Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slike som TS er en av grunnene til at folk ofte har noe imot veganere. De skal på død og liv pushe sitt eget syn over på andre og prøver å få andre til å føle seg dårlig bare fordi de gjør noe så naturlig som å spise andre dyr.

Anonymkode: 565dd...002

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Slike som TS er en av grunnene til at folk ofte har noe imot veganere. De skal på død og liv pushe sitt eget syn over på andre og prøver å få andre til å føle seg dårlig bare fordi de gjør noe så naturlig som å spise andre dyr.

?

Synes du mennesker med meninger burde ignoreres?

Hvorfor spiller det en rolle om noen pusher et syn?
Om jeg pushet et synspunkt der jeg mente drap av jøder var galt, betyr det at du burde ignorere meg?

Du blander følelser og logikk. om noen sier noe som er logisk, så burde det aldri spille en rolle hvem som sier det. 

Om noen har et logisk poeng, så er det alt som betyr noe. Følelser burde settes til side, man burde vurdere meningen som en mening

Anonymkode: 3d6f9...635

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Sånne folk skal få oss andre til å få dårlig samvittighet. Det er helt greit for meg at de har en annen livsstil, og at de sier hvorfor og har sine meninger om et tema. Men ikke prøv å gi meg dårlig samvittighet for at jeg spiser en burger på tur hjem fra byen. Det funker ikke, det gjør at jeg bare lukker ørene.

Anonymkode: bea12...65b

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har drukket, sorry

Men om du er intelligent vet du at du kan vurdere hva jeg sier alikevel. Om mennesket kan leve sunt og bra på et plantebasert kosthold, kan vi forsvare å drepe dyr?

Vi er overlegne mennesker som kan drepe dyr om vi føler for det, men er det riktig?

Om vi er smarte, burde vi ikke bruke vår intelligens til å beskytte dyr?

Det er for øvrig diskutabelt hvor smart kjøttspising gjorde oss. Selv om vi ble smartere av å spise kjøtt, så kan det like gjerne bety at vi  er så smarte at vi forstår at vi ikke burde drepe dyr. Om vi er overlegne intellektuelt der vi forstår at det er galt å drepe dyr

Forventer du virkelig at vi skal bry oss om å ikke spise dyr, når vi ikke engang bryr oss om våre medmennesker?

Anonymkode: d4777...cc7

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Vet det. Å like mat er mer viktig enn å være et empatisk mennske som bryr seg om dyr. Å spise dyr er kult. Å spise dyr som lider og har blitt drept er kjempekult. Hvem bryr seg om å være et empatisk mennske når ma kan være kjempekul som dreper og spsier dyr soim grier og kenguruer? Du er ganske typisk menneske. Du har bløitt fortalt at det er kult å drepe og spise dyr

I kina dreper og mishandler de hunder fordi de liker smaken. Det er ganske kult også. 

Vi mishandler og dreper griser fordi vi føler oss kule som spiser bacon. Ja, mer bacon, mer overvekt, Griser er like intelligente som hunder, men vi mener at vi er bedre enn menneskr som spiser hunder

Poenget er at du kan overleve på et vegetabilsk kosthold. Alle dyr som blir drept dør unødig. Fra et filosofisk perspektiv kan vi leve sunne liv uten å drepe andre levende skapninger. Hvordan kan vi da rettferdiggjøre drap og lidelse?

Empatien ligger ikke på tallerkenen. Har møtt hyggelige veggiser, og rasshøl veggiser. Så det er nok mer en evne. Enten har man den, eller så har man den ikke. Kan kanskje læres også.

kan jeg leve vegansk? Ja. Vil jeg? Nei. Men det gjør ikke deg til noe bedre menneske enn meg ts, eller noen andre kjøttspisere for den slags skyld.

AnonymBruker
Skrevet
På 4.5.2018 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Aper som er nærmest oss er noen av de smarteste dyrene

Men hvilken rolle spiller det? 

Mennesker har en egen stilling. Vi har evnen til å tenke etisk og intellektuelt. Vi kan frastå å spise kjøtt, det kan aldri løver gjøre. Vi kan tenke lengre enn løver. Vi kan leve på et vegetabilsk kosthold og leve sunt og lenge. Vi har den mentale kapasiteten til å spise planter og leve lenge. Det kan aldri løver gjøre, fordi de trenger taurin fra kjøtt og fordi de ikke er smarte nok til å leve på et vegetabilsk kosthold. De kan aldri beskytte dyr slik som mennsker kan

Det kan mennesker. Vi er smartere, vi kan leve på planter fordi vi er smarte, vi kan unngå å drepe andre levende vesener fordi vi er smartere. Vi kan leve lenge og sunt på planter. Vi kan leve et liv der vi aldri skader, begrenser eller dreper dyr.

Da antar jeg du er smart nok til å ikke kjøre bil, eller ta fly ts, eller dusje mer enn en gang i uken. Det krever jo så store ressurser. Ødelegger miljøet også for dyr. Huffa meg. Har du plast hjemme også, eller kjøper du alt i løsvekt, og fyller på glass?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...