke.
Rotemor Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 9 minutter siden, KG deltager skrev: Jeg syns dere bør beholde 50-50 på papiret.. de ekstra kronene dere må betale for økt strøm etc er ubetydelige. Dere fortsetter m å dele utgiftene og ingen trenger å betale bidrag.. både mor og far må jo ha hus uavhengig av om jenta bor et par-tre dager mer hos dere.. Hva i all verden er dette for et innlegg? Du vet ingenting om økonomien i situasjonen til disse menneskene. Har man barn på full tid skal man selvsagt ha barnetrygden og skattelette. At du ikke synes foreldre skal betale bidrag for sine barn kan du jo holde for deg selv; det er heller ikke det det blir spurt om her. Det ligger et avansert lovverk til grunn for barnefordelingssaker for å sikre oppvekstvilkår og rettferdighet. Hvem er du til å avfeie dette når du ikke kjenner til noe som helst? 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #11 Skrevet 5. mai 2018 Dersom begge vil ha noe å si for valg av skole, flytting etc. må barnet ha delt bosted. Dersom barnet har fast bosted hos far kan han bestemme over skolevalg, han kan flytte med barnet hvor som helst innenlands. Bare å lage en ny samværsavtale på egenhånd. Anonymkode: 3cb8a...f3d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #12 Skrevet 5. mai 2018 Dere kan ha delt bosted og en annen fordeling enn 50/50. Man kan f.eks ha delt bosted og 40/60 eller 30/70. Med delt bosted avtalen følger en del rettigheter man ikke har dersom man kun er samværforelder. Anonymkode: 4aa51...d37
KG deltager Skrevet 5. mai 2018 #13 Skrevet 5. mai 2018 8 timer siden, Rotemor skrev: Hva i all verden er dette for et innlegg? Du vet ingenting om økonomien i situasjonen til disse menneskene. Har man barn på full tid skal man selvsagt ha barnetrygden og skattelette. At du ikke synes foreldre skal betale bidrag for sine barn kan du jo holde for deg selv; det er heller ikke det det blir spurt om her. Det ligger et avansert lovverk til grunn for barnefordelingssaker for å sikre oppvekstvilkår og rettferdighet. Hvem er du til å avfeie dette når du ikke kjenner til noe som helst? Om et "stort" barn /tenåring har frie tøyler og kan bevege seg fritt i begge hjem, vil det fort bli at det er mer praktisk å være mer hos den ene enn den andre . Den andre foreldren må likevel ha det samme huset som da 50/50 ble praktisert. Om et par år kan situasjonen være motsatt.. Regelverket er absolutt ikke komplisert... Utgangspunktet er økonomi privat anliggende, men i situasjoner det voksne er så umodne at de ikke greier å bli enige så kan man ty til bestemmelsene.. i dette tilfellet syns jeg de bør fortsette som før fordi dette gir barnet en helt annen trygghet og frihet. Har helt vondt av de barna som kun Tilhører mor/ farens hjem de ukene de har mamma/ pappauke. begge foreldrene har investert som om de har det 50/50 , og bør ha tatt høyde for det. Om barnet sover i sengen et par dager mer i uka og spiser frokost rundt bordet tilsvarende mer så koster dette ikke allverden . Regner med at andre utgifter blir fordelt likt som v 50/50.
Rotemor Skrevet 5. mai 2018 #14 Skrevet 5. mai 2018 2 timer siden, KG deltager skrev: Om et "stort" barn /tenåring har frie tøyler og kan bevege seg fritt i begge hjem, vil det fort bli at det er mer praktisk å være mer hos den ene enn den andre . Den andre foreldren må likevel ha det samme huset som da 50/50 ble praktisert. Om et par år kan situasjonen være motsatt.. Regelverket er absolutt ikke komplisert... Utgangspunktet er økonomi privat anliggende, men i situasjoner det voksne er så umodne at de ikke greier å bli enige så kan man ty til bestemmelsene.. i dette tilfellet syns jeg de bør fortsette som før fordi dette gir barnet en helt annen trygghet og frihet. Har helt vondt av de barna som kun Tilhører mor/ farens hjem de ukene de har mamma/ pappauke. begge foreldrene har investert som om de har det 50/50 , og bør ha tatt høyde for det. Om barnet sover i sengen et par dager mer i uka og spiser frokost rundt bordet tilsvarende mer så koster dette ikke allverden . Regner med at andre utgifter blir fordelt likt som v 50/50. For noe tull! Du blander deg inn i noe som er på siden av saken og som er privat. DU tenker sånn. Det betyr ikke at det ER sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #15 Skrevet 5. mai 2018 Hei. TS her. Takker for mange svar. Det ble flere enn jeg hadde trodd. Vi har tenkt på dette med å lage en ny avtale. Vi skrev en ny avtale for et år siden,der far har 60% og mor 40%. Men i realiteten har barnet oppholdt seg kun hos far og ser mor kun et par ganger i uka på dagtid,da et par timer. Denne avtalen ble kun laget og skrevet av foreldrene og aldri sendt inn noe sted som familievernkontor. Både mor og far mottar en barnetrygd hver og mor føler nå at dette selvsagt er helt feil å motta siden barnet er hos far,og hun vil helst ikke motta mer barnetrygd. Det jeg er usikker på er hvem man skal kontakte,hvem skal ha en kopi av den nye avtalen,om noen i det hele tatt? Er det nok at begge foreldre kun lager en ny avtale der begge har delt fast bosted men at barnet samtidig bor 100% hos far,og at mor selv kontakter NAV og sier i fra om at hun ikke lenger vil motta barnetrygd? Bør fvk ha en kopi av dette? Vil jo helst at dette blir gjort riktig,og at det også i systemet er registrert riktige opplysninger. Anonymkode: a1a99...8f1
Rotemor Skrevet 5. mai 2018 #16 Skrevet 5. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. TS her. Takker for mange svar. Det ble flere enn jeg hadde trodd. Vi har tenkt på dette med å lage en ny avtale. Vi skrev en ny avtale for et år siden,der far har 60% og mor 40%. Men i realiteten har barnet oppholdt seg kun hos far og ser mor kun et par ganger i uka på dagtid,da et par timer. Denne avtalen ble kun laget og skrevet av foreldrene og aldri sendt inn noe sted som familievernkontor. Både mor og far mottar en barnetrygd hver og mor føler nå at dette selvsagt er helt feil å motta siden barnet er hos far,og hun vil helst ikke motta mer barnetrygd. Det jeg er usikker på er hvem man skal kontakte,hvem skal ha en kopi av den nye avtalen,om noen i det hele tatt? Er det nok at begge foreldre kun lager en ny avtale der begge har delt fast bosted men at barnet samtidig bor 100% hos far,og at mor selv kontakter NAV og sier i fra om at hun ikke lenger vil motta barnetrygd? Bør fvk ha en kopi av dette? Vil jo helst at dette blir gjort riktig,og at det også i systemet er registrert riktige opplysninger. Anonymkode: a1a99...8f1 Send inn kopi av ny kontrakt til Nav med ny søknad om utvidet barnetrygd.
SesameStreet Skrevet 5. mai 2018 #17 Skrevet 5. mai 2018 Nå vet jeg ikke hvem du er i denne saken, men om jeg var mor så hadde jeg sendt en melding til NAV gjennom hjemmesidene deres og sagt far har overtatt hovedomsorgen for barnet. Du ønsker derfor ikke å motta barnetrygden lengre. Om du er far, så skriv en ny samværsavtale med mor og send inn en søknad om utvidet barnetrygd. Familievernkontoret har ikke noe behov for å blande seg inn og dere trenger ikke å sende en avtale ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå