AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Jeg er lærer for utlendinger og har fått en assistent som er oppvokst i Trondheim men som kom til Norge som tenåring. Jeg har aldri hørt verbet falt bøyd på den måten. Er det dialekt eller bare feil norsk? Anonymkode: 4a71d...057
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Iallefall ikke trøndersk. Trolig feil norsk. Anonymkode: efa2d...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Er fra Trøndelag selv, aldri hørt noen si det. Så nei Anonymkode: 97513...f03 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Nei. Skriftlig går det selvfølgelig ikke an, og det alene bør vel egentlig utelukke at assistenten din burde lært det bort selv hvis det forekom muntlig. Folk som lærer seg norsk må jo gjerne etablere en dialekt fra stedet de bor på, men det er neppe så lurt å lære dem noe de ikke kan bruke skriftlig i utgangspunktet dersom det finnes et veldig utbredt alternativ som er gangbart både muntlig og skriftlig. Når man kan både si og skrive "jeg falt" ville det vært forvirrende å lære dem at de kunne si "jeg falte", men måtte skrive "jeg falt", fremfor å bare lære dem "jeg falt" som både det muntlige og skriftlige alternativet. Det ville gått i surr, og de kunne begynt å skrive "jeg falte". Da ville man gitt dem en helt unødvendig feil. I tillegg har jeg aldri hørt noen i Trøndelag si "jeg falte" uansett. Det er definitivt ikke noe utbredt dialekttrekk, og høres ærlig talt ut som en ren feil heller enn dialekt. Anonymkode: b1a30...a3c 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Ikke dialekt. Feil. Anonymkode: eb460...bdc 2
Gjest making.a.mess Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Garantert feil. En toåring kunne sagt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå