Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i september i fjor og har fastlønn (første gang jeg har fastlønn). Jeg får ca 400 000 i året men så kommer jo ferien nå. Jeg har opparbeidet meg va 16 000,- i feriepenger, og har rett på ca 8 feriedager. Får jeg kun utbetalt de 16 000,- når jeg tar ferie? Eller får jeg lønn + feriepenger? 

Takker for alle svar, er litt forvirret... 

Anonymkode: 7c5f3...658

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ville du fått utbetalt feriepengene, men ikke fått lønn de dagene du tar fri.

Anonymkode: 0679c...538

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på 3 uker sammenhengende ferie når du begyte i sept. Da så klart ikke betalt. Hvorvidt din jobb trekker feriedager fra lønn når feriepenger utbetales er det kun de som jobber på din jobb som kan svare på.

Hos oss trekker de 5uker lønn i juni, så får vi full lønn når vi har ferie.

Anonymkode: c3b72...4f8

Skrevet (endret)

Du får feriepenger, men ikke lønn for de dagene du har fri. Vanligvis når man er fastlønt utbetales alle feriepenger i en av sommermånedene (som regel i juni), og samtidig får man IKKE månedslønn den måneden. Hvis du ikke skal ta ut alle feriedagene, må du si fra til de som kjører lønn, slik at du ikke trekkes fullt. 

Du har for øvrig rett til full ferie i år, ikke bare 8 dager. Det at du ikke har jobbet fullt i fjor, gjør bare at du ikke har opparbeidet så masse feriepenger. Antall feriedager, derimot, er noe annet. Såfremt du er ansatt et sted før 30.09 har du rett til full ferie SAMME ÅR som du ble ansatt. Det er en ganske vanlig misforståelse at opparbeidelse av feriepenger og rett til feriedager henger sammen, men det gjør det altså ikke. 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss trekkes hele ferien i juni og da får vi utbetalt alt vi har krav på av feriepenger. Dette er en ganske vanlig måte å gjøre det på, men  umulig for oss å vite om det er slik din arbeidsplass gjør det.

Anonymkode: 734b2...882

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass får vi kun feriepenger i juni og ikke lønn. Jeg er nyutdannet og begynte i jobben tidligere i år, så jeg kan be om å få lønn i juni for de ukene jeg faktisk jobber. Jeg har krav på tre ukers ferie, men kommer bare til å ta én siden jeg ikke har krav på betalt ferie. 

Anonymkode: 82b97...691

Skrevet

For de aller fleste er det som dette: I juni blir du trukket i lønn for ferien, men får utbetalt feriepenger. Du får og får:

Månedslønn - lønn for 25 arbeidsdager + feriepenger for året før 

Du har rett på å ta ut alle 25 feriedagene uavhengig av hvor mye du har i feriepenger. Men om man ikke har arbeidet fullt året før, er det vanlig å ta mindre ferie. Dette da mange ikke har råd til å ta så mye fri.

Gi beskjed til lønnskontoret at du kun skal ta ut 8 feriedager i år. Du vil da får utbetalt:

Månedslønn - lønn for 8 dager + 16.000. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss trekkes vi for 5 uker ferie i juni. Det vil si at hele månedslønnen blir "spist opp", og en uke lønn blir også trukket av feriepengene. Månedslønnen = 4 uker, og så tar de resten av feriepengene. 

Nå er nå vi på jobben heldig som har stilling med tillegg (kveld, natt...) så dette tillegget kommer på toppen av lønnen. Da kan vi være heldig at vi har tjent nok i tillegg til å tilfredsstille denne ene uken som trekkes fra feriepengene og få utbetalt hele "potten" av feriepengene uten at noe trekkes av dem :nordvesta:

I ditt tilfelle, at de kommer til å trekke deg i lønn for 8 dager (det pleier ofte skje på junilønna, men kan variere). Og så får du utbetalt feriepenger på toppen av det som er igjen av din månedslønn :) 

Anonymkode: 3499a...209

Skrevet

Reglene er som følger:

1) Du får ikke lønn når du tar feriedager 

2) I stedet for lønn får du feriepenger 

Dette er i henhold til norsk lov. Hvordan de konkrete utbetalingene gjøres praktiseres litt forskjellig i ulike bedrifter: mange utbetaler feriepenger i juni og vanlig lønn i juli (og alle andre måneder). Hvordan dette praktiseres hos deg må du høre med din arbeidsgiver om.

Et regne-eksempel for å vise deg tallene:

Utbetalt i feriemånten= månedslønn - (fridager×betalt per dag) + feriepenger

Dersom vi regner med en årslønn på 400.000 og 22 dager per mnd har du en lønn per mnd på kr 33.333 og en dagslønn på kr 1.515 

A) Hvis du tar 8 dager ferie:

Lønn feriemånte = 33.333 - (8×1515) + 16000

Du trekker ikke skatt av feriepenger, men det trekkes skatt av lønn. Hvis du for eksempel trekkes 30% skatt, vil du i dette eksempelet få 

Utbetalt = (33333 - (8x1515)) x 70% + 16.000 = 30849 

B) Hvis du tar 21 dager ferie (og har 30%skattetrekk) blir regnestykket slik:

Utbetalt= (33333 - (21x1515)) x 70% + 16000 = 17063

C) hvis du tar 25 dager ferie er jeg usikker på hva som gjøres med skatten, og om det blir sånn

Utbetalt = (33333 - (25x1515)) x 70% + 16000 = 12820 

Eller sånn

Utbetalt = 33.333 - (25×1515) + 16000 = 11458

----------- ----------- ------------ 

Og helt til slutt: hvis du feks tar X dager ferie nå og får utbetalt feriepenger og lønn som i eksempelet over. Så går høsten, og da bestemmer du deg for å ta feks 4 feriedager i la oss si november. Ja, da vil du få trukket 4 dagers lønn fra novemberlønna, uten noen utbetaling av feriepenger eller annet. Så lønna da ville blitt 33333 - 4x1515 og så trekkes det skatt som vanlig av dette.

----------------  -----------------  ----------------

Til neste år vil du dersom du har 5 ukers ferie og 12,5% feriepenger, få utbetalt feriepenger minus 3 feriedager. Dette er fordi en gjennomsnittlig månte er på 22 dager (noen bruker 21,x), og når man da har 25 dager ferie, ja så er 25-22=3 og disse tre ekstra dagene blir man altså trukket for. -før var feriepengene på 10,2% av lønn opptjeningsåret, men denne satsen ble økt til 12,5 når det ble 5 ukers ferie i stedet for 4 (Dette gjelder altså dem med 12,5% og 5 ukers ferie)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...