AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Mitt første barn ammet jeg i 10 mnd før hun plutselig ikke ville ha mer. En enkel og grei avslutning. Andremann er en annen type. Veldig glad i pupp og vi ammer fortsatt(han er 14 mnd) eneste nå møter jeg en del negative meninger om amming. Både fra slekt, venner og kolleger. Planen var faktisk å amme frem til 2 år om vi får til det. Men føler nesten at jeg må holde ammingen hemmelig for å unngå kommentarer. Til og med samboeren min synes det er på høy tid å slutte å amme et stort barn. Dere som ammet utover ett år, hva slags opplevelser hadde dere i forhold til dette? Og hva mener dere andre som ikke har ammet eller sluttet å amme før 1 år? Anonymkode: 80b0d...0ef
Marimba Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har ingenting i mot de som ammer utover et år. Det tenker jeg må bli helt opp til hver enkelt mor og barn hva de er komfortable med. Ville aldri falt meg inn og kommentert noens amming, uansett alder, selv om jeg muligens hadde hevet et øyenbryn hvis barnet nærmet seg 3-4.. Men det er nok mer med at det er uvant enn noe annet... 11
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Jeg ammet på natt frem til 18 mnd. Da var han klar selv for å slutte byttet ut med vann. Prøvde å slutte ved 14 og 16 mnd også, da gikk det ikke. Kos deg så lenge du ønsker. For min del ble det veldig slitsomt da vi samsov i tillegg. Anonymkode: 256a3...163 2
GammelKaktus Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Jeg ammet til min var 2.5 år sånn cirka. Gikk helt greit, ingen som reagerte på det i min bekjentskapskrets og hadde noen kommentert noe negativt så hadde jeg virkelig ikke brydd meg. Herlighet, har aldri sovet så godt som jeg gjorde i den tiden, hadde ikke en våkennatt takket være amming og samsoving. 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Vi har sluttet å nattamme og samsove når han var 10 mnd. Da begynte han å tulle så nå sover han i egen seng på eget rom. Men vi koser oss masse med amming i vår seng på morgenen før jeg går på jobb. Og når jeg kommer hjem fra jobb. I tillegg har han hatt en del sykdomsrunder og da har puppen vært veldig god å ha. Ønsker derfor å amme utover barnehagestart. Regner med det blir en del sykdom i begynnelsen så da er det veldig greit å kunne tilby pupp og vite at han får i seg noe næring. Ts Anonymkode: 80b0d...0ef 4
Sushi Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Ammet nummer to til han var 1,5 år, møtte ingen reaksjoner på det. (Men så var det jo kun amming morgen og kveld på slutten da, så det var ikke akkurat så mange som så det.) Jeg ville aldri kommentert hvor lenge noen ammet barnet sitt. Møtte ei som ammet 4-åringen en gang, det var jo ganske spesielt. Men fortsatt ikke min sak. Jeg tenker at amming fram til 2 år er helt topp. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Vet at min mening ikke er populær. Men jeg synes det er litt ekkelt å se store barn bli ammet. Når de nærmer seg 2 år og løper rundt, leker og prater, spiser vanlig kost etc, så plutselig suger de tak i brystet. Anonymkode: 11a9e...82d 16
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Barn over et år, er for gamle til å bli ammet. Da skal de ha vanlig kost som andre. Anonymkode: e3c5e...3c9 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Jeg ammet begge mine frem til ca 2 år. Fullammet første 6 mnd, gradvis mindre amming deretter. Siste halvåret var det vel en skvett på morgenen, og når de slo seg og trengte ekstra trøst. Det er anbefalt av WHO å amme til 2 år, så drit i hva andre synes. Mine barn elsket å amme. Yngste måtte jeg til slutt si at puppen er tom for melk. Han kunne fortsatt mye lenger. Anonymkode: 674fd...831 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ammet begge mine frem til ca 2 år. Fullammet første 6 mnd, gradvis mindre amming deretter. Siste halvåret var det vel en skvett på morgenen, og når de slo seg og trengte ekstra trøst. Det er anbefalt av WHO å amme til 2 år, så drit i hva andre synes. Mine barn elsket å amme. Yngste måtte jeg til slutt si at puppen er tom for melk. Han kunne fortsatt mye lenger. Anonymkode: 674fd...831 2 år, gjelder for u-land. Anonymkode: e3c5e...3c9 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Æsj nei! 2 år🤢 da kan dem ta ut puppen selv, gå, snakke osv. Når ungen kan spørre etter puppen er den for stor for pupp! Når ungen er 2 år er det på tide å begynne med bleieslutt ikke amme ungen som en stor baby. Det er ikke nødvendig og amme så lenge i Norge. I U land ja, men ikke Norge. Anonymkode: 68d34...d12 5
Gjest Catalina Culès Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 Nå blir jeg sikkert halshugd, men jeg syns det er ekkelt når barn ammer, amming er for babyer, og en ettåring er ikke en baby.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 år, gjelder for u-land. Anonymkode: e3c5e...3c9 Det stemmer ikke. Verdens helseorganisasjon anbefaler amming til to år uavhengig av hvilket land man bor i. Jeg planlegger å amme til min er 2 år siden både jeg og han trives med det. Bryr meg ikke om hva andre tenker. Jeg ammer ikke offentlig. Barnet begynte i barnehagen i august da hen var 10-11 måneder, og har knapt vært syk og borte fra barnehagen. Tror det henger sammen med amming. Anonymkode: c0f62...33b 12
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 Bryr meg helt ærlig ikke om andres amming, skjønner ikke poenget med å mene så voldsomt mye om andre hele tiden som enkelte gjør? Jeg ammet til ca 15 mnd, da var det allerede trappet ned ganske mye pga lite interesse for pupp og en dag ville han ikke ha mer. Jeg tilbød en stund til, men han var overhodet ikke interessert, så da var jo den saken grei Mistet også melken da pga få amminger. Venter nummer to nå og får se hvordan hun blir, men mest sannsynlig blir det vel avvenning et sted mellom 1,5-2 år tenker jeg. Anonymkode: eaa5e...9f7 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn over et år, er for gamle til å bli ammet. Da skal de ha vanlig kost som andre. Anonymkode: e3c5e...3c9 Hva får deg til å tro at barnet mitt ikke får vanlig kost ved siden av ammingen? For det gjør han 👍 grøt,brødskiver,middag, frukt osv. Han spiser alt vi spiser og får pupp som et supplement. Ammingen erstatter ingen måltider. Ts Anonymkode: 80b0d...0ef 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet at min mening ikke er populær. Men jeg synes det er litt ekkelt å se store barn bli ammet. Når de nærmer seg 2 år og løper rundt, leker og prater, spiser vanlig kost etc, så plutselig suger de tak i brystet. Anonymkode: 11a9e...82d Jeg ammer aldri offentlig så ingen plages av ammingen. Ammer kun foran samboer og barselgruppen(6/8 som fortsatt ammer). Ts Anonymkode: 80b0d...0ef
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 22 minutter siden, Catalina Culès skrev: Nå blir jeg sikkert halshugd, men jeg syns det er ekkelt når barn ammer, amming er for babyer, og en ettåring er ikke en baby. Det som er rart er at jeg tenkte akkurat det samme selv før 😆 men nå som jeg ammer min på 14 mnd har jeg endret mening. Ts Anonymkode: 80b0d...0ef 2
evelynn Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 (endret) Den eldste jenta mi ammet jeg for 3 år og vi sluttet da jeg ble gravid med nummer 2. Den yngste ammet jeg for 2 år og vi sluttet fordi hun misforstå de nye ammereglene jeg ønsket å ha da hun fylte 2 år Endret 4. mai 2018 av evelynn 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 Jeg syns verken fir eller i mot, folk velger hva som passer de best. Etter 3 år derimot så syns jeg det bare er merkelig. Anonymkode: d5d49...79e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 Jeg ammet lenge, det var ikke planlagt, men barnet trivdes med det, så hvorfor ikke? Men det stemmer at man får negative kommentarer (første gang fra helsesøster på ettårskontrollen, faktisk), så jeg fortalte ikke folk om dette. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk skal bry seg så mye med dette. Anonymkode: fd3da...bbd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå