AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har et problem. Datteren min går i 2.klasse og har alltid vært glad i å gå i svømmehallen. Vi pleier å dra dit i helgene når mannen min jobber så vi får litt mor datter tid. Det er et lite badeland så det er veldig populært og mange folk der. Litt før jul så begynte 2 gutter i klassen hennes å komme på badelandet også. De guttene har ikke samme familie, men vi treffer alltid på en av de. Problemet begynte med at disse 2 guttene skulle skifte i jentegarderoben med mødrene sine. Dette likte ikke jenta mi så jeg sa ifra at gutter skal være i guttegarderoben. Da ble jeg skjelt ut av hun ene moren og jeg ble nesten helt på gråten. Noen uker senere skjedde det samme bare med den andre gutten og moren. Da ble jeg beskyldt for å seksualisere gutten hennes osv for at jeg ikke ville at han skulle skifte med oss jentene. Nå vil ikke jenta mi på svømming mere da de 2 guttene i klassen går rundt på skolen og snakker om at de har sett jenta mi naken. Snakker om rumpa og tissen hennes og at de så de store puppene mine. Nå vil ikke jenta mi hverken på skolen eller på bading pga alle snakker om at hun skifta naken foran gutta. Jeg har sendt melding til lærer, men lærer sier at siden det skjedde utenfor skolen så kan ikke dem gjøre noe med det og at det ikke er regler for barn i damegarroben. Jeg syntes at når man går på skolen så skal man kunne skifte selv. Når mannen min har tatt med datra mi på svømming så har hun skiftet i damegarderoben og han i herre. Dette øvde vi litt på før hun begynte på skolen. Nå klarer hun seg kjempefint. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Disse mødrene ser ikke at de gjør noe galt og de tror ikke noe vondt om sine gutter. Hun ene sier at sønnen hennes bare erter som gutter gjør når han forteller om at han så jenta mi naken. De hører ikke og de ser ikke problemet. Hun samme sa også til meg at sønnen hennes skal skifte i garderoben med henne til han er 10 år og at det er utrygt for han alene i herregarderoben pga pedofile osv. Hva skal jeg gjøre?? Jeg har tatt opp med lærer 2 ganger, men ingenting skjer. Anonymkode: 27ef8...0d3 24
Populært innlegg solmåneogstjerner Skrevet 4. mai 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 4. mai 2018 Hvis hun blir ertet på skolen, så har skolen absolutt ansvar for å ta tak i det! Ta det opp med rektor. Hvis ikke det blir adressert tilfredsstillende da, så kan du klage til fylkesmannen for brudd på opplæringsloven. (Google det) Synes det høres merkelig ut at man ikke klarer å skifte og dusje selv når man går på skolen. Pedofile? Skal vel litt til hvis det er så mye folk der som du sier. Jeg ville også hørt med de ansatte i svømmehallen om hva de mener om praksisen. 67
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Med mindre svømmehallen har regler for dette (som isåfall er opplyst med plakat), har guttene lov til å være med mødrene sine i damegarderoben. Legg det fra deg. Fokusér heller på at guttene mobber i skoletiden. Dette må tas tak i. Ta kontakt med lærer og informer om at guttene mobber datteren i den grad at hun ikke vil på skolen. At de løper rundt og snakker om hvordan hun ser ut naken, og at de gjør det i skoletiden. Hold svømmehallen helt unna denne samtalen. Den er nemlig irrelevant. Synd at jenta ikke vil i svømmehallen lenger, men så får dere finne på noe annet da. Anonymkode: a990c...72c 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 Populært innlegg #4 Skrevet 4. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre svømmehallen har regler for dette (som isåfall er opplyst med plakat), har guttene lov til å være med mødrene sine i damegarderoben. Legg det fra deg. Fokusér heller på at guttene mobber i skoletiden. Dette må tas tak i. Ta kontakt med lærer og informer om at guttene mobber datteren i den grad at hun ikke vil på skolen. At de løper rundt og snakker om hvordan hun ser ut naken, og at de gjør det i skoletiden. Hold svømmehallen helt unna denne samtalen. Den er nemlig irrelevant. Synd at jenta ikke vil i svømmehallen lenger, men så får dere finne på noe annet da. Anonymkode: a990c...72c Svømmehallen er jo helt relevant. Jeg nekter å la barnet mitt gå glipp av en aktivitet som hun elsker fordi mødrene ikke har klippet navlesnora til guttene sine. Det er guttene som må lære seg og skifte selv i den garderoben dem tilhører. Jenta mi var ukomfortbel med å skifte med de fra før av, men det låste seg helt når de begynte å snakke om henne på skolen. Jeg lurte bare på hvordan jeg skal gå videre med denne saken. det burde bli en felles regel at alle barn over 6 år må skifte i garderoben dem tilhører. Ts Anonymkode: 27ef8...0d3 65
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svømmehallen er jo helt relevant. Jeg nekter å la barnet mitt gå glipp av en aktivitet som hun elsker fordi mødrene ikke har klippet navlesnora til guttene sine. Det er guttene som må lære seg og skifte selv i den garderoben dem tilhører. Jenta mi var ukomfortbel med å skifte med de fra før av, men det låste seg helt når de begynte å snakke om henne på skolen. Jeg lurte bare på hvordan jeg skal gå videre med denne saken. det burde bli en felles regel at alle barn over 6 år må skifte i garderoben dem tilhører. Ts Anonymkode: 27ef8...0d3 Selvsagt må de lære seg å være selvstendig på den måten, men jeg selv var med pappa i guttegarderoben da jeg gikk i starten av barneskolen. Det er helt vanlig. Anonymkode: f379d...eb9 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Jeg tenker at jenta di ikke vil i svømmehallen igjen, fordi mora hennes lager bråk og drama og skjemmer henne ut. Det tør hu ikke si til deg, så da skylder hu på at hu blir ertet! Anonymkode: 678d0...0ff 26
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svømmehallen er jo helt relevant. Jeg nekter å la barnet mitt gå glipp av en aktivitet som hun elsker fordi mødrene ikke har klippet navlesnora til guttene sine. Det er guttene som må lære seg og skifte selv i den garderoben dem tilhører. Jenta mi var ukomfortbel med å skifte med de fra før av, men det låste seg helt når de begynte å snakke om henne på skolen. Jeg lurte bare på hvordan jeg skal gå videre med denne saken. det burde bli en felles regel at alle barn over 6 år må skifte i garderoben dem tilhører. Ts Anonymkode: 27ef8...0d3 Hvilken sak vil du gå videre med? Aldersgrense i garderoben eller mobbing av datteren din? Altså: Ønsker du å ta opp aldersgrense i garderoben i svømmehallen kontakter du svømmehallens eier. Ønsker du å stoppe mobbingen av din datter, kontakter du kontaktlærer. Når du diskuterer mobbing med skolen, er svømmehallens garderobe irrelevant. Likeledes er mobbing irrelevant når du diskuterer garderobeløsning med svømmehallens eier. Tunga rett i munnen, så vil du ha mulighet til å bli tatt alvorlig i stedet for å bli avfeid som en overhysterisk curlingmamma. Anonymkode: a990c...72c 49
Populært innlegg bossman Skrevet 4. mai 2018 Populært innlegg #8 Skrevet 4. mai 2018 syns det er helt feil at gutter på 7 år skal skifte i damegarderoben, de er ikke babyer. De klarer å ta avv og på klærne selv i herregarderoben 63
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Jeg hadde møtt opp på døra hjemme hos disse gutta og tatt en prat med de. Anonymkode: e0768...de6 5
Populært innlegg altflyter Skrevet 4. mai 2018 Populært innlegg #10 Skrevet 4. mai 2018 Herregud hvor hjelpeløse noen barn er. Med mindre ungene feiler noe, så burde de være fult kapable til å skifte i guttegarderoben der de hører hjemme. Hva gjør de om de har svømmetimer med klassen? Læreren har ikke kapasitet til å hjelpe en drøss med 6-7 år gamle barn å få på seg badebuksen. Dette er definitivt som du sier ts: mødre som ikke vil klippe navlestrengen. Hvis et syv år gammelt barn ikke er i stand til å ta på seg en badebukse uten hjelp, så går man i familiegarderobe om det finnes. Er man redd for pedofile, så kan man strengt tatt aldri noensinne gå ut. De bor ikke i svømmehallen. Er disse mødrene med guttene sine 24 timer i døgnet? Syke mennesker finnes nemlig over alt og en sunn samtale med barna om trygge og utrygge voksne er en god begynnelse. Jeg syntes du skal ta dette opp med lærer igjen. Send en mail og send kopi til rektor. Gjør som andre har sagt her: Vis til at datteren din blir ertet PÅ skolen og at da er det faktisk et problem for skolen, uavhengig av at årsaken til at de mobber oppstod utenfor skolen. Får forferdelig vondt av datteren din. Jeg håper dette ordner seg for dere og at hun finner tilbake til badegleden sin. Er det en mulighet for at dere kunne valgt et annet tidspunkt for svømmingen? Komme en time før eller etter? Evt vente med å skifte til guttene er ferdig, eller passe på å gå i garderoben før eller etter dem? Jeg er ikke vanligvis særlig glad i å bøye seg for dem som er urimelige, men i dette tilfellet er det viktigste at datteren din ikke blir fratatt noe hun liker. De mødrene du beskriver høres ut som om de ikke er særlig mottakelig for endring. Noen foreldre har dessverrre ufeilbarlige, perfekte, stakkarslige barn som aaaaldri gjør noe galt. Det er dessverre vanskelig å komme noen vei med disse og dessverre har disse menneskene ofte de mest ufyselige barna. Derfor er lærer/rektor veien å gå her. Dette hadde aldri blitt akseptert blant voksne. Hvorfor skal det være greit at barn opplever seksuell trakkassering? Jeg vil anbefale deg å bruke nettopp den frasen i mailen til rektor og lærer. 69
EvaLena Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Kan du ikke la dattera di få skifte hjemme, da bare kler hun av seg og er klar for bading. Jeg skulle ønske det ble satt opp skillevegger og dører på sånne bad. Dusje i plenum er noe jeg aldri har satt pris på. Hadde det vært det feks der TS og dattera bader, så kunne dattera fått skiftet til de viktigste klærne der før hun går i garderoben. 9
Rosatoast Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 (endret) Ta det høyere opp i skolesystemet ved skolen hennes, det er absolutt ikke greit å mobbe og erte pga det! Dog, jeg forstår hvorfor det oppstår, det er små barn det er snakk om, og er ikke alltid de forstår hva som er greit og ikke, dette hadde nok skjedd hvem som helst - dessverre. Det er jo ikke bare bare og se en jente fra klassen naken i svømmehallen, når man er 7 år gammel er sånt som det nytt, tabu, "ikke greit" og spennende. Når jeg var liten, og var med pappa i svømmehallen så dusja jeg og skifta i herregarderoben (6-7 år?), jeg syntes det var skummelt å gå alene uten foreldre når jeg var så liten. Ingen barn er like, og det er ikke ulovlig å ha med barna frem til 12-års alder inn i garderober for å skifte med foreldre. Kanskje du skal ta kontakt med mødrene, og adressere problemet - altså mobbingen. Og, du er ikke nødt til å kle dattera di naken for å dusje? Hun kan fint skylle seg med badetøyet på, og skifte, så heller ta en ordentlig kattevask hjemme tenkte på det iforhold til at guttene ser hun naken og erter hun for det. Endret 4. mai 2018 av Rosatoast 6
wintergirl Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 Når jeg gikk i andre klasse så skiftet vi faktisk i jentegarderoben. Hva har skjedd ? Er 8 åringer de nye 2 åringene? Var ikke snakk om annet engang. De guttene hadde sikkert syns det var dritt hvis det samme skjedde med dem. 13
Rosatoast Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 5 minutter siden, altflyter skrev: Herregud hvor hjelpeløse noen barn er. Med mindre ungene feiler noe, så burde de være fult kapable til å skifte i guttegarderoben der de hører hjemme. Hva gjør de om de har svømmetimer med klassen? Læreren har ikke kapasitet til å hjelpe en drøss med 6-7 år gamle barn å få på seg badebuksen. Dette er definitivt som du sier ts: mødre som ikke vil klippe navlestrengen. Hvis et syv år gammelt barn ikke er i stand til å ta på seg en badebukse uten hjelp, så går man i familiegarderobe om det finnes. Er man redd for pedofile, så kan man strengt tatt aldri noensinne gå ut. De bor ikke i svømmehallen. Er disse mødrene med guttene sine 24 timer i døgnet? Syke mennesker finnes nemlig over alt og en sunn samtale med barna om trygge og utrygge voksne er en god begynnelse. Det var vel ikke en helt ålreit vinkling vil jeg si? Det feiler absolutt ikke meg noen ting, og jeg ble med faren min i herregarderoben når jeg var 6-7 år for å dusje og skifte, jeg syntes det var skummelt med så mange voksne mennesker når jeg var så liten. (Syntes alle var så høye og store, og det var på ukjente steder.). Ingen barn er like og alle tenker ulikt, syntes ikke det var helt greit. 13
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 5 minutter siden, Rosatoast skrev: Ta det høyere opp i skolesystemet ved skolen hennes, det er absolutt ikke greit å mobbe og erte pga det! Dog, jeg forstår hvorfor det oppstår, det er små barn det er snakk om, og er ikke alltid de forstår hva som er greit og ikke, dette hadde nok skjedd hvem som helst - dessverre. Det er jo ikke bare bare og se en jente fra klassen naken i svømmehallen, når man er 7 år gammel er sånt som det nytt, tabu, "ikke greit" og spennende. Når jeg var liten, og var med pappa i svømmehallen så dusja jeg og skifta i herregarderoben (6-7 år?), jeg syntes det var skummelt å gå alene uten foreldre når jeg var så liten. Ingen barn er like, og det er ikke ulovlig å ha med barna frem til 12-års alder inn i garderober for å skifte med foreldre. Kanskje du skal ta kontakt med mødrene, og adressere problemet - altså mobbingen. Og, du er ikke nødt til å kle dattera di naken for å dusje? Hun kan fint skylle seg med badetøyet på, og skifte, så heller ta en ordentlig kattevask hjemme tenkte på det iforhold til at guttene ser hun naken og erter hun for det. Tror du tar litt i der.... en 12åring har ingenting i motsatt garderobe å gjøre.... Anonymkode: df9b1...436 43
Rosatoast Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror du tar litt i der.... en 12åring har ingenting i motsatt garderobe å gjøre.... Anonymkode: df9b1...436 Det var for å sette det på spissen, men igjen, det er ikke ulovlig. Hvem er vi her inne til å si hva som er lov og ikke lov, eller normalt og ikke normalt? Folk må få gjøre som de vil, det er som regel en grunn til alt, tenker nå jeg. Hvis en gutt på 12år blir med moren inn i garderoben er det nok en veldig god grunn til det, ingen som trenger å tenne på alle plugger av den grunn 3
altflyter Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 5 minutter siden, Rosatoast skrev: Det var vel ikke en helt ålreit vinkling vil jeg si? Det feiler absolutt ikke meg noen ting, og jeg ble med faren min i herregarderoben når jeg var 6-7 år for å dusje og skifte, jeg syntes det var skummelt med så mange voksne mennesker når jeg var så liten. (Syntes alle var så høye og store, og det var på ukjente steder.). Ingen barn er like og alle tenker ulikt, syntes ikke det var helt greit. Jeg syntes det er merkelig. Da jeg var liten, og ville bade, så ble mamma med. Fra skolealder (5-6) var jeg alene i garderoben eller med en venninne på samme alder hvis det var pappa som var med. Jeg kan faktisk aldri huske å ha vært i herregarderoben, enda vi dro ofte og badet med pappa. Jeg syntes at om man ikke tør å skifte alene i garderoben etter skolealder, så tar man med en venninne, en mor eller en tante. Så store barn har ingenting i motsatt kjønn-garderobe å gjøre. Det er min mening. Men vi kan godt være enige om å være uenige. 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 Populært innlegg #18 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, Rosatoast skrev: Det var for å sette det på spissen, men igjen, det er ikke ulovlig. Hvem er vi her inne til å si hva som er lov og ikke lov, eller normalt og ikke normalt? Folk må få gjøre som de vil, det er som regel en grunn til alt, tenker nå jeg. Hvis en gutt på 12år blir med moren inn i garderoben er det nok en veldig god grunn til det, ingen som trenger å tenne på alle plugger av den grunn Rosatoast. Se for deg dette. Du er på jobbtur og dere alle skal på badeland. Plutselig kommer det to mannlige kollegaer mens du dusjer. De stirrer på deg og fniser og ler litt. Dagen etter snakker de om det til alle på jobb. Hvordan tissen og rumpa di ser ut. Hadde du likt det? Når man begynner på skolen burde man klarer å skifte selv. Selvfølgelig er det litt skummelt i starten, men det er derfor vi øver på det. Vi begynte å øve når hun gikk i barnehagen slik at når hun begynte på skolen så kunne hun skifte alene når mannen min skulle ta henne med på svømming. Alt nytt er skummelt for barn i starten, men det er ingen unnskyldning. Man skal være i den garderoben man tilhører og man kan ikke ta hensyn til hvert enkelt barn som ikke kan skifte alene. Da hadde det blitt utrolig mange å ta hensyn til. Min datter burde ikke lide under dette da hun faktisk skifter i riktig garderobe. Anonymkode: 27ef8...0d3 56
Rosatoast Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, altflyter skrev: Jeg syntes det er merkelig. Da jeg var liten, og ville bade, så ble mamma med. Fra skolealder (5-6) var jeg alene i garderoben eller med en venninne på samme alder hvis det var pappa som var med. Jeg kan faktisk aldri huske å ha vært i herregarderoben, enda vi dro ofte og badet med pappa. Jeg syntes at om man ikke tør å skifte alene i garderoben etter skolealder, så tar man med en venninne, en mor eller en tante. Så store barn har ingenting i motsatt kjønn-garderobe å gjøre. Det er min mening. Men vi kan godt være enige om å være uenige. Godt folk er forskjellige! Var bare formuleringen din jeg reagerte på, blåser i hva du mener, for å si det mildt. Syntes bare ikke det er greit å komme med slike påstander du gjorde, uten å ha noe større innblikk i situasjonene. 1
Rosatoast Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rosatoast. Se for deg dette. Du er på jobbtur og dere alle skal på badeland. Plutselig kommer det to mannlige kollegaer mens du dusjer. De stirrer på deg og fniser og ler litt. Dagen etter snakker de om det til alle på jobb. Hvordan tissen og rumpa di ser ut. Hadde du likt det? Når man begynner på skolen burde man klarer å skifte selv. Selvfølgelig er det litt skummelt i starten, men det er derfor vi øver på det. Vi begynte å øve når hun gikk i barnehagen slik at når hun begynte på skolen så kunne hun skifte alene når mannen min skulle ta henne med på svømming. Alt nytt er skummelt for barn i starten, men det er ingen unnskyldning. Man skal være i den garderoben man tilhører og man kan ikke ta hensyn til hvert enkelt barn som ikke kan skifte alene. Da hadde det blitt utrolig mange å ta hensyn til. Min datter burde ikke lide under dette da hun faktisk skifter i riktig garderobe. Anonymkode: 27ef8...0d3 Bra at alle er forskjellige og med forskjellige meninger, vi må nesten klare å leve i samme samfunn uansett Hvis barnet er usikker alene, ser jeg ikke noe problem i det, slik som når jeg var med faren min i herregarderoben når jeg var 6 år? Jeg var jo redd! Det er jo ikke barna du skal skylde på her, det er foreldrene deres som ikke klarer å gi dem en oppdragelse. Du får heller ta kontakt med dem, istedenfor å tømme ut alt her. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå