Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En nære mannlig venn lånte 50,000kr fra meg for 1,5 år siden. Jeg har enda ikke fått 1 kr tilbake betalt. Det har vært stadig forsinkelse fra hans side.. jeg har aldri bedt en skriftlig avtale ang. lånet..Han dro på utenlandsk ferie med kjæresten sin i påske. Dette «piss me off» at han prioritere ferien enn tilbake betale penger til meg! 

1. Jeg har inntrykk at han synes ikke at 50,000kr er mye penger fordi at han mener at jeg har mye penger. Hva synes dere? Er 50,000kr mye å låne bort til en venn? Gjør man det uten en skriftlig avtale? 

2. Hva vil dere råde meg til å gjør uten å skadde vennskapet vårt? 

Anonymkode: 782f0...cd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Punkt to er det vel han som ødelegger ved å ikke overholde avtalen deres. Du har ikke mer ansvar enn han til å pleie vennskapet. 

Bli sint, still krav. Få det skriftlig, evt på en sms. Da kan du få hjelp til å få in pengene. 

Anonymkode: 0122a...5a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En nære mannlig venn lånte 50,000kr fra meg for 1,5 år siden. Jeg har enda ikke fått 1 kr tilbake betalt. Det har vært stadig forsinkelse fra hans side.. jeg har aldri bedt en skriftlig avtale ang. lånet..Han dro på utenlandsk ferie med kjæresten sin i påske. Dette «piss me off» at han prioritere ferien enn tilbake betale penger til meg! 

1. Jeg har inntrykk at han synes ikke at 50,000kr er mye penger fordi at han mener at jeg har mye penger. Hva synes dere? Er 50,000kr mye å låne bort til en venn? Gjør man det uten en skriftlig avtale? 

1. 50 000,- er svært mye, og man bør ikke låne  bort  så mye penger uten en skriftlig avtale.

2. Få  laget en skriftlig kontakt mellom dere som begge skriver under på, der det står hvor mye han har lånt og der det står en frist for når pengene skal være tilbakebetalt til deg.

Vennskapet har vennen din allerede skadet mye, ved å foreta de valg han har foretatt (ved å dra på ferie og bruke penger på det, i steden for å betale ned på gjelden til deg).

Generelt bør man ikke låne bort penger til venner. Dette  ødelegger ofte vennskap.

Anonymkode: b33c5...3c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ofte lærer man å kjenne slike "venner" bedre, etter å ha lånt bort penger til de, og de ikke holder avtalen om tilbakebetaling.

Jeg har sluttet med å låne bort penger til venner. ALLE disse viste seg å ikke være  virkelige venner. De var svindlere...

Anonymkode: b33c5...3c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri lånt bort 50 000 kr uten en skriftlig avtale. Det er helt vanvittig i mitt hode. Send han en melding og spør om når han skal betale tilbake. Poenget med dette er å få en skriftlig innrømmelse av beløpet han skylder og at han faktisk skylder deg penger. Hvis han ikke betaler tilbake kan du sende krav, og i ytterste konsekvens ta det til Forliksrådet

Anonymkode: 2ac3e...836

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har du ingen skriftlige bevis på at han skal betale deg? Ikke facebookchat eller noe?  Hvis du ikke har ville jeg prøvd å skaffe. Sende han en melding hvor du spør når han skal betale de 50K han skylder deg eller noe. Svarer han at han skal betale ved neste lønning eller noe så har du skriflig bevis på at han skylder deg pengene. 

Når du først har skriftlig bevis kan du ta det til inkasso.  Dropp vennskapet, han har allerede droppet det for lenge siden. 

Edit: Ser noen svarte rett før meg. 

Endret av godjenten
  • Liker 1
Gjest Nina1975
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri lånt bort 50 000 kr uten en skriftlig avtale. Det er helt vanvittig i mitt hode. Send han en melding og spør om når han skal betale tilbake. Poenget med dette er å få en skriftlig innrømmelse av beløpet han skylder og at han faktisk skylder deg penger. Hvis han ikke betaler tilbake kan du sende krav, og i ytterste konsekvens ta det til Forliksrådet

Anonymkode: 2ac3e...836

Hallo, er du meg? Du skrev akkurat det jeg skrev, trodde jeg hadde lagt det ut ved en feil først, måtte slette mitt eget nå😂 

Gjest Nina1975
Skrevet (endret)

Mulig du føler dere har ett vennskap, men det har dere ikke. Han er overhodet ikke din venn. Han har utnyttet deg, enkelt og greit. Han er ikke verd ditt vennskap, du greier deg bedre uten sånne som han.

Endret av Nina1975
AnonymBruker
Skrevet

50 000 er veldig mye penger, du skulle så absolutt hatt en kontrakt! Dere har en muntlig avtale, men den blir det vanskelig å bevise. Prøv å skaff skriftlig bevis om du får muligheten, gjennom mail eller melding. Presiser beløpet og at det var ment som et lån. Forhåpentligvis får du da videre krevd inn pengene, om ikke må du se pengene som tapt og en dyr lærepenge. 

Han der har absolutt ingen respekt for deg. Det er mye penger det er snakk om, og det er like respektløst selv om du har en del penger. Det vennskapet er ikke verdt å berge. 

Anonymkode: 9438a...472

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lat som at du plutselig har fått en regning som du må betale, f.eks. skattesmell? Skriv på SMS slik at du får skriftlig bevis. Lat som at du virkelig er desperat etter de pengene og skikkelig blakk, be han ta opp forbrukslån eller noe om han prøver å utsette/unnvike. 

Anonymkode: 35fd0...94a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...