hocane Skrevet 4. mai 2018 #1 Skrevet 4. mai 2018 Dette har jeg undret over en del i det siste, og kraften av det animalske overlevelsesinstinktet vi har i oss som dyr. La oss si for eksempel at du var en person på Utøya som kjempet for overlevelse. La oss si du legger deg ut på svøm og du ser bak deg at en annen er blitt truffet, fortsatt i livet, men holder på å drukne. Ville du ha hjulpet personen selv om dette selvfølgelig innebærer mindre sannsynlighet for overlevelse eller hadde du ignorert personen og svømmet videre? Jeg tror sannsynligvis jeg hadde svømmet videre dersom jeg er 100 % ærlig. I en sånn situasjon tror jeg at jeg hadde tenket 100 % på meg selv uansett hvor fælt det høres ut. Tanker? 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #2 Skrevet 4. mai 2018 Jeg tror jeg ville hjulpet. Er opplært til å hjelpe, men, umulig å vite før situasjonen er der. Aldri hatt panikk før så vet jo ikke hvordan det vil slå ut. Anonymkode: 9b8b5...5d4 2
Gjest chisandra Skrevet 4. mai 2018 #3 Skrevet 4. mai 2018 Interessant spørsmål, ts. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i situasjonen du hadde som eksempel, men sannsynligheten er nok stor for at jeg hadde vært såpass vettskremt at jeg hadde svømt videre. Jeg vet ikke hvor hjelpsomme vi er tilbøyelige til å være hvis vi er i reell livsfare selv?
Gjest Catalina Culès Skrevet 4. mai 2018 #4 Skrevet 4. mai 2018 Vanskelig å si, men jeg tror nok at jeg hadde vært vettskremt og tenkt på meg selv, i en slik situasjon. Egoistisk, tenker nok noen.
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mai 2018 #5 Skrevet 4. mai 2018 Jeg hadde hjulpet! Hadde ikke gått tilbake på øya, men gjort alt jeg kunne for å få med meg personen til land eller nærmeste båt. Uten tvil.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #6 Skrevet 4. mai 2018 Det er jo noe man ikke vet, før man er i situasjonen. Jeg tror vel jeg hadde hatt så panikk, at jeg bare hadde svømt videre. Men i en sånn situasjon tror jeg at jeg bare hadde svømt rett fram så raskt jeg klarte, og ikke sett rundt meg. Anonymkode: 4933e...4d1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #7 Skrevet 4. mai 2018 Definitivt ville jeg hjulpet. Opplevde en gang at en venn av meg tok en overdose på heroin, og jeg tok hjerte-og-lungeredning samtidig som jeg ringte ambulanse. Var flere rusmisbrukere tilstede som var redd for å hjelpe, siden hvis noen nødetater kom ville de tatt dopet deres. Jeg var den eneste. Jeg var også rusa på den tiden. Anonymkode: 19b06...fa8 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #8 Skrevet 4. mai 2018 Jeg har vært i den situasjonen, og er glad for at jeg kan si at jeg hadde hjulpet. Jeg tenkte ikke engang, bare tok tak, og fikk personen i sikkerhet, selv om det medførte større fare for meg. Situasjonen var at vi var en gjeng overmodige ungdommer, som skulle svømme i isvann. Vi var ikke klar over hvor fort man stivner, og var langt ute da det gikk opp for oss. Jeg svømte selv for livet, og kjente at krefter rant ut, og jeg begynte å bli likegyldig til å synke ned, da en gikk under ved siden av meg. Da handlet jeg på instinkt, og fikk tak i personen, og fikk ekstra krefter til å få oss begge i land. Jeg reddet antagelig den jenta, men etterpå har jeg tenkt mye på at hun antagelig reddet meg like mye, for jeg var blitt så nedkjølt at jeg ikke lenger tenkte klart, og vurderte å bare "hvile". Da det plutselig ikke var bare mitt liv det sto om, så fikk jeg faktisk ekstra krefter, og å bare la seg synke ned var ikke lenger et alternativ. Da ville jeg jo også ta livet av henne. Så egentlig reddet vi hverandre, selv om det var jeg som måtte svømme, og hun hang etter. Anonymkode: 2e910...ae2 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #9 Skrevet 4. mai 2018 Jeg er 99% sikker på at jeg ville svømt videre for å komme meg i sikkerhet. I alle fall hvis det å stoppe ville innebære at jeg hadde satt meg selv i utvilsom livsfare. Da ville det ikke vært godt for noen at jeg hadde stoppet, for da hadde vi sannsynligvis dødd begge to. Synes ikke overdoseeksempelet over kan sammenliknes, for man risikerer jo ikke livet ved å hjelpe den andre i det tilfellet. Anonymkode: 83790...581 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #10 Skrevet 4. mai 2018 14 minutter siden, Dævendøtte skrev: Jeg hadde hjulpet! Hadde ikke gått tilbake på øya, men gjort alt jeg kunne for å få med meg personen til land eller nærmeste båt. Uten tvil. Selv om ditt eget liv var i fare? Anonymkode: fae2c...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #11 Skrevet 4. mai 2018 Dette er tilfeller hvor teori og praksis ikke alltid stemmer overens. Folk nesten sverger på at de ville gjort sånn eller slik, men er du ikke trent på slike situasjoner eller har vært i en slik situasjon tidligere, så vet du faktisk ikke hvordan du reagerer. Anonymkode: 72c88...de1 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om ditt eget liv var i fare? Anonymkode: fae2c...aeb Tenkte ut i fra det TS skrev, jeg svømmer mot andre siden og bak meg svømmer en som er skadet som tydelig trenger hjelp. Da hadde jeg prøvd å dra med meg den skadde så langt det var mulig. Men hadde ikke ofret livet mitt, måtte jeg sluppet taket for å komme til land selv, hadde jeg sluppet taket. Hadde kulene sust rundt meg, hadde jeg hatt fokus på meg selv. Så svaret er nei, ikke hvis mitt eget liv var klart i fare.
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mai 2018 #13 Skrevet 4. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Definitivt ville jeg hjulpet. Opplevde en gang at en venn av meg tok en overdose på heroin, og jeg tok hjerte-og-lungeredning samtidig som jeg ringte ambulanse. Var flere rusmisbrukere tilstede som var redd for å hjelpe, siden hvis noen nødetater kom ville de tatt dopet deres. Jeg var den eneste. Jeg var også rusa på den tiden. Anonymkode: 19b06...fa8 Men da var du ikke i direkte livsfare selv...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #14 Skrevet 4. mai 2018 Livet er ikke så mye verdt. Hvis man er villig til å svikte sine medmennesker og oppføre seg som en feig ynkelig judas, så synes jeg oppriktig synd på deg. Livet etterpå vil uansett være preget av så mye skyld, skam og vanære at selvhatet vil gjøre resten av livet ditt til et ulidelig mareritt. Dette er dyype ting. Anonymkode: 3e9a0...c53 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #15 Skrevet 4. mai 2018 44 minutter siden, hocane skrev: Jeg tror sannsynligvis jeg hadde svømmet videre dersom jeg er 100 % ærlig. I en sånn situasjon tror jeg at jeg hadde tenket 100 % på meg selv uansett hvor fælt det høres ut. Tanker? Ja, min tanke er at det er merkelig at du ikke tenker at du faktisk kan bestemme dette selv. Hva om du hadde vært denne personen som var skutt? Vi er dyr, men vi er mennesker, vi har evnen til å forestille oss hvordan det er å være i andres situasjon, så min tanke er at din tanke vitner om dårlig utnyttelse av din menneskelige kapasitet. Anonymkode: 013cc...15b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2018 #16 Skrevet 4. mai 2018 jeg antar at i en slik situasjon, vil nok realiteten være "Everyman for himself", er lett å si her og nå at man ville hjulpet noen, men når du selv er i fare for å drukne og samtidig ser du en annen som attpå til har blitt skutt, så er jo oddsen for at den overlever liten, enda mindre blir det om du skal svømme for 2 stk. Anonymkode: 73e31...8f3
Gjest Nina1975 Skrevet 4. mai 2018 #17 Skrevet 4. mai 2018 Håper og tror at jeg ville prøvd å redde den andre personen. Litt egoisme, med tanke på at om jeg ikke prøvde, skulle hatt levd videre med viten om at jeg hadde forlatt ett menneske for å dø. Tror det hadde blitt tøft å leve med.
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mai 2018 #18 Skrevet 4. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om ditt eget liv var i fare? Anonymkode: fae2c...aeb Skal legge til at jeg har gått i mellom en voldsom slåsskamp mellom to voksne, store menn. Om jeg ikke reddet livet til han stakkaren som fikk juling mens han lå nede, så reddet jeg ham fra store skader. Selv fikk jeg meg også en på trynet så blodet spruta, men da kom heldigvis flere til. Ble en stor sak ut av det, med både sykehus, politi og fengsel. Jeg var da en ung jente på skarve 50 kg. Jeg klarte ikke å se på at en forsvarsløs mann fikk spark og slag mot hode og kropp.
Bonusmammaen Skrevet 4. mai 2018 #19 Skrevet 4. mai 2018 Har vært i flere faretruende situasjoner. Har alltid blitt kald og gjort det jeg må, for så å kjenne meg livredd etterpå. Skulle det komme en innbruddstyv så ligger ikke jeg gjemt noe sted for å si det sånn. Jeg har alltid vært uredd og litt dumdristig. Fight kommer før flight på meg( så langt.) Utøya massakeringen aner jeg ikke hvordan jeg hadde reagert. Det kan jo sammenlignes med krig. Kan godt være at ur instinktet hadde kommet umiddelbart.. prøvd å komme bort fra situasjonen fortest mulig. Vanskelig å si før man er i situasjonen. 1
SoWhat? Skrevet 4. mai 2018 #20 Skrevet 4. mai 2018 49 minutter siden, hocane skrev: Dette har jeg undret over en del i det siste, og kraften av det animalske overlevelsesinstinktet vi har i oss som dyr. La oss si for eksempel at du var en person på Utøya som kjempet for overlevelse. La oss si du legger deg ut på svøm og du ser bak deg at en annen er blitt truffet, fortsatt i livet, men holder på å drukne. Ville du ha hjulpet personen selv om dette selvfølgelig innebærer mindre sannsynlighet for overlevelse eller hadde du ignorert personen og svømmet videre? Jeg tror sannsynligvis jeg hadde svømmet videre dersom jeg er 100 % ærlig. I en sånn situasjon tror jeg at jeg hadde tenket 100 % på meg selv uansett hvor fælt det høres ut. Tanker? Nei, det er ikke fælt å tenke sånn. Men jeg hadde handlet på instinkt om å hjelpe. Det er ikke noe verre og bedre, vi handler ulikt. Jeg har erfart, så jeg vet. Om du ikke har erfart, så vet du ikke da. Men vi er ulikt skapt. Jeg har blitt frosset fast i en situasjon også. Blitt sånn paralysert av skrekk. Det er ikke noen en råder over. Men jeg har opplevd det motsatte også. Hvor jeg bare uten tanker hev meg ut for en person. Tror mye spiller inn. Du er ikke noe fælt menneske av den grunn!! Det handler om sjokk og instinkter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå