Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i et kollektiv med seks andre. Om nettene og tidlig på morgenen (05/06-tiden) står noen av de jeg bor med og "snakker" (er nærmere roping) ganske høyt ute på gangen. Det er veldig lytt her, så dette har jeg opplevd som et problem lenge, og har ofte enten ikke fått sove eller så har jeg våknet av dette. Ørepropper hjelper ikke. På fridagen 1. mai kunne jeg sovet så lenge jeg ville, men våknet av roping på gangen rundt 07:00 (og det er langt ifra første gangen). Fikk ikke sove igjen, og ropingen fortsatte en god stund.

Har nå sagt ifra om dette i Facebook-gruppa vår. Fikk ingen svar, men to tomler opp. 

Et annet problem er jeg imidlertid usikker på om jeg må regne med, eller om jeg kan si ifra om (uten at det er urimelig av meg). Jeg er ikke typen til å si ifra, og synes det er ganske ubehagelig å være den som gjør dette. Saken er at også på dagen står de lenge på gangen og "snakker". Hadde det vært 5 min, greit nok. Men det varer gjerne i 40-50 min, og ofte er det bare to stykker som står for praten. Dette er problematisk når jeg f.eks. prøver å lese til eksamen. Jeg tenker at det må være mulig å ta denne praten på et fellesrom, og lukke døra (lukke døra gjør de dessverre sjeldent). 

I kontrakten vi alle har signert, står det bl.a. følgende:
"Leieren plikter å vise hensyn overfor de andre beboerne, bl.a. ved å respektere deres arbeids- og nattero." 

Jeg har kun tre uker igjen i dette kollektivet, men sånn som det har vært i det siste, vet jeg ikke om jeg holder ut. Jeg er så sliten av konstant støy og mangel på søvn. Men tilbake til spørsmålet: Kan jeg si ifra om dette? Det er selvsagt greit at de snakker, men jeg tenker altså at det ikke er nødvendig å rope, og heller ikke nødvendig å stå på gangen når samtalen blir så lang som 40-50 min. 

Anonymkode: 53d31...33f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det de samme personene hele tiden? I så fall er det en fare for at jeg hadde tilta til slutt. Spesielt om morgenen. Da hadde jeg mest sansynlig rivd opp døra og gitt dem et blikk som kunne drepe. Hadde også spurt om de kunne ta samtalen et annet sted dersom jeg hadde sittet med skolearbeid på dagtid, men det regner jeg med at du har prøvd allerede? 

Anonymkode: 6095b...deb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det de samme personene hele tiden? I så fall er det en fare for at jeg hadde tilta til slutt. Spesielt om morgenen. Da hadde jeg mest sansynlig rivd opp døra og gitt dem et blikk som kunne drepe. Hadde også spurt om de kunne ta samtalen et annet sted dersom jeg hadde sittet med skolearbeid på dagtid, men det regner jeg med at du har prøvd allerede? 

Ja, det er stort sett to personer dette gjelder, i hvert fall er det disse to som står for det meste av "snakkingen" ettermiddag og natt. På morgenen er det gjerne den ene av disse og en annen. Har ikke spurt om de kan ta samtalen et annet sted, er veldig sjenert og føler litt på det at de andre her har bodd her i et par år sammen, mens jeg er den nyeste (bodd her siden høsten). 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stikker du ikke hodet ut av døra og sier "kan dere snakke i fellesrommet, for jeg prøver å sove/studere?" Passiv-aggressiv posting på Facebook får deg ingen steder.

Anonymkode: fd6b5...cd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er stort sett to personer dette gjelder, i hvert fall er det disse to som står for det meste av "snakkingen" ettermiddag og natt. På morgenen er det gjerne den ene av disse og en annen. Har ikke spurt om de kan ta samtalen et annet sted, er veldig sjenert og føler litt på det at de andre her har bodd her i et par år sammen, mens jeg er den nyeste (bodd her siden høsten). 

TS

Men du må jo stikke hodet ut døra å si at de forstyrrer. Si noe sånt som «hei, jeg prøver å lese litt her, kunne dere kanskje gått et annet sted å snakke? Det er ganske lytt her»

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stikker du ikke hodet ut av døra og sier "kan dere snakke i fellesrommet, for jeg prøver å sove/studere?" Passiv-aggressiv posting på Facebook får deg ingen steder.

Anonymkode: fd6b5...cd9

Har faktisk gjort dette én gang (og reaksjonen til den ene var veldig rar, h*n ble veldig irritert), men er litt vanskelig når jeg hører at de har det morsomt og ler høyt. Om natta er problemstillingen den at jeg bare er i undertøyet, i tillegg til at jeg er så irritert at jeg er redd det blir å høres sintere ut enn det er. Men dere har rett, jeg må vel bare manne meg opp.

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk gjort dette én gang (og reaksjonen til den ene var veldig rar, h*n ble veldig irritert), men er litt vanskelig når jeg hører at de har det morsomt og ler høyt. Om natta er problemstillingen den at jeg bare er i undertøyet, i tillegg til at jeg er så irritert at jeg er redd det blir å høres sintere ut enn det er. Men dere har rett, jeg må vel bare manne meg opp.

TS

Har du ikke klær på soverommet ditt? Det at du er i undertøyet er bare en unskyldning. 

Jeg hadde ikke brydd meg om de ble irriterte. Du må sette deg i respekt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er i jobb og tar livet ditt seriøst, ville jeg nok droppa å bo i kollektiv. Med tanke på at man blir ikke kjent med folk 100%, folk driver med både litt av hvert ingen merker, og det er mye fyll. Hvis dette plager DEG, men ingen andre, så er det på tide at du finner deg et nytt sted.

Foruten dette, jeg hadde KLIKKA på vedkommende. Mulig du er konfliktsky, men for guds skyld, stå opp for deg selv :) si det face to face og ikke på en facebook gruppe, dere bor under samme tak???

Anonymkode: 416da...26e

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare tre uker igjen. Det er ikke greit å bo sånn, men nå ville jeg ikke ha valgt å bruke tid på dette og skape potensielle konflikter på toppen av dette igjen når du har eksamen snart og du uansett skal flytte. Eksamen kan du lese til på skolen, kaféer, ute i solen etc. Hvis de bråker på nattestid kan du stikke hodet ut og spørre om de kan dempe seg litt siden du forsøker å sove. Det tar ikke mange kreftene å ta på seg en morgenkåpe eller lignende for å gjøre det. 

Jeg vet også om flere som reiser bort for å lese til eksamen, eksempelvis på en hytte. Har du mulighet til dette? Hvis du har det hadde jeg nok vurdert dette. 

Anonymkode: bc9ab...9c7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er i jobb og tar livet ditt seriøst, ville jeg nok droppa å bo i kollektiv. Med tanke på at man blir ikke kjent med folk 100%, folk driver med både litt av hvert ingen merker, og det er mye fyll. Hvis dette plager DEG, men ingen andre, så er det på tide at du finner deg et nytt sted.

Foruten dette, jeg hadde KLIKKA på vedkommende. Mulig du er konfliktsky, men for guds skyld, stå opp for deg selv :) si det face to face og ikke på en facebook gruppe, dere bor under samme tak???

Blir garantert aldri mer kollektiv på meg! Verste året i mitt liv. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg sa det i en Facebook-gruppe, var fordi det er flere som står for denne snakkingen, men ikke nødvendigvis samtidig. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tre uker igjen. Det er ikke greit å bo sånn, men nå ville jeg ikke ha valgt å bruke tid på dette og skape potensielle konflikter på toppen av dette igjen når du har eksamen snart og du uansett skal flytte. Eksamen kan du lese til på skolen, kaféer, ute i solen etc. Hvis de bråker på nattestid kan du stikke hodet ut og spørre om de kan dempe seg litt siden du forsøker å sove. Det tar ikke mange kreftene å ta på seg en morgenkåpe eller lignende for å gjøre det. 

Jeg vet også om flere som reiser bort for å lese til eksamen, eksempelvis på en hytte. Har du mulighet til dette? Hvis du har det hadde jeg nok vurdert dette. 

Anonymkode: bc9ab...9c7

Nå bryr jeg meg ikke om jeg skaper noen konflikter. Vil bare få søvn og arbeidsro. Har nok ikke mulighet til å dra på en hytte.

Har skjønt ut fra kommentarene her at jeg bare må si ifra. :) Jeg er nok konfliktsky, men er så lei nå at det er på tide. 

TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...