Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har man noen rettigheter ved forsinkelse på levering av kjøkken? Kjøkkenet (med montering) er betalt, og skulle være ferdig før jul i fjor. Underveis har det vært flere problemer, med gjennomgående elendig service. Selger har unngått å svare på telefon, mail- og sms-henvedelser, og de gangene vi har fått svar er det gjerne bortforklaringer og nye lovnader som ikke blir holdt. Det er fremdeles uvisst når kjøkkenet blir ferdig. Siden kjøkkenet allerede er betalt kan vi ikke holde tilbake penger. Men er det andre måter vi kan få erstatning eller kompensasjon for dette? 

Anonymkode: cc44b...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i avtalen med leverandøren?

AnonymBruker
Skrevet

Forbrukerkjøpsloven gir deg adgang til å heve kjøpet ved forsinkelse fra selger. 

Anonymkode: e454d...d28

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forbrukerkjøpsloven gir deg adgang til å heve kjøpet ved forsinkelse fra selger. 

Anonymkode: e454d...d28

Er ikke så enkelt. Må se på hva som er avtalt, om det er spesiallaget etc. 

Anonymkode: c3a80...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Forbrukerrådet! https://www.forbrukerradet.no

Dette høres ut som en utrolig useriøs kjøkkenleverandør/-forhandler. Snart et halvt år forsinket og ingen god forklaring? 

Jeg jobbet en periode som kjøkkenselger og opplevde et par ganger forsinkede leveringer pga forsinkelser i produksjonen hos leverandør. Dreide seg maks om to-tre uker og vi fikk ekstra rabatt på innkjøpet fra leverandøren som vi ga videre til kunden i form av kompensasjon for forsinkelsen (gratis eller rabattert montering, økt rabatt på kjøkkenet, en hvitevare gratis...). Det viktigste var å være åpne og ærlige og å kommunisere med kunden så fort vi fikk beskjed om at det var en forsinkelse. Å leke struts funker ikke i sånne situasjoner, det gjør det bare verre.

Anonymkode: 1588b...c3c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kjøkkenet er for det meste montert opp, så å heve kjøpet er ikke aktuelt. Avtalen med leverandøren finner vi ikke, dessverre. Den har tydeligvis blitt lagt "på en lur plass" og glemt. (Ja, irritert på oss selv.) 

Selgeren har, etter mye om og men, sagt at vi skal få "noe" (ment som en ting) fordi ting har blitt som de har blitt, men vi vil ikke ha mer skapfyll, vi vil ha avslag i pris. Jeg har kikket litt i forbrukerkjøpsloven og klarer ikke å finne noe der som dekker "tort og svie".

Som du i siste innlegg skriver, virker kjøkkenleverandøren totalt usierøs, men det er snakk om en av de mest anerkjente på markedet og kjøkkenet er langt ifra et billigkjøkken. Mye av problemet her, er sånn vi ser det, selgeren selv. Er det noe i lovverket vi kan vise til som gir oss krav på noe annet enn en ny kjøkkenmaskin vi ikke trenger? 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, så kjøkkenet er montert, men det er ting som mangler? Jeg fikk av HI inntrykk av at kjøkkenet enda ikke var levert og monteringen ikke var påbegynt.

Hva konkret er det som mangler? Er det store ting som gjør at dere ikke har et fungerende kjøkken som kan brukes normalt? Eller er det "småtterier" (manglede foringer, lyslister, en front eller dekkside etc) som er irriterende at ikke er i orden, men som ikke hindrer bruken av kjøkkenet? 

Det kan være at selgeren er totalt useriøs, ut fra den manglende kommunikasjonen og at han ikke svarer på henvendelser virker det sånn, men jeg har også opplevd at leverandøren av kjøkkenet bare surrer, sender feil gang på gang etc. Og min erfaring er at når en ting skjærer seg er det gjerne mer som går galt.

Husker jeg bestilte en foring fem(!) ganger før den endelig ble riktig. Når det tok ca seks uker fra bestilling til levering ble det jo lenge å vente for kunden, tok over et halvt år fra første bestilling til den endelig ble montert. Men jeg hadde en åpen kommunikasjon med kunden om det og holdt dem løpende orientert og svarte når de sendte mail eller ringte. Kunden var oppgitt over at det tok så lang tid, men forstod i alle fall at det ikke var noe vi som forhandler kunne klandres for.

Anonymkode: 1588b...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Kjøkkenet er i en slik stand at det fungerer, så pr nå er det småting som mangler. Men dette er en føljetong av en historie (flere ting som har gått galt) og selger har ikke beklaget en eneste ting. Vi har måttet mase for å få rettet det som har vært feil, vi har brukt mye tid på dette. Vært hjemme for å vente på montør som ikke kommer osv. Vi har nå to avtaler og om de heller ikke holdes vurderer vi å klage til høyeste hold, da vi mener dette er helt uholdbart. At en leverandør gjør feil og selger informerer og gjør så godt han kan er noe som kan aksepteres, men dette er noe helt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Angående avtalen dere ikke finner - dere har ikke fått den per epost? Hos min tidligere arbeidsgiver brukte vi tilbudene fra tegneprogrammet Winner Design som kontrakter (hadde ført inn betingelser etc der, så det kom med på hvert tilbud vi sendte kunden). Kanskje betingelsene står på et tilbud dere har fått per epost?

Anonymkode: 9d913...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har regningen på e-post, der alt av fronter, hvitevarer osv står spesifisert. Men det står ingen ting om dagmulkt e.l. der, dessverre. De store leverandørene har kanskje en standard avtale når det gjelder slikt?

AnonymBruker
Skrevet

Om du føler du ikke kommer noen vei med forhandleren, da anbefaler jeg at dere kontakter leverandøren direkte. Det går jo utover leverandørens omdømme at de har en useriøs forhandler, så det er i deres interesse å sørge for at forhandleren rydder opp for misfornøyde sluttkunder. 

Alternativt kan du også kontakte Forbrukerrådet og høre med dem om de har råd til hvordan dere bør gå frem videre.

Anonymkode: 9d913...b6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...