AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Inspirert av andre tråder her, lurer jeg på dette. Kanskje noen av dere med denne diagnosen har noen tips vil fortelle hva dere jobber med, og om det passer for dere? Jeg her utdannet innenfor webutvikling, og driver også med grafisk design og fotografering. Jeg er avhengig av å ha varierte arbeidsoppgaver, ellers blir det for kjedelig. En annen utfordring er at jeg får nye interesser relativt ofte, og begynner allerede nå å gå lei av både koding, programmering og fotografi. Antageligvis fordi det ikke er ting jeg gjør på mine premisser. Å finne den perfekte mengden utfordring er vanskelig, for om utfordringen er for stor blir det for overveldende, men er den for liten blir det kjedelig... Jeg kunne også tenkt meg å jobbe med mennesker, da jeg har veldig mye empati. Men igjen, jeg sliter med å henge med i kjedelige samtaler, da kobler hjernen bare over på andre ting. Hvordan kan man legge opp arbeidsdagen til å konstant være variert? Min nåværende arbeidsgiver skjønner ingenting av diagnosen, og hun uttrykker seg negativt om medisinering i forhold til dette. Men uten medisiner klarer jeg ikke å konsentrere meg i det hele tatt, så jeg snakker generelt lite om det med henne. Det gjelder også andre utfordringer ved denne diagnosen. Men tilbake til saken... Til deg med ADHD, hvordan er din hverdag i arbeidslivet? Og til deg som har en med ADHD som arbeidskollega, hva vil du si er de positive sidene med vedkommende? Anonymkode: 0c8b7...388 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Har ikke ADHD men tenker noe som er fysisk? Håndtverker f eks. Snekker, elektriker osv. Gartner kanskje? Anonymkode: 2bd11...5f7 1
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Arbeidsgiver skjønner ingenting av diagnosen? Er den så vanskelig å forstå? Medisinering er noe ordentlig dritt spør du meg. At du må ha den i din nåværende jobb er jo greit, men alt av piller er jeg i mot. Jeg forstår at noen er nødt for medisinering, ikke misforstå, men du kunne kunne kanskje klart deg uten med en mer fysisk jobb? Dere har jo masse energi, så å bruke kroppen fysisk må vel være det beste? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har ADHD og jobber innenfor media. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver med varierte arbeidsoppgaver osv. Jeg har prøvd meg innenfor en rekke andre jobber og jeg fikser det ikke! Får bare lyst til å henge i taklampene og blir sur og gretten - sånn for å sette det på spissen. I den jobben jeg har nå er ingen dag lik og jeg stortrives. Problemet kommer i de periodene hvor det blir veldig mye og gjøre og jeg får en "overload" av inntrykk. Da kan jeg gå skikkelig i kjelleren. Jeg er for tiden uten medisiner men merker at jeg trenger dem for å kunne jobbe fult. Nå er jeg delvis sykemeldt etter en operasjon. Jeg har også trivdes godt i fysisk krevende yrker, men har dessverre noen skader som gjør at jeg ikke lenger kan jobbe så hardt. Jeg har ingen brems når jeg først setter igang og ignorerer alt av smerter til det punktet at det stopper seg selv. Du kan neppe forvente at sjefen din skal skjønne så mye av diagnosen din. Jeg forventer ikke at noen rundt meg skal skjønne det, for jeg skjønner det jo knapt selv innimellom. Men det hjalp meg veldig å bli bevist på hva som er ADHD og hva som er meg om det gir noen mening? Det at jeg ikke fungerte i kundeserviceyrker har ikke bare med diagnosen min å gjøre, men også at det ikke passer min personlighet Anonymkode: 16af1...5b5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 10 minutter siden, SoWhat? skrev: Arbeidsgiver skjønner ingenting av diagnosen? Er den så vanskelig å forstå? Medisinering er noe ordentlig dritt spør du meg. At du må ha den i din nåværende jobb er jo greit, men alt av piller er jeg i mot. Jeg forstår at noen er nødt for medisinering, ikke misforstå, men du kunne kunne kanskje klart deg uten med en mer fysisk jobb? Dere har jo masse energi, så å bruke kroppen fysisk må vel være det beste? For å si det sånn så har nok arbeidsgiver samme syn som deg på medisinering. Men det er inntrykket mitt at folk har generelt. Enten fordi de selv ikke har diagnosen, eller fordi de har dårlig erfaring med medisiner. Men for min egen del så fungerer medisinene slik de er tiltenkt, og jeg har ingen negative virkninger av å bruke det. Om jeg derimot ikke hadde brukt medisinering, hadde jeg uten tvil ikke klart å være like delaktig i arbeidsmarkedet som jeg er per dags dato. Anonymkode: 0c8b7...388 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan neppe forvente at sjefen din skal skjønne så mye av diagnosen din. Jeg forventer ikke at noen rundt meg skal skjønne det, for jeg skjønner det jo knapt selv innimellom. Men det hjalp meg veldig å bli bevist på hva som er ADHD og hva som er meg om det gir noen mening? Det at jeg ikke fungerte i kundeserviceyrker har ikke bare med diagnosen min å gjøre, men også at det ikke passer min personlighet Anonymkode: 16af1...5b5 Akkurat det samme tenker jeg. Jeg forventer ikke at noen som ikke har diagnosen skal forstå det, det handler egentlig bare om å være klar over at ikke alle er like. Kundeservice hadde jeg ikke taklet! For repetetivt og kjedelig, ikke minst hadde jeg nok blitt for frustrert på kunder som trenger den samme hjelpen om og om igjen Anonymkode: 0c8b7...388 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke ADHD men tenker noe som er fysisk? Håndtverker f eks. Snekker, elektriker osv. Gartner kanskje? Anonymkode: 2bd11...5f7 Skjønner tanken om fysisk arbeid, men mange typiske håndtverkeryrker krever en god mengde konsentrasjon, og da spesielt elektrikeryrket. Når man skal koble et skap med tusen forskjellige ledninger, er det viktig å holde tunga rett i munnen, noe som er vanskelig for folk uten konsentrasjonsvansker også. Anonymkode: b7915...718 3
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For å si det sånn så har nok arbeidsgiver samme syn som deg på medisinering. Men det er inntrykket mitt at folk har generelt. Enten fordi de selv ikke har diagnosen, eller fordi de har dårlig erfaring med medisiner. Men for min egen del så fungerer medisinene slik de er tiltenkt, og jeg har ingen negative virkninger av å bruke det. Om jeg derimot ikke hadde brukt medisinering, hadde jeg uten tvil ikke klart å være like delaktig i arbeidsmarkedet som jeg er per dags dato. Anonymkode: 0c8b7...388 Ok. Jeg har en i nær krets som har Ad/Hd. Så det er sagt. Nesten alle rundt meg har en diagnose av et slag. Så jeg snakker ikke ut i løse lufta. Jeg tror deg. Samtidig sier du at det handler om konsentrasjon. Det var derfor jeg sa at fysisk jobb kanskje er veien å gå? Min venn jobber MYE med fysisk jobb. Det har blitt hans medisin. Ritalin har jo skumle bieffekter? Men du vet best. Hva med fysisk jobb da? Hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Ok. Jeg har en i nær krets som har Ad/Hd. Så det er sagt. Nesten alle rundt meg har en diagnose av et slag. Så jeg snakker ikke ut i løse lufta. Jeg tror deg. Samtidig sier du at det handler om konsentrasjon. Det var derfor jeg sa at fysisk jobb kanskje er veien å gå? Min venn jobber MYE med fysisk jobb. Det har blitt hans medisin. Ritalin har jo skumle bieffekter? Men du vet best. Hva med fysisk jobb da? Hvorfor ikke? De fleste fysiske jobber krever også nøyaktighet og konsentrasjon. Noe de aller fleste med ADHD får med medisiner. Tror ikke vi engang kan forestille oss alt "mas" de har i hode sitt uten medisiner. Anonymkode: 20980...0ed 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 Det er så ulikt. Jeg er jurist og stortrives med det, selv om jeg antar det å jobbe metodisk med et tonn paragrafer er selve marerittet for mange med ADHD. Det er så stor forskjell på folk med ADHD også. Jeg klarer å holde fokus på cirka tre ting i hele verden, og heldigvis er akkurat det å anvende jus på faktum en av dem. Da sitter jeg stille og jobber metodisk. Det kan gå litt opp og ned, men neppe mer enn for kollegaer av meg. Uten medisinene tror jeg forøvrig jeg hadde vært død, så forferdelig var livet en periode før jeg fikk medisiner (i det minste ga de meg pusterom såpass lenge at jeg fikk jobbet inn noen rutiner som fungerte), så de har definitivt sin rolle. En viktig rolle. For meg har de reddet absolutt alt, og det var virkelig en helt mirakuløs forvandling fra en dag til en annen. Helt klart med en dose placebo på toppen, men utvilsomt også en virkning i bånn, for jeg var ikke særlig motivert eller entusiastisk da jeg begynte på dem. Da hadde jeg rast ut av jobb og skole og var like ved å gjøre slutt på alt sammen. Nå har jeg fullført et profesjonsstudium og har et meget bra liv ellers også. Men det var nå en digresjon, selv om den skyldtes denne praten om medisiner. For meg har det dessverre ikke vært mulig å variere arbeisdagen såpass, dersom jeg først ikke er kjempeinteressert i utgangspunktet, at det veier opp for den grunnleggende oppmerksomhetssvikten. Jeg har rett og slett måtte prøve og feile og prøve og feile helt til jeg har funnet et arbeid jeg klarer å holde meg konsentrert i uten behov for å finne slike triks for å få arbeidet mer variert. Det er ikke sikkert du har noen slike, og de kan være vanskelige å finne også, men sånn var det i hvert fall for meg. Jeg kunne trikse og mikse litt med oppgaver og hvordan jeg utførte dem en periode, men til slutt slapp jeg nødvendigvis opp for ting å variere på. Det er tross alt begrenset hvor mye du kan variere innenfor samme stilling. Jeg snakker ikke for andre enn meg selv, men for meg handlet det igrunn om å finne noe jeg kunne gjøre uten at jeg gikk drittlei etter noen uker eller måneder (eller dager eller timer eller minutter, for den saks skyld). Jeg fant heldigvis noe. Jeg har fått litt bedre kontroll på min egen oppmerksomhetssvikt generelt også, og det har selvfølgelig hatt en haug med positive virkninger både i jobbsammenheng og ellers. Men det er lettere sagt enn gjort, så det er jo ikke akkurat et råd å komme med. Det beste rådet jeg kan komme med er å fortsette å lete og lete og lete etter noe du kanskje ikke går lei av. På kort sikt kan det selvfølgelig hjelpe å gjøre arbeidsdagen mer variert, men du slipper opp for variasjon til slutt, så en ordentlig løsning må nødvendigvis ligge et annet sted. Anonymkode: 434ba...ca5 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Ateistisk talsperson. En fordel om man i tillegg er narsissist og paranoid. Anonymkode: 11c3c...155
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste fysiske jobber krever også nøyaktighet og konsentrasjon. Noe de aller fleste med ADHD får med medisiner. Tror ikke vi engang kan forestille oss alt "mas" de har i hode sitt uten medisiner. Anonymkode: 20980...0ed Jo. Men en blir uansett mer utmattet/sliten av fysisk jobb! Det er ikke å underslå.
Celtic Heart Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 8 minutter siden, SoWhat? skrev: Ok. Jeg har en i nær krets som har Ad/Hd. Så det er sagt. Nesten alle rundt meg har en diagnose av et slag. Så jeg snakker ikke ut i løse lufta. Jeg tror deg. Samtidig sier du at det handler om konsentrasjon. Det var derfor jeg sa at fysisk jobb kanskje er veien å gå? Min venn jobber MYE med fysisk jobb. Det har blitt hans medisin. Ritalin har jo skumle bieffekter? Men du vet best. Hva med fysisk jobb da? Hvorfor ikke? Har du sett en med adhd så har du sett nettopp en med adhd. Ritalin er ikke den eneste medisinen som finnes der ute og den trenger ikke ha en eneste bivirkning. Det finnes adhd hyperaktiv type, impulsiv type og uoppmerksom type. Det finnes Ritalin, strattera, concerta, metamina, dexhedrine, equasym, adderall, elvanse osv osv osv. Alle med ulike virkninger og bivirkninger. Det viktigste er vel å ha en jobb man interesserer seg for. Noen liker tall og kan trives veldig godt som revisor etc, mens andre trenger fysisk jobb. Det er mye avhengig av personlighet også og ikke bare en diagnose. En diagnose som kan være vanskeligere å forstå enn mange tror. Det handler ikke om å ha mer energi og trenge å bli mer sliten. Da er du på bærtur. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 Jeg støtter også en fysisk jobb. Man har noe å gjøre hele tiden, må bevege på seg, krever ikke masse stillesitting og tenking hele tiden. Noen ganger må man jo planlegge og tenke litt, men det er så mye rutine at det ikke gjør noe om tankene flyr over alt. Jeg synes i hvert fall det er veldig deilig. Det blir jo dager som er veldig kjedelige også, men det blir det jo hvor enn man jobber. Når man først kommer inn i rutinene og vet hva man driver med, så er det bare å jobbe, jobbe, jobbe og det er så veldig deilig. Anonymkode: 2ef38...83e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg støtter også en fysisk jobb. Man har noe å gjøre hele tiden, må bevege på seg, krever ikke masse stillesitting og tenking hele tiden. Noen ganger må man jo planlegge og tenke litt, men det er så mye rutine at det ikke gjør noe om tankene flyr over alt. Jeg synes i hvert fall det er veldig deilig. Det blir jo dager som er veldig kjedelige også, men det blir det jo hvor enn man jobber. Når man først kommer inn i rutinene og vet hva man driver med, så er det bare å jobbe, jobbe, jobbe og det er så veldig deilig. Anonymkode: 2ef38...83e Ja, en fysisk jobb er nok en god idé, for min del må jeg ha noe kreativt. Jeg liker å tenke så lenge jeg ikke sitter fast for lenge. Men den følelsen av å slippe tenkingen er nok også kjekk å ha. Jeg jobber mye med brukeropplevelser (tenker brukersentrert hele tiden, antagelig pga utdanningen min), og irriterer meg fort dersom noe er designet dårlig. Så jeg er en sånn person som vil endre på alt til det bedre. Noe som sikkert kan være positivt, men jeg er alltid for ambisiøs og sier meningene mine rett ut. Noe som igjen ikke faller i god jord hos alle (selv om det er godt ment fra min side). Anonymkode: 0c8b7...388
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 Sykepleier, barnehagelærer eller lærer. Da får du masse variasjon og fysisk aktivitet. Snakker av erfaring, har ikke diagnose men kjenner meg godt igjen. Anonymkode: 5b2ad...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 ADHD betyr ikke automatisk at personen må jobbe med noe fysisk. Mange fysiske jobber er veldig repetitive, og det kan være like lett å miste konsentrasjonen der, som om du sitter foran et regneark dagen lang. Vil si at yrker med variasjon er bra. Kanskje oppdrags / prosjektbaserte jobber, der du begynner på noe, og gjør det ferdig med dem. Ellers, så vil jeg anbefale å ta i bruk alt av hjelpemidler som går på planlegging (datoer, detaljer, osv.). Sett deg godt inn i slike applikasjoner. Anonymkode: f2eed...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #18 Skrevet 5. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ellers, så vil jeg anbefale å ta i bruk alt av hjelpemidler som går på planlegging (datoer, detaljer, osv.). Sett deg godt inn i slike applikasjoner. Anonymkode: f2eed...2fb God idé! Har du noen spesifikke å anbefale? Anonymkode: 0c8b7...388
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2018 #19 Skrevet 5. mai 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykepleier, barnehagelærer eller lærer. Da får du masse variasjon og fysisk aktivitet. Snakker av erfaring, har ikke diagnose men kjenner meg godt igjen. Anonymkode: 5b2ad...7d1 Takk for tips. Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde taklet å være barnehage eller lærer. Sykepleier kanskje, men føler meg litt for gammel til å ut på skolebenken igjen. Men all ære til de som faktisk takler yrker som lærer og barnehagelærer, for de trengs virkelig! Anonymkode: 0c8b7...388
spinner Skrevet 5. mai 2018 #20 Skrevet 5. mai 2018 Den manglende konsentrasjonen gjør at mange adhd'ere blir gode til å takle uventede og brå utfordringer. Brann, redning, ambulansetjeneste nevnes ofte som gode arbeidsplasser. Avansert kundebehandling kan også være bra. Der vanlige mennesker blir stresset av å få utfordringer slengt uventet på seg vil mange adhd'ere trives Det handler om å utnytte styrkene sine. Nå er jo ikke adhd'ere like heller. En ting mange er enige i er at adhd'ere ikke bør jobbe alene. De trenger litt sosial kontroll i form av en partner eller kollega. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå