Gå til innhold

Hvilke type epler (eplekake)

magolia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Bruker litt av hvert jeg: Grønne sure og gule eller røde søte som jeg legger om hverandre (helst gule de er ikke så melete som de røde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman
(helst gule de er ikke så melete som de røde)

Det er forkjell på røde epler og, er ikke alle som er melne.

Fuji og Pink Lady feks. er ikke spesielt melne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smaken er forskjellig, med andre ord. :wink:

For meg er syrlige epler litt av vitsen med eplekake. Jeg synes syrligheten i eplene balanserer sukkeret i kaken forøvrig, og helheten blir definitivt søt likevel, men samtidig frisk. :)

Det blir det samme prinsippet som med rabarbrapai - rabarbra er definitivt surt, men med tilstrekkelig mengde sukker som kontrast blir rabarbrapai noe av det beste jeg vet, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg, Lompa, men får vel samtidig unnskylde til trådstarter: Det var ikke meningen å spore av emnet ditt, altså... :roll::)

Apropos eplekake, forresten. Hvis man har en god oppskrift på "stikk-nedi"-eplekake, kan man bruke samme røre til rabarbra, og rulle rabarbrabitene i sukker og litt kanel før man stikker dem ned i røra.

Jeg pleier imidlertid oftest å lage denne paien når rabarbraen er på sitt beste i begynnelsen av juni:

Rabarbrapai

6 dl hvetemel

1 dl sukker

2 ts bakepulver

190 gr mykt smør

2 egg

1/2 kg rensket, oppdelt rabarbra

1 1/2 dl sukker

2-3 ss potetmel

Arbeid sammen ingrediensene til deigen (det kan gjøres for hånd med smuldring etc, eller i foodprocessor), klem ut 2/3 av den i 24 cm springform. Legg rabarbraen i deigskallet, bland i sukker/potetmelblandingen. Lag gitter og kant rundt av resten av deigen. Stek paien på nederste rille ved 200 grader i ca. 45 min. Server med vaniljeis.

(Det blir rikelig med deig, forresten, dette er nemlig 1 1/2 porsjon deig i forhold til den opprinnelige oppskriften, som var litt snau)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...