AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Er det noen som har gjort dette? Jeg har for høy formue til å få stipend, men vil ikke klare de månedlige utgiftene uten. Da må jeg isåfall ta ut pengene jeg har spart i BSU og bruke de til å betale leie, mat, osv. Samtidig er det ikke nok til å kjøpe egen bolig, og jeg får ikke lån. Derfor tenkte jeg på dette. Om jeg kunne ha kjøpt en bolig med høy fellesgjeld, ville vell nettoformuen blitt lav, slik at jeg kunne fortsette å få stipend? Men det er jo litt skummelt, da. Hva tenker dere? Anonymkode: aff0d...1ee
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Du kan ikke ta ut penger fra BSU for å betale leie, mat osv. De kan kun brukes som egenkapital til bolig. Teller ikke bolig som formue også? Så det er ikke sikkert det fungerer uansett. Å kjøpe noe til lav pris med høy fellesgjeld er et kjent smutthull for å komme inn på boligmarkedet, men du må nesten høre med banken om dette kan fungere. Som sagt er jeg usikker på reglene rundt bolig og formue Anonymkode: dd655...61d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Du må ha pengene til den høye fellesgjelden også så du får nok ikke lån uansett. Spesielt hvis du bare er student og ikke har fast jobb. Anonymkode: 47d8c...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Du vil få lån av lånekassen selv om du ikke får stipend. Kanskje du evt bare får litt mindre i måneden, men da kan du jo jobbe ved siden av. Om jeg jobber annenhver helg får jeg rundt 5000-6000 i mnd etter skatt. Anonymkode: 2ebe2...ac5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vil få lån av lånekassen selv om du ikke får stipend. Kanskje du evt bare får litt mindre i måneden, men da kan du jo jobbe ved siden av. Om jeg jobber annenhver helg får jeg rundt 5000-6000 i mnd etter skatt. Anonymkode: 2ebe2...ac5 Får fullt lån men ikke omgjort det til stipend mener jeg. Anonymkode: 47d8c...d1e
bossman Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har gjort dette? Jeg har for høy formue til å få stipend, men vil ikke klare de månedlige utgiftene uten. Da må jeg isåfall ta ut pengene jeg har spart i BSU og bruke de til å betale leie, mat, osv. Samtidig er det ikke nok til å kjøpe egen bolig, og jeg får ikke lån. Derfor tenkte jeg på dette. Om jeg kunne ha kjøpt en bolig med høy fellesgjeld, ville vell nettoformuen blitt lav, slik at jeg kunne fortsette å få stipend? Men det er jo litt skummelt, da. Hva tenker dere? Anonymkode: aff0d...1ee og hvor skal du få flere 100 000 i Egenkapital fra ?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Altså hvis fellesgjelden er 100 000 så må du ha dette tilgjengelig på konto også. Anonymkode: 47d8c...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får fullt lån men ikke omgjort det til stipend mener jeg. Anonymkode: 47d8c...d1e Ja, da kan man ihvertfall studere da, så da er problemet løst. Anonymkode: 2ebe2...ac5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså hvis fellesgjelden er 100 000 så må du ha dette tilgjengelig på konto også. Anonymkode: 47d8c...d1e Ja, dette er korrekt. Om man kjøper andelsleilighet så må man kunne være i stand til å ta opp et lån som er stort nok til å dekke den totale kostnaden og ikke kun den andelen. Anonymkode: 2ebe2...ac5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, da kan man ihvertfall studere da, så da er problemet løst. Anonymkode: 2ebe2...ac5 Hmm ja har ikke ment noe annet heller. Mener vel egentlig at TS sin plan ikke kommer til å virke og at TS tydeligvis hverken kan reglene om boliglån, fellesgjeld eller hva en BSU konto er. ( boliglån er håpløst. Kjøpte nettopp hus selv og hadde regnet hvor mye EK man trengte med 0, 15. Vel det var riv ruskende galt og vi fikk mye mindre i lån enn vi trodde) Anonymkode: 47d8c...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Dette hørtes veldig lite gjennomtenkt ut. De fleste leiligheter med høy fellesgjeld har også helt insane høy fellesutgift. Det er ikke uvanlig at disse har over 10 000,- i fellesutgifter, så kommer strøm og slikt i tillegg. Ett forsøk på å kjøpe noe slikt vil nok bli stoppet av både bank og megler siden du ikke har finansiering i orden, og heller ikke evne til å betale fellesutgifter. Anonymkode: f26da...a19 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså hvis fellesgjelden er 100 000 så må du ha dette tilgjengelig på konto også. Anonymkode: 47d8c...d1e Nei det må du ikke. Inget krav om at du må ha fellesgjelden liggende klar på konto, da forsvinner jo egentlig meningen med fellesgjeld... Hvis leiligheten koster til sammen 1500000, så er prisantydningen kanskje 50000 og 1000000 i fellesgjeld. Du betaler 6500 i måneden kanskje 2500 i vanlige fellesutgifter (vaktmester, internett osv.) Og 4000 i renter og avdrag på fellesgjelden. Altså 6500 + strøm. Er ikke gale det når du må betale 10000 kr for å leie en leilighet i de største byene. Anonymkode: 04344...194 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 Jeg mener at man må ha det boligen koster pluss fellesgjelden tilgjengelig på konto. Ring banken og hør :-) Anonymkode: 47d8c...d1e
King in the North Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at man må ha det boligen koster pluss fellesgjelden tilgjengelig på konto. Ring banken og hør :-) Anonymkode: 47d8c...d1e Dette stemmer ikke. Men fellesgjeld teller som boliglån i den forstand at du må kunne forsvare å ta opp 2 millioner i banklån, for å kunne kjøpe ein leilighet med 2 millioner i fellesgjeld. eks: du har 500k i egenkapital og boligen koster 500k+2millioner i fellesgjeld. Selv om du i teorien ikke trenger å låne én krone fra banken, så får du ikke kjøpt leiligheten med mindre du har årlig inntenkt på >400k. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har gjort dette? Jeg har for høy formue til å få stipend, men vil ikke klare de månedlige utgiftene uten. Da må jeg isåfall ta ut pengene jeg har spart i BSU og bruke de til å betale leie, mat, osv. Samtidig er det ikke nok til å kjøpe egen bolig, og jeg får ikke lån. Derfor tenkte jeg på dette. Om jeg kunne ha kjøpt en bolig med høy fellesgjeld, ville vell nettoformuen blitt lav, slik at jeg kunne fortsette å få stipend? Men det er jo litt skummelt, da. Hva tenker dere? Anonymkode: aff0d...1ee Skal du kjøpe så må du enten sprette bsuen, eller la den stå urørt for å unngå å miste skattefordelene du har fått. Du kan ikke bruke bsu til noe annet enn kjøp av bolig, betaling av boliggjeld, oppussing av bolig el. Uten å miste alle skattefordelene du har fått. Da blir bsu kontoen en dyr affære. I tillegg når du spretter en bsu konto så kan du aldri opprette en ny bsu konto. Å kjøpe en bolig med høy fellesgjeld er også ey risikoprosjekt. Fordi du skal da betale høye felleskostnader hver måned. Har du økonomi til det også dersom renten på fellesgjelden på boligen øker? Du skal ikke tulle mye med betaling av fellesgjeld før brl. går til utkastelse grunnet manglende betaling. Før du gjør noe som helst bør du sette deg grundig inn i konsekvensene både på kort og lang sikt av dine handlinger. Anonymkode: 57ea3...1d4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, King in the North skrev: Dette stemmer ikke. Men fellesgjeld teller som boliglån i den forstand at du må kunne forsvare å ta opp 2 millioner i banklån, for å kunne kjøpe ein leilighet med 2 millioner i fellesgjeld. eks: du har 500k i egenkapital og boligen koster 500k+2millioner i fellesgjeld. Selv om du i teorien ikke trenger å låne én krone fra banken, så får du ikke kjøpt leiligheten med mindre du har årlig inntenkt på >400k. Ja det var vel dette jeg skulle fram til på en klønete måte. Man må kunne låne fellesgjelden. Altså ha det tilgjengelig i form av lån eller i ek. Anonymkode: 47d8c...d1e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 16 minutter siden, King in the North said: Dette stemmer ikke. Men fellesgjeld teller som boliglån i den forstand at du må kunne forsvare å ta opp 2 millioner i banklån, for å kunne kjøpe ein leilighet med 2 millioner i fellesgjeld. eks: du har 500k i egenkapital og boligen koster 500k+2millioner i fellesgjeld. Selv om du i teorien ikke trenger å låne én krone fra banken, så får du ikke kjøpt leiligheten med mindre du har årlig inntenkt på >400k. Stemmer dette da? Selgeren får jo sine 500 000,- overført direkte. En må altså ikke innom banken. Hvem er det da som skal komme på banen og si at en må ha så-og-så-høy inntekt pga. fellesgjelden? I tilfeller hvor en har 400 000,-, men må låne 100 000,- blir det en annen sak - men da må en jo innom banken. Det må man ikke om man kan dekke hele innskuddet av egen lomme. Anonymkode: 92fc5...bc0 4
King in the North Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer dette da? Selgeren får jo sine 500 000,- overført direkte. En må altså ikke innom banken. Hvem er det da som skal komme på banen og si at en må ha så-og-så-høy inntekt pga. fellesgjelden? I tilfeller hvor en har 400 000,-, men må låne 100 000,- blir det en annen sak - men da må en jo innom banken. Det må man ikke om man kan dekke hele innskuddet av egen lomme. Anonymkode: 92fc5...bc0 Dette stemmer ja. For å utdype: når du byr på en leilighet må du ha finansieringsbevis å vise til megler for å få godkjent budet. Det får du ikke uten å snakke med banken:) Endret 4. mai 2018 av King in the North 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei det må du ikke. Inget krav om at du må ha fellesgjelden liggende klar på konto, da forsvinner jo egentlig meningen med fellesgjeld... Hvis leiligheten koster til sammen 1500000, så er prisantydningen kanskje 50000 og 1000000 i fellesgjeld. Du betaler 6500 i måneden kanskje 2500 i vanlige fellesutgifter (vaktmester, internett osv.) Og 4000 i renter og avdrag på fellesgjelden. Altså 6500 + strøm. Er ikke gale det når du må betale 10000 kr for å leie en leilighet i de største byene. Anonymkode: 04344...194 Takker for svar. Det var nettopp noe slik jeg tenkte. Jeg har ikke nok til å kjøpe en bolig bare med egenkapital, uten lån, men jeg har nok til å kjøpe en bolig med høy fellesgjeld. Månedlige utgifter (fellesutgifter inkl avdrag på fellesgjeld) vil bli lavere enn det jeg betaler i husleie nå. Spørsmålet er om jeg fortsatt vil få støtte av Lånekassen. I teorien bør det vel være mulig, da jeg ikke vil ha noen "formue". Dersom det er slik som en over her sier - at man fortsatt kan få samme støtte, men at ingenting omgjøres til stipend, er jo det supert. Jeg får stikke innom en økonomisk rådgiver og høre, i tillegg til å ta en telefon til Lånekassen. Anonymkode: aff0d...1ee
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Takker for svar. Det var nettopp noe slik jeg tenkte. Jeg har ikke nok til å kjøpe en bolig bare med egenkapital, uten lån, men jeg har nok til å kjøpe en bolig med høy fellesgjeld. Månedlige utgifter (fellesutgifter inkl avdrag på fellesgjeld) vil bli lavere enn det jeg betaler i husleie nå. Spørsmålet er om jeg fortsatt vil få støtte av Lånekassen. I teorien bør det vel være mulig, da jeg ikke vil ha noen "formue". Dersom det er slik som en over her sier - at man fortsatt kan få samme støtte, men at ingenting omgjøres til stipend, er jo det supert. Jeg får stikke innom en økonomisk rådgiver og høre, i tillegg til å ta en telefon til Lånekassen. Anonymkode: aff0d...1ee Dette står jo veldig klart og tydelig under formuegrense på lånekassen sine sider da. Anonymkode: f26da...a19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå